Miksi nuorten odotetaan osaavan ulkoa jotain boomer-hokemia?
Ne Kummelit ja Purkka-Pirkat olivat silloin viime vuosisadalla.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos te nuoret opettelisitte alkuun puhumaan ja kirjoittamaan ihan vaan ymmärrettävää suomen kieltä? Ei tarvitse mikään Runeberg olla, mutta sellainen perus kieli ilman anglismeja ja typeriä täytesanoja kannattaa opetella. Sen jälkeen voit tulla änisee.
Änisee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kulttuurin tuntemukseen.
Mitä kulttuuria se on, jota tekijätkin pyytävät anteeksi?
Se on sairasta woke kulttuuria.
Mistähän taas olet tämänkin ongelman onkinut, tosin maapallo on pyöreä joten kannattaa opetella koska kaikki tulevat takaisin ja on kierrossa.
Nykynuorten huumori on pelkkää kikatusta ja kiekumista. Yritin eilen kun katsoa jotain jo uusintana tulevaa "Stadi vastaan lande" -kilpailua. Puolet ohjelma- ajasta oli räkättämistä. Myös juontajilta.
Tähän on tultu. Huumorikin köyhtyy.
Parasta huumoria ja viihdettä Suomessa on tehty 70- ja 80 -luvuilla. Mukana on ollut myös älyllisyyttä ja oivaltavuutta.
Toki tehtiin myös paljon soopaa, mutta siltä emme välty koskaan.
Se huumori, jota tehtiin mykkäfilmien aikaan, on täysin kuollut ja kuopattu, silti se on edelleen parasta maailmanluokan viihdettä.
Nyt tärkeintä on olla mahdollisimman paljon äänessä ja nauraa kippurassa mahdollisimman kovaa ja korkealta. Ja höpöttää turhanaikaisia. Ohjelma- aika saadaan sillä mukavasti täytetyksi.
Vanha kunnon koululaishuumori on häivytetty, koska enää ei saa sanoa mitään. Kaikesta loukkaannutaan. Jos ei itse, niin vihaa leimuava äiti.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorten huumori on pelkkää kikatusta ja kiekumista. Yritin eilen kun katsoa jotain jo uusintana tulevaa "Stadi vastaan lande" -kilpailua. Puolet ohjelma- ajasta oli räkättämistä. Myös juontajilta.
Tähän on tultu. Huumorikin köyhtyy.
Parasta huumoria ja viihdettä Suomessa on tehty 70- ja 80 -luvuilla. Mukana on ollut myös älyllisyyttä ja oivaltavuutta.
Toki tehtiin myös paljon soopaa, mutta siltä emme välty koskaan.
Se huumori, jota tehtiin mykkäfilmien aikaan, on täysin kuollut ja kuopattu, silti se on edelleen parasta maailmanluokan viihdettä.
Nyt tärkeintä on olla mahdollisimman paljon äänessä ja nauraa kippurassa mahdollisimman kovaa ja korkealta. Ja höpöttää turhanaikaisia. Ohjelma- aika saadaan sillä mukavasti täytetyksi.
Vanha kunnon koululaishuumori on häivytetty, koska enää ei saa sanoa mitään.
Ketonen ja Myllyrinne, Pulkkinen, Julmahuvi ovat jonkun verran vauhdikkaampia kuin kasarisarjat. Suurin osa Kummelistakin on täyttä paskaa.
Maailma muuttuu Marjut.
"Ketonen ja Myllyrinne, Pulkkinen, Julmahuvi ovat jonkun verran vauhdikkaampia kuin kasarisarjat." Eihän nuo ole mitään nykynuorten sarjoja, 20-30v. sitten pyörineet telkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kulttuuria se on, jota tekijätkin pyytävät anteeksi?
🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos te nuoret opettelisitte alkuun puhumaan ja kirjoittamaan ihan vaan ymmärrettävää suomen kieltä? Ei tarvitse mikään Runeberg olla, mutta sellainen perus kieli ilman anglismeja ja typeriä täytesanoja kannattaa opetella. Sen jälkeen voit tulla änisee.
Änisee?
Jahah. Olet sitten hyvä esimerkki nykyisten nuorten aikuisten sanavaraston supistumisesta. Nyt tosiaan alkaa pelottamaan lapsuuden uhkakuva: Mitä sitten puhutaan, kun maailmasta loppuu sanat, koska kaikki on käytetty jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ihmiset osaa oman ikäluokkansa puitteissa tuollaisia asioita. Ei minulla esimerkiksi ole mitään hajua 50-70 lukujen viihdejutuista. 80-lukukin on aika hataralla pohjalla. Jostain yksittäisesti isommasta jutuista voi olla kuullut, mutta muuten ei ole mitään kosketuspintaa. Sama juttu urheilutapahtumien kanssa. Ei joku Nykäsen mm-kulta vuodelta 1982 ole minulle mikään juttu, koska en tuolloin vielä seurannut urheilua.
Hmm. Minä olen 80-luvulla syntynyt, ja kyllä minulle tuli jo lapsena aika vankka käsitys menneiden vuosikymmenien kulttuurista, aika pitkällekin taaksepäin. Jotenkin se menneisyys oli ehkä enemmän läsnä kuin nykyään? Mikä on sikäli aika hassua, että eihän 90-luvulla pahemmin mitään 70-luvun TV-ohjelmia edes näytetty (elokuvia toki), toisin kuin nykyään, kun etenkin 90-luvun ohjelmia pyörii koko ajan. Mutta silti mennyt tuntui olevan enemmän läsnä tuolloin.
Tietysti oli paljon kaikenlaista, mitä vanhempani muistivat lapsuudestaan ja nuoruudestaan ja mistä minulla ei ollut käsitystäkään. Mutta tutuksi tuli niin Pekka Puupäät kuin Velipuolikuut ja monenlainen kulttuuri ajalta ennen syntymääni. Ja vanhoja lausahduksia on aina jäänyt elämään: en edes tiennyt, mistä "kymmenen pistettä ja papukaijamerkki" ja "jäljet johtavat sylttytehtaalle" olivat peräisin (nykyään kyllä tiedän), mutta silti ne olivat osa sanavarastoani.
Vierailija kirjoitti:
"Ketonen ja Myllyrinne, Pulkkinen, Julmahuvi ovat jonkun verran vauhdikkaampia kuin kasarisarjat." Eihän nuo ole mitään nykynuorten sarjoja, 20-30v. sitten pyörineet telkkarissa.
No, edellinen kirjoittaja toki kokee vielä 35-45-vuotiaana olevansa "nykynuorisoa", ja siksi pitää noita nuorten sarjoina. Näkee myös pilkkanimivalinnasta "Marjut". Hänhän ajattelee oman nuoruutensa täti-ihmisiä, joita vastaan edelleen kapinoi.
No itse ainakin aika hyvin olen oppinut aina uusiakin ja unohtanut noita vanhoja, kun en niitä ole niin paljon käytellyt.