Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (16546)

Vierailija
16441/16546 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan Discordia ja siellä ollaan todella pettyneitä. Axel on kuulemma aiemmin sanonut, että he vastustavat AI:n käyttöä.

Sanoisin, että heidän on pakko reagoida jotenkin.

Joku kommentoija kirjoitti, että KOIssakin olisivat sanoneet, että eivät käytä tekoälyä. Itse en kyllä muista. 

Vierailija
16442/16546 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta joku iltalehti repii tästä taas klikkiotsikot.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16443/16546 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta joku iltalehti repii tästä taas klikkiotsikot.... 

Minä en ollut aiemmin ajatellut, että AI:n käyttöä vastustetaan niin paljon että ihmiset haluavat boikotoida kaikkea siihen liittyvää. Nyt kun mietin asiaa, niin onhan se ymmärrettävää, että luovan työn tekijät ja juurikin graafiset suunnittelijat pelkäävät toimeentulonsa puolesta.

Vierailija
16444/16546 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraan Discordia ja siellä ollaan todella pettyneitä. Axel on kuulemma aiemmin sanonut, että he vastustavat AI:n käyttöä.

Sanoisin, että heidän on pakko reagoida jotenkin.

Joku kommentoija kirjoitti, että KOIssakin olisivat sanoneet, että eivät käytä tekoälyä. Itse en kyllä muista. 

Axel sanoi Ängeln i e-posten kappaleen alussa, että he tukevat oikeita artisteja, kuten Jakobia, joka oli tehnyt taustalla näkyneen perunamahaisen tikku-ukkovideon KAJsta. :D  Jakob kuitenkin koulutuksen saaneena on tehnyt myös monta AI-pätkää, joita nähtiin mm. ennen euroviisuja.

Vierailija
16445/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä tehty poikkeuksellisen pienestä kärpäsestä harvinaisen iso härkänen. Jos jokaisen kolmen sekunnin videopätkän vitsilogot teetätettäisiin oikeilla taiteilijoilla ja graafisilla suunnittelijoilla (joiden arvokkaalle työlle luonnollisesti kaikki kunnioitus), budjetti nousisi lopulta huikeisiin summiin.

Päreensä polttaneiden fanien kannattaisi pysähtyä miettimään, olisiko ne rahat fiksumpaa sijoittaa esimerkiksi laadukkaisiin instrumentteihin ja äänitystekniikkaan, kun Kaj'n kohdalla kyse on kuitenkin musiikista.

T. Virallinen linkittäjä

https://www.instagram.com/p/DXmkwd_ioeC/

Vierailija
16446/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ehkä kyse siitä, että KAJ on hyvin julkisesti siihenastisen isoimman keikkansa aikana kertonut, etteivät kannata ai:n käyttöä ja nyt omassa somessaan käyttävät sitä. Kyseessä vielä iso kampanja uuden biisin mainostamisessa. Toki voi olla, että kyseessä on vain levy-yhtiön somevastaavan lisäys, jota KAJ'n jäsenet itse eivät ole videoon lisänneet. Mutta se ei tunnu hyvältä, jos sanotaan toisin ja tehdään toisin, vaikka kyseessä olisikin suht pieni käyttö kuten nyt videon grafiikka. 

Vierailija
16447/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas mikä poru tuli parista logosta. Jos ovat Facebookin valittavat mummot raskaita, niin ovat kyllä omalla tavallaan myös nämä Discordin/Instan ”tiedostavat nuoret”. Hohhoijaa.

Vierailija
16448/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ehkä kyse siitä, että KAJ on hyvin julkisesti siihenastisen isoimman keikkansa aikana kertonut, etteivät kannata ai:n käyttöä ja nyt omassa somessaan käyttävät sitä. Kyseessä vielä iso kampanja uuden biisin mainostamisessa. Toki voi olla, että kyseessä on vain levy-yhtiön somevastaavan lisäys, jota KAJ'n jäsenet itse eivät ole videoon lisänneet. Mutta se ei tunnu hyvältä, jos sanotaan toisin ja tehdään toisin, vaikka kyseessä olisikin suht pieni käyttö kuten nyt videon grafiikka. 

Olen kanssasi samaa mieltä..

Olen iloinen, että tässä ketjussa ihmiset ovat ymmärtäneet mistä on kyse. Facessa osalla porukasta ei ilmeisesti ole minkäänlaista sisälukutaitoa. Osa luulee, että kyse on siitä, että musiikki olisi tehty AI:lla ja osa sitten komppaa, että tosiaan uudet kappaleet kuulostavat kaikki siltä😮

Minä toivon, että KAJ:lta tulee tänään kaikkia tyydyttävä kannanotto asiaan,

Vierailija
16449/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä tehty poikkeuksellisen pienestä kärpäsestä harvinaisen iso härkänen. Jos jokaisen kolmen sekunnin videopätkän vitsilogot teetätettäisiin oikeilla taiteilijoilla ja graafisilla suunnittelijoilla (joiden arvokkaalle työlle luonnollisesti kaikki kunnioitus), budjetti nousisi lopulta huikeisiin summiin.

Päreensä polttaneiden fanien kannattaisi pysähtyä miettimään, olisiko ne rahat fiksumpaa sijoittaa esimerkiksi laadukkaisiin instrumentteihin ja äänitystekniikkaan, kun Kaj'n kohdalla kyse on kuitenkin musiikista.

T. Virallinen linkittäjä

https://www.instagram.com/p/DXmkwd_ioeC/

Tällä hetkellä tilanne on se, että faneilta löytyisi osaamista ja halua tehdä tällaisia pikkujuttuja ilmaiseksikin. Nytkin on jo tehty versioita näistä logoista. KAJn kannattaisi ottaa joku/jotkut näistä faneista avukseen. Tuskin tulisi kalliiksi..

Vierailija
16450/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteista kannattaa pitää kiinni. Moni on sanonut olevansa KAJn fani sen aitouden takia, joka heistä ja heidän tekemisestä on huokunut. Siksi tämmöinen lipsuminen ei tunnu hyvältä, vaikka kuolemanvakavasta asiasta ei olisikaan kyse. Ja minusta fanit saavat myös olla pitämättä jostain, mitä fanituksen kohde tekee. Kenenkään liian sokea ihailu ei pidemmän päälle ole hyväksi. Se, että kritisoi ai:tä, ei estä olemasta aito fani ja odottamasta innolla uutta biisiä ja tulevia keikkoja.

Vierailija
16451/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa yksi hyvin olennainen (ja mun mielestäni itsestäänselvä) asia tästä humorgruppenista. Valtaosa heidän jutuistaan on huumoria, ja vastuu on kuulijalla. KOI-konsertissakin 90 prosenttia kaikesta sanotusta oli vitsailua. Kuten se, että Kaj vastustaa tekoälyä ja kannattaa oikeaa taidetta, esimerkiksi Jakobin tikku-ukkoja. 

KUKAAN älykäs ihminen ei vastusta tekoälyä kategorisesti, ei taatusti myöskään Kaj. Tekoäly on oikein hyödynnettynä nerokas työkalu, josta koituu ihmiskunnalle paljon hyvää. Vaikkapa lääketieteelle se on valtava edistysaskel. Kaikkia työkaluja voi tietysti käyttää myös väärin, mutta se on sitten aivan toinen juttu.

Mä todellakin toivon, että Kaj EI ryhdy selittelemään saati julkaise virallista kannanottoa vaan ohittaa asian samalla tavoin kuin muutkin hölmöt kommentit. 

Vierailija
16452/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suhteeton haloo. Mitä väliä onko pari hassua logoa tehty AI:lla vai ei. Kyllä, KAJ on sanonut etteivät välitä AI:sta ja että tietenkin tukevat oikeita artisteja. Tarkoittaako se sitä, että he pitävät tekoälyä suurimpana vihollisenaan, ja vannovat etteivät sitä koskaan milloinkaan mihinkään käytä? 

Tällaisen kuvan nimittäin kommentteja lukiessa saa. Oma näkemykseni on, että tämä KAJ’n ”AI-vastaisuus” on fanien itsensä lietsomaa tulkintaa artisteja tukevaksi tarkoitetusta kommentista. Kaj on ICEn perunavideokin oli aiheesta tehty vitsi, ei mikään manifesti.

Harmittaa poikien puolesta tuollainen huuto ja haloo. Ymmärtäisin kohun, jos biisi tai musavideo olisi AI:lla tehty, mutta että pari vitsilogoa yhdessä instapostauksessa? Pitääkö kaikesta vetää herneet nenään?

Vierailija
16453/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa yksi hyvin olennainen (ja mun mielestäni itsestäänselvä) asia tästä humorgruppenista. Valtaosa heidän jutuistaan on huumoria, ja vastuu on kuulijalla. KOI-konsertissakin 90 prosenttia kaikesta sanotusta oli vitsailua. Kuten se, että Kaj vastustaa tekoälyä ja kannattaa oikeaa taidetta, esimerkiksi Jakobin tikku-ukkoja. 

KUKAAN älykäs ihminen ei vastusta tekoälyä kategorisesti, ei taatusti myöskään Kaj. Tekoäly on oikein hyödynnettynä nerokas työkalu, josta koituu ihmiskunnalle paljon hyvää. Vaikkapa lääketieteelle se on valtava edistysaskel. Kaikkia työkaluja voi tietysti käyttää myös väärin, mutta se on sitten aivan toinen juttu.

Mä todellakin toivon, että Kaj EI ryhdy selittelemään saati julkaise virallista kannanottoa vaan ohittaa asian samalla tavoin kuin muutkin hölmöt kommentit. 

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi!

Vierailija
16454/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Joku jäärä protestoi varmasti aikoinaan jo pyörän keksimistä. Teollistuminen olisi pysähtynyt alkutekijöihinsä, jos kehruukoneen vastustajat olisivat voittaneet. Nyt mellastavat rokotteiden tuomitsijat. Mutta kuten jo Kurt Byman huomautti, niin tyhmiä eivät ole edes gambämarkilaiset, että rokotuksista kieltäytyisivät.

Vierailija
16455/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas mikä poru tuli parista logosta. Jos ovat Facebookin valittavat mummot raskaita, niin ovat kyllä omalla tavallaan myös nämä Discordin/Instan ”tiedostavat nuoret”. Hohhoijaa.

Jep. Bunch of crybabies, kuten amerikkalainen sanoisi.

Vierailija
16456/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten laittaa someen grafiikoita, jotka ovat vielä huonoja? Lentokoneen potkurista puuttuu propelleja jne. Jätetään se ai sinne lääketieteen ja muiden oikeasti tarvitsevien käyttöön eikä lisätä instapostauksiin sellaista turhaa?

Vierailija
16457/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi!

Tässähän ei ole kyse siitä, että vastustetaan kategorisesti tekoälyn käyttöä vaan siitä, että vastustetaan tekoälyn käyttöä luovan työn korvaajana. 

Tässä vaiheessahan ei tiedetä oliko nuo logot tehty vain tätä lyhyttä pätkää varten vai onko niitä tarkoitus käyttää enemmänkin uuden brändin yhteydessä.

Koska ne oli niin silmiinpistävän tökerösti tehty, ajattelin ensin jopa, että ehkä ne oli tarkoituksella ja huumorilla tehty sellaisiksi. Jos näin oli, tämä huumori ei suurelle joukolle osunut maaliin. 

Vierailija
16458/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten laittaa someen grafiikoita, jotka ovat vielä huonoja? Lentokoneen potkurista puuttuu propelleja jne. Jätetään se ai sinne lääketieteen ja muiden oikeasti tarvitsevien käyttöön eikä lisätä instapostauksiin sellaista turhaa?

Vihaan sydämestäni vitsien selittelyä, joka pilaa kaiken, mutta sorrun siihen nyt itse (toivottavasti tämä kerta jää ainoaksi): huumoriryhmän genre on huumori. Huono grafiikka on huumoria. Propellien puuttuminen on vitsi. Kaj on Kaj.

Vierailija
16459/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on joskus aiemminkin sanottu, että Kaj ei ole kajkille. Eikä Kaj'n huumori ole kajkille. Tietäjät tietää.  :)

Vierailija
16460/16546 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä samat närkästyneet, jotka nyt tuolla ovat loukkaantuneet parista logosta, ovat kyllä iloisia viihteen kuluttajia katselevat kyllä ihan tyytyväisenä kaiken maailman musiikivideoita netissä, joiden tuotannossa käytetään tekoälyä ties miten paljon nykyään ihmistyön korvaajana. Samoin pyörivät erilaisilla somealustoilla ja ryhmissä kommentoimassa, ja nämä alustat nyt ainakin pohjautuvat tekoälyn käyttöön, sikäli kun ymmärrän.

Kovin on ristiriitaista.