Luoja varjele minua panadolin tyrkyttäjiltä.
Minulle tehtiin äskettäin leikkaus. Kun puudutus oli haihtunut, alkoivat karmeat tuskat. Itkien pyysiin apua kipuihin.
Potilashuoneeseeni tulee sisar hento valkoinen kupissaan Panadol. Panadol! Sanoin hänelle suoraan, että vie tuo pois ja hommaa jotain oikeaa lääkettä tällaiseen kipuun.
Hetken kuluttua tuli toinen hoitaja joka lykkäsi Oxanest-piikin kankkuun. Johan alkoi helpottamaan.
Kipuja väheksytään edelleen todella paljon.
Kommentit (29)
Mitään raastavia tuskia tässä nyt ei ole lähiaikoina ollut, mutta Panadolilla (1000 - 1330 mg:n kerta-annoksilla) olen hoidellut raskaudenaikaiset migreenit, synnytyksen jälkeiset kivut (episiotomia), lihassäryt yms. Loistavasti on toiminut, ei valittamista. Panacodiin en koske eikä pitäisi kenenkään muunkaan (lääkärit eivät sitä käytä, määräävät vain muille), tulehduskipulääkkeet eivät tehoa yhtä hyvin kuin Panadol ja aiheuttavat mahavaivoja. Mutta tämä nyt vain on oma subjektiivinen kokemukseni.
T. lääkäri
Vierailija:
Proviisorille kaikella kunnioituksella, apteekin tiskin takana jäänee vähän heikoksi kosketus leikkauksenjälkeiseen kivunhoitoon noin käytännössä. Mutta voihan niitä kirjoista lueskella.
en työskentele tiskin takana ja syventävät opinnot ja jatko-opinnot on suoritettu farmakologiassa, joten kivun hoito on hyvinkin tuttu asia farmakologiselta kannalta. Myös omakohtaisia kokemuksia on leikkauksen jälkeisestä kivun hoidosta ja täytyy sanoa, että tekisin asiasta huomautuksen, jos minulle tyrkytettäisiin leikkauksen jälkeiseen kipuun parasetamolia, varsinkaan kun ei ole mitään kontraindikaatioita euforisoivien analgeettien käyttöön.
Kaikella kunnioituksella.
Se käy lähinnä valtimotautien ehkäisyyn, päivittäisenä tablettina. Kipuun se ei auta ollenkaan. 70-luku meni jo, nykyään on vähän erilaiset lääkkeet.
asiat kun eivät aina mene ihan niin kuin kirjoissa sanotaan. Mutta on kyllä totta, että leikkauksen (poislukien sektio!!) jälkeen käytetyin kipulääke on Oxanest, ja se on hyvä lääke jos potilas sitä vain sietää.
Disperin +pahoinvointilääke on yleisesti käytetty migreenikohtauksen hoito. Ja tehoaa käsittämättömän hyvin
Vierailija:
Eikös tuo proviisori just ollutkin sitä mieltä että Panadol ei riitä leikkauksen jälkeiseen kipuun. Panadol on kyllä parempi kipulääke kuin mitä yleisesti luullaan, usein käytetään vain liian pieninä annoksina. kaikkiin kipuihin se ei kuitenkaan tehoa, esim kuukautiskivuissa parempi ottaa Buranaa tai vastaavaa.
Taitaa olla eräillä sisälukutaito hukassa, jos erehtyi tätä luulemaan. Kipujen lievennyttyä kannattaa siirtyä tulehduskipulääkkeiden tai parasetamolin käyttöön. Ei liene perustelua käyttää koko toipilasaikana opiaatteja, vaan keskittää opiaattihoito leikkauksenjälkeiseen aikaan ja jatkohoitoon käyttää NSAID- tai parasetamolihoitoa. Vaikka kyllähän näitä leväperäisesti lääkkeitä määrääviä lääkäreitä riittää.
Vierailija:
Epäilenpä minäkin hiukan tuota proviisorin käytännön tuntumaa kivunhoitoon
asiat kun eivät aina mene ihan niin kuin kirjoissa sanotaan. Mutta on kyllä totta, että leikkauksen (poislukien sektio!!) jälkeen käytetyin kipulääke on Oxanest, ja se on hyvä lääke jos potilas sitä vain sietää.
joten en pitäisi käytännön tuntumaani ihan yhdentekevänä.
Vierailija:
Se käy lähinnä valtimotautien ehkäisyyn, päivittäisenä tablettina. Kipuun se ei auta ollenkaan. 70-luku meni jo, nykyään on vähän erilaiset lääkkeet.
Katsos mä olen 70-luvun lapsi :)
Joen disperiini on hyvässä muistissa. Muutama vuosi sitten olin kauheen viruksen kourissa ja mies lähti apteekkiin. Toi mulle muunmuassa disperiniä, eihän se mitään auttanut. Joskus niitä otin mahakipuun sen jälkeenkin, mutta ei mitää vaikutusta.
Asperiinia mä otan silloin tällöin ja se kyllä vei kipuja, mutta buranaa mä yleensä otan jos särkee.
Ihmiset tosiaan taitavat ottaa vain tuon 500 mg Panadolin ja sitten valittavat, ettei se auta. Itse otan Panadol Extendiä kaksi tabua (siis 2 kertaa 665 mg) ja kovatkin kivut lähtee. Auttaa paremmin ja nopeammin kuin 800 mg Burana.