Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ruotsinkielisenä kelpaa: helpompi päästä lääkikseen, kauppakorkeaan voi kävellä sisään..

Vierailija
05.07.2025 |

Ruotsinkieliseen amk-koulutukseen pääsee, kun laittaa hakupaperit sisään. Miksi Suomessa hyväksytään yhden väestönosan räikeä suosiminen? Olen tehnyt akateemista uraa, ja kyllähän se ketuttaa, kun selvästi epäpätevämpi saa kieliperusteisen viran Helsingin yliopistossa. 

Kommentit (319)

Vierailija
41/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän ei luulisi paljon sinun napaasi kaivelevan, jos vähemmistö ja osa enemmistöstäkin menee opiskelemaan niihin. Jatka sinä vain hakua sinne suomenkieliseen opinahjoon yhä silloinkin, kun ruotsinkielisen yliopiston käyneet ovat olleet jo vuosia työelämässä.

Tai sitten poistetaan kohtuuttomat edut toiselta kieliryhmältä, ja laitetaan vaikka kaikki hakemaan samalta viivalta opiskelemaan. 

Ruotsi on toinen kansalliskielemme. Heillä on yksi yliopisto. Kuinka monta on suomenkielisillä?

Vierailija
42/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän ei luulisi paljon sinun napaasi kaivelevan, jos vähemmistö ja osa enemmistöstäkin menee opiskelemaan niihin. Jatka sinä vain hakua sinne suomenkieliseen opinahjoon yhä silloinkin, kun ruotsinkielisen yliopiston käyneet ovat olleet jo vuosia työelämässä.

Tai sitten poistetaan kohtuuttomat edut toiselta kieliryhmältä, ja laitetaan vaikka kaikki hakemaan samalta viivalta opiskelemaan. 

Ruotsi on toinen kansalliskielemme. Heillä on yksi yliopisto. Kuinka monta on suomenkielisillä?

Ruptsinkielisiä kiintiöitä on muissakin yliopistoissa vaikka kuinka paljon, haloo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmistö, jolla on paremmat edut kuin enemmistöllä. Pidän sitä äärimmäisen kovana suorituksena suomenruotsalaisilta. Tämä on hyvin harvinaista globaalisti. Yleensä enemmistöt pitävät huolta itsestään, mutta näin ei ole Suomessa. Ei tod.

Kanada on toinen esimerkki. Monet julkisen alan työpaikat ovat pois laskuista, jos ei taitu vähemmistökieli eli ranska, vieläpä hyvällä tasolla. Samoin julkisen sektorin urakehitys perustuu puhtaasti ranskan taitoon. Päällikkötasolla vaaditaan hyvä ranskan taito. 

Mutta vain ranskankielisissä provinsseissa. Englanninkielisissä provinsseissa ei tarvita ranskaa.

Liittovaltioissa monikielisyys toimii järkevämmin, kun niissä ei ole Suomen kaltaista koko valtion keinotekoista kaksikielisyyttä, vaan osavaltiot päättävät omista kieliasioistaan.

Suomen voisi jakaa kolmeen osavaltioon: Ruotsinkielinen Ahvenanmaa, kaksikielinen Pohjanmaa ja suomenkielinen muu suomi. 

Vierailija
44/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituspaikkoja on suhteessa enemmän esim lääketieteessä ja kauppatieteessä. Se on fakta. Ja se on väärin. Miksi et kannata tasa-arvoa kieliryhmien välillä?

Vierailija
45/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa suomenkielinen voi hakea opiskelemaan esim. Åbo Akademiin. Kirjoittaa yo-kisoissa ruotsista laudaturin, mikä on todella helppoa, tai suorittaa kielikokeen.  

Eximia riittää, mutta joutuu kielikurssille.

Språkkrav i svenska | Åbo Akademi https://share.google/RVicRW2FnN9dk21mP

Vierailija
46/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa suomenkielinen voi hakea opiskelemaan esim. Åbo Akademiin. Kirjoittaa yo-kisoissa ruotsista laudaturin, mikä on todella helppoa, tai suorittaa kielikokeen.  

Miksi? Valmistuin korkeatasoisesta yliopistosta. Miksi haluaisin nyt apukouluun? Jotta pääsisin nuolemaan rantaruotsalaisten saappaita ja saisin heidän armostaan jonkun vähän paremman työpaikan?

Vierailija
47/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se Rkp:n vika ole. että on onnistunut ajamaan äänestäjilleen loistavat edut. Orpo ja Purra sen sijaan kusevat äänestäjiensä päälle eli heikentävät heidän etujaan. Merkittävä ero, jota tulisi miettiä enemmänkin.

Vierailija
48/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole sitäkään vielä selittänyt, miksi tarvitaan samaan kaupunkiin (tai no, nykyään toinen on Espoossa, mutta käytännössä sama kaupunki) kaksi erillistä kauppakorkeakoulua, VAIKKA molemmissa suurin osa opetuksesta on englanniksi?

Todellinen vastaus on tietysti se, että näin ruotsinkielisille saadaan alemmat pisterajat.

Vierailija
49/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan kaikki kateelliset hakemaan.

https://www.abo.fi/fi/opiskelemeilla/

Vierailija
50/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se poista etuoikeutettua asemaa, eli mahdollisuutta opiskella helpommin omalla äidinkielellä.

Vierailija
51/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituspaikkoja on suhteessa enemmän esim lääketieteessä ja kauppatieteessä. Se on fakta. Ja se on väärin. Miksi et kannata tasa-arvoa kieliryhmien välillä?

Ruotsinkielisestä kiintiöstä valmistuneita lääkäreitä pitäisi velvoittaa käyttämään titteliä "LL, ruotsinkielinen kiintiölääkäri".

Vierailija
52/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

43. Uudellamaalla on myös paljon ruotsia äidinkielenään puhuvia. 

Vierailija
53/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisit opetellut ruotsiakin. Äidinkieli on ilmoitusasia, joten ihan vapaasti voit niitä ruotsinkielisiäkin paikkoja hakea ja "kävellä sisään" kun kieli taittuu.. 

Suomenkielinen voi opiskella ruotsinkielisessä oppilaitoksessa kunhan hakee ja pääsee sinne. Minä itse olen opiskellut ruotsinkielisessä oppilaitoksessa. Olen umpisuomenkieliseltä seudulta lähtöisin. Näin ensimmäistä kertaa ruotsia puhuvan ihmisen vasta kun aloitin opinnot. Opinnot ovat tarkalleen yhtä vaikeat kuin suomenkielisilläkin.

Minä olen kirjoittanut laudaturin ruotsista. Olen kyllä myös englannista, suomesta ja venäjästäkin. Itse asiassa myös laajasta matikasta ja fysiikasta. Miksi minun pitäisi hakea paikkaa muusta kuin äidinkielisestäni yliopistosta kotimaassani vain siksi, että toisilla saisi edelleen olla helpompaa päästä opiskelemaan kuin suomenkielisillä? Miksi suomenkielisen pitää aina olla parempi ollakseen tasa-arvoinen. Sitä kutsutaan syrjinnäksi. 

Vierailija
54/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan kaikki kateelliset hakemaan.

https://www.abo.fi/fi/opiskelemeilla/

Haluan hakea suomeksi ja päästä yhtä helposti sisään. 

Vierailija
55/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 5% ruotsinkielisiä. Yliopistoja on Åbo Akademi,   Vasa åbo Akademi ja Hanken

Vierailija
56/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudellamaalla on peräti viisi ympärivuorokautisen päivystyksen sairaala. Niistä kaksi (Porvoo, Lohja) on olemassa vain kielipoliittisista syistä. 

Vierailija
57/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rkp on pienpuolue, joka on kuitenkin onnistunut kannattajilleen hankkimaan mahtavan aseman tässä maassa. Myönnän olevani sille kateellinen tässä mielessä.

Vierailija
58/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanadasta kun joku puhui, niin en tiedä tarkkaan niiden pakkokielikäytäntöjääm, mutta enpä pitäisi sitä kovinkaan kohtuuttomana, jos maailman ykköskieltä äidinkielenään puhuva joutuisi opiskelemaan toista isoa maailmankieltä.

Vrt. Suomi, jossa pientä kieltä äidinkielenään puhuva suomenkielinen pakotetaan opiskelemaan toista pientä ja suomenkielisille täysin tarpeetonta kieltä.

Vierailija
59/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rkp on pienpuolue, joka on kuitenkin onnistunut kannattajilleen hankkimaan mahtavan aseman tässä maassa. Myönnän olevani sille kateellinen tässä mielessä.

Kun on taustalla suomenruotsalaisten säätiöiden miljardivarallisuus (joka on peräisin ajalta, jolloin kunkku suosi ruotsinkielisiä ja syrji suomenkielisiä), on helppo lahjoa poliitikot tekemään ruotsinkielisille sopivia päätöksiä.

Vierailija
60/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisit opetellut ruotsiakin. Äidinkieli on ilmoitusasia, joten ihan vapaasti voit niitä ruotsinkielisiäkin paikkoja hakea ja "kävellä sisään" kun kieli taittuu.. 

Suomenkielinen voi opiskella ruotsinkielisessä oppilaitoksessa kunhan hakee ja pääsee sinne. Minä itse olen opiskellut ruotsinkielisessä oppilaitoksessa. Olen umpisuomenkieliseltä seudulta lähtöisin. Näin ensimmäistä kertaa ruotsia puhuvan ihmisen vasta kun aloitin opinnot. Opinnot ovat tarkalleen yhtä vaikeat kuin suomenkielisilläkin.

Varmasti ovat 🤭

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme