Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko nielun proppu aiheuttaa oksennusrefleksin?

Vierailija
05.07.2025 |

Voiko nielussa oleva proppu aiheuttaa oksennusrefleksin? 

Entä, miltä se tuntuu nielussa? Kokemuksia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
2/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt tätä. Joskus tulee nieluun sellainen roskan tunne, joka aiheuttaa yökkimisrefleksin. Saatan yölläkin herätä siihen. Kammottavaa jos tuo tapahtuu julkisella paikalla. Kerran olin koulussa, mutta ehdin juosta vessaan yökkimään. Mutta en siis kuitenkaan koskaan ole vielä oksentanut tuosta syystä. 

En tiedä onko kyse propusta, mutta olen sitä vähän epäillyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu syö proppuja?

Sano vielä että syöt myös ruuveja.

Vierailija
4/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös miettinyt tätä. Joskus tulee nieluun sellainen roskan tunne, joka aiheuttaa yökkimisrefleksin. Saatan yölläkin herätä siihen. Kammottavaa jos tuo tapahtuu julkisella paikalla. Kerran olin koulussa, mutta ehdin juosta vessaan yökkimään. Mutta en siis kuitenkaan koskaan ole vielä oksentanut tuosta syystä. 

Millä tavalla se roska tuntuu siellä? Kutittaako, painaako vai miten?

Ap

Vierailija
5/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa poistaa proput, jos on mahdollista. Esimerkiksi lusikalla voi se onnistua.

Vierailija
6/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielupropun haju voi aiheuttaa oksennusrefleksin.

Ex-pomollani oli jokin krooninen nielurisatulehdus. Hänen hengityksensä haisi aina kuolemalta. Olisi edes juonut viinaa. Vanha viinakin olisi haissut raikkaammalta.

Vierailija
7/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla se roska tuntuu siellä? Kutittaako, painaako vai miten?

Ap

Semmoinen ärsyttävä kutina, ja kai se vähän painaakin, kun tuntuu että siellä on joku ylimääräinen roska.  

Naama muuttuu aivan punaiseksi ja tulee se yökkäysrefleksi, jota ei voi mitenkään estää.  

Yritän kyllä aina juoda vettä kohtauksen alettua. Ja ei se yleensä kauaa kestä, mutta inhottava vaiva.

Vierailija
8/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nielupropun haju voi aiheuttaa oksennusrefleksin.

Ex-pomollani oli jokin krooninen nielurisatulehdus. Hänen hengityksensä haisi aina kuolemalta. Olisi edes juonut viinaa. Vanha viinakin olisi haissut raikkaammalta.

Joo se on paha. Mutta nyt ei ollut kyse hajusta, vaan siitä voiko sen propun tuntea itse nielussaan.

Vierailija
9/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos työnnät sormet kurkkuun puhkaistaksesi propun niin silloin joo tai jos sua muuten etoo propun näkeminen, mutta muuten mun mielestä ei. Ei ainakaan mulle aiheuttanut, mutta riippuu varmaan vähän propun sijainnistakin. 

Vierailija
10/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivaako se inhottava tunne koko ajan vai voiko se lähteä se tunne välillä pois ja palata uudestaan.

Vierailija
11/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaivaako se inhottava tunne koko ajan vai voiko se lähteä se tunne välillä pois ja palata uudestaan.

Ei ainakaan minulla koko aikaa. Silloin tällöin, aika harvoin on nyt ollut.

Joskus taisi olla välissä vuosi tai pari ettei tuota roskan tunnetta nielussa ollut. Tämä vaiva alkoi siis kun olin yläkoulussa.

Olen miettinyt voisiko liittyä ruokavalioon, kun sinä vuonna, kun tuota ei tapahtunut, niin söin aika terveellisesti.

Vierailija
12/22 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla proput tuntui kaihertavana tunteena kurkussa. En muista, että olisi varsinaisesti yökkäyttänyt. Koitin niitä proppuja kotikonstein kaivella pois, kun ei se hajukaan mikään miellyttävä ollut. Lopulta kuoppaiset jatkuvasti tulehtuneet nielurisat veivät leikkauspöydälle. Sinne jäivät toistuvat angiinat ja proput. Inhottava vaiva kyllä oli.

Vierailija
13/22 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muu asia voisi aiheuttaa roskan tunnetta nielussa ja yökkäysrefleksia kuin propu?  

Ei liity ruokailuun kun voi keskellä yötäkin herätä tuohon.  

Saattaa olla aina jopa samalla puolelle nielua tuo tunne.

Vierailija
14/22 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljeni kurkku syöpä oireili noin kun vihdoin meni lääkäriin oli jo myöhäistä. 

Vierailija
15/22 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette sitten älyä putsata niitä risojenne onkaloita, ennenkuin siellä on joku sormenpään kokoinen bakteerimassapallo?

Vierailija
16/22 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

veljeni kurkku syöpä oireili noin kun vihdoin meni lääkäriin oli jo myöhäistä. 

Minulla on ollut tämä vaiva yli 15 vuotta, joten luultavasti olisin jo kuollut, jos kurkussa syöpäläinen olisi.

En tosin ole aloittaja, niin hänelle tämä voi olla uusi oire.

Tietysti kannattaa mennä lääkäriin jos kurkussa koko ajan jotain tuntuu ja yökötyttää.

Vierailija
17/22 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette sitten älyä putsata niitä risojenne onkaloita, ennenkuin siellä on joku sormenpään kokoinen bakteerimassapallo?

Olen joskus yrittänyt tökkiä noita risoja, mutta sain aikaan vain haavoja.  

Oikealla puolella on selvä onkalo, mutta ei siellä mitään propuja näy.  

Vasen puoli on tiivis seinämä, jossa saattaa näkyä pieniä propun palasia, mutta ei ne lähde pois. Kun siinä ei ole mitään onkaloita, vaan pieniä reikiä nielun seinässä.

Vierailija
18/22 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä muu asia voisi aiheuttaa roskan tunnetta nielussa ja yökkäysrefleksia kuin propu?  

Ei liity ruokailuun kun voi keskellä yötäkin herätä tuohon.  

Saattaa olla aina jopa samalla puolelle nielua tuo tunne.

Millainen tuo tunne on?

Ap

Vierailija
19/22 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proppu itellä yleensä tuntuu samalta kuin kurkkukipu flunssassa.

Vierailija
20/22 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proppu itellä yleensä tuntuu samalta kuin kurkkukipu flunssassa.

Minulla lähes sama. Tuntuu tosin vain sillä puolella, jolla proppu vaivaa, yleensä oikealla.