Nyt kun Windows 10-tuki päättyy
Niin miksi ainut vaihtoehto tuntuu olevan vain se Linux tai jotkut ihmerais katut versiot koti-W11:stä? Aivan yhtä helposti lataa W11 LTSC IoT:n tikulle, asentaa ja päätyy suoraan työpöydälle ilman mitään mikkisoftan tilikikkailuja tai laitteistovaatimuksia. Jos aktivoimattoman vesileimat häiritsee niin äkkiä aktivoitu massgravella. Ja taas on seuraavat 10 vuotta turvattu tietoturvapäivitysten osalta.
Kommentit (16)
Vuosi luvattu lisää, vai eikö ollut kaikille, niin pitää olla MS-tili siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota voi käyttää, kone sammuu tunnin välein.
Ei sammu kun etsii käsiinsä asennustiedoston joka ei sisällä sanaa EVALUATION.
Mä taas suostuin asentamaan beetaversion niin sain ilmaiseksi. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi luvattu lisää, vai eikö ollut kaikille, niin pitää olla MS-tili siihen.
Käsittääkseni pelkkä ms-tili ei riitä vaan pitää jotain kikkailla lisäksi.
Asensin kaksi 12 vuotta vanhaa Win10 konetta Win11 Flyby11 avulla.
Asentaan Windowsin server moodissa ja ohittaa kaikki tarkistukset. Muutaman vuoden päästä vasta uusi kone.
Toimiiko Windows 10 tuen päätyttyä ilman nettiyhteyttä, eli ottaisin Windows 10 koneen vain pois nettikäytöstä ja käyttelisin sitä vain offlinessä, vai tarvitseeko kymppi esim. silloin tällöin nettiyhteyden mikkisoftalle, kuten ainakin joku xbox malliversio ilmeisesti?
Ostaisin sitten uuden Windows 11 läppärin nettikäyttöä varten, mutta kun uusissa läppäreissä ei ole polttavaa dvd asemaa, ja tässä vanhassa on, niin tätä vanhaa ei kannata romuttaakaan vain siksi että käyttöjärjestelmätuki loppuu. Mulla on cd ja dvd backuppeja jo lähes 25 vuodelta tallessa joihin aika ajoin on päästävä käsiksi. Toki varmaan pitäisi alkaa kopioida niitä jollekin ulkoiselle kiintolevylle ja muistitikuille, mutta se on hidasta ja ainakin MicroSD muistikortteja mulla on hajonnut jo ainakin kaksi, joten niiden luotettavuus on kyseenalaista pidemmän päälle. Poltettujen CD ja DVD levyjen kestoikä on näköjään ainakin riittävän pitkä kun ne vanhimmatkin on vielä auenneet ilman kettuilua.
Miettikää kun olis Microsoftilla duunissa jonain Windows 10 -ylläpitäjänä 😅
Sain aikanaan jonkun työkoneen ilmaiseksi kun se ei enää riittänyt tulossa olevalle Windowsille. Linuxin asensin ja sen koommin en ole muuta tarvinnut. Olen ollut todella tyytyväinen. Käyttämäni jakelu on Linux Mint.
Työpaikalla on toki Windows jos sellaista tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt koneella tunnin istuu???????????????
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko Windows 10 tuen päätyttyä ilman nettiyhteyttä, eli ottaisin Windows 10 koneen vain pois nettikäytöstä ja käyttelisin sitä vain offlinessä, vai tarvitseeko kymppi esim. silloin tällöin nettiyhteyden mikkisoftalle, kuten ainakin joku xbox malliversio ilmeisesti?
Ostaisin sitten uuden Windows 11 läppärin nettikäyttöä varten, mutta kun uusissa läppäreissä ei ole polttavaa dvd asemaa, ja tässä vanhassa on, niin tätä vanhaa ei kannata romuttaakaan vain siksi että käyttöjärjestelmätuki loppuu. Mulla on cd ja dvd backuppeja jo lähes 25 vuodelta tallessa joihin aika ajoin on päästävä käsiksi. Toki varmaan pitäisi alkaa kopioida niitä jollekin ulkoiselle kiintolevylle ja muistitikuille, mutta se on hidasta ja ainakin MicroSD muistikortteja mulla on hajonnut jo ainakin kaksi, joten niiden luotettavuus on kyseenalaista pidemmän päälle. Poltettujen CD ja DVD levyjen kestoikä on näköjään ainakin riittävän pitkä kun ne vanhimmatkin
Ulkoinen polttava USBC DVD-asema.
Jos tietokonetta ei esimerkiksi käytä kuin nettiselaimena ja tekstinkäsittelyyn voi kokematonkin aivan hyvin asentaa Linuxin ja jatkaa tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sitten uuden Windows 11 läppärin nettikäyttöä varten, mutta kun uusissa läppäreissä ei ole polttavaa dvd asemaa, ja tässä vanhassa on, niin tätä vanhaa ei kannata romuttaakaan vain siksi että käyttöjärjestelmätuki loppuu. Mulla on cd ja dvd backuppeja jo lähes 25 vuodelta tallessa joihin aika ajoin on päästävä käsiksi. Toki varmaan pitäisi alkaa kopioida niitä jollekin ulkoiselle kiintolevylle ja muistitikuille, mutta se on hidasta ja ainakin MicroSD muistikortteja mulla on hajonnut jo ainakin kaksi, joten niiden luotettavuus on kyseenalaista pidemmän päälle. Poltettujen CD ja DVD levyjen kestoikä on näköj
Tiedän että sellaisiakin on, mutta miksi ostaisin kun tässä vanhassa on se vakiona? Onko sulla jokin vimma saada tämä vanha kone paaliin vaikka siitä on vielä käyttöhyötyä offline tilassakin?
Paljonkohan maksaa euroissa se viimeinen jatkovuosi Windows 10:lle? Ilmainen vaihtoehto sisältää epämiellyttäviä koukkuja. Jos hinta jatkovuodesta olisi esim. muutamia kymppejä, se tulisi vielä kumminkin halvemmaksi kuin uusi läppäri.
Asensin juuri Chrome OS:n vanhaan Win10-koneeseen, toimii ihan liukkaasti.
Asensin juuri win11 vanhaan Win10-koneeseen, toimii ihan liukkaasti.