Minulla loppuu keinot
Sisko ilmoitti, että sähköt lähtivät. Ilmeisesti on ollut jo viikon ilman sähköjä. Meillä on ollut erittäin traumatisoiva lapsuus. Lisäksi vakavaa koulukiusaamista. Siskoni ei juuri puhu näistä asioista, joten en tiedä miten hän sitten kokee mitkäkin asiat oikeasti. Nyt on ollut jo monta vuotta peruskoulun jälkeen toimettomana. Laskut ovat ulosotossa ja vapaa-aika taitaa mennä lähinnä päihteiden käyttöön. En tiedä, kun hänellä ei tunnu olevan yhtään elämänhallinnan taitoja. Toki iso syy tästä on vanhemmillani, mutta... En tiedä haluaako hän edes muutosta. Olen suoraan sanonut, että hän kuolee, jos hän jatkaa tätä. Siis, kun hänen pitäisi mennä töihin. Ei siksi, että hän olisi tuottavainen yhteiskunnan jäsen vaan siitä hän saisi rahaa ja arkirytmiä ja niin se elämä vaan toimii. En vaan tiedä. Aika taitaa hänen kohdallaan loppua kesken. Minusta tuntuu, että hän odottaa minulta jotain suurta rahapottia. Ei ole tulossa, jos olisi varaa niin toki ostaisin hänelle vaikka kuun taivaalta, mutta tuloni riittävät hyvin omiin menoihini. Olen auttanut toki jo, mutta mitään tuhansia euroja minulla ei ole hänelle antaa. Rakastan häntä ja toivon hänelle parasta, mutta minulla ei ole voimia auttaa häntä ja kannatella häntä tässä kohtaa. Kymmenen vuoden päästä voisi ollakin, mutta se on pitkä aika se.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea ymmärtää sitä ajatusprosessia, että maksetaan esimerkiksi viinat ja tupakat, mutta sähkölasku päästetään ulosottoon. Toki varmasti jonkinlaista riippuvattahan siinä on, mutta... Ja jos annan rahaa niin ne menevät taas siihen viinaan ja tupakkaan, eivät sähkölaskun maksamiseen...
ap
Pyydä se sähkölasku, ja maksa se, äläkä anna rahaa. Aika yksinkertaista.
Maksanko sen sitten joka kuukausi tästä eteenpäin? Kun kyse ei ole siitä, että hänelle olisi nyt tapahtunut jotain traagista ja yllättävää vaan, että hän on valinnut ostaa jotain muuta sähkölaskun sijasta. Minusta hänen pitää ymmärtää, että teoilla on seuraukset. Nyt ei sitten ole sähköjä ja kun hän aina odottaa, että joku muu tulee ja pelastaa hänet. Ja siis totta kai meillä kaikilla on vaikeita hetki
Olet oikeassa, ap. Ei ole hyvä alkaa maksajaksi. Jos maksat, niin se vain mahdollistaa siskollesi päihteidenkäytön. Sano ystävällisesti että ei onnistu. Harjoittele vaikka peilin edessä sanomaan "Valitettavasti en voi auttaa". Nyt on kesä, valoisaa ja lämmintä, ja hän kyllä pärjää hetken siellä ilman sähköjäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea ymmärtää sitä ajatusprosessia, että maksetaan esimerkiksi viinat ja tupakat, mutta sähkölasku päästetään ulosottoon. Toki varmasti jonkinlaista riippuvattahan siinä on, mutta... Ja jos annan rahaa niin ne menevät taas siihen viinaan ja tupakkaan, eivät sähkölaskun maksamiseen...
ap
Pyydä se sähkölasku, ja maksa se, äläkä anna rahaa. Aika yksinkertaista.
Maksanko sen sitten joka kuukausi tästä eteenpäin? Kun kyse ei ole siitä, että hänelle olisi nyt tapahtunut jotain traagista ja yllättävää vaan, että hän on valinnut ostaa jotain muuta sähkölaskun sijasta. Minusta hänen pitää ymmärtää, että teoilla on seuraukset. Nyt ei sitten ole sähköjä ja kun hän aina odottaa, että joku muu tulee ja pelastaa hänet. Ja siis totta kai meillä kaikilla on vaikeita hetki
No fakta on se, että sä voit haluta siskosi tekevän sitä tai ymmärtävän tätä, mutta hän on täysivaltainen täysi-ikäinen ihminen, joka saa tehdä elämällään mitä haluaa (jos ei ole tilanne, jossa tahdonvastainen hoito tule kyseeseen), eikä *sun* haluillasi ole mitään sijaa. Opin tämän alkoholistiäitini kanssa. Siskosi voisi muuttaa tapansa toimia minä hyvänsä vuoden päivänä, mutta ei tee sitä (tosin töihin ei tänä päivänä todekkaan vsin kävellä, mutta asenne ja tavoitteet). Kannattaa myös miettiä omaa rooliansa mahdollistajana.
Tee ap huoli-ilmoitus siskostasi. Onko joku erityinen syy miksi sinun pitäisi auttaa eikä pyydä vanhemmilta apua?
Voi olla, ettei siskosi ole vielä valmis muutokseen. On helpompi nähdä itsensä uhrina, kuin ottaa vastuu omasta elämästä. Muiden syyllistäminen ja syyttäminen on myös manipulointia. Tuo huoli-ilmoituksen tekeminen oli hyvä idea. Näin ainakin viranomaiset saavat asian tietoonsa. Muuta et voi tehdä. Vasta silloin, kun siskosi haluaa muuttaa elämäänsä (ja tekee jotain konkreettista sen eteen) voit olla tukena.