Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulta kysyttiin työhaastattelussa lukion yo-todistustuksen RUOTSIN KIELEN arvosanaa!

Vierailija
03.07.2025 |

Mikä juttu tää oikein on? Apua! Kirjoitin tosi huonosti silloin 30 vuotta sitten. Se kostautui nyt. 😞

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaveri oikeasti pääsi ylioppilastodistuksellaan töihin. Hänen pomonsa ajatteli, että hyvä yo-todistus kertoo hyvästä yleissivistyksestä.

Pohjakoulutuksena kaverilla oli maisterintutkinto.

Totta. Ei kukaan palkkaa tyhmää rekkakuskiksi.

Vierailija
22/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieltä opetetaan Suomessa kaikille, ja toimivilla aivoilla varustetulle se on helppoa. Ottamatta kantaa kys. kielen opiskelun tarpeellisuuteen, on kyseessä kuitenkin hyvä asenne- ja ällimittari. Ihminen joka ei suoriudu peruskoulun ja lukion ruotsin opetuksesta kunnialla, on todennäköisesti muillakin tavoilla lahjaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kieltä opetetaan Suomessa kaikille, ja toimivilla aivoilla varustetulle se on helppoa. Ottamatta kantaa kys. kielen opiskelun tarpeellisuuteen, on kyseessä kuitenkin hyvä asenne- ja ällimittari. Ihminen joka ei suoriudu peruskoulun ja lukion ruotsin opetuksesta kunnialla, on todennäköisesti muillakin tavoilla lahjaton.

Kyllä, tämä on totta.

Vierailija
24/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ruotsista C vaikka ruotsi on isäni äidinkieli ja olen käynyt lukion ruotsiksi, todistuksessa numerona ruotsista kuitenkin 9.

Vierailija
25/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin ruotsista C vaikka ruotsi on isäni äidinkieli ja olen käynyt lukion ruotsiksi, todistuksessa numerona ruotsista kuitenkin 9.

Niin ja koen pärjääväni ruotsillakin ihan hyvin, vaikka puhunkin sitä lähinnä vaan joidenkin omien kavereiden sekä isän sukulaisten kanssa. Isän kanssa olen aina puhunut suomea.

Vierailija
26/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetuksen taso on joissain kouluissa ihan järkyttävää. Esimerkiksi entisellä yläasteellani eteläsuomalaisessa pikkukunnassa. Miten oppilaatkaan voi oppia sen paremmin?

Vierailija
27/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 9 ja kirjoitin E:n, mutta en ymmärrä enkä osaa enää puhua sanaakaan ruotsia. Valmistuin 12 vuotta sitten ylioppilaaksi.

Vierailija
28/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetuksen taso on joissain kouluissa ihan järkyttävää. Esimerkiksi entisellä yläasteellani eteläsuomalaisessa pikkukunnassa. Miten oppilaatkaan voi oppia sen paremmin?

Suomessa ruotsinkielen asema minua mamua naurattaa.. 

Vierailija
29/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, kirjoitin eximian ruotsista 30 vuotta sitten ja voin kyllä sanoa, että ruotsilla en pärjäisi kyllä enää kovin hyvin. En olis pärjännyt silloinkaan

Siksi juuri onkin järkevämpää esittää kysymyksiä ruotsiksi, eikä kysyä yo todistuksen arvosanaa.

Näinhän se on. Minä en ole koskaan tarvinnut työssäni muita kieliä, kuin suomea, enkä osaa enää puhua edes englantia saati ruotsia. Jos joku puhuu englantia, ymmärrän jotenkuten, mutta ruotsia en ollenkaan. Olin lukiossa hyvä erityisesti ruotsissa ja kirjoitin siitä E:n.

Vierailija
30/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi vaan ettei mene noin typerään paikkaan töihin. 

Vierailija
31/31 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin korostaminen muiden kielten kustannuksella tulee kalliiksi. Tulisi vihdoin ymmärtää tämä. Kukaan ei tarvitse Suomessa väkisin ruotsia.