Minkä ikäisen jättäisitte yöksi yksin kotiin? Jos siis haluaisi
Tiedän, että lapset on erilaisia. Ja tarkoitan siis ihan yksin, en kaverin tai sisaruksen kanssa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mun poika on 55-vuotias, mutta en uskaltaisi jättää sitä yksin.
t. äityliini
Hyacinth Bucket sanoi, että 46v on vaikea ikä pojalle.
Mä olen jäänyt hulttioveljen kanssa kaksin viikoksi kotiin, kun vanhemmat lähti 50 v juhlamatkalle. Olin 15 v, veli 18 v. Itse olin tosi kiltti ja tunnollinen, ei käyttänyt päihteitä jne. Minun osaltani ei mitään ongelmaa.
Itse ajattelen näin jälkikäteen, että en todellakaan jättäisi 15-vuotiasta viikoksi ilman aikuista. Isompi sisarus ei sellaisesta käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muutin omilleen 15-vuotiaana
Mitä tarkoittaa "omilleen"? Moni käyttää tätä ilmaisua, vaikka rahoitus elämiseen tuleekin osin tai kokonaan yhteiskunnan tuista tai vanhemmilta.
Omillaan ei asu kuin henkilöt, jotka rahoittavat elämisensä itse täysin.
No, tässä kohtaa voidaan kyllä verrataan omilleen muuttamista ja yksin jättämistä. Vertailun vuoksi. Yksin sitä omillaan ollaan yöt kuitenki.
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaan, jos on luotettava ja rauhallinen
Miksi vasta noin vanhana???
Olin 16-v ekan kerran samanikäisen kaverin kanssa interrail junamatkalla Euroopassa kuukauden. Kaikki sujui hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rauhallinen tapaus niin 14-15-veen yhdeksi yöksi. 16-veen viikonlopuksi jos olisin satavarma ettei järjestä salabileitä tms.
Miksi ei voi järjestää bilet?
Liikaa riskejä. Vaikka lapsi itse olisi fiksu ja rauhallinen niin jos bileet on yhtään isommat kuin pyjamapippalot kahden parhaan kaverin kanssa niin joku aina kutsuu mukaan omat kaverinsa, joku keksii että isoveikalta saa kaljaa tai mitä nyt nykyajan bileissä nautitaankin, joku laittaa someen tiedon ja kohta siellä on koko tienoo. Jos sitten tulee tilanne että peli pitää lyödä poikki niin ei se rauhallinen alaikäinen saa tilannetta haltuun ilman aikuista.
Tässä vain yksi skenaario pahemmasta päästä. Lievemmissäkin on vähintään siivottavaa jos ei korjattavaa.
Tämä on just näin, nykyaika ja some, todella helposti lähtee pieniksin aiotut kotibileet käsistä. Se kannattaa aina pitää mielessä, kun teinin jättää vaikka viikonlopuksi yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
12 tai 13v
Mutta vain siinä tapauksessa, että se on lapselle itselleen ok, eikä hän sano että yöllä yksinolo pelottaa. Yksin jätetyllä lapsella pitää myös olla mahdollisuus tavoittaa joko sinut, tai joku muu turvallinen aikuinen 24/7, jos joku hätä tulee. Se 12-13 vuotiaskin on kuitenkin lapsi vielä ja jos siellä kotona yksin ollessa jotain sattuisi niin, että ketään aikuista ei olisi saatavilla hätiin, syyllistyisit kyllä heitteiile jättöön.
Yläkouluikäisen eli 12-13v voisin jättää yhdeksi yöksi, jos lapsi itse haluaisi jäädä. Huolehtisin myös että saatavilla puhelimen päässä on joku tuttu aikuinen läpi yön. Useammaksi yöksi jättäisin vasta 14-15-vuotiaan.
Itsenäisyys tänä päivänä on täysin eri asia kuin 10 vuotta sitten,tai 20 vuotta sitten puhumattakaan mitä se on ollut 40 vuotta sitten. Näitä ei voi verrata. Esim.netti tuuttaa koko ajan lapsille ihan hirvittäviä asioita. Älä sano: älä anna puhelinta / tietokonetta ym.lapselle. Olen pienen ( 7 v )lapsen mamma ja nähnyt ja kuullut mitä lapsen koulukaverit puhuvat ja puuhaavat! Tämän päivän itsenäisyys vaatii ikää ja aikuisen läsnäoloa! Joten 20 v. voi jättää yksin, ja sittenkään ei ole takuita mitä tapahtuu!
Helposti. Ei kaikille ole tarjolla lukioita tai amiksia omalla paikkakunnalla.