Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (17354)
Joko tämä oli ehtinyt tänne? Jakobin podcast-vierailu on saatavilla nyt myös englanniksi tekstitettynä!
Onkohan Yliopisto-lehden julkaisema, KAJ'sta inspiraationsa saama kirjoitus suomenruotsin murteista ollut täällä esillä? Nro 9/2025. Otsikko: Suomenruotsin murteet ovat säilöneet kielipiirteitä, jotka riikinruotsista katosivat — toisaalta suomen vaikutus muuttaa murteita. De finlandssvenska dialekterna har bevarat språkliga drag som försvunnit från rikssvenskan – å andra sidan påverkas de av finskan
Itse kirjoitus on molemmilla kielillä mutta suomenkielisellä puolella on lisäksi teksti "Tvångsfinska ja pakkoruotsi" jossa on ainakin yksi vuosilukuvirhe: "vuodesta 1968 alkaen jokaisen koululaisen on täytynyt opiskella toista kotimaista kieltä". Toisen kotimaisen kielen pakollisuuden kaikille toi vasta peruskoulu. Laki on vuodelta 1968, mutta porrastettu toteutus vei lähes kymmenen vuotta: Lapissa aloitettiin syksyllä 1972, ja viimeisten joukossa oli väkirikas Uusimaa, jonne edettiin 1976 (mm. Hyvinkää, Kerava, Lohja, Vihti, Kirkkonummi, Porvoo).
Vierailija kirjoitti:
Joko tämä oli ehtinyt tänne? Jakobin podcast-vierailu on saatavilla nyt myös englanniksi tekstitettynä!
On tästä keskusteltu just pari päivää sitten. Mitä itse pidit siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli mielenkiintoinen! Hauska konsepti, heitellään satunnaisia juttuja ja katsotaan, miten haastateltava reagoi niihin. Kokaiinivitsi ehkä vanheni nopeasti, mutta ehkä vähän rajumpi huumori kuuluu tyyliin.
Oli kivaa katsoa uudestaan tekstityksillä, kiitokset taas kaikille kääntäjille! Aika paljon ymmärsin jo pelkällä kuuntelulla, mutta yksityiskohtia sai vielä lisää.
Vitsiosastoa: Tämän kevään Mellojen aikaan oli somevitsivideo, jossa Jakob heitti Keviniä näkkileivällä. Tässä Jakob kertoo olevansa iso näkkileivän ystävä. Onko näkkileipä Jakobin suosikkiase kaksintaisteluihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli mielenkiintoinen! Hauska konsepti, heitellään satunnaisia juttuja ja katsotaan, miten haastateltava reagoi niihin. Kokaiinivitsi ehkä vanheni nopeasti, mutta ehkä vähän rajumpi huumori kuuluu tyyliin.
Oli kivaa katsoa uudestaan tekstityksillä, kiitokset taas kaikille kääntäjille! Aika paljon ymmärsin jo pelkällä kuuntelulla, mutta yksityiskohtia sai vielä lisää.
Vitsiosastoa: Tämän kevään Mellojen aikaan oli somevitsivideo, jossa Jakob heitti Keviniä näkkileivällä. Tässä Jakob kertoo olevansa iso näkkileivän ystävä. Onko näkkileipä Jakobin suosikkiase kaksintaisteluihin?
Mulle tämä tyyli oli ensikuulemalta järkytys ja sen täällä kerroinkin. Kuvan kanssa jutut eivät kuulosta niin pahoilta ja ihan viihdyttävähän se on. Jakobia katselen aina mielelläni, oli mikä juttu tahansa.
Jakobin lempiohjelma; hän kertoi kuunnelleensa kaikki jaksot ja niitä on yli 200. Kiva että hän sitten pääsi sinne. Hauskaa hänellä tuntui olevan ja niin hän myös lopussa totesi. Jakob mielestäni otti jopa vähän niskalenkkiä juontajasta ainakin siinä kokainistijutussa. Hän rupesi itse viljelemään sanaa niin paljon, että juontajaakin nauratti.
Minulle tuli ihan sama mielleyhtymä tuosta näkkileipäjutusta. Jakob olisi voinut mainita, että hän tykkää sekä syödä sitä että käyttää sitä aseena🤣
E + sijalla 48 viime viikon Suomen virallisella single listalla. Onko jollain tietoa sijoituksesta Ruotsissa?
Ihana kontrasti kun kukkopojat hetken päästä kiltisti siivoavat jättämänsä sotkun. https://www.instagram.com/reel/DYKy3igq3tV/
Jostakin vanhimmista näkemistäni lehtihaastatteluista jäi mieleen... Se tehtiin Vöyrillä jonkun lapsuuskodissa kahvi- tai mehutarjoilun äärellä, ja lopussa toimittaja toteaa että haastatellut siivosivat pöydän huomaamattomasti ennen kuin jatkettiin matkaa pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Jostakin vanhimmista näkemistäni lehtihaastatteluista jäi mieleen... Se tehtiin Vöyrillä jonkun lapsuuskodissa kahvi- tai mehutarjoilun äärellä, ja lopussa toimittaja toteaa että haastatellut siivosivat pöydän huomaamattomasti ennen kuin jatkettiin matkaa pihalle.
Ja Extremin maratonlähetyksessä Freppa keräsi lopuksi mukit studion pöydältä.
Vierailija kirjoitti:
Ihana kontrasti kun kukkopojat hetken päästä kiltisti siivoavat jättämänsä sotkun. https://www.instagram.com/reel/DYKy3igq3tV/
Kivasti tulee myös muistuttettua meitä Gämbämarkin kaksoismerkityksestä. "Vanha tila tms."/vanha markka.
"Nykymarkka" ja "vanha markka" olivat virallisessakin viestinnässä käytössä vuoden 1963 rahanuudistuksen yhteydessä. Niin ne opetettiin myös meille oppikoulun matikantunneilla sinä talvena. Ikävä kyllä ei ruotsintunneilla, enkä ole myöhemminkään oppinut miten Österbottenissa silloin puhuttiin muutoksesta. Snellmanin kuva oli vanhoissa kymppitonnin seteleissä ja uusissa satasissa. - Euron tultua Suomen markoista tuli vanhoja automaattisesti.
Tämä arvonta koskee kai vain Ruotsia. Nautitaan me sitten vain mainoksesta.
^Hauska mainos.
Ostin nyt sitten viikonloppuna liput Seinäjoen keikalle, eli ainakin yksi Kaj-keikka tiedossa, jee. Toivottavasti vielä onnistuisi päästä muuallekin, erityisesti sinne Vaasaan.
Nyt alkoikin sitten euroviisuviikko. Kiva että Jakobin näkee sitten pisteitä antamassa. Lasten kanssa ollaan jonkun verran biisejä kuunneltu, mutta nyt ei ole ollut mitään sellaista mitä olisi muuten tullut seurattua. Armenia ehkä mun suurin suosikki tähän mennessä ja lasten taitaa olla Bulgaria.
Vierailija kirjoitti:
Tämä arvonta koskee kai vain Ruotsia. Nautitaan me sitten vain mainoksesta.
Eikös Suomessakin ollut joku vastaava arvonta tuossa vähän aikaisemmin keväällä, vai muistanko väärin....?
Onpas hauska mainos. Pa to ta na kakon kertsi katosi Axelin suuhun suit sait 😊.
Vöyrintaitoiset! Mikä oli Kevinin viimeinen repliikki aivan lopussa? Englanniksi tekstitettynä jotakin... bastard
Miksiköhän mainos vain Ruotsin Fazerille? Onko tarkoitus saada myynti kasvamaan Ruotsissa vai seuraako sama kisa Suomessa myöhemmin?
Mun ymmärtääkseni Fazer yrittää vahvasti vallata Ruotsin makeismarkkinoista entistä suuremman siivun. Ostavat sikäläisiä kilpailijoita ja suunnittelevat maahan omaa suklaatehdastaan. Veikkaan, että ovat palkanneet Kaj'n ensisijaisesti mainoskasvokseen länsinaapurissa. Pojathan ovat nappivalinta: Ruotsissa kaikki tuntevat heidät, heistä pidetään ja he puhuvat ruotsia. Mutta kiva olisi, jos he tekisivät samanlaisen kampanjan myös kotimaassa, uskoisin että purisi täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän mainos vain Ruotsin Fazerille? Onko tarkoitus saada myynti kasvamaan Ruotsissa vai seuraako sama kisa Suomessa myöhemmin?
Suomessa oli arvonta jo aika pian sen jälkeen kun "levy-yhtiö"- mainos lanseerattiin.
Jep