Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (20064)

Vierailija
14741/20064 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ollut huomannut tällaista hauskaa Mellanakt-reaktiota, vaikka tämä näkyy julkaistun jo toista viikkoa sitten. Laitanpa tännekin siltä varalta, että joltakin muultakin on mennyt ohi.

Vierailija
14742/20064 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ja anteeksi lipsahdus, piti olla Trauma-reaktiota eikä Mellanaktia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14743/20064 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tällainen BBB-reaktio viime keväältä putkahti feediin, tämäkin mulle ennennäkemätön. Uudessa-Seelannissakin puhkesi siis saunakuume.  :)

Vierailija
14744/20064 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereen keikka olisi kyllä hienoa saada, mutta enpä tiedä uskaltautuvatko kauas ruotsinkielisistä alueista. 

Ei siis oikeasti ole varmasti kyse heidän uskalluksestaan vaan enemmän siitä uskovatko keikkajärjestäjät KAJ'n vetävän riittävästi väkeä. Epäilen, että moni alalla ei vieläkään tajua heidän vetovoimaansa. Tuolla laivallakin oli ollut tupa täynnä, videoiden mukaan osa oli joutunut jäämään lavan taakse, mistä ei edes näe. Ja ilmeisesti tuollakin oli keikka jouduttu vaihtamaan isompaan tilaan kuin alunperin oli suunniteltu.

Kielimuuri on vaan valitettava tosiasia. Esim. itsellä on kavereita, jotka eivät ruotsia juurikaan osaa tai ymmärrä, eivätkä ole kiinnostuneita lähteä katsomaan KAJ'ta keikalle ja tutustumaan heidän musiikkiin, koska pelkäävät, että ovat ihan pihalla koko ajan ja keikka menee heiltä ns. yli hilseen. Poikia (tai yleensäkään ruotsinkielisiä) vastaan heillä ei ole mitään, päinvastoin pitävät heitä todella sympaattisen oloisina tyyppeinä. 

Mikä kielimuuri? Jokainen suomalainen on lukenut koulussa ruotsia, ja vuoteen 2004 saakka se oli pakollinen aine yo-kirjoituksissakin. Melko tehokkaasti ovat koulussa opitut asiat unohtuneet. Tai pikemminkin ne on aktiivisesti unohdettu. Niin että on paskapuhetta etteivät suomalaiset osaa ruotsia. He eivät HALUA osata, koska eivät ymmärrä että siitä voisi olla mitään iloa ja hyötyä. Sitten tulee KAJ.

Ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa. Mutta (mummoikäisenäkin) ymmärrän myös sen, että vuodesta 2004 on pitkä aika, kokonainen sukupolvi. Suomessa on jo paljon ihmisiä, jotka eivät ole kirjoittaneet ruotsia, mikä käytännössä merkitsee sitä, että he eivät ole erityisesti satsanneet ruotsin opiskeluun. Lisäksi koulun opit unohtuvat ajan myötä väkisin, vaikka ei haluaisikaan niitä unohtaa, varsinkin jos on kyse kielestä, jota ei arjessa kuule eikä puhu. Se on tilanne melkein kaikilla sisä-Suomessa asuvilla.

Tietysti on pieni joukko niitä, joita ruotsin kieli ärsyttää jo lähtökohtaisesti. Mutta sanoisin, että enemmistö meistä tavallisista suomenkielisistä suhtautuu ruotsiin myönteisesti tai vähintään neutraalisti ja harmittelee omaa ruostunutta/ruostuvaa taitoaan.

Kaj on kuitenkin saanut monet petraamaan ruotsiaan parhaansa mukaan. Ruotsalaiset fanit taas kertovat, että Kaj on vastaavasti herättänyt Ruotsissa valtavan kiinnostuksen ei ainoastaan suomenruotsiin vaan myös Suomeen ja suomen kieleen. Nämä kulttuurilähettiläät ansaitsisivat palkinnon tästäkin. 

Vientipalkintojen lisäksi tuontipalkinto Kaj'lle!

Ihan mahtavaa kuulla miten kaikenmaalaiset laulavat antaumuksella Hupparipäivää.

Kyllä, ja tosi kiva, että KAJ otti tämän vanhan biisin mukaan keikkaohjelmistoon. Toivottavasti kuullaan tulevilla kesäkeikoillakin. Onhan tämä(kin) varsinainen bilebiisi ja tunnelman nostattaja. Toivottavasti viimeistään Vaasan konserttiin kaivetaan vanhemmasta tuotannosta mukaan jotain muutakin. Mun mielestä Kevin jossain vähän vihjasi siihen suuntaan, että ehkäpä joku vanhempikin biisi saatetaan kuulla. Voi, niitä potentiaalisia biisejähän olisi niin monta, mitkä sinne liveen (ja livebändille) mainiosti sopisivat. 

Leif voisi tehdä paluun Vaasan konsertissa

Juu Leif ilman muuta. Se nyt on stadionrock-biisi jos mikä. Yksi mikä on oma ikisuosikki ja myös omasta mielestä loistavasti Vaasaan sopisi, on Bärgandis begaistra. Nimenomaan kun on livebändi. 

Bärgandis begaistra olisi ihana! Voi kun sen kuulisi livenä.

Vierailija
14745/20064 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan tämä on tänne laittaa, vaikka varmaan ollut jo monet kerrat aiemminkin. Nuori ihana KAJ ja Bärgandis begaistra. Ja "bananens mogningsprocess" -paidat päällä. 

Vierailija
14746/20064 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan tämä on tänne laittaa, vaikka varmaan ollut jo monet kerrat aiemminkin. Nuori ihana KAJ ja Bärgandis begaistra. Ja "bananens mogningsprocess" -paidat päällä. 

Kiitos, tää nuoruuden Begaistra oli ihana. Ei ollut tullut vastaan.

Vierailija
14747/20064 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grimin Firmans man, olkaa hyvät!

https://youtu.be/qRtVM8PickY? 

Vierailija
14748/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä Grimin reaktio oli taas inspiroiva. Firmans man on yksi minun suurimmista suosikeistani ja mielestäni Karar i arbeit -levyn paras kappale. Se toimii myös livenä mahtavasti ja siitä tulee sellainen jopa hypnoottinen fiilis.

Reaktiovideon kommenteissa on mielenkiintoista tietoa siitä, että kertosäe muistuttaa neuvostoliittolaista propagandakuoroa. En ole neuvostoliittolaista propagandaa pahemmin kuunnellut, joten en tuollaista mielleyhtymää ollut saanut, mutta tämähän selittää sen miksi kappale on niin vangitseva ja voimakas.

Tuo fanin tekemä video tosiaan on taitavasti tehty.

Vierailija
14749/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

BBC Radio2:lla on menossa äänestys Ultimaattisen Euroviisu Superstaran löytämiseksi. Listalla on 70 kisaan joskus osallistunutta artistia ja KAJ on päässyt mukaan! Valitettavasti äänestykseen ei voi osallistua UK:n ulkopuolelta. Ja valitettavasti linkitys ei taaskaan onnistu tällä palstalla. 

Vierailija
14750/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä kuunnellut Kaj&Ted -podcastin uusinta jaksoa, mutta siinä kuulemma Kaj Korkea-aho kertoo saaneensa runsaasti palautetta liittyen edelliseen jaksoon, jossa hän sanoi Humorgruppen KAJ:n poikien olevan aseksuaalisia. Kommenttien perusteella jakso on oikein hauska.

Vierailija
14751/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä Grimin reaktio oli taas inspiroiva. Firmans man on yksi minun suurimmista suosikeistani ja mielestäni Karar i arbeit -levyn paras kappale. Se toimii myös livenä mahtavasti ja siitä tulee sellainen jopa hypnoottinen fiilis.

Reaktiovideon kommenteissa on mielenkiintoista tietoa siitä, että kertosäe muistuttaa neuvostoliittolaista propagandakuoroa. En ole neuvostoliittolaista propagandaa pahemmin kuunnellut, joten en tuollaista mielleyhtymää ollut saanut, mutta tämähän selittää sen miksi kappale on niin vangitseva ja voimakas.

Tuo fanin tekemä video tosiaan on taitavasti tehty.

Itse kun rämpii burnoutissa töissä (päivääkään en ole ollut saikulla), tämä kappale hittaa välillä vähän turhankin lujaa. Onneksi KAJ tuo iloa päiviin.

Vierailija
14752/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BBC Radio2:lla on menossa äänestys Ultimaattisen Euroviisu Superstaran löytämiseksi. Listalla on 70 kisaan joskus osallistunutta artistia ja KAJ on päässyt mukaan! Valitettavasti äänestykseen ei voi osallistua UK:n ulkopuolelta. Ja valitettavasti linkitys ei taaskaan onnistu tällä palstalla. 

Linkki: https://www.bbc.co.uk/mediacentre/2026/radio-2-ultimate-eurovision-supe…

KAJ on hyvässä seurassa, listalla on esim Celine Dion, ABBA ja Lordi.

Vierailija
14753/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki: https://www.bbc.co.uk/mediacentre/2026/radio-2-ultimate-eurovision-supe…

Nämä listat ovat hupaisia ja huvin vuoksi tehtyjä, mutta toki jotenkin vääristyneitä mm.  pitkän aikajanan vuoksi.  Siellä on monta ansiokasta esiintyjää viime vuosiltakin esim Daði Freyr, mutta Remember Monday tai Olly Alexander eivät Celinen ja ABBAn kanssa kuulu samalle viivalle minun henkilökohtaisesta mielestäni. Itse olisin valinnut Gigliola Cinquettin, mutta hän ei päässyt listalle ollenkaan. Se, että nyt olen aivan KAJ'n vallassa, ei himmennä edellisten tähtien loistetta.

Vierailija
14754/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä listat ovat hupaisia ja huvin vuoksi tehtyjä, mutta toki jotenkin vääristyneitä mm.  pitkän aikajanan vuoksi.  Siellä on monta ansiokasta esiintyjää viime vuosiltakin esim Daði Freyr, mutta Remember Monday tai Olly Alexander eivät Celinen ja ABBAn kanssa kuulu samalle viivalle minun henkilökohtaisesta mielestäni. Itse olisin valinnut Gigliola Cinquettin, mutta hän ei päässyt listalle ollenkaan. Se, että nyt olen aivan KAJ'n vallassa, ei himmennä edellisten tähtien loistetta.

Katsoin samaa. Minusta listalla olijat voisi niputtaa kolmeen ryhmään; voittajat, viraalit ja brittien edustajat. Näin esim juuri viime vuodelta: JJ, KAJ ja Remember Monday.

Tosin ei minulla ole tietoa, että miten iso stara Remember Monday on UK:ssa. 

Se pisti silmään, että viime vuonna KAJ'n yleisöäänissä (ja lopullisissa tuloksissa) päihittänyt Tommy Cash ei ole listalla, eikä myöskään viime vuotisista striimatuimman kappaleen esittäjä Napa.

Vierailija
14755/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grim rinnastaa tässä Firmans manin Kom ti byin biisiin ja sanoo, että Firmans manista tulee hyvin samantyyppiset vibat. Se on kyllä totta, molemmat kappaleet on hyvin voimakkaita ja vaikuttavia, tyylilajeiltaan lähellä toisiaan, ja tosiaan lähes hypnoottisia, mitä adjektiivia tuossa joku jo taisi käyttääkin. Live-esityksissä varsinkin, kun yleisö vielä elää vahvasti mukana. Firmans maniin varmasti voi samaistua hyvin moni nykyisessä työelämässä pyristelevä "firmans man tai kvinna". Mullekin, ylitunnolliselle suorittajalle ja loppuunpalamisen kynnyksellä käyneelle, tämä biisi on hyvin henkilökohtainen. Tuo neuvostoarmeijan kuoron tyylinen mahtipontisuus vielä oikein tässä korostaa sitä sanomaa, millaisen yliotteen työ voi saada ihmisestä, tai näin tuo kappale ainakin mulle näyttäytyy. Omasta mielestä aivan mestarillisesti tehty biisi, joka saa kuulijassa aikaan monenlaisia tunteita kunkin kuulijan omasta kokemustaustasta riippuen. 

Vierailija
14756/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmans manissa on myös ironiaa, koska se että tekee joka päivä kahdeksan tuntia töitä on aika vähäistä verrattuna  niihin työpaikkoihin joissa hommia tehdään ihan mahdottomasti.
Luterilainen työmoraalikin on astetta kevyempi kuin esimerkiksi kalvinistinen. 

Minusta kappaleessa siis irvaillaan henkilöille jotka luulevat painavansi hirveästi hommia. 
Ja edut joita luetellaan ovat myös aika normaaleja suomalaisissa työpaikoissa vaikka niitä tuossa hehkutetaankin.

Vierailija
14757/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteluina valinnasta tuolle 70 artistin listalle mainitaan mm. seuraavaa:

"The shortlist contains artists who have achieved considerable success after their appearance at Eurovision, and acts that continue to be celebrated by fans for their memorable performance at the competition." 

Tommy Cash esim. oli ilmeisesti todella tunnettu ja suosittu maailmalla jo ennen euroviisuja, kuulemma miljoonia faneja, joten ehkä jäi listan ulkopuolelle, kun on tehnyt läpimurtonsa jo aiemmin. Mene tiedä sitten tuosta listasta.... (Itse en ollut ikinä kuullutkaan Tommy Cashista). Mutta hauskaa, että KAJ on noteerattu tälläkin tavalla ja tällaisella ansioituneiden taiteilijoiden listalla, ja tehnyt sitten ilmeisesti vaikutuksen niihin, ketkä ovat tuon listan koostaneet. 

Vierailija
14758/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin samaa. Minusta listalla olijat voisi niputtaa kolmeen ryhmään; voittajat, viraalit ja brittien edustajat. Näin esim juuri viime vuodelta: JJ, KAJ ja Remember Monday.

Tosin ei minulla ole tietoa, että miten iso stara Remember Monday on UK:ssa. 

Se pisti silmään, että viime vuonna KAJ'n yleisöäänissä (ja lopullisissa tuloksissa) päihittänyt Tommy Cash ei ole listalla, eikä myöskään viime vuotisista striimatuimman kappaleen esittäjä Napa.

Hyvin kiteytetty.

Vierailija
14759/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan tuossa huippubiisissä myös sen itseironiaa. Kaj'han on itse varsinainen firman mies. Perfektionistisia puurtajiahan pojat on olleet aina, mutta sitten sattumoisin biisin julkaisua seuranneen vuoden he painoivat työtä vuorotta. Eivät olisi ehtineet firman Lapin-mökille eivätkä olisi pitäneet päivääkään sairauslomaa, vaikka tohtori olisi heille sellaisen kirjoittanutkin.

Vierailija
14760/20064 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hauska laulunteko-opas pomppasi taas esiin. Kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvin opettavainen. Heti alkuun pojat antavat kunnian omalle opettajalleen Fredrik Furulle, mikä on niin luonteenomaista heille. Jakobin lennosta (?) runoilema toinen värssy on yllättävän hyvä.  Alkuperäinen on DUNK'in tililtä, mutta laitoin kuitenkin version, jossa on tekstitys englanniksi.