Riittääkö 3500€/m2 uuden omakotitalon rakennuttaminen lattiasta kattoon ja sisustuksineen?
Kommentit (26)
Riittää jos ei töpeksi ja suunnitelmat ovat järkevät.
Vierailija kirjoitti:
Voi riittää tai voi olla riittämättä, riippuu ihan materiaalien kalleudesta ja mitä kaikkea sinne omakotitaloon tulee.
Ihan perusjuttuja kuten puustellin keittiö ja muut materiaalit keskihintaisia.
Riippuu myös talon koosta ja erityisesti kalliiden neliöiden määrästä kokonaisneliöihin. Esimerkiksi neliö lattialämmitettyä märkätilaa maksaa enemmän kuin neliö tavallista olo- tai makuuhuonetta, kun kokonaishinta jaetaan kokonaisneliömäärällä, voi isomman talon, jossa vähemmän esimerkiksi märkätilaa, neliöhinta olla huomattavasti halvempi kuin pienemmän, isoilla märkätiloilla olevan, neliöhinta.
En tiiä. Mikä siis olis kokonaisbudjetti,monta neliötä? Onko juokseva vesi? Pitääkö olla vimpan päälle priimaa? Tuleeko takka? Lämmitys muoto? Sähköt?
Riittää jos tekee paljon itse. Yleensä hirsitalot tulee pakettina eli tehdas pystyttää sen ja sitten voi itse tehdä sisätyöt. Hyvän 100 neliöisen hirsitalon saa jo 130000 eurolla.
Normaalille omakotitalolle riittää hyvin.
Voi olla että ei riitä jos haluat jonkun poikkeuksellisen kalliin ratkaisun, tai jos haluat talon kokoon nähden poikkeuksellisen paljon sellaisia juttuja joita ei lasketa sen talon pinta-alaan.
Talon koko reilu 150m2. Yksi kylpyhuone/sauna. Pieni kodinhoitohuone ja sen yhteydessä pieni wc,
Maaseudulla varmaankin riittää; osaavampaa ja halvempaa työväkeäkin.
Riippuu kuule ihan sun sisustuksesta.
2€/m2 jos teet itse ja tonttia ei ole huomioitu.
Lämmitysmuotona maalämpöpumppu. Ap
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut tehdä mitään itse. Ehkä sukulaisia avuksi tapetointiin ja lattian laittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut tehdä mitään itse. Ehkä sukulaisia avuksi tapetointiin ja lattian laittoon.
Jaahas, eli saat laittaa aivan huoletta tuplat tuohon päälle niin ei tule pettymyksenä lopputulos.
Takka tulee olohuoneen nurkkaan, mutta olen miettinyt myös puuhella keittiöön.
Kuinka paljon teillä on mennyt talon rakentamiseen per m2?
Kyllä se tiukkaa tekee. Tuttu rakennusmestari (valvoo yksityisihmisten rakentamista) sanoi jo joskus 2018-2019, että uusi talo on 3000-3500 per neliö ja kaikki neliöt pitää laskea. Päälle tontti ja pihatyöt. Ja tuosta ajasta on hinnat kyllä nousseet. Muistan, kun sanoin siihen, että siis tommonen perustalo nykyisellä tasolla 120-130m2 ja autokatos on noin 400 000. Nyökkäsi, että sitä luokkaa, jos ei halua kauhean erikoisia ratkaisuja ja tontti on suht helppo rakentaa.
Omalle työlle ei voi laskea kauheasti arvoa. Se on itsestäänselvyys. Vain ammattimiehenä voi säästää ja jos lähipiirissä on sitä talkoilla tekevää kaivurimiestä, muuraria, sähkäriä jne. Sellainen tumpelon oma työ on arvoltaan 10 000-20 000 Euroa. Kun siis kantaa, siivoaa, tekee pikkutöitä, hakee tarvikkeita jne. Eli käytännössä asuu vuoden siellä työmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Riittää jos ei töpeksi ja suunnitelmat ovat järkevät.
Niinpä, aina saa rahaa palamaan vaikka äärettömästi jos silaa lattiat kullalla ja koristelee seinät timanteilla...mutta eiköhän tuo arvio piisaa hienosti ajatellen normi rakentamista!
Voi riittää tai voi olla riittämättä, riippuu ihan materiaalien kalleudesta ja mitä kaikkea sinne omakotitaloon tulee.