Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (20174)
https://www.instagram.com/stories/humorgruppen.kaj/3885935853470131161
Axel on upgreidattu ilmeisesti matkalka Grammis-gaalaan.
Päivämäärissä taas näköjään hässäkkää, lipunmyyjän sivuilla lukee että Oslo on 9.10.
Axel on laittanut KAJ:n instan stooreihin pätkän, jossa hän istuu koneessa ja kertoo että hänet on upgradattu varauloskäynni viereen ja esittelee jalkatilaansa. Hän myös kertoo, että koneessa on kaksi toimivaa potkuria. Tämä on erityisen hauska viittaus parin päivän takaiseen kohuun AI:lla tehdystä lentokoneen kuvasta, jossa koneella oli potkuri vain toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Päivämäärissä taas näköjään hässäkkää, lipunmyyjän sivuilla lukee että Oslo on 9.10.
9.10. on Änglagård
Vierailija kirjoitti:
Ja siis Änglagårdilla on näytöskin 9.10., joten keikka ei voine olla tällöin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikka Oslossa 4.11.
No vau! Ainakin muutaman norjalaisen fanin olen nähnyt kovasti toivoneen tällaista. Toivottavasti nyt sitten löytävät tiensä sinne keikalle....
Kyllähän KAJ'lla käsittääkseni Norjassa kuulijakuntaa jonkin verran on. Pohjoisnorjalaisille kuulemma murrekin suhteellisen helppoa ymmärtää, kun muistuttaa heidän omia murteitaan
Siellähän norjalaisfanit kommenttien mukaan jo itkee ilosta. On siellä ainakin sen verran kannattajakuntaa, että yksi konserttipaikka täyttyy. Sitä paitsi ruotsalaisiakin näkyy jo ilmoittautuneen Norjan-reissulle.
Meinasin tulla kysymään, että onko joku täältä lähdössä Norjaan.
Katsoin, että Änglagårdilla on esitystaukoa pari viikkoa loka-marraskuun vaihteessa. Siihen mahtuisi myös se kovasti kaivattu UK:n keikka.
Joku fani jo kirjoittikin, että ennakoiko tämä nyt sitäkin.... Ensin Oslo, sitten UK, joka olisi helppo tehdä siihen perään.
Vierailija kirjoitti:
4.11. on instassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikka Oslossa 4.11.
No vau! Ainakin muutaman norjalaisen fanin olen nähnyt kovasti toivoneen tällaista. Toivottavasti nyt sitten löytävät tiensä sinne keikalle....
Kyllähän KAJ'lla käsittääkseni Norjassa kuulijakuntaa jonkin verran on. Pohjoisnorjalaisille kuulemma murrekin suhteellisen helppoa ymmärtää, kun muistuttaa heidän omia murteitaan
Siellähän norjalaisfanit kommenttien mukaan jo itkee ilosta. On siellä ainakin sen verran kannattajakuntaa, että yksi konserttipaikka täyttyy. Sitä paitsi ruotsalaisiakin näkyy jo ilmoittautuneen Norjan-reissulle.
Katsoin, että Änglagårdilla on esitystaukoa pari viikkoa loka-marraskuun vaihteessa. Siihen mahtuisi myös se kovasti kaivattu UK:n keikka.
Joku fani jo kirjoittikin, että ennakoiko tämä nyt sitäkin.... Ensin Oslo, sitten UK, joka olisi helppo tehdä siihen perään.
Mä luulen ihan oikeasti että syksylle tulee pienimuotoinen Euroopan kiertue. Änglagårdin esitysaikataulu kyllä sellaisen mahdollistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mua raastaa hirveästi, että Kaj'n kielen rikkaus ja kielellinen nokkeluus jäävät vöyriä tai edes standardiruotsia osaamattomilta kokonaan ymmärtämättä. Mä epäilen että se osaamattomuus on tärkein syy siihen, että poikia on Suomessa pidetty harmittomana tai jopa typeränä huumorihumppaorkesterina. Toisaalta kyllä ihailen kovasti näitä kansainvälisiä faneja, jotka ovat jotenkin ilmeisesti vaistonneet sen kielellisen ilotulituksen, tuskin heitä pelkästään Kaj'n melodiat ja ulkoinen charmikkuus ovat hurmanneet.
Mua harmittaa myös, kuinka Kaj vesittyy käännöksissä. Joku on ehkä kuullut heidän kielellisestä virtuositeetistaan ja riimittelykyvyistään ja lukee varta vasten jonkun suomennetun tai englanniksi käännetyn biisin sanat. Ja miettii sitten, että paljon melua tyhjästä. Täytyy kai vaan yrittää ajatella, että kieleen perustumattomat vitsit sentään menevät perille ja toivottavasti myös heidän omaperäinen maailmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua raastaa hirveästi, että Kaj'n kielen rikkaus ja kielellinen nokkeluus jäävät vöyriä tai edes standardiruotsia osaamattomilta kokonaan ymmärtämättä. Mä epäilen että se osaamattomuus on tärkein syy siihen, että poikia on Suomessa pidetty harmittomana tai jopa typeränä huumorihumppaorkesterina. Toisaalta kyllä ihailen kovasti näitä kansainvälisiä faneja, jotka ovat jotenkin ilmeisesti vaistonneet sen kielellisen ilotulituksen, tuskin heitä pelkästään Kaj'n melodiat ja ulkoinen charmikkuus ovat hurmanneet.
Mua harmittaa myös, kuinka Kaj vesittyy käännöksissä. Joku on ehkä kuullut heidän kielellisestä virtuositeetistaan ja riimittelykyvyistään ja lukee varta vasten jonkun suomennetun tai englanniksi käännetyn biisin sanat. Ja miettii sitten, että paljon melua tyhjästä. Täytyy kai vaan yrittää ajatella, että kieleen perustumattomat vitsit sentään menevät perille ja toivottavasti myös heidän omaperäinen maailmansa.
Kaipa jossain kohtaa saadaan taitavat käännökset, jotka pystyvät jotenkin viestimään asiaa. Tai sitten ihan vaan pitkät alaviitteet sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikka Oslossa 4.11.
Mä luulen ihan oikeasti että syksylle tulee pienimuotoinen Euroopan kiertue. Änglagårdin esitysaikataulu kyllä sellaisen mahdollistaisi.
Olisihan oikeastaan jo aikakin.
Joku fani on jo kääntänyt Jakobin tämänaamuiset esiintymiset Ruotsin mediassa englanniksi. Nämä ovatkin helpompia kääntää, kun ei ole murretta eikä riimejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubesta löytyy jo nyt myös uuden biisin kaikki lyriikat 🤭
Haa, hilpeää tekstiä. Laitan sinne linkin, niin voi valita haluaako nähdä ne jo etukäteen. https://youtu.be/Y8TcF-r7TaE
TEKSTISTÄ IHAN LYHYT ENSIKOMMENTTI:
Osa lukijoista jättää kuuntelun vasta perjantaihin, joten ympäripyöreästi ja lyhyesti totean vaan, että minusta teksti on oikeastaan aika nerokas. Antaa kyllä sijaa tulkinnoille.
Mun täytyy rehellisesti sanoa, että tästä nimenomaisesta Kaj-tekstistä mä en löydä varsinaista suurta nerokkuutta tai monikerroksisuutta enkä myöskään sijaa tulkinnoille. Lasken tämän kategoriaan kivat ja kevyet (kesä)biisit, jossa kategoriassa se on erinomainen. Kaj'han on korostanut, että kaikki heidän sanoituksensa eivät ole syvällisiä, vaan osa on tehty vain ja ainoastaan hauskuuttamaan. Mun mielestäni tämä on sellainen.
Missään nimessä en siis Economya dissaa, päinvastoin. Rytmiikaltaan teksti toimii kuin junan vessa, riimit pelaa täydellisesti ja sanaleikit iskee ja naurattaa. On lukematon määrä artisteja, jotka ei kykene tuottamaan yhtäkään tämäntasoista sanoitusta. Eniten muhun iski jälleen itseironia. Kohta nähdään, miten (tähti)taivaalle nousseiden maalaispoikien käy, jatkuuko nousukiito vai käykö kuin antiikin Ikarokselle, joka poltti siipensä kun joutui liian lähelle aurinkoa. Ihanaa myös (tämänkin) tekstin takana piilevä nöyryys, vaikka he siitäkin itseään pilkkaavat: pikkukylän pojille luksusta on jo "economy plus" ja se, että istuimen alta voi napata itselleen ihan ilmaisen taxfreepussukan.
Mutta te, jotka teitte biisistä syvempiä tulkintoja, kertokaa! Mun näkökulma on vain yhden ihmisen eli kapea, ja epäilemättä multa on jäänyt paljon huomaamatta.
TULKINTAVAROITUS Olen murjottanut päiväkausia sietämättä mitään Vöyrille viittaavaa silmissäni. Siis minä, joka en ole avarakatseinen eikä lojaali (ei nyt mennä siihen vaikka mieleni miten tekevi). Luin Economyplussan sanat miehelle, molemmat huuli pyöreänä, mitä helvettiä tämä nyt on. Veikkaan, että moni muu jää pörräämään samaan hämmennyksen tilaan. En osaa sanoa, ennen kuin kuulen biisin, mitä olen mieltä. Oletan ja toivon, että musiikillisestikin biisi on koominen sävyltään.
Minusta nyt mennään siinä murrosvaiheessa, jossa he tulevat pilkanneeksi yleisöä, joka ei ymmärrä. Joko niitä vanhoja faneja tai sitten uusia. Taiteellisesti ajateltuna sellainen on kova veto, jos se tehdään tietoisesti riskillä, ja nostan hattua jos he niin tekivät. Silloin mennään isosti metatasolle. Voisivat siinä tapauksessa seuraavaksi kirjoittaa biisin, jonka sanoissa todetaan tosi tosi vetävästi, että tämä on typerä kesäralli älä nyt ainakaan kuuntele sanoja, tyyliin Sämsta låtin. Mittaluokkaeron takia siitä tulee jo pilkantekoa musiikkiteollisuutta kohtaan, vaikka alun perin naureskelivat itselleen.
Toinen vaihtoehto on, että he eivät ymmärrä aiempaa suuremman yleisön tarkoittavan, että valtaosa ei enää voi tuntea heitä riittävästi tajutakseen, minkälaisia ihmisiä he oikeasti ovat, ja silloin itseironian tulkinta ei onnistu, otetaan todesta ja joudutaan sitä myöten jossain vaiheessa muiden silmissä naurunalaisiksi, vaikka bändi ei olisi sitä tarkoittanutkaan. Jossain vaiheessa kuitenkin kansanperinteen tasolla ymmärretään, mikä heidän hommistaan on ollut vitsiä ja mikä totta. Parviäly toimii vaikka myöhässä. Silloin moni voi suuttua ja kokea olleensa pilkan kohteena.
Minua on jäänyt vaivaamaan terhakasti kaikkeen kommentoinut fani, jolta Halln meni yli siksi, että hän oletti kaiken heidän tuotantonsa olevan yksinomaan hauskaa. Ei pystynyt vaihtamaan viitekehystä. Eikä hän hauskuutta tietenkään löytänyt niin tuskallisesta ympäristöstä. Oletan, että valtaosa ison joukon faneista ei pysty eikä edes halua ymmärtää, että huumorin takana on vakavuus. Sehän on oikeastaan selväkin, vaikka yllätyin että hänelle kävi niin. En ole tietoinen, kertoiko hänelle joku mistä on kyse, mutta voin kuvitella, että häntä saattaa nolottaa sen jälkeen, että "kaikki" näkivät hänen olleen pihalla, ja ainakin olin aistivinani hänen tilanteensa epämukavuuden. Moni meistä kestää noloutta hyvin etenkin kun fanius aiheuttaa tiedonjanoa ja ymmärtämisentarpeen, mutta ei jokainen. Osa on tosi haavoittuvia tajutessaan, ettei ole ymmärtänyt jotain. Niinkuin Kevin on kertonut pelkäävänsä, että muut nauravatkin hänelle eikä hänen jutuilleen. Ja ottaa siinä melkoisen riskin joka päivä uskomatta koskaan, että me rakastamme häntä vaikka hän onnistuisikin olemaan naurettava. Hän on tärkeämpi kuin se, onnistuuko hänen nuorallakävelynsä. Komiikka taitaa parhaimmillaan vaatia sen, että oma nahka on liossa. Mutta että nauretaan yleisölle, se on pioneerien työtä. Saattaa olla nerokas ja tosi luottavainen veto. Parasta jatkoa kaksisuuntaisuudelle KAJ/yleisö.
Vielä vähän lisää varoituksenalaista tekstiä: Oletan, että uuden biisin tulkintaohje on, että he tekevät nyt pilkkaa nimenomaan ajatuksesta, että nyt heille nousee kaikki hattuun ja seuraavaksi se on sex and drugs and rokken... taisiis diskoroll, ja syvyys tulee siitä. Latteus on itsessään vihje (vertaa Hej du människa, joka ei yhä edelleenkään ole latteaa nähnytkään). Villiintymisteemastahan he jo vitsailivat Karaoken alla, että yötä myöten baarissa, hän selvästi pettää sua - ja sitten hipsuttelevat siellä laulamassa sukkasillaan kolmistaan. Vetävät seksitekstin överiksi, mutta osa faneista tuskin kykenee sitä ymmärtämään koska silloin ollaan niin selkeästi teatterin puolella ja he ovat tulleet ihan oikealle keikalle. Tuskin ainoat ymmärtämättömät asuvat meillä. Ehkä tyypit avaavat asiaa joskus myöhemmin. Tai sitten minä olen idiootti ja joka iikka ymmärtää koko biisin alusta loppuun vitsiksi ja ihmiset ovat huomattavan viisaita. Huomaan vain, että youtuben kommenttikenttä on täyttynyt erittäin simppeleistä kannustuksista kun aiemmin fanikunta on ollut siellä tosi nokkelaa ja humoristista itsekin ja nauttinut nimenomaan siitä puolesta. Jotain on joka tapauksessa tapahtunut jo, aika näyttää mitä. Minullahan ei ole mitään sitä vastaan, että pyritään esiintymään laajoille joukoille. Kunhan eivät myy sieluaan, sellainen ei ole tehnyt koskaan kenellekään hyvää. Ei ole tarvetta määrätä, mitä he saavat tehdä, vain huomautus siihen, mitä se voi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikka Oslossa 4.11.
Löysin heti selityksen, joka norjalaisille annetaan tulkintaohjeeksi. Jotenkin söpösti varoitetaan ennakkoon tyylilajista ja rohkaistaan kokeilemaan.
KAJ TIL NORGE FOR FØRSTE GANG
Et av Nordens mest uforutsigbare og folkekjære fenomener tar endelig steget over grensen: KAJ kommer til Norge for aller første gang. 4. november spiller de på SALT, Oslos badstuunivers, et åpenbart sted å oppleve KAJ live!
Etter å ha sjarmert hele Norden i Melodifestivalen og Eurovision med Bara bada bastu er det nå Norges tur. KAJ - Kevin Holmström, Axel Åhman og Jakob Norrgård, har siden oppstarten i Vörå i 2009 bygget en kultstatus med sin unike miks av humor, musikk og tekster på Vörå-dialekt.
– Vi har spelat på många ställen, men inte i Norge tidigare, så det ser vi verkligen fram emot. Det känns både stort och lite på tiden, säger trion.
Publikum kan vente seg en energisk og uforutsigbar kveld med mye humor, allsang og god stemning. KAJ balanserer det absurde med det treffsikre på scenen, og alt ligger til rette for noe litt utenom det vanlige. Dette er bare begynnelsen for KAJ i Norge.
Dørene åpner kl 19.00
Konserten starter kl 20.00
ID: 18+
^ Sisältövaroitus Kaj'sta. :D Mä olisin jotenkin vielä ymmärtänyt, että tällainen varoitus olisi annettu lagom-Ruotsiin, mutta että Norjaan. Mä olin pitänyt norjalaisia reippaana, karaistuneena ja kaikkeen valmiina kansakuntana, mutta ehkä öljyrikkaudet ja makea elämä on sitten pehmentäneet viikinkien kestokyvyn. :D
Hesari huomioi hienosti Jakobin viisutehtävän ja mainitsee myös opinnoista ja Änglagårdista.
Euroviisut | KAJ-yhtyeen Jakob Norrgård jakaa Ruotsin viisupisteet
https://www.hs.fi/popkulttuuri/art-2000011972692.html
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitä läjää lauluja väsäämään. Yksi euroviisutason hitti ja sillä Kaj vissisti tienaa. Muistammehan Tehtaankadun kaksion, kyllä toimi vuosikaudet. Akustiikkakitara, mies ja ääni. Se oli siinä, yhden laulumiehen osuma.
Ei muistu. Mikä on tai oli Tehtaankadun kaksio?
Mä en nyt ymmärrä ollenkaan mistä tulee tulkinta, että tässä naurettaisiin faneille. Mitä rivien välejä pitää lukea saadakseen tästä sellaisen tulkinnan?