Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedän, että on varmaan hölmö kysymys leivonnasta, mutta kysyn silti.

Vierailija
05.07.2025 |

Tilanteeni on se, että minulla ei ole enää vanhempaa sukulaista, jolta kysyä neuvoa järjestäessäni esikoiselleni rippijuhlia ja tarvitsen apua. Lapsi pääsee ripille toisessa kaupungissa ja aamulla rittää siis säätämistä kulkemisen ja kaiken kanssa, joten toivoisin, että pääsisin juhlavalmisteluissa siihen pisteeseen helposti, että kun tulemme kirkosta juhlimaan takaisin kotiimme, niin nostaisin vain asioita pöytään. Siispä ajattelin tehdä tuorejuustokakut valmiiksi pakkaseen ja nostaa edellisenä päivänä jääkaappiin sulamaan. Hauaisin leipoa kahvipöytään muutaman kantarrellipekonipiirakan ja tässäpä sitten heräsikin minulle kysymys: Kanttarellit ovat nyt pakkasessa. Jos sulatan ne ja käytän piirakkaan , niin voinko minä enää pakastaa tätä valmista piirakkaa samalla tavalla? Käyttäisin siihen valmispiirakkataikinan pakkasesta sekä ne pakastetut kanttarellit. Kiitos avustasi.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
2/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raaka jliha on pakastimessa, sen sulattaa ja kypsentää, ja tämän ruoan pakastaa uudestaan, niin se on ihan ok. Kai sama toimis sienten kans myös, ainakin jos ne on pakastettu kypsentämättöminä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahteen kertaan pakastaminen heikentää aina tuotteen laatua. Juustokakun voi pakastaa, mutta se on parempaa tuoreena.

Itse leipoisin niin kakut kuin piirakat rippijuhlaa edeltävänä päivänä.

Vierailija
4/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin luulen että sienet kärsivät moneen kertaan pakastamisesta. Ei kovin juhlava piiras. Osta tuoreita sieniä, niitä saa nyt.

Vierailija
5/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti tehnyt sienipiirakkaa pakastamistani sienistä ja sitten pakastanut osan piirakasta. Ei ole ongelmia ollut.

Vierailija
6/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos raaka jliha on pakastimessa, sen sulattaa ja kypsentää, ja tämän ruoan pakastaa uudestaan, niin se on ihan ok. Kai sama toimis sienten kans myös, ainakin jos ne on pakastettu kypsentämättöminä

Ei sieniä pakasteta kypsentämättöminä.

Vierailija
7/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienten kanssa tuo ei toimi. Jos pakastaa kantarellit kypsentämättöminä ja sulattaa, se hyvä maku on menetetty jo siinä vaiheessa. Jos välttämättä haluat tarjota kanttarellipiirakkaa kypsennä se täyte ja lisää piirakkaan vasta kun sulatat sen piirakan. Tuoreet kantarellit kypsyvät muutamassa minuutissa.

Vierailija
8/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienten kanssa tuo ei toimi. Jos pakastaa kantarellit kypsentämättöminä ja sulattaa, se hyvä maku on menetetty jo siinä vaiheessa. Jos välttämättä haluat tarjota kanttarellipiirakkaa kypsennä se täyte ja lisää piirakkaan vasta kun sulatat sen piirakan. Tuoreet kantarellit kypsyvät muutamassa minuutissa.

Ei kai kukaan kantarellejä pakasta niin etteikö niitä käytä pannun kautta jolloinka suurimmat nesteet haihtuvat ja samalla kysyvät! Miksi kukaan edes pakastaisi sieniä jos maut olisivat menetetty!

Hyvin voit ap tehdä kuten suunnittelit. Hyvältä kuulostaa. Onnea rippilapselle ja koko perheelle!

Vierailija
9/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis käyttänyt ne toki pannulla ennen pakastamista.

ap

Vierailija
10/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin luulen että sienet kärsivät moneen kertaan pakastamisesta. Ei kovin juhlava piiras. Osta tuoreita sieniä, niitä saa nyt.

Joo ja saa halvalla... eikun.....

Vierailija
11/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä tätä toisten alas parjaamista. Miksi olisi väärin ap:n käyttää itse poimimiaan pakastamiaan kantarelleja Ovat edullisia tietenkin, mutta onko se joku kirosana? Pitääkö juhlien maksaa?

Vierailija
12/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienipiirakka ei sovi kaikille, tulee vatsanpuruja. 

Vierailija
13/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noi kaikki säily yön yli ihan jääkaapissa? Tekee edellisenä päivänä ja sit pöytään ennen juhlia? Se piirakka vaikka vielä lämmittää uunissa ennen tarjolle laittoa?

Vierailija
14/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vinkkini on, että tee siivoukset ja tarkista juhlapuvut ja astiat +pöytäliinat valmiiksi väh. 3 päivää ennen juhlia. Lopun ajan voit käyttää ruokien valmistamiseen ja esillepanoon. Muista kukat myös. Onnea rippijuhliin koko perheelle.

Leivontasuunnitelma kuulosti hyvältä. Lisäksi kaupan pakastealtaasta joku Fazerina-kakku, joka on vähälaktoosinen ja gluteeniton, niin sopii kaikille.

Vierailija
15/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös tehdä edellisenä päivänä. Säulyvät jääkaapissa yön yli.

Vierailija
16/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta hyvältä tuo pakastimen yms kanssa säätäminen. Sori, mutta tuo on rehellinen mielipiteeni. Tietysti niitä voi syödä, mutta ei tuo kuulosta juhlatarjoilulta, missä olennaista olisi tuoreus ja korkea laatu.

Vierailija
17/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kaiken voi leipoa jo kuukausi etukäteen ja pakastaa ja sulattaa ja pakastaa jne, mutta en kyllä tajua, miksi joku haluaisi juhliin laittaa tarjolle jotain sellaista.

Vierailija
18/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kysynyt tätä, mutta tuli mieleeni että yksi hyvä ja helppo kakku on Nina Lincolnin suklaakakku. Sitä ei kypsennetä uunissa, vaan pakastetaan, otetaan pakastimesta tarjolle n 30-45 min ennen syömistä.

Kakkua ei tietenkään voi pitää tuntitolkulla tarjolla, koska se sulaa samalla lailla kuin jäätelökakku, mutta yhdet kahvit se kestää mainiosti. Jos vieraat tulevat monessa erässä, kakkuja voi olla muutama pakkasessa odottamassa. Ne ovat myös hyvä hätävierasvara.

Vierailija
19/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä 18. Kurkkaan ohjeen.

ap

Vierailija
20/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienipiirakka ei sovi kaikille, tulee vatsanpuruja. 

Sitten ne, joille se ei sovi, ei syö sitä. Aivan samoin kuin kaikkien muidenkin ruokarajoitteiden kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän