Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (15316)
Vierailija kirjoitti:
Ja tuttuun tyyliini linkki tietenkin unohtui:
https://www.reddit.com/r/kaj/comments/1m0k036/doppus_preludium/
Kiitos linkistä. En ollut tajunnut tuota pätkää, sitä kun harvemmin missään edes kuulee, mutta nyt kun sain levyn, oli alkanut häiritsemään mitä siinä lauletaan, kun en ollut saanut selvää paljon muuta kuin Digestivet ja Hermesetakset. Nyt vasta tajusin, että sehän on kirjaimellisesti preludi kahvitauolle eli fikalle eli seuraavana biisinä tulevalle Pa to ta na kakolle. Olen aivan ekstaasissa tuosta sanoituksesta, sen nokkeluudesta, riimeistä ja täydellisyydestä millä se johdattaa seuraavaan biisiin. Miten voi ihminen tulla näin äärettömän onnelliseksi tällaisesta oivalluksesta?
Tämän myötä ymmärsin miksi olen kajahtanut näin totaalisesti ja miten olen päätynyt harmittomasta viihdekäytöstä täyteen riippuvuuteen: Tämä porukka tarjoilee tällaisia oivalluksia kerta toisensa jälkeen. Dopamiinia suoraan suoneen. Suomenkieliselle ne ovat vielä erityisen vaikeita ja siten äärimmäisen palkitsevia, kun ne vihdoin tajuaa.
Muinaisessa nuoruudessani opiskelin vuoden verran Shakespearen tekstejä brittiprofessorin johdolla, ja se kokemus on jäänyt mieleen ikuisiksi ajoiksi. Oli tajunnanräjäyttävää saada oppia, mitä kaikkea jokaiseen riviin ja säkeeseen kätkeytyikään. En ryhdy vertaamaan vöyriläisiä maalaispoikia maailmankirjallisuuden neroon, mutta sen voin sanoa, että olen saanut samantapaisen elämyksen heidän tekstejään lukiessani. On olo kuin lapsella karkkikaupassa tuon Doppiuminkin äärellä. En pärjää tässä aarreaitassa yksinäni, mutta onneksi on netti täynnä itseäni viisaampia noita herkkuja availemassa ja analysoimassa, ja itse pääsen vain nautiskelemaan.
Kun täälläkin näistä kieli- ja murreasioista nyt on keskusteltu, niin tuolla pienemmässä faniryhmässä joku teki kyselyn, lähinnä ehkä ruotsalaisille faneille, onko joku suomenruotsalainen sana, jonka ihmiset olisivat nyt oppineet ja peräti ottaneet käyttöön omaankin arkeensa. Sana "talko" näytti olevan vastauksena aika monella. Monia muitakin oli, mm. "he va naa". 😊 Talko- sanalle ei riikinruotsissa taida ollakaan ihan suoraa vastinetta. Monet (ruotsalaisista) faneista muuten ovat erittäin viehättyneitä Vöyrin murteesta, ja pitävät sitä kauniin kuuloisena.
Tuo faniryhmä on nyt näköjään rikkonut 10.000 jäsenen rajan. Jäsenmäärä on lähes kymmenkertaistunut siitä, kun minä joskus keväällä-kesällä aloin sitä seurailemaan.
Sinänsä hauskaa että pohjanmaan ruotsinkieliset käyttävät sanaa talko mutta suomenkieliset puhuvat kökästä.
Sana talkoothan on vanha lainasana balteilta ja esmerkiksi liettuassa on sana "talka"
Ahaa, talkoot on balttilainen lainasana, enpäs tiennytkään. Täällä oppii joka päivä jotain uutta.
Ja kökkä-sanaa en ole ikinä kuullutkaan. Taidetaan käyttää vain Pohjanmaalla...
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä hauskaa että pohjanmaan ruotsinkieliset käyttävät sanaa talko mutta suomenkieliset puhuvat kökästä.
Sana talkoothan on vanha lainasana balteilta ja esmerkiksi liettuassa on sana "talka"
Yksi Facebook-ryhmän norjankielisistä jäsenistä muistutti että talkoot on norjaksi dugnad. Sekin oli riikinruotsalaisille uutta tietoa, vaikka talkootyötä tehdään kaikissa yhteiskunnissa. Sille vain ei ole yhtä kätevää termiä kuin meillä ja norjalaisilla.
Katsoin äsken pitkästä aikaa tämän videon, jonka nimeä/tekijää en muistanut, mutta joka onneksi löytyi suht helposti:
Ihan parasta katsoa, miten Jakob innostuu tuosta tietovisasta koko ajan enemmän ja enemmän!
Tämä quiz-haastattelu on ehkä mun kaikkien aikojen lemppari. Huvittavaa just tuo, että pojat ovat piiitkän päivän jälkeen aivan puhki, mutta yrittävät kohteliaasti viimeisillä voimillaan selviytyä tästäkin. Mutta tietokilpailu sähköistääkin tunnelman ja koko porukka syttyy liekkeihin, Jakob erityisesti. Niin hauskaa!
Eilen taidettiin keskustella jonkin verran musikaaleista, ainakin sivuttiin niitä. Tässä yksi vanha haastattelu, joka on tehty hieman Gambämarkin ensi-illan jälkeen, ja lopuksi soitetaan iki-ihana Dehär e min by. En yhtään tiedä onko tämä ollut täällä joskus, mutta ainakaan minä en ollut tätä kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Eilen taidettiin keskustella jonkin verran musikaaleista, ainakin sivuttiin niitä. Tässä yksi vanha haastattelu, joka on tehty hieman Gambämarkin ensi-illan jälkeen, ja lopuksi soitetaan iki-ihana Dehär e min by. En yhtään tiedä onko tämä ollut täällä joskus, mutta ainakaan minä en ollut tätä kuullut.
Kiitos, tätä en ollut kuullutkaan aiemmin. Kuulosti siltä, että heillä oli jo tuolloin KAJ10-suunnitelmat käynnissä. Sitä konserttia heillä oli mahdollisuus suunnitella todella pitkään ja lopputulos onkin ilmiömäisen hieno.
Yksi ensi syksyn Änglagård-musikaalin näyttelijöistä, Mikko Kauppila, oli eilen Efter Nio -ohjelmassa haastateltavana. Musikaalin harjoitukset alkavat siis huhtikuun lopulla. Hän puhui hyvin ruotsia, vaikka on suomenkielinen. On ollut viimeiset vuodet poissa somesta ja kertoi sen vaikutuksesta elämäänsä.
Pari päivää sitten täällä on näköjään keskusteltu siitä, millainen KAJ-matka itse kullakin on ollut. Minä olen ilmeisesti myöhäinen myöhäisherännäinen, kun isompi kiinnostus lähti oikeastaan vasta Kaj on Icesta. Sen jälkeen olen katsellut paljon erilaista materiaalia YouTubesta ja yllättynyt tuosta monipuolisuudesta. Jotain olin kyllä nähnyt jo aikaisemmin. Vähän samoja mietteitä ollut kuin täällä eräs taisi kirjoittaakin, että välillä sitä vähän epäillen ajattelee, että "onko nää nyt oikeasti niin hyviä" - vai olenko vaan menossa mukaan johonkin "hypeen" (?). Kyllä minä sille kannalle enimmäkseen kallistun, että todella pro porukka, esiintymisissään pomminvarma ja erittäin viihdyttävä. Odotan ihan mielenkiinnolla, mitä vuosi 2026 tuo KAJ-rintamalla tullessaan. Uutta musiikkia he ovat kuulemma lupailleet, kiva nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ensi syksyn Änglagård-musikaalin näyttelijöistä, Mikko Kauppila, oli eilen Efter Nio -ohjelmassa haastateltavana. Musikaalin harjoitukset alkavat siis huhtikuun lopulla. Hän puhui hyvin ruotsia, vaikka on suomenkielinen. On ollut viimeiset vuodet poissa somesta ja kertoi sen vaikutuksesta elämäänsä.
Onko moni teistä jo hankkinut Änglagårdiin lipun? Milloin olette menossa? Mä, menen lokakuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko moni teistä jo hankkinut Änglagårdiin lipun? Milloin olette menossa? Mä, menen lokakuussa.
Lokakuussa minäkin. Ostin äidilleni lipun joululahjaksi ja menen hänen kanssaan. Hän ei ole mikään KAJ-fani, mutta kaksikielisenä tykkää käydä Svenskanissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyskuussa, ekaan matineanäytökseen.
Alkaa meinaan pikuhiljaa ketuttaa tämä meininki tässä ketjussa, jonka luulin olevan kiva ja asiallinen, kun tätä jossain vaiheessa syksyllä aloin seurailla. Jos asialla on joku "oikea" tämän ketjun kommentoija (eikä häirikkö), joka ottaa oikeuden omiin käsiinsä määritellä, millaisia mielipiteitä täällä on lupa kirjoittaa, niin onhan tylsää käytöstä! Sori nyt vaan kaikille. Just eilen joku ylisti viestissään, joka kyllä sitten nopeasti poistettiin, että tässä ketjussa on ollut parasta keskustelua vauvalla ikinä. Olen todellakin eri mieltä. Olen kuvitellut, että täällä on aikuisia fiksuja ihmisiä mutta ei näköjään. Poistapa nyt sitten tämäkin viesti!
Vierailija kirjoitti:
Alkaa meinaan pikuhiljaa ketuttaa tämä meininki tässä ketjussa, jonka luulin olevan kiva ja asiallinen, kun tätä jossain vaiheessa syksyllä aloin seurailla. Jos asialla on joku "oikea" tämän ketjun kommentoija (eikä häirikkö), joka ottaa oikeuden omiin käsiinsä määritellä, millaisia mielipiteitä täällä on lupa kirjoittaa, niin onhan tylsää käytöstä! Sori nyt vaan kaikille. Just eilen joku ylisti viestissään, joka kyllä sitten nopeasti poistettiin, että tässä ketjussa on ollut parasta keskustelua vauvalla ikinä. Olen todellakin eri mieltä. Olen kuvitellut, että täällä on aikuisia fiksuja ihmisiä mutta ei näköjään. Poistapa nyt sitten tämäkin viesti!
Minä ainakin ajattelen, että tämä häirikkö, jonka viestit poistetaan, poistaa kostoksi asiallisia viestejä. En nyt mitenkään usko, että se kukaan keskustelijoista olisi.
Axelin Aurora music forumin haastattelu syyskuulta on julkaistu YouTubeen
KAJ'n yhteistyö DNA:n kanssa vaikuttaa päättyneen. Kaikki KAJ-mainokset + Upea Finlandia-hymniveto on poistettu YouTubesta. Odotettavissa oli että yhteistyösopimus todennäköisesti päättyy vuoden vaihteessa, mutta harmittaa että piti poistaa kaikki. Etenkin Finlandia-vedon poistuminen harmittaa. Sitä ei ole kukaan tainnut julkaista minnekään muualle joten sitä ei enää missään nää.
Ehdottomasti paras Baselissa tehdyistä. Oli todella hyvin valmistautunut ja pojat saivat vastata järkeviin kysymyksiin.