Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorella on jonkin verran rahaa, mikä kannattaa

Vierailija
04.07.2025 |

Meillä on nuorella aikuisella hieman säästöjä, sekä isovanhempien että vanhempien antamana. Vanhemmat lapset pitivät ne jemmassa opintojen aikana pikkuhiljaa erilaisiin juttuihin sijoittaen, mutta nykyään omaisuus vaikuttaa asumislisään, joten rahan jemmaaminen ei ehkä kannata. 

Rahalla saisi opiskelukaupungista pienen 1-2h asunnon. Kannattaisiko se ostaa? Vastikkeeseen ei saa tukea, mutta toisaalta jos asunnon valitsee hyvin, vastike ei ole vuokran omavastuuosaa suurempi. Ja omaisuus jollain tavalla on säilössä. Jos kaupunki vaihtuu, pienen asunnon saisi varmaankin vuokralle vilkkaassa opiskelukaupungissa. 

Mitä neuvoisitte omalle lapsellenne?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa asunnon hyvinhoidetusta taloyhtiöstä. 

Vierailija
2/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahat indeksirahastoon. elää tuilla opiskeluajan. näin itse tekisin. ottaisin täydet opintolainatkin ja jos ei tarvitse elämiseen niin nekin sinne. hyvässä lykyssä opiskelujen jälkeen on 6-numeroinen summa sijoitettuna kun muilla kavereilla on velkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rahat indeksirahastoon. elää tuilla opiskeluajan. näin itse tekisin. ottaisin täydet opintolainatkin ja jos ei tarvitse elämiseen niin nekin sinne. hyvässä lykyssä opiskelujen jälkeen on 6-numeroinen summa sijoitettuna kun muilla kavereilla on velkaa

Eikö täysi opintolaina ole velkaa? 

Vierailija
4/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

okei, "Muilla kavereilla on pelkästään velkaa"

Vierailija
5/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kaupungista. 

Vierailija
6/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuu ajoissa, saa 40% velasta anteeksi. Maksaa lopun lainapääoman pois ja pitää tuotot. Tai pitää sen opintolainan ja maksaa sillä asunnon käsirahan.

Vierailija
7/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuu ajoissa, saa 40% velasta anteeksi. Maksaa lopun lainapääoman pois ja pitää tuotot. Tai pitää sen opintolainan ja maksaa sillä asunnon käsirahan.

Ei kukaan tiedä, valmistuuko ajoissa. Voi sairastua, mikä viivyttää opintoja, tai kesken kaiken tajuaa olevansa väärällä alalla. 

Vierailija
8/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo rahastosijoittaminen (laina on minusta turha riski) toimi ennen, mutta nyt se pienentää asumistukea, eli opiskelija jää vähän tyhjän päälle siinä tilanteessa. Siksi mietin tuota oman asunnon ostoa, jos asumislisää ei säästöjen kanssa muutenkaan saisi. 

Vierailija
9/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kaupungista. 

Ei pääkaupunkiseutu, mutta muu opiskelukaupunki, jossa on iso yliopisto. 

Vierailija
10/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oma ostaa kun on töitä. Mä neuvon omalle lapselle: mee töihin!!

Vierailija
11/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Miksi velaton asunto opiskelijalla olisi huono asia?

Vierailija
12/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ku ei saa asumistukee. 

Vierailija
13/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ku ei saa asumistukee. 

Niin mutta koko pointtihan on nyt se, että asumistukea ei saa, jos on liikaa omaisuutta. Siksi alunperin esitin kysymyksen. Eli jos säästöt estävät asumistuen saannin, niin kannattaisiko ne sitten käyttää siihen asuntoon? Olisi harmi, että ne pitäisi vain syödä pois. Jännä, että juuri Kokoomus on ajanut nuorten tilanteen sellaiseksi, että säästöistä rangaistaan. 

Vierailija
14/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisiko vielä jotain kommentteja. Tosiaan pääpointti on se, että nykyään opiskelijan asumislisään vaikuttavat säästöt. 

Vierailija
15/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo rahastosijoittaminen (laina on minusta turha riski) toimi ennen, mutta nyt se pienentää asumistukea, eli opiskelija jää vähän tyhjän päälle siinä tilanteessa. Siksi mietin tuota oman asunnon ostoa, jos asumislisää ei säästöjen kanssa muutenkaan saisi. 

Opiskelijat ei enää elokuussa saa asumistukea vaan asumislisää. Siihen sijoituksilla ei ole vaikutusta. Rahastot valitsin siksi että tulevaisuudessa saattavat pääomatulot vaikuttaa mutta rahastoistahan niitä ei tule ellei halua

Vierailija
16/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat ei enää elokuussa saa asumistukea vaan asumislisää. Siihen sijoituksilla ei ole vaikutusta. Rahastot valitsin siksi että tulevaisuudessa saattavat pääomatulot vaikuttaa mutta rahastoistahan niitä ei tule ellei halua

Ok siis tuohon uuteen systeemiin ei opiskelijan omaisuus vaikuta? Sehän helpottaa sitten tilannetta, ei ole kiire tehdä ratkaisuja. Iso osa rahoista on nyt rahastoissa. 

Vierailija
17/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkareita koko rahalla.

Vierailija
18/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri se asia mitä mietin, eli kannattaako ylipäätänsä lapsella olla varallisuutta jo nuoresta lähtien. Eli olisiko fiksumpaa maksaa asumiskuluja ja antaa lahjaksi rahaa vai itse ostaa rahoilla osake ja antaa lahjaksi rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi