Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (17850)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä arvasin heti, minkä yhtyeen kohdalla "huuma on loppunut". Ip-lehdissä pakollinen klikkiotsikko. Tekstistähän sitten selviää, että kuumin huuma on laimentunut, mutta ei todellakaan loppunut. Viime kesän palkkiopiikkiin verrattuna 30 000 voi tuntua romahdukselta, mutta tosiasiassahan se on samaa tasoa ja jopa parempi kuin monella huippusuositulla suomenkielisellä artistilla tai bändillä.
Tekstissä ei tosiaan sanota, että huuma olisi loppunut. Usein toimittajat itse eivät tee otsikoitaan, joten voi olla aivan jonkun toisen henkilön kirjoittama klikkiotsikko.
Eiköhän tuo ole monen kohdalla aika luonnollinen ilmiö, että tuollaisen huippuvuoden jälkeen huuma loivenee. Kaikki uteliaat ja ilmiöstä kiinnostuneet rynnivät katsomaan KAJ'n viime vuonna. Osa jäi kelkkaan pysyvämmin, osa totesi ehkä, että ihan kiva mutta ei ole ehkä kuitenkaan oma juttu. Kielimuurilla on valitettavasti oma vaikutuksensa edelleen, vaikka se monesta kohtaa rakoillut onkin. Ja näinhän se menee, ei mitään uutta eikä ihmeellistä. Vähän oikeastaan huvitti, kun kaikkein innokkaimmat jo kirjoittelivat viime vuonna, että maailmanvalloitus ja uusi ABBA. No ei nyt sentään. Isoimman huuman hetkellä se realismi monesti unohtuu.
Mutta selväähän on, että KAJ'n yleisöpohja ja fanimäärä on edelleen ihan toisella tasolla kuin ennen viime vuotta. Ilkeämielisimmät ovat kirjoitelleet, että KAJ unohtui ihmisiltä jo, kun eivät enää esiinny edes festareilla muiden suosittujen artistien tapaan. No kaikkihan tiedämme, että heidän keikkatrategiansa ja suunnitelmansa tälle vuodelle oli alunperinkin täysin erilainen kuin viime vuonna. Keikkaa ei ollut aikomuskaan samaan malliin tehdä.
Viime vuonna ja tänä vuonna (laiva)keikalla käyneenä), en kyllä sanoisi, että huuma on loiventunut ainakaan fanien joukossa. Suuren yleisön kiinnostuminen toki on vähentynyt luonnolllisesti, ehkä paljonkin, mutta uusfanien huuma tuntuu yhä vain voimistuvan. Fanit tuntuvat lietsovan itseään ja toisiaan koko ajan suurempaan ilmiöön KAJ'versumissa ja esimerkiksi keikoille pukeutuminen cosplay-henkeen vain lisääntyy. Eli sanoisin, että huuma tiivistyy pienempään porukkaan, mutta samalla intensiivisyys vieläkin vain kasvaa. Ulkopuolisille tämä ilmiö toki taitaa muuttua koko ajan suuremmaksi mysteeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö muuten kukaan, onko Tampereen-konsertti jo huomattu Ruotsissa? Tai muualla ulkomailla? Jostain bongasin yhden närkästyneen suomalaisen kommentin, että keikkaa ei mainosteta missään. Onnekseen oli sitten faniryhmän sivuilta havainnut ja kiirehtinyt ostamaan lipun.
Mä en ole huomannut, että Kaj olisi itse julkistanut Tampereen-keikkaa tai mainostanut sitä, vai olenko vaan missannut asian? Tampere-talon sivuilla se on tietysti nähtävissä ja varmaan tulee myöhemmin myös Tampere-talon ilmoituksiin, joita on säännöllisesti Aamulehdessä (ehkä Hesarissakin). Mutta ehkä Kaj'n omat kanavat olis faneille paras tietolähde.
Toisessa faniryhmässä taisi olla vähän keskustelua, mutta sekin pääasiassa suomeksi. Tuntuu, että paljolti on mennyt ruotsalaisilta ohi. Eikä kyllä missään ole tullut vastaan mainoksia. Toisaalta Ruotsissa on marraskuussa kokonainen kiertua ja vielä Oslonkin keikka, joten ruotsalaisilla ja muun maalaisilla taitaa olla keikkakalenterissa jo riittävästi tekemistä marraskuulle. Eli Tampereen keikka voi jäädä poikkeuksellisesti meidän suomenkielisten omaksi keikaksi. Saattaa siis tulla vähän erilainen keikka kuin muista keikoista.
Heti viikon päästä alkaa 8 keikan putki Ruotsissa ilman välipäiviä. Ehkä se riittää jopa kaikkein innokkaimmille faneille. Tampere on tosin puoli tuntia pidempi keikka
Tulholman keikat on myös 1,5 tuntia. En tiedä onkohan koko marraskuun kiertue niin.
Mua kyllä vähän jännittää minkälaiset yleisöt KAJ saa heinäkuun Suomen kiertueelle. Tiedän, että Billnäs on myynyt hyvin, osin ehkä myös siksi että tuli ekana myyntiin ja olen kuullut fanien intoilevan Naantalin keikasta. Kaikki muut mua jännittää, koska en usko että fanitkaan vetää niitä kaikkia läpi. Toivottavasti tulee paljon ihan peruskuulijaa paikalle.
Amerikkalainen fani on julkaissut kuvia Vöyrin-matkaltaan. Yhdessä niistä hän hämmästelee, että noinkin pohjoisessa on peltoviljelystä. Siihen on tullut kommentti (ruotsinkielinen nimi), että se johtuu valoisista öistä: nytkin on 18 tuntia 23 minuuttia päivänvaloa.
Tuossa aiemmin linkatussa jutussa keikkapalkkioissa muuten sanottiin, että Käärijällä alkaa olemaan kysyntää enemmän ulkomalla kuin kotimaassa. Ei ole huonolla tiellä KAJ ollenkaan, jos meinaa Käärijää seurata, mutta eipä taida heillä olla kuitenkaan tähtäimenä muu maailma. Eikä me fanitakaan taideta haluta heitä luovuttaa pitkin Eurooppaa kovin usein reissaamaan. (Lasken Ruotsin KAJ'lle vielä kotikentäksi tässä yhteydessä.)
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen fani on julkaissut kuvia Vöyrin-matkaltaan. Yhdessä niistä hän hämmästelee, että noinkin pohjoisessa on peltoviljelystä. Siihen on tullut kommentti (ruotsinkielinen nimi), että se johtuu valoisista öistä: nytkin on 18 tuntia 23 minuuttia päivänvaloa.
Oikeasti se johtuu golf-virrasta. On Amerikan puolellakin valoisaa pohjoisesss
Vierailija kirjoitti:
Viime kesähän oli Kaj'lle tappotahtia, jotain 45 keikkaa, jos oikein muistan.
Sauna Tour 42, lisäksi Allsång ja kansallispäivä Skansenilla sekä tilauskeikkoja joihin ei ollut lipunmyyntiä kuten kaupalliset radioyhtiöt Messukeskuksessa. Alkuvuonna ennen Sauna Touria oli viimeiset osat edellisenä syksynä alkaneesta Karar i arbeit'ista. Muutakin?
Tuo viime vuoden tahti oli kyllä hurja. Käsittämätöntä että jaksoivat vetää sen läpi. Mutta heillä oli järki päässä, säntillinen ja kurinalainen elämä, ei yltiöpäistä biletystä. Ja ennenkaikkea heillä oli korvaamattomana tukena ja tsempparina toinen toisensa.
Hurja vuosi näkyy tietysti myös taloustiedoissa, nyt kun viime vuoden liikevaihto- ja tilinpäätöstietoja on jo saatavilla.
Onko kenelläkään tietoa, soiko KAJ:n musiikki tänä vuonna miten radiossa? Itse en ole onnistunut kuulemaan muuta kun että BBB:a on pari kertaa soitettu Puhelintoivekonsertissa. Mutta yleensä kuuntelenkin YLE 1-kanavaa, joka on profiloitunut enempi puheohjelmiin ja klassiseen musiikkiin, sen takia en tiedä soitetaanko heitä miten paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä vähän jännittää minkälaiset yleisöt KAJ saa heinäkuun Suomen kiertueelle. Tiedän, että Billnäs on myynyt hyvin, osin ehkä myös siksi että tuli ekana myyntiin ja olen kuullut fanien intoilevan Naantalin keikasta. Kaikki muut mua jännittää, koska en usko että fanitkaan vetää niitä kaikkia läpi. Toivottavasti tulee paljon ihan peruskuulijaa paikalle.
Monet fanit vaikuttavat suosivan KAJ'n omia keikkoja. Ja festareille taas ehkä tulee peruskuulijoita. Eli nämä erilaiset kuulijat voivat tasapainottaa hyvin toisiaan, kun ei liene vaaraa, että "omat" keikat jäävät tyhjiksi. Ja ns. omat keikat ovat tunnelmaltaan mielestäni parhaita, koska niissä on yleisössä parhaiten läsnä tuo yllä mainittu konsentroitu kajahtaneisuus.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tietoa, soiko KAJ:n musiikki tänä vuonna miten radiossa? Itse en ole onnistunut kuulemaan muuta kun että BBB:a on pari kertaa soitettu Puhelintoivekonsertissa. Mutta yleensä kuuntelenkin YLE 1-kanavaa, joka on profiloitunut enempi puheohjelmiin ja klassiseen musiikkiin, sen takia en tiedä soitetaanko heitä miten paljon.
En minäkään tiedä, koska kuuntelen autossa lähes pelkästään KAJ'ta. Missä muuten viipyy Vörjeans CD:n uusi painos? Vaadimme CD-levyä, jotta saa hypistellä ja kuunnella aivan itse omistamaansa levyä.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs siellä onkaan, Seinäjoki, Helsinki Allas, Tammisaari festari ja Porvoo festari, vieläkö joku muu paitsi Vaasa tietysti.
Seinäjoelle perhetapahtumaan tullee paljon perusyleisöä, siellähän on kaikkea muutakin mukavaa. Tammisaaressa ja Porvoossa on paljon ruotsinkielisiä ja varmaan faneja myös paljon, ja molemmat ovat festareita. Eli on myös muita esiintyjiä. Viime vuonna olin Tammisaaressa KAJ'ta katsomassa, myös festari, enkä oikeastaan suomen kielen sanaa yleisössä kuullut. Helsingin keikalle tulee varmasti faneja ympäri pääkaupunkiseutua, mutta toivon mukaan myös paljon perusyleisöä.
Mäkin ostin vihdoin viimein lipun sinne Naantaliin, kun ajattelin, että ei kuitenkaan liian iso paikka ja tunnelma voi nousta todella hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet fanit vaikuttavat suosivan KAJ'n omia keikkoja. Ja festareille taas ehkä tulee peruskuulijoita. Eli nämä erilaiset kuulijat voivat tasapainottaa hyvin toisiaan, kun ei liene vaaraa, että "omat" keikat jäävät tyhjiksi. Ja ns. omat keikat ovat tunnelmaltaan mielestäni parhaita, koska niissä on yleisössä parhaiten läsnä tuo yllä mainittu konsentroitu kajahtaneisuus.
Mua huolettaa erityisesti Allas kun se on aika iso keikkapaikka ja lisäksi lokakuun Espoo.
Mutta minä nyt olenkin vähän tällainen murehtija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs siellä onkaan, Seinäjoki, Helsinki Allas, Tammisaari festari ja Porvoo festari, vieläkö joku muu paitsi Vaasa tietysti.
Seinäjoelle perhetapahtumaan tullee paljon perusyleisöä, siellähän on kaikkea muutakin mukavaa. Tammisaaressa ja Porvoossa on paljon ruotsinkielisiä ja varmaan faneja myös paljon, ja molemmat ovat festareita. Eli on myös muita esiintyjiä. Viime vuonna olin Tammisaaressa KAJ'ta katsomassa, myös festari, enkä oikeastaan suomen kielen sanaa yleisössä kuullut. Helsingin keikalle tulee varmasti faneja ympäri pääkaupunkiseutua, mutta toivon mukaan myös paljon perusyleisöä.
Mäkin ostin vihdoin viimein lipun sinne Naantaliin, kun ajattelin, että ei kuitenkaan liian iso paikka ja tunnelma voi nousta todella hyväksi.
Mä vähän epäilen, että Naantalista ja Billnäsistä saattaa tulla suomalaisten uusfanien pyhiinvaelluskohteita tänä vuonna. Osin siksi, että ovat pienempiä, omia keikkoja, mutta myös siksi, että tulivat myyntiin aikaisin. Me seonneimmat ostettiin siinä vaiheessa liput melkein joka keikalle, joka tuli myyntiin, kun pelättiin, että ei tule paljoa keikkoja tälle vuodelle.
Ihana kuulla, että joku murehtii ja jännittää Altaan täyttymistä. Mutta onko muita, jotka jännittää läheisen tai itselleen liian läheiseksi tulleen artistin puolesta niin, ettei pysty katsomaan heidän esiintymistään livenä? Mulla on käymässä Kaj'n kanssa niin, ja olen niin vihainen itselleni. Järki sanoo, ettei hätää ja että nämä pojat hallitsee tilanteen kuin tilanteen. Mutta sydän hakkaa haljetakseen myötäelämisestä. Ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua huolettaa erityisesti Allas kun se on aika iso keikkapaikka ja lisäksi lokakuun Espoo.
Allas on ehkä vaikein veikata miten yleisö löytää paikalle. Helsinkiin on helppo saapua monen, mutta toisaalta Helsingissä on paljon muutakin tarjontaa. Mutta tuskinpa siellä kovin tyhjää ainakaan on, kyllä kiinnostuneita sen verran löytyy ja paikka ilmeisesti kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allas on ehkä vaikein veikata miten yleisö löytää paikalle. Helsinkiin on helppo saapua monen, mutta toisaalta Helsingissä on paljon muutakin tarjontaa. Mutta tuskinpa siellä kovin tyhjää ainakaan on, kyllä kiinnostuneita sen verran löytyy ja paikka ilmeisesti kiva.
Eli tarkoitin, että Altaan keikan yleisö voi yllättää molempiin suuntiin. Voi olla aika "perus" eli ilman suurempaa huumaa. Tai sitten fanit saattavat päättää tungeksia sinne suurin joukoin. En osaa arvata ennalta miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja soitetaanko Economy plussaa missään. Silloin julkaisun aikoihin oli kuulemma soitettu suomenkieliselläkin puolella. Mä en tätä nykyä kuuntele radiota oikeastaan ollenkaan, joskus harvoin Vegaa ihan kielen oppimisen takia.
No ehkä suomenkielisen puolen nihkeys on nähty tässä jo moneen otteeseen... Levy-yhtiöt ym. pienet piirit taitavat päättää mitä soitetaan. Ja Suomessahan puree pitkälle vain suomenkielinen musiikki.
On muuten jännä juttu, miten erilainen jo esim. Ruotsin striimatuimman musiikin lista on kuin Suomen. Ruotsissa soi edelleen mm. Bruce Springsteen ja muutamat muut konkarit, ja yleensäkin enemmän englanninkielistä musiikkia kuin meillä, mutta meidän listoilla noita ei taida näkyä. Meillä hallitsee hyvin vahvasti suomiräp.
Vierailija kirjoitti:
Ihana kuulla, että joku murehtii ja jännittää Altaan täyttymistä. Mutta onko muita, jotka jännittää läheisen tai itselleen liian läheiseksi tulleen artistin puolesta niin, ettei pysty katsomaan heidän esiintymistään livenä? Mulla on käymässä Kaj'n kanssa niin, ja olen niin vihainen itselleni. Järki sanoo, ettei hätää ja että nämä pojat hallitsee tilanteen kuin tilanteen. Mutta sydän hakkaa haljetakseen myötäelämisestä. Ihan kamalaa.
Täällä myös yksi puolestajännittäjä. Se alkoi jo viime keväänä kun en edes viisufinaalia pystynyt katsomaan, jännitti niin hirveästi. Ihan hassua tällainen. Ehkä sitä elää niin vahvasti kaikessa mukana, ja koko sydämestään vaan toivoo pojille kaikkea hyvää ja onnistumista kaikessa mitä tekevät. Kun ovat niin lahjakkaita ja jo pitkän tien kulkeneet kovasti töitä puskien ja omasta linjastaan kiinni pitäen. Sitä toivoo vain, että saavat nauttia töidensä hedelmistä. On niin ihanaa nähdä heidät onnellisina. Kaiken tunteilun ohella pitäisi muistaa, että he ovat rautaisia ammattilaisia ja tosiaan osaavat asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Espoossa ole samana iltana myös pari muuta esiintyjää, eli ei KAJ' n oma keikka?
Viime kesähän oli Kaj'lle tappotahtia, jotain 45 keikkaa, jos oikein muistan.
Sauna Tour 42, lisäksi Allsång ja kansallispäivä Skansenilla sekä tilauskeikkoja joihin ei ollut lipunmyyntiä kuten kaupalliset radioyhtiöt Messukeskuksessa. Alkuvuonna ennen Sauna Touria oli viimeiset osat edellisenä syksynä alkaneesta Karar i arbeit'ista. Muutakin?