Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että aikuisena on trauma päiväkodista?

Vierailija
05.07.2025 |

Maailman ensimmäinen muistikuvani on, kun vaippojani ollaan vaihtamassa tarhassa ja n. 20v neitokainen toruu ja haukkuu minua ja repii vaippojani väkivaltaisesti irti asentaakseen uutta.

Anteeksi, olin ehkä 3v, enkä voinut asialle mitään. Ymmärrän, että eihän se kivaa hänellekään varmasti ollut.

Tämän takia minulla on olettaakseni nyt 35 vuotiaana kakkahäpeä, enkä voi kakata ollenkaan, jos lähellä / samassa talossa on muita ihmisiä.

Miettikää varhaiskasvatuksen ammattilaiset, että pienilläkin teoilla on suuri vaikutus tulevaisuuten ja toimillannne voitte vaikuttaa pieniin ihmisiin paljon. Toista oikeata ammattilaista muistan lämmöllä päiväkodista ja hän oli paras kaverini ja tukeni siellä. Toivottavasti hänellä menee hyvin myös nykyään. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Mene ääliö terapiaan 

Vierailija
2/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 90-luvulla päiväkodissa ja mitään tiettyä tilannetta ei jäänyt mieleen, mutta muistan sen hoitajien jatkuvan tiuskimisen ja huonotuulisuuden. Tai no yksi tilanne jäi mieleen, kun siellä oli sääntö, että maitoa ei saa hörpätä, jos on puuroa suussa. Sitten ihan ajatuksissani hörppäsin ja sain huudot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. 

Vierailija
4/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ap. Tuo on ymmärrettävää.

Minulla on muisto tarhasta kun hoitaja riuhtoo kenkiä jalkoihini ärtyneenä. Jäänyt mieleen jostain syystä. Anteeksi nyt vaan, olet itse työsi valinnut hoitaja. Lapset eivät vielä osaa solmia kengännauhoja.

Vierailija
5/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. 

Kasva aikuiseksi

Vierailija
6/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on jäänyt huono kuva omasta päiväkotiajastani. Olin ujo ja arka lapsi ja se ärsytti päiväkodin henkilökuntaa sekä myöhemmin peruskoulun opettajia. Sain siellä oppia, että olin/olen täysin vääränlainen. Omani on samanlainen ja tuntuu, että nykyään päiväkodissa nimenomaan tykätään minunlaisista lapsista, jotka menevät kiltisti joukon jatkona.

Vierailija
7/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on muisto tarhasta kun hoitaja riuhtoo kenkiä jalkoihini ärtyneenä. Jäänyt mieleen jostain syystä. Anteeksi nyt vaan, olet itse työsi valinnut hoitaja. Lapset eivät vielä osaa solmia kengännauhoja.

Juuri tämä, jostain syystä näistä oikeasti on jäänyt flashbackeja mieleen. Muistan myös vastaavan tilanteen itselläni, kun hoitajaa ärsytti laittaa kenkiä jalkaani.

Ei ne työolot ysärillä-kasarilla sen parempia varmaan olleet, mutta ketutusta ei saisi purkaa "asiakkaisiin", koska sillä on heihin kauaskantoisia vaikutuksia.

Ihmisen mieli on yleisesti jännä, että miksi joku tietty muutaman sekunnin hetki on mielessä ikuisesti, vaikka muuten kyseisestä päivästä ei muistaisi mitään.

Vierailija
8/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. 

Kasva aikuiseksi

On normaalia. Se taas ei ole normaalia että aikuinen hoitaja tuolla tavalla sättii ja sheimaa pientä lasta 😡

Vierailija
9/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mene ääliö terapiaan 

Sen vois vähän sivistyneemminkin kertoa.

Vierailija
10/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meihin ihmisiinhän vaikuttaa kaikista eniten elämämme 7 ensimmäistä vuotta. Tämä on fakta, vaikka jotkut miten haluaisivat ajatella että "lapset ei muista!!" He muistavat, itse asiassa muistamme kaiken alitajuisella tasolla, ja KEHO varsinkin muistaa. 

Vierailija
11/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kärsinyt paljon tästä kakkahäpeästä? Oikeastiko et siis voi käydä kakalla jos talossa on muita?

Vierailija
12/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se normaalia jos on pakko joku trauma olla. Huomionhaku yhyhy yhyy. 

Vierailija
13/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä, jostain syystä näistä oikeasti on jäänyt flashbackeja mieleen. Muistan myös vastaavan tilanteen itselläni, kun hoitajaa ärsytti laittaa kenkiä jalkaani.

Ei ne työolot ysärillä-kasarilla sen parempia varmaan olleet, mutta ketutusta ei saisi purkaa "asiakkaisiin", koska sillä on heihin kauaskantoisia vaikutuksia.

Ihmisen mieli on yleisesti jännä, että miksi joku tietty muutaman sekunnin hetki on mielessä ikuisesti, vaikka muuten kyseisestä päivästä ei muistaisi mitään.

Niin, juuri siksi joku hetki on jäänyt mieleen koska siinä on ollut joku emotionaalisesti kokemus jossa olemme ottaneet jotain kannettavaksi - oppineet jotain itsestämme tai maailmasta - valitettavasti siis negatiivisessa mielessä usein. Sinä opit tuntemaan häpeää kakkaamisestasi. 

Vierailija
14/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. 

Kasva aikuiseksi

On normaalia. Se taas ei ole normaalia että aikuinen hoitaja tuolla tavalla sättii ja sheimaa pientä lasta 😡

No jos lapsi on hidas, niin hermothan siinä menee

Vierailija
15/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se normaalia jos on pakko joku trauma olla. Huomionhaku yhyhy yhyy. 

Sinä kuulostat siltä että kärsit traumasta jossa sinun on täytynyt tukahduttaa tunteitasi - et siis nyt siedä sitä, jos joku ilmaisee itseään JA saa siitä validointia.

Vierailija
16/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kärsinyt paljon tästä kakkahäpeästä? Oikeastiko et siis voi käydä kakalla jos talossa on muita?

No niin, nyt jos vielä saataisiin nämä fetistit v-ttuun...

Vierailija
17/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet mies, voit tulla karhun syliin...karhun sylissä on lämmin...ruskeassa talossa ei tunneta kakkahäpeää...aah...

Vierailija
18/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päikyssä 5-6 vuotiaana. Meillä oli mukavat hoitajat yhtä lukuunottamatta, joka tiuski turhasta.

Tyhmä ja outo tapa oli kyllä, ettei annettu leipää, jos ei syö ruokaa. Minä olin pullea ja hyväruokainen, mutta kerran oli sellasta ruokaa, etten vaan saanut alas. Kaveri sai puhuttua meille puolikkaat näkkärit, joilla sitten mentiin koko hoitoaika. Oli illalla pikkasen nälkä.

Päiväunipakko isoille lapsille oli myös turha. En nukahtanut koskaan, enkä kotonakaan nukkunut koskaan päikkäreitä. Sain nukkua aamulla hyvin, kun mut tuotiin ehkä klo 10 tarhaan, ja sit puolenpäivän jälkeen olis pitänyt nukkua päikkärit.... turhaa makuuttamista isolle lapselle.

Vierailija
19/19 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä