Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada painonnousu kuriin? kaikki vinkit kehiin, kiloja vaan kertyy ja kertyy. masentaa!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut tilannettasi tarkemmin. Äitiysneuvolassa osaavat parhaiten kertoa, milloin painoa tulee liikaa ja mitä asialle kannattaisi tehdä. Painonnousu on tosi henkilökohtainen juttu ja riippuu monesta tekijästä. Joillakin paino nousee alle 10kg, toisilla 30kg. Turhaa stressiä ei kannata asiasta ottaa, mikäli neuvolassa ovat tyytyväisiä.

Pari perusasiaa: Kevyt liikunta omien kykyjen mukaan ja runsaasti hedelmiä, vihanneksia ja vettä, jotta aineenvaihdunta pysyy hyvänä.

Onnea odotukseen ja hyvää vointia!

Jansku rv 33+4 (painoa tullut 15kg ja kovaa mennään!)

Vierailija
2/14 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mulla tuli alussa 3 kiloa, kun söin koko ajan välipalaa, ettei tulis paha olo. Nyt ne on onneksi lähteneet. Olen nyt siis viikolla 14. Ei ole vielä onneksi mitään ylimääräistä. Mutta liikuntaa, useita tunteja päivässä, kunnolla nukkumista ja kevyttä ruokaa. Siinä helppo resepti. Myös kaikki suolat ja muut aineenvaihduntaa hidastuttavat ja nestettä keräävät sapuskat pois. Kyllä se siitä lähtee, kun sikiö kuitenkin ottaa oman energiansa sun normaaleista energioista. Toki jos jostain syystä lapsivettä sulla kamalan paljon, niin sehän painaa. Mutta en tiedä montako kiloa siitä sitten voi tulla?

Tsemppiä ja lenkille!

-Tanja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin on aika eri liikkua viikolla 14 kun vaikka viikolla 30, joten vaikea kommentoida paremmin ennenkuin tietää missä mennään ja paljon painoa on tullut. Itse nyt viikolla 29 ja ehkä viimeisen kuukauden ajan olen joutunut toteamaan ettei liikunta enää suju entiseen malliin. Silti kävelylenkit, hiihto, pyöräily ja punttis onnistuvat. Viikolle noin 20 asti liikuin aivan normaalisti, nyt ei kyllä SAA eikä pystykään useiden tuntien urheilusuorituksiin.

Syö hedelmiä ja juo tarpeeksi vettä, itse huomaan selvästi että kun vedenjuonti unohtuu syö janoonsa...

Punnitse myös itse kotona ahkerasti, se auttaa puuttumaan painonnousuun nopeasti.

:) Tsemppiä Rouvaii

4/14 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mennään 19+5 viikoilla...painoa on tullut jo toooosii paljon eli ennen raskautta tilaan 8kg!!! Ja apua todella kaipaan sillä olotila on sellainen että mahan tyhjentyessä pahaolo iskee eli ruokaa joutuu syömään parin tunnin välein...ja nälkä tuntuu olevan koko ajan

välipalat on mulla porkkanoita ja hedelmiä sekä joskus rasvaton viili...muuten mennään ruisleipä, kevytlevi ja 17% juustosiivu linjalla aamusin, lämmin iltaruoka on tummaa pastaa/riisiä, vihanneksia ja valkoista lihaa...herkuista menee vaniljajäde ja makeiset (muuta ei onneksi saata syödä) mutta ei tietty joka päivä...ainut juoma mulla on vesi, jota pidän isossa kipossa työpöydällä että tulis kans juotua. Maha ei tietenkää toimi kuten kuuluis, mutta ihan ummella en ole, sellaista en periaatteessa syö mikä sitä raskauden lisäksi lisää kovettais.

se mikä rassaa on tää väsymys, mikä uuvuttaa mut täysin, eli liikunta on tosi vähäistä ja väkinäistä jo nyt!...työpäivän ja pakollisten kotihommien jälkeen virta on lähes nollassa...ja työhän mulla on vielä istumatyötä, josta kuiteski pyrin aina välillä liikkumaan etten ihan jämähdä..eli verenpaineet on tällä hetkellä ok ja hb:ki oli 130..osaisko joku sanoa mistä väsymys johtuu ja mistä sais virtaa liikkumiseen?? Joten kerääköhän elimistöni nestettä vai onko painoni nousu vain vähäisen liikunnan syytä??? Osaakohan joku sanoa?? Niin ja vitamiinilisänä otan 2xmultitabs raskaustablettia/pv

tää painonnousu täytyis saada hiljentymään ku sitä löytyy todellakin jo ihan ennestäänki...eli apua kans kaivataan

Nani76 ja Vilperi(ina) 19+5

Vierailija
5/14 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä tulla höpöttelemään,kun vastaavia murheita on ollut itselläkin. Nyt olen jo oppinut relaamaan.

Väsymys on ihan normaali raskausoire, joka toisilla esiintyy voimakkaampana kuin toisilla. Itselläni ei alkuraskaudesta ollut pahoinvointia eikä muutakaan oireilua, paitsi valtava väsymys, joka on seurannut mukana halki raskauden. Nyt loppuvaiheessa mukaan on tullut myös muita oireita mutta väsymys pysyy.

Syö usein ja kevyesti, liiku,minkä jaksat: kävelylenkit kevätauringossa menevät ihan huomaamatta. Ja nuku! Itse nukun 8-10 tuntia yössä (jos pystyn) ja lisäksi päiväunet. Alkuraskaudesta nukuin jokaisen vapaahetkeni.

Ei kannata kauheasti murehtia tuota painoasiaa, jos neuvola ei asiaan puutu. Itselläni painoa tuli raskauden ensimmäisellä puoliskolla melkein kymmenen kiloa ja nyt loppua kohti painonlisäys on vähentynyt. Nyt yhtäkkiä paino oli laskenut. Neuvolan th vain sanoi, että se on yksilöllistä, kuinka paino nousee.

Tärkeintä on, että on hyvä olo eikä stressaa turhia!

Hyvää odotusta kaikille!

Jansku 33+5

Vierailija
6/14 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Tarkemmin taustaasi tietämättä, ihmettelen sitä suht yleistä käsitystä, että paino ei saisi nousta raskauden aikana.

Sen kuuluu nousta.

Ja varsinkin hoikilla odottajilla nousee usein paljonkin.

Mulla tuli ekassa raskaudessa 18 kg, aika alkuraskaudesta lähtien jo 500g viikko ja lopussa 1 kg viikossa. Eikä siihen koskaan kukaan puuttunut. Lääkärin mielestä olin hoikka! Lähtöpainoa mulla oli 60kg.

Nyt viikolla 32 on painoa tullut taas jo yhteensä 12 kg.

Jos olet suht normaalipainoinen ei-raskaana ja perusterve, älä stressaa kiloista. Ne myös useimmilla lähtevät pois synnytyksen jälkeen ilman MINKÄÄNLAISTA laihduttamista.

Vierailija
7/14 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie myös allekirjoitan tuon edellisen mielipiteen. Mikäli lähtöpaino on normaaleissa rajoissa, niin miksi pitäisi pelätä painonnousua? Toisin on itselläni, kun BMI oli ennen raskautta 28 (170cm/80kg) ja lisäksi verenpaine tuppaa olemaan koholla. Näillä lukemilla painoa tulee hieman enemmän vahtia ja nyt rv 22+4 kiloja on tullut n. 3,5 kg lähtöpainoon. Terveydenhoitaja ei ole sanonut, ettei paino saisi nousta, mutta myönsi, että loppuraskaus sujuu varmasti vähemmillä ongelmilla, mikäli paino ei lähde huimaan nousuun. Syön monipuolisesti ja silloin, kun nälkä on. Herkkuja pyrin kuitenkin välttelemään enkä niiden perään muutenkaan hirveästi haikaile. Jos tästä nyt painoa siunaantuisikin 20kg lisää, niin loppuraskaus kesäkuumalla tulisi olemaan tuskainen ja varmasti vaikea. Itseni ja vauvani parasta ajatellen katson, mitä sinne suuhun tulee pistettyä...

Äityli & Heinähattu

Vierailija
8/14 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä eräs odottava mamma rv-40+4 ja painoa on tullut +25kg, joten onhan sitä tullut .. Mutta osa toki lähtee synnytyksessä pois, ainaskin sellainen n.8kg, ehkä enempikin ja loput sitten imettäessä, liikkuessa ja terveellisesti syöden. En ole ottanut stressiä painosta, vaikka eihän se kivaa ole, jos oikein paljon tulee, mutta kyllä sen sitten saa pois.

Lähtöpaino oli 56kg-57kg ja pituus 163cm joten ihan normaalipainoinen olen ollut. Ja mun omasta mielestä, mulla on vain hirmu suuri masu sf-38cm, mutta onhan tuonne reisille ilmestynyt tuota selluliittiäkin, mutta kaiken saa pois. Muuten raskaus on sujunnut hyvin, ei ongelmia, ja liikkunut olen paljon, edelleen teen n. 2-3km kävelylenkkejä päivittäin, ja aikaisemmin sellaista 5-10km päivässä. Teen työkseni hoitotyötä joten siinäkin sai liikkua ihan omaksi tarpeikseen, ja ongelmia ei työssäkään esiintynyt ..

Koita vain tarkkailla mitä syöt, miten syöt ja milloin syöt, paljon hedelmiä ja kasviksia, ja turhat makeat ja rasvaiset + suolaiset pois, mutta älä unohda, että täytyyhän sitä jostakin joskus nauttiakin. Kyllä ne kilot karisevat sitten kun vauva on syntynyt !!!! Onnea raskauteen !!! t. emmi rv-40+4

Vierailija
9/14 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se vähän stressaa, mutta minkäs teet kun kroppa tuntuu tykkäävän raskaana olosta ;O eli tuntuu kuin jokainen rasvasolu oikein imisi kaiken liikenevän itseensä eikä luovuta pois...

esikoisesta lihoin 30kg, mutta lähtöpaino oli -10kg kiloa kevyempi kuin normaalipainoni oli, eli olin juuri laihduttanut ja olin hieman innostunut liikaa :p niin tällöin kroppa aivan kuin janosi ruokaa....

nyt toisesta lähtöpaino oli hieman enemmän kuin normaalipainoni, ja kiloja on tullut jo nyt ihan mukavasti.

vaa´alle´meno ei ole kovin mukavaa neuvolassa, mutta olen yrittänyt asennitua siihen niin, että minkäs teet, en tässä kyllä rupea laihduttamaankaan. terveydenhoitaja ei ole pahemmin kommentoinut asiaa, muistuttaa vaan kevyestä ja terveellisestä ruokavaliosta.

eli olen omalla kohdallani tullut tulokseen että olen rakenteeltani ja tyypiltäni sellainen joka lihon helposti raskaana ollessa, kun teen sitä muutenkin. eli en ole normityyppiä +10-12kg raskaana ollessa. samoin myös äitini on lihonut kuulemma aikoinaan raskausaikoinaan, mutta huolehtinut sitten sen jälkeen että on päässyt eroon niistä. eli rakennetyyppi kulkee meillä ilmeisesti suvussa...

pari sanaa vielä, eli imetys ei ainakaan minua laihduttanut esikoisen kohdalla, toisin kuin myös luulin. kilot lähtivät vain rankalla työllä eli tein pitkiä vaunulenkejä vauvan kanssa ja laskin painonvartijoiden pisteitä. siis sitten kun olin lopettanut imetyksen. näin aion myös tehdä seuraavan kohdalla. toisaalta nyt on parivuotias siinä juoksemassa myös, joten huilata ei saa niin paljoa kuin jos olisi vain vauva ja ns hyötyliikuntaa tulee sinällän jo enemmän.

nukkumisesta myös sen verran että eikun pää tyynyyn vaan kun siltä tuntuu. itse harrastan myös päiväunia tai ainakin päivälepoa. onhan se selvä kun kroppa siellä kasvattaa uutta ihmistä niin voimia tarvitaan.

eräs naistentautien erikoislääkäri sanoi kerran kun myös huokailin miten kovasti pitäisi liikkua ettei hän ainakaan ollut mikään himoliikkuja ja kolme tervettä lasta on tullut synnytettyä. no ei sillä etteikö pieni liikunta tekisi terää, tarkoitin vain että jos ei jonain iltana tai päivänä jaksa lähteä niin ei siitä kannata huonoa omatuntoa kantaa. käy vaikka kaupassa kävellen. itse olen yrittänyt liikkua päivittäin vähintään sen puoli tuntia. mukavasti se tuossa tulee kun poitsua täytyy kuitenkin " ulkoiluttaa" . liitoskivut vaivaavat myös eli välillä kävely on täyttä tuskaa. ja jumpassa iskee paha olo ja alkaa huimata, eli ei kiva... joten kannattaa myös kuunnella sitä omaa kroppaa, kyllä se tietää.

mutta tsemppiä kaikille kilojen kanssa painiville ja ei stressata liikaa. stressi on pahempi vauvalle kuin muutama lisäkilo! :O

elizabet rv 21+ ja poitsuli 1,7v

Vierailija
10/14 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät liho muuta kuin sen verran mitä vauvan painoa tulee (+ tietenkin istukka, lapsivesi, ylim. neste yms.) ja jotkut taas lihoavat todella paljon.

Itselle tullut painoa lisää joku 15-17 kg, eikä oma terveydenhoitaja, eikä lääkäri ole mitään siihen oikeestaan sanonut. Lääkäri totesi, että se on riesa synnytyksen jälkeen ja tottahan tuo on.

Painonnousu on kyllä ihan oma vikani (kenenkäs muunkaan?) , koska alkuraskaudesta ja keskiraskaudestakin minulla oli pahaa oloa ja kuvotusta ja karkki ihan tosi auttoi siihen vaivaan, joten sitä tuli syötyä ja paljon! Vaikka käyn joka päivä n. 2 km lenkillä koiran kanssa kaksi kertaa niin eipä se ole auttanut. Vaikka tietenkään ei auta jos syö enemmän kun kuluttaa, mutta kumminkin. Eipä liikunta pahaakaan tee, mutta en tiedä kuinka hyvin se vaikuttaa raskauden aikana sitten.

Nyt ihan viimisillä viikoilla olen (rv 38+1) ja oikeestaan koko tän viimeisen kolmanneksen olen korvannut kaikki karkit ja muun hyvän ja lihottavan hedelmillä ja muulla vastaavalla. Ne ovat hyviä, niitä on kiva napostella ja ne eivät lihota! Suureksi suosikiksi on noussut pakastemarjat! Ja nyt loppuraskaudesta kun neuvolan vaa´alla on tullut käytyä niin olen laihtunut vähän. Tai laihtunut, mutta paino on tippunut. Se on vissiin ihan normaaliakin kyllä loppuraskaudesta?Joten en hurraa sitä sen enempää :)

Mutta jos olette lukeneet tyttökavereiden opas odottajalle niin siellähän Vicki Iovine sanoo, että raskauden aikana saa ja PITÄÄ lihota, koska meillä raskaana olevilla ei ole muuta kivaa kuin syöminen, kun ei voida viettää iltaa paikoissa joissa tupakoidaan tai juoda alkoholia tai olla oikeestaan missään missä on vaarana joutua tönäistyksi tai muuta vastaavaa, joten itse en ainakaan ota stressiä tuosta painosta. Voi olla hankalaa saada ylimääräiset kilot pois synnytyksen jälkeen, mutta se on tosiaan oma riesani, ei muiden :)

Ei siis kannata miettiä syömisiä sen enempää, vaikka en suosittele hotkimaankaan kaikkea mikä eteen tulee :P

Vierailija
11/14 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano etta nyt kun olen 14 viikolla niin en saisi lihoa enempaa kuin 2 kg per kuussa. Han sanoi etta silloin vauvasta tulee isompi ja synnytyksesta vaikeampi. Sitten on ongelma itsellaankin laihduttaa paljon kiloja pois.Jeps,tanaan kavin McDonaldsissa...

Tosta liikunnasta..sita on aika vaikea valilla harrastaa, kun laakarithan sanoo et meidan ei pitas raakata itseamme niinkuin ennen, koska meidan kroppa ei saisi tulla liian kuumaksi,vaikuttaa jotenkin vauvaan. Mut emma ainakaan voi paljoa liikkua pahoinvointini takia. Tietenkaan liikunta ei ole kiellettya,mutta ei kananta raakata itteaan ihan rattivasyneeksi.

Vierailija
12/14 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Tämä mun tapaus ei tietty ole kaikista paras esimerkki, koska mulla todettiin raskausdiabetes jossain 27-28rv (nyt 36+1) tienoilla. Olen insuliinilla aamupalan ja lounaan yhteydessä, mutta aloin itse myös melko terveen ja tiukankin ruokavaliohoidon. En syö mitään missä olisi sokeria (paitsi hedelmiä, joissa siis on hedelmäsokeria) enkä ns. kovia rasvoja, joten yksikään pulla, munkki tai vastaava ei ole huulilleni eksynyt tämän diabetesdiagnoosin jlk. Syön aina 2 isoa ateriaa päivässä, joilla lautasella on aina puolet salaattia ja vihreitä, perunaa, riisiä ja pastaa syön todella kohtuudella, koska niissä on myös verensokeria kohottavia hiilihydraatteja. Jugurtit sun muut on pakko tietty olla keinotek.mak.aineilla makeutettuja, mutta näin vähäinen määrä ei vaikuta haitallisesti sikiöön/minuun. Pelkkää tummaa leipää ja näkkäriä jnejnejne... lista jatkuis, siis terveellisesti ja kohtuudella kait olis ajatus sellaiselle ns. terveelle odottajalle, jolla ei ongelmia verensokerin kanssa. Noi peruna sun muut jutut on enemmän tätä rask.diabetestouhua. Mulla tuli kans sinne tammikuun lopulle asti tosi paljon painoa, jolloin siis rask.diabetes sit todettiin, siitä paino on laskenut nyt 7kg, joka on aika rajua, myönnän, mutta mulla oli sitä turvotusta kaikesta mässäämisestä ja paikallaanolosta (olin koko syksyn kipeä milloin missäkin taudissa) todella reippaasti. Nyt näyttäis siltä, että vauva menee painoarvioissa keskikäyrällä ja mulla on ollu tosi kiva olla tämä loppuraskaus, koska ei ole ollu yhtään turvotuksia ja masua lukuunottamatta on mukavan kevyt olo. Niinhän ne sanovat, ' every cloud has a silver lining' . Opinpahan täs 3kk aikana terveellisemmän ajattelun tuohon perussyömiseen.

Vauvaa jo malttamattomana odotellessa,

tiriro

Vierailija
13/14 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Kommentoin edellistä kirjoittajaa, jonka lääkärin mukaan äidin painonnousu vaikuttaa lapsen painoon.

Ehkä joillakin on näin, mutta ainakin meillä on superhoikka lapsi, joka oli syntyessään keskipainoinen, tai lähempänä pienikokoista.

2 kg kuukaudessahan on 500 g viikko, ja sillä tahdilla itselle tulee kyllä kiloja 20 kg yhteensä! Mulla vielä lopussa ainakin turvotus vaikutti siihen, että ihan vikaviikoilla tuli 1000g.

Vierailija
14/14 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lähtöpaino 59kg ja kun vaaka näytti muutamaa viikkoa ennen la-aikaa 85kg, niin en enää suostunut kiipeämään koko rakkineelle. Varmasti meni 90kg rikki kun keräsin nestettä loppumetreillä ihan tuskalla. Eli lopputulemana +30kg.

Oikeastaan nautin siitä kun lihoin. En koskaan ole ollut ylipainoinen vaan ennemminkin laiheliini. Oli aika veret seisauttava kokemus kun kaikki oli niin hankalaa - sympatiat ylipainoisille. Sitten mietin sitä, että voin näyttää (lähinnä itselleni) kuinka helposti kilot saa pois kun tahtoo. ;-)

No, ensinnäkin tuntui, ettei sille painon nousulle mitään voi kun kuitenkin söin suht tervellisesti ja toiseksi makasin kaksi viimeistä kuukautta kun pelkäsivät vauvan syntyvät ennen aikojaan ja minä supistelin jatkuvasti. Liiku siinä sitten kun kieltona oli, ettei maitotölkkiä suurempaa saa nostaa ja sohvalta jääkaapille ja vessaan on sallittu kävellä.

Paino lähti putoamaan helposti ilman sen suurempia ponnisteluja. Osana syynä varmaan oli tiheä imettäminen ja sitten peruskunto oli kuitenkin kohdallaan. Liikuntaa olen aina harrastanut, joten harrastusten pariin palatessa alkoi kilot karisemaan. Jäi minulle 2kg plussaa, mutta se varmaan teki ihan hyvää kun kuitekin mittaa on 176cm.

Tsemppiä kaikille ja heittäkää ihan rohkeasti se vaaka seinää jos sille tuntuu! ;-)