Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (18115)
Vierailija kirjoitti:
https://www.instagram.com/p/DY4kfAUjQEw/
Wasa teaternissa alkaa kirjailijaillat. Axelin ilta huhtikuussa.
Vähän myöhään lueskelen näitä viimeisimpien sivujen kommentteja, nyt vasta bongasin tämän. Kiitos vinkistä! Laitetaan kalenteriin. Tuota pitää yrittää päästä kuuntelemaan. Axel on hieno kirjailija ja toivottavasti löytää lähivuosina aikaa taas tällekin luomistyölle. Mä muuten luen parhaillaan Smugglarens skattia, joulukirjaa keskellä alkukesää. Joulun aikaan nämä olivat kirjastossa niin varattuja. Ja kunnianhimoisesti yritän lukea ruotsiksi, toistaiseksi mennyt ihan hyvin vaikkakin vähän hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta Nessun Dormasta (Nissan bromsa) vielä sen verran, että kun täällä ketjussa on ollut oopperan tuntijoita, niin laulaako Jakob tuon ihan siinä alkuperäisessä sävellajissa? Mulla on se käsitys, että kyllä laulaa.
Nessun Dormaahan pidetään kai yhtenä vaativimmista tenoriaarioista mitä on olemassa.
Mulla ei ole musiikkikoulutusta enkä ole oopperan asiantuntija. Mutta rakastan oopperamusiikkia yli kaiken ja olen nähnyt live-oopperaakin satoja kertoja, joten jonkinlaista kokemusta ja näkemystä on kertynyt.
Jakob laulaa Nessun dorman tai siis Nissan bromsan alkuperäisessä sävellajissa. Hänellä on tenorin ääni. Hän joutuu joskus silti korkeimmissa kohdissa "puskemaan" eli ääni ei tule täysin vaivattomasti. Kannattaa vertailun vuoksi kuunnella legendaarisen Pavarottin esitys, vaikka tämä:
(Jakob on loistavasti omaksunut legendan näyttämöelkeet).Yhdeltä tunnetulta oopperatenorilta kysyttiin kerran, onko Nessun dorma niin vaikea ja vaativa kuin sanotaan. Hän vastasi, että ei ollenkaan, se on ihan helppo. Siis kun sen osaa. Hän tietysti vitsaili. Korkeimmat tenoriäänet ovat useimmille miehille mahdottomia tuottaa (muuten kuin falsetissa), joten jo lähtökohtaisesti sen kykenee originaalisävellajissa laulamaan harva.
Mä olen itseäni viisaammilta oppinut, että Nessun on koulutetuillekin laulajille siinä mielessä hankala, että se liikkuu äänellisesti niin sanotulla ylimenoalueella. Se vaatii täsmälleen oikean tekniikan ja vaikka se olisi hallussa, se on silti kova rasitus äänihuulille. Jakob on selättänyt vaikeudet opettelemalla korvakuulolta, kuinka oopperan ammattilaiset ääntään käyttävät. Hattua pitää nostaa.
Omana mielipiteenäni sanoisin, että melodian kannalta Nessun dorma ei ole vaikein mahdollinen. Sehän jää melko helposti päähän ja sen osaa rallattaa tai hyräillä aika moni. Mutta sellainen versio on tietysti aivan eri asia kuin ammattilaulajan rintaäänellä esittämä. Eikä Nissan bromsaa olisi pystynyt luomaan kuin KAJ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Jakob on sanonut Nissan bromsan yhteydessä, ettei ole ottanut laulutunteja, on hän varmasti saanut opastusta äänenhuoltoon mikä on erittäin tärkeää kun keikkatahti on kiihtynyt. Hänhän sanoi saaneensa tietää saman tien tulleensa valituksi yhden koelaulun perusteella, joten eiköhän se alkukin ole sujunut moitteettomasti.
Mårtenin roolin Ruotsin musikaaliversiossa lauloi Martin Stokke Matthiesen, joka ilmeisesti kylläkin on koulutettu laulaja, mutta paljon Jakobia nuorempi, jos olen oikein ymmärtänyt. Jotenkin vaan huvitti se kommentti, että Jakob olisi liian nuori. Sehän on sinänsä nuoren haaveilevan pojan/miehen rooli. Miltäpä siinä näyttäisi joku iäkkäämpi laulaja... Ammattinäyttelijät tietysti taipuvat tarvittaessa rooliin kuin rooliin mutta silti.
Mä ymmärsin sen kommentin niin, ettei Jakob olisi liian nuori biologiselta iältään (hän on tosiaan seitsemän vuotta vanhempi kuin tuo Martin) vaan laulullisesti/äänellisesti nuori noin vaativaan osaan. Tietysti hänellä on 17 vuoden kokemus Kaj'ssa laulamisesta ja noin 30 vuoden kokemus laulamisesta yleensä, mutta vaikean musikaalin esittäjänä hän tosiaan on "nuori". Mutta vain tuolla tavallahan hän voi mennä eteenpäin, haastamalla itsensä kerran toisensa jälkeen ja tämä on nyt uusi iso haaste ja askel, jonka hän ottaa. Lahjoillaan, ahkeruudellaan ja Svenskanissa saamallaan opilla hän kyllä selvittää sen.
Ehkä kommentoija ajatteli ikää vähän molemmilla tavoilla, kun kirjoitti että "poor babe..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta Nessun Dormasta (Nissan bromsa) vielä sen verran, että kun täällä ketjussa on ollut oopperan tuntijoita, niin laulaako Jakob tuon ihan siinä alkuperäisessä sävellajissa? Mulla on se käsitys, että kyllä laulaa.
Nessun Dormaahan pidetään kai yhtenä vaativimmista tenoriaarioista mitä on olemassa.
Mulla ei ole musiikkikoulutusta enkä ole oopperan asiantuntija. Mutta rakastan oopperamusiikkia yli kaiken ja olen nähnyt live-oopperaakin satoja kertoja, joten jonkinlaista kokemusta ja näkemystä on kertynyt.
Jakob laulaa Nessun dorman tai siis Nissan bromsan alkuperäisessä sävellajissa. Hänellä on tenorin ääni. Hän joutuu joskus silti korkeimmissa kohdissa "puskemaan" eli ääni ei tule täysin vaivattomasti. Kannattaa vertailun vuoksi kuunnella legendaarisen Pavarottin esitys, vaikka tämä:
(Jakob on loistavasti omaksunut legendan näyttämöelkeet).Yhdeltä tunnetulta oopperatenorilta kysyttiin kerran, onko Nessun dorma niin vaikea ja vaativa kuin sanotaan. Hän vastasi, että ei ollenkaan, se on ihan helppo. Siis kun sen osaa. Hän tietysti vitsaili. Korkeimmat tenoriäänet ovat useimmille miehille mahdottomia tuottaa (muuten kuin falsetissa), joten jo lähtökohtaisesti sen kykenee originaalisävellajissa laulamaan harva.
Mä olen itseäni viisaammilta oppinut, että Nessun on koulutetuillekin laulajille siinä mielessä hankala, että se liikkuu äänellisesti niin sanotulla ylimenoalueella. Se vaatii täsmälleen oikean tekniikan ja vaikka se olisi hallussa, se on silti kova rasitus äänihuulille. Jakob on selättänyt vaikeudet opettelemalla korvakuulolta, kuinka oopperan ammattilaiset ääntään käyttävät. Hattua pitää nostaa.
Omana mielipiteenäni sanoisin, että melodian kannalta Nessun dorma ei ole vaikein mahdollinen. Sehän jää melko helposti päähän ja sen osaa rallattaa tai hyräillä aika moni. Mutta sellainen versio on tietysti aivan eri asia kuin ammattilaulajan rintaäänellä esittämä. Eikä Nissan bromsaa olisi pystynyt luomaan kuin KAJ.
Kiitos tosi paljon tästä viestistäsi. Olen todella kiinnostunut aiheesta, vaikka en ymmärrä oopperasta mitään enkä ole siitä aiemmin edes pitänyt. Olen kuunnellut Nessun dorman muutamina versioina vertailun vuoksi ja alkanut nauttimaan siitä. Pavarotti laulaa tässä kyllä niin hyvin, että jopa liikutuin vähän.
Tästä versiosta puuttuu se enkelikuoron osuus, joka saa minut aina naurahtamaan miettiessäni Axelin ja Kevinin mainiota osuutta.
"Jakob laulaa Nessun dorman tai siis Nissan bromsan alkuperäisessä sävellajissa. Hänellä on tenorin ääni. Hän joutuu joskus silti korkeimmissa kohdissa "puskemaan" eli ääni ei tule täysin vaivattomasti. "
Tuota" puskemista" on kuultavissa paljon enemmän vielä tuossa unplugged-versiossa vuodelta 2018 kuin nykyään. Eli iän ja kokemuksen karttuminen ja tekniikan paraneminen on kyllä aivan selvästi havaittavissa. Hattua todella täytyy nostaa js korkealle, kun hän kuitenkin on käytännössä itseoppinut. Varmaan nyt tosiaan saa myös asiantuntevaa ohjausta.
Mä olen sen ikäinen oopperahullu, että ehdin/pääsin muutaman kerran kuulemaan Pavarottia livenä. En tiedä, millainen Jussi Björling oli elävässä esityksessä, mutta ainakin Pavarotti oli aidosti maaginen. Hänen poikkeuksellisen kirkas ja helisevä äänensä täytti niin vaivattomasti koko salin ja ihmiset itkivät, muutkin kuin mä.
Pavarottista on sanottu, että hän kuuluu harvoihin "aitoihin tenoreihin". Tarkoittaa sitä, että monet tenorirooleja laulavat ovat luontaisesti baritoneja, joiden ääni on nostettu astetta korkeammaksi pitkällä koulutuksella ja tekniikkaharjoituksilla. Esimerkiksi Placido Domingo on tällainen "piilobaritoni".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svenskiksen ig-storyssä klippejä viimeisistä harjoituksista ennen kesätaukoa. Hyvältä näyttää ja kuulostaa. (Virallinen linkittäjä hoi...)
You're welcome. Nämä stoorit taitavat pian kadota ulkoavaruuteen, ellei teatteri sitten siirrä niitä varsinaisiksi instapostauksiksi. Mutta toistaiseksi näkyvillä. En ollut tiennytkään, millaista vokaaliakrobatiaa Jakobin rooli edellyttää, hänhän on kohta koloratuurisopraanon korkeuksissa. Ei mikään Dansgolv. :)
https://www.instagram.com/stories/svenskateatern/3907944888620857630/?h…
Tuolla faniryhmässä on vähän erikoista kommentointia Jakobin Mårten-rooliin liittyen. Joku vaikuttaa nyt kovin huolestuneelta, että Jakob pilaa äänensä, kun hänet pakotetaan laulamaan korkealta ja oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Hänen mielestään Jakob on liian nuori (!) tähän ja ääni kärsii. Ja kirjoittaa myös jotenkin niin, että Änglagård on sävelletty ruotsalaisille solisteille sopivaksi, ja Suomen musikaaliversioon kaikki kappaleet olisi pitänyt sovittaa uudestaan (tarkoittaa ilmeisesti matalammalle sävelkorkeudelle), ei yksistään Jakobin soolo. Kirjoittajaa huolestuttaa, antavatko vanhemmat kollegat ja ohjaaja nyt Jakobille tarpeeksi neuvoja ja ohjeita laulamiseen....
En tiedä missä mielessä nuo kommentit on kirjoitettu. Ehkä kirjoittaja ei oikeasti tunne Jakobin taustoja. Toki tuon soolokappaleen sävelkulku käy parissa kohtaa korkealla. Tietääkseni Nessun Dorman sävel menee siinä "vincero-loppukiekaisussa" vielä korkeammalle, ja siitä kohdastahan Jakob on aina suoriutunut hienosti.
Vaikuttaa siltä, että kirjoittajalla, en tiedä minkä maalainen hän on, ei ole mitään käsitystä Svenska Teaternin tuotannoista. Ihan ammattilaisia ovat ja ammattilaulajia palkkavat. Eivät ole musikaalia ensimmäistä kertaa tekemässä. Eiköhän Jakobille siellä "neuvojia" löydy :).
Kävin lukemassa kommentit faniryhmästä. Mä kyllä ymmärrän keskustelun aloittajan huolen siitä, että Jakob joutuu tosiaan laulamaan (sitä en tiedä, kuinka paljon) ominta äänialaansa korkeammalta. Hän on huikea luonnonlahjakkuus, jolla on hieno äänimateriaali. Itseopiskelulla hän on pärjännyt ja pärjää pitkälle, mutta hänellä ei ole laulajan koulutusta. Silloin on oikeasti vaara äänen tuhoutumiseen. Koulutetuillekin laulajille voi käydä (ja on käynyt) niin, jos he puskevat yli omien rajojensa. Varmaan Svenska Teaterilla on kuitenkin laulunopettajia ja Jakobilla mahdollisuus tarvittaessa markkeerata korkeimmat äänet. (En siis missään nimessä halua dissata Jakobia, olen hänen ykkösfaninsa ja toivon hänelle kaikkea hyvää ja suurinta mahdollista menestystä. Mutta tätäkin asiaa voi mun mielestäni asiallisesti pohtia.)
Kyllä toki voi. Jotenkin tuntuu vaan siltä, että Jakob n. 16 vuoden kokemuksella ja kaksi musikaalia keskeisessä roolissa läpi laulaneena tietäisi, mihin on ryhtymässä, kun haki Änglagårdiin mukaan. Tietysti hän on hakenut jo aikaa sitten, kun nykysuosiosta ei vielä ollut tietoakaan. Tottakai näytäntöjä on paljon ja siihen päälle vielä KAJ'n omat konsertit, joten ääntä joutuu todella käyttämään. Luulisi nyt tosiaan teatterilla olevan laulunopettajia, jotka antava ohjausta äänenkäyttöön ja ennenkaikkea -huoltoon, mikä on äärimmäisen tärkeää. Siihen päälle vaikka vielä hieman kollegiaalista tukea koulutetulta tenorilta Tero Harjunniemeltä, joka on Axelin roolissa. Uskoisin, että kaikki sujuu hienosti.
Omissa musikaalissa sai tietenkin tehtyä itselle ja omalle laulutaidolle mahdollisimman hyvin sopivat kappaleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tosi paljon tästä viestistäsi. Olen todella kiinnostunut aiheesta, vaikka en ymmärrä oopperasta mitään enkä ole siitä aiemmin edes pitänyt. Olen kuunnellut Nessun dorman muutamina versioina vertailun vuoksi ja alkanut nauttimaan siitä. Pavarotti laulaa tässä kyllä niin hyvin, että jopa liikutuin vähän.
Tästä versiosta puuttuu se enkelikuoron osuus, joka saa minut aina naurahtamaan miettiessäni Axelin ja Kevinin mainiota osuutta.
Kun antaa oopperalle pikkusormen niin se voi viedä jopa koko käden :).
Mun kiinnostus oopperaan lähti ihan kokeilusta. Italia-rakastajana ostin vaan liput johonkin klassiseen italialaiseen oopperaan, olisko ollut la Traviata, ja menin kuuntelemaan avoimin mielin. Ihastuin upeista melodioista, tragediasta ja draamasta, paikan päällä kuultuna elämys oli aivan toisenlainen kuin jostain radiosta kuultu "kiljunta" - vähän selllaiseksi olin aiemmin koko homman mieltänyt. En nyt mikään oopperan tuntija ole vieläkään, enkä ole päässyt sisään mihinkään modernimpaan oopperaan. Mutta nämä klassikot viehättävät kovasti. Savonlinnan oopperajuhlilla muuten kannattaa joskus vierailla vaikka tutustumisen vuoksi. Siellä on aivan erityinen tunnelma. Kallista touhua, mutta jos vaan raaskii panostaa ja suoda itselleen uusia kokemuksia, niin suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Laulaa mikrofoniin mikä on tietysti eri asia kuin oopperalavalla laulaminen. Mutta eihän hän mikään oopperalaulaja olekaan, se on eri laji ja edellyttää pitkää alan koulutusta. Erinomainen esiintyjä ja viihdelaulaja hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laulaa mikrofoniin mikä on tietysti eri asia kuin oopperalavalla laulaminen. Mutta eihän hän mikään oopperalaulaja olekaan, se on eri laji ja edellyttää pitkää alan koulutusta. Erinomainen esiintyjä ja viihdelaulaja hän on.
Totta, tämä oli hyvä muistutus. Oopperalaulajilla on kehossaan sisäinen mikrofoni ja vahvistimet. Oopperan ammattilaisilla ja viihteen ammattilaisilla on kaikilla paikkansa, ja Jakob ja koko KAJ ovat siellä viihteen puolella alansa huippuja, joiden työ täyttää monella mitalla taiteenkin vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Änglagårdissa Fannyn roolin esittävän Sannah Nedergårdin sisar Sarah Nedergård on myös laulaja, näyttelijä ja tehnyt paljon musikaalirooleja. Sarah esitti viime syksynä Svenska Teaternissa pidetyssä Svenska Dagen -festissä hienon balladiversion Bara Bada Bastusta. Googlaillessa törmäsin myös selllaiseen uutiseen, että Sarahilla oli oma konsertti Vaasan Ritzissä ja Pietarsaaressa, En kväll med Sarah Nedergård, keväällä 2024. Vierailijoiksi tähän konserttiin hän oli kutsunut oman sisarensa Sannahin, ja myös Jakobin!
Nedergårdin sisarukset ovat kotoisin Vaasan liepeiltä Sundomista. Eli Pohjanmaa on Änglagårdissa hyvin edustettuna :)
Upeaa! Jos ollaan oikein tarkkoja, niin Nedergårdien kotikylä Sundom liitettiin kaupunginosana Vaasaan 1970-luvulla. Viitisen kilometriä etelään Vaskiluodosta, jonka KAJahtaneet tietävät Janne Hyödyn studiosta, ja kahdeksan kilsaa ydinkeskustasta. Terv. entinen monivuotinen vaasalainen ja ylpeä siitä
Menee kyllä jo paljon ohi tästä teemasta, mutta Sundomin erinomaista savusiikaa saa välillä myös pääkaupunkiseudun ruokakaupoissa. Ainakin S-Market.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Änglagårdissa Fannyn roolin esittävän Sannah Nedergårdin sisar Sarah Nedergård on myös laulaja, näyttelijä ja tehnyt paljon musikaalirooleja. Sarah esitti viime syksynä Svenska Teaternissa pidetyssä Svenska Dagen -festissä hienon balladiversion Bara Bada Bastusta. Googlaillessa törmäsin myös selllaiseen uutiseen, että Sarahilla oli oma konsertti Vaasan Ritzissä ja Pietarsaaressa, En kväll med Sarah Nedergård, keväällä 2024. Vierailijoiksi tähän konserttiin hän oli kutsunut oman sisarensa Sannahin, ja myös Jakobin!
Nedergårdin sisarukset ovat kotoisin Vaasan liepeiltä Sundomista. Eli Pohjanmaa on Änglagårdissa hyvin edustettuna :)
Upeaa! Jos ollaan oikein tarkkoja, niin Nedergårdien kotikylä Sundom liitettiin kaupunginosana Vaasaan 1970-luvulla. Viitisen kilometriä etelään Vaskiluodosta, jonka KAJahtaneet tietävät Janne Hyödyn studiosta, ja kahdeksan kilsaa ydinkeskustasta. Terv. entinen monivuotinen vaasalainen ja ylpeä siitä
Menee kyllä jo paljon ohi tästä teemasta, mutta Sundomin erinomaista savusiikaa saa välillä myös pääkaupunkiseudun ruokakaupoissa. Ainakin S-Market.
Meille kajahtaneille kelpaa kaikki. Jos jonkun Kaj'n jäsenen jonkun tilapäisen työkaverin entisessä kotikylässä pyydetään hyvää siikaa, jota saa Helsinginkin marketeista, niin sehän on tärkeä tieto ja merkittävä uutinen. Voin itse kertoa toisen: facen faniryhmässä taannoin toivottiin, että poikien tuleva jäätelölaulu nostaa esiin maanmainiot närpiöläisjätskit. Joista muuten oma supersuosikkini on kahvijäätelö; en ole parempaa saanut edes Italiassa. :)
Minä muistan Sundomin böcklingin eli savusilakan. Löytyi pääkaupungin kaupoistakin joskus asuessani siellä. Terv. ent. vaasalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Jakob on sanonut Nissan bromsan yhteydessä, ettei ole ottanut laulutunteja, on hän varmasti saanut opastusta äänenhuoltoon mikä on erittäin tärkeää kun keikkatahti on kiihtynyt. Hänhän sanoi saaneensa tietää saman tien tulleensa valituksi yhden koelaulun perusteella, joten eiköhän se alkukin ole sujunut moitteettomasti.
Muistatko missä hän on sanonut näin, olisi kiva lukea/kuunnella tällainen haastattelu.
Mä en ymmärrä laulutekniikasta yhtään mitään, mutta kuulosti musta ainakin hyvältä se Jakobin klippi harjoituksista.
Tuo Sannah Nedergård muuten oli toisessa pääroolissa Ylen hiihtoaiheisessa Kylmä kausi -minisarjassa, oli hyvä sarja, suositus tälle.
Jakob on mielestäni monta kertaa maininnut, että hän on täysin kouluttamaton mitä tulee laulamiseen. Monet artikkelit ovat maksumuurin takana. Itse löysin 20.3.25 julkaistun ÖT:n artikkelin Jakob Norrgård tokhyllas som operasjungare, jossa hän puhuttaessa Nissan bromsasta sanoo olevansa niin kouluttamaton kuin vain joku voi olla. Jossain muualla hän sanoi, ettei edes treenaa oopperalaulua itsekseen, koska onnistuminen vaatii yleisön. Sitä en ihan usko, koska olemme nähneet saunakiertueelta harjoitteluklipin. Frakin sekin esitys tosin vaati.
Nyt Svenskanissa hän varmasti saa opastusta äänenkäyttöön.
Olisi pitänyt muotoilla kysymykseeni paremmin. Tarkoitin siis, missä haastattelussa hän on sanonut, että sai roolin yhden koelaulun perusteella. Tällaista en muista itselläni tulleen vastaan.
Samaa mieltä muiden kanssa, Jakob on todella valovoimainen lavalla ja persoonallaan helposti ottaa lavan haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko missä hän on sanonut näin, olisi kiva lukea/kuunnella tällainen haastattelu.
Mä en ymmärrä laulutekniikasta yhtään mitään, mutta kuulosti musta ainakin hyvältä se Jakobin klippi harjoituksista.
Tuo Sannah Nedergård muuten oli toisessa pääroolissa Ylen hiihtoaiheisessa Kylmä kausi -minisarjassa, oli hyvä sarja, suositus tälle.
Jakob on mielestäni monta kertaa maininnut, että hän on täysin kouluttamaton mitä tulee laulamiseen. Monet artikkelit ovat maksumuurin takana. Itse löysin 20.3.25 julkaistun ÖT:n artikkelin Jakob Norrgård tokhyllas som operasjungare, jossa hän puhuttaessa Nissan bromsasta sanoo olevansa niin kouluttamaton kuin vain joku voi olla. Jossain muualla hän sanoi, ettei edes treenaa oopperalaulua itsekseen, koska onnistuminen vaatii yleisön. Sitä en ihan usko, koska olemme nähneet saunakiertueelta harjoitteluklipin. Frakin sekin esitys tosin vaati.
Olisi pitänyt muotoilla kysymykseeni paremmin. Tarkoitin siis, missä haastattelussa hän on sanonut, että sai roolin yhden koelaulun perusteella. Tällaista en muista itselläni tulleen vastaan.
Samaa mieltä muiden kanssa, Jakob on todella valovoimainen lavalla ja persoonallaan helposti ottaa lavan haltuun.
Olen eri, mutta muistaakseni Jakob kertoi käyneensä koe-esiintymisessä ja saaneensa melko pian sen jälkeen tiedon, että Mårtenin rooli on hänen. En muista hänen maininneen, montako laulua hän mahdollisesti koe-esiintymisessä lauloi tai tekikö hän muutakin kuin lauloi. Sitä en muista, missä nimenomaisessa haastattelussa hän tästä puhui. Svenskan järjesti koe-esiintymiset syksyllä 2024.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svenskiksen ig-storyssä klippejä viimeisistä harjoituksista ennen kesätaukoa. Hyvältä näyttää ja kuulostaa. (Virallinen linkittäjä hoi...)
You're welcome. Nämä stoorit taitavat pian kadota ulkoavaruuteen, ellei teatteri sitten siirrä niitä varsinaisiksi instapostauksiksi. Mutta toistaiseksi näkyvillä. En ollut tiennytkään, millaista vokaaliakrobatiaa Jakobin rooli edellyttää, hänhän on kohta koloratuurisopraanon korkeuksissa. Ei mikään Dansgolv. :)
https://www.instagram.com/stories/svenskateatern/3907944888620857630/?h…
Tuolla faniryhmässä on vähän erikoista kommentointia Jakobin Mårten-rooliin liittyen. Joku vaikuttaa nyt kovin huolestuneelta, että Jakob pilaa äänensä, kun hänet pakotetaan laulamaan korkealta ja oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Hänen mielestään Jakob on liian nuori (!) tähän ja ääni kärsii. Ja kirjoittaa myös jotenkin niin, että Änglagård on sävelletty ruotsalaisille solisteille sopivaksi, ja Suomen musikaaliversioon kaikki kappaleet olisi pitänyt sovittaa uudestaan (tarkoittaa ilmeisesti matalammalle sävelkorkeudelle), ei yksistään Jakobin soolo. Kirjoittajaa huolestuttaa, antavatko vanhemmat kollegat ja ohjaaja nyt Jakobille tarpeeksi neuvoja ja ohjeita laulamiseen....
En tiedä missä mielessä nuo kommentit on kirjoitettu. Ehkä kirjoittaja ei oikeasti tunne Jakobin taustoja. Toki tuon soolokappaleen sävelkulku käy parissa kohtaa korkealla. Tietääkseni Nessun Dorman sävel menee siinä "vincero-loppukiekaisussa" vielä korkeammalle, ja siitä kohdastahan Jakob on aina suoriutunut hienosti.
Vaikuttaa siltä, että kirjoittajalla, en tiedä minkä maalainen hän on, ei ole mitään käsitystä Svenska Teaternin tuotannoista. Ihan ammattilaisia ovat ja ammattilaulajia palkkavat. Eivät ole musikaalia ensimmäistä kertaa tekemässä. Eiköhän Jakobille siellä "neuvojia" löydy :).
Kävin lukemassa kommentit faniryhmästä. Mä kyllä ymmärrän keskustelun aloittajan huolen siitä, että Jakob joutuu tosiaan laulamaan (sitä en tiedä, kuinka paljon) ominta äänialaansa korkeammalta. Hän on huikea luonnonlahjakkuus, jolla on hieno äänimateriaali. Itseopiskelulla hän on pärjännyt ja pärjää pitkälle, mutta hänellä ei ole laulajan koulutusta. Silloin on oikeasti vaara äänen tuhoutumiseen. Koulutetuillekin laulajille voi käydä (ja on käynyt) niin, jos he puskevat yli omien rajojensa. Varmaan Svenska Teaterilla on kuitenkin laulunopettajia ja Jakobilla mahdollisuus tarvittaessa markkeerata korkeimmat äänet. (En siis missään nimessä halua dissata Jakobia, olen hänen ykkösfaninsa ja toivon hänelle kaikkea hyvää ja suurinta mahdollista menestystä. Mutta tätäkin asiaa voi mun mielestäni asiallisesti pohtia.)
Kyllä toki voi. Jotenkin tuntuu vaan siltä, että Jakob n. 16 vuoden kokemuksella ja kaksi musikaalia keskeisessä roolissa läpi laulaneena tietäisi, mihin on ryhtymässä, kun haki Änglagårdiin mukaan. Tietysti hän on hakenut jo aikaa sitten, kun nykysuosiosta ei vielä ollut tietoakaan. Tottakai näytäntöjä on paljon ja siihen päälle vielä KAJ'n omat konsertit, joten ääntä joutuu todella käyttämään. Luulisi nyt tosiaan teatterilla olevan laulunopettajia, jotka antava ohjausta äänenkäyttöön ja ennenkaikkea -huoltoon, mikä on äärimmäisen tärkeää. Siihen päälle vaikka vielä hieman kollegiaalista tukea koulutetulta tenorilta Tero Harjunniemeltä, joka on Axelin roolissa. Uskoisin, että kaikki sujuu hienosti.
Änglagårdissa ja Kaj'n omissa musikaaleissa on se iso ero, että Kaj on kyennyt kirjoittamaan ja kirjoittanut kaikki laulut juuri itselleen sopiviksi. Niissä on ns. tessitura kohdallaan, eli ne liikkuvat alueella, jolla kunkin laulajan ääni soi vapaimmin ja kauneimmin. Änglagård on lauluteknisesti huomattavasti vaativampaa esitettävää. Mutta epäilemättä Jakob on täsmälleen tiennyt, mihin ryhtyy. Kuunnellut musiikin etukäteen ja todennut pystyvänsä rooliin, ja niinhän Svenskanskin on ajatellut, kun on valinnut hänet rooliin. Hän on jo näyttänyt kyntensä niin monessa, että hän suoriutuu tästäkin. Tärkeintä on hänen hämmästyttävä valovoimansa näyttämöllä. Siinä hänen taakseen jää moni koulutettu laulaja, ja hän ottaa yleisönsä jo pelkästään sillä.
Mun mielestä Jakob on yksi niistä ihmisistä, joilla on joku ihmeellinen aura ympärillään. Just sellainen luontainen valovoima ja karisma, jota ei voi olla huomaamatta. Olen hänen suuri ihailijansa ja katson ehkä asiaa tietyt lasit päässä, mutta mun mielestä hänestä säteilee ilo ja hyvä ja vahva positiivinen energia. En tietenkään tunne hänen siviiliminäänsä ollenkaan, mutta siitä päätellen mitä hänen vanhempansa ovat haastatteluissa kertoneet, hän myös on tuollainen - nälkäkiukkuhetket pois lukien.
Olen samaa mieltä. Jotain erityistä taikaa ja karismaa hänessä on. Minäkin olen vähän jäävi arvioimaan, mutta yksi syy miksi jäin KAJ-koukkuun on Jakobin säteily, joka välittyy ruudunkin läpi. Vähän myöhemmin yhtä tärkeäksi muodostui poikien yhteistyö ja se kaikki suurenmoinen materiaali, jota heiltä löytyy.
Viime aikoina olen miettinyt, että onko KAJn live-esiintymisissä jotain poikkeuksellista vai tuleeko energia heidän ja yleisön vuorovaikutuksesta. Olen tänä keväänä ollut kahden suomenkielisen huippuartistin keikalla. Pidän musiikista, yleisöä on paljon ja he laulavat mukana. Kuitenkaan minulle ei tule sitä maagista tunnetta, joka tulee heti kun KAJ tulee lavalle ja pitää minut otteessaan koko keikan ajan. En ole koskaan kokenut vastaavaa tunnetta muiden artistien keikoilla enkä oikein osaa sitä hyvin edes kuvailla.
Kyllä mäkin sanoisin että jotain poikkeuksellista heidän esiintymisessään on, siinä miten ovat lavalla ja ottavat yleisönsä. Vaikuttava esiintyjä voi tietysti olla monella tavalla, mutta omassa tavastaan he kyllä ovat ehdottomia mestareita. Ei läheskään kaikki ole livenä niin hyviä ja ota samalla tavalla kontaktia.
Muita vaikuttavia esiintyjiä, joita itselläni tulee mieleen, ovat mielestäni olleet esim. Nightwish parhaimmillaan kun Floor ja Marko olivat yhtä aikaa bändissä, Robbie Williams Pori Jazzeilla pari vuotta sitten, ja pienimuotoisemmista esim. folkmetalbändi Turisas, joka ei enää taida valitettavasti olla koossa. Muistan kun he olivat vuosiasitten alkuiltapäivän esiintyjänä jollain isolla festarilla, ja saivat täydet bileet pystyyn pääasiassa ihan muita esiintyjiä katsomaan tulleen yleisön kanssa. Sit taas esim. viime syksyinen Ultra Bra ei tässä mielessä vakuuttanut, vaikka sinänsä upea show olikin.
Närpiön jätskitehdas oli riittävän arvokas kohde piispantarkastuksellekin. kyrkpressen.fi 25.3.2026
Vierailija kirjoitti:
Närpiön jätskitehdas oli riittävän arvokas kohde piispantarkastuksellekin. kyrkpressen.fi 25.3.2026
https://www.kyrkpressen.fi/lokalt/63462-glass-gurkor-och-skolbesok-bisk…
t. V. L.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta muistaakseni Jakob kertoi käyneensä koe-esiintymisessä ja saaneensa melko pian sen jälkeen tiedon, että Mårtenin rooli on hänen. En muista hänen maininneen, montako laulua hän mahdollisesti koe-esiintymisessä lauloi tai tekikö hän muutakin kuin lauloi. Sitä en muista, missä nimenomaisessa haastattelussa hän tästä puhui. Svenskan järjesti koe-esiintymiset syksyllä 2024.
Kysyin tekoälyltä Svenskanin koelauluprosesseista ja se väittää mm. näin:
Svenska Teaternin koelaulutilaisuudet (auditiot) räätälöidään aina haettavan produktio- tai roolityypin mukaan. Pääsääntöisesti prosessi etenee ennakkohakemuksen kautta, josta valitut hakijat kutsutaan paikan päälle näyttämään taitonsa. Hakijoilta pyydetään tyypillisesti etukäteen CV, valokuva sekä tietyt koelaulunumerot (esim. musikaalirooleihin haettaessa yksi nopea ja yksi hidas laulu).Teatterin suurella tai pienemmällä näyttämöllä järjestettävässä tilaisuudessa hakija esittää valmistellut numerot. Usein mukana on teatterin oma pianisti tai taustanauha. Pelkkä laulu ei useinkaan riitä, vaan tilaisuuteen kuuluu ammattilaulajilla ja -näyttelijöillä myös tekstinlausuntaa (monologi) ja mahdollisesti koreografia/tanssiosuus. Koelaulupaneelissa istuvat teatterin taiteellinen johto, ohjaaja sekä mahdollinen kapellimestari.
Änglagårdin hakuohjeita ei enää ole teatterin sivuilla. Sinne haettiin kuitenkin erinomaisen laulutaidon omaavia ammattinäyttelijöitä ja musikaaliesiintyjiä, ikähaitari oli 18-75 v.
Varmastikin. Tuo Mårtenin rooli on sivurooli, jossa on vain yksi soolonumero, mutta se ei ole helppo laulettava, se on totta. Tosi hienoa Jakobille, kun sai tämän. Ties mitä ovia se avaa jatkossa.
Mä olen aina ajatellut, että jos KAJ joskus jäisi vaikka pidemmälle tauolle tai lopettaisi kokonaan (toivottavasti tällainen on vielä valovuosien päässä), niin Jakobin paikka olisi musikaaleissa, joko Suomessa tai Ruotsissa. Siis jos hän itse näin sitten haluaisi.