Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lempinimen käyttö toisen ihmisen lapselle

Vierailija
04.02.2024 |

Pari sukulaista kutsuu lastani lempinimellä, joka ei ole meillä perheessä käytössä. Myös pari kaveria on yrittänyt kutsua toista lastani vastaavalla tavalla. Miksi?! Miksi ihmiset keksivät ja vielä käyttävät lempinimeä toisen lapsesta. Miksi ei voi kutsua lapsen nimellä toisen ihmisen lasta? Nimet ei ole mitenkään niin pitkiä tai vaikeita, että näin ei voisi toimia. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat tai muut sukulaiset eivät koskaan ole kutsuneet mua lempinimellä, vaikka nimeni on yleinen ja siitä on yleisesti käytössä oleva lempinimi, tyyliin Matti->Masa, Pentti->Pena, Jaakko->Jaska... Mua ei ole koskaan häirinnyt,  että mua kutsutaan lempinimellä (olen itsekin kutsunut itseäni ainakin kahdella esimerkiksi soittaessani jonnekin), joita on vuosien saatossa aktiivisesti ollut käytössä ainakin nuo kaksi , mutta vanhempani eivät siitä tykkää...

Vierailija
2/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellasi on myös sosiaalista elämää. Minulla oli kaveripiirissä oma lempinimi ja mummollani oli oma lempinimi minulle. Perheessä minua kutsuttiin ihan omalla nimellä. Sehän vaan kertoo että lapsesi on monelle tärkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo juuri ole se lempinimen idea...?

Vierailija
4/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tästäkin nokkiintuu. Ehkä silloin voi ihmetellä, jos mummu kutsuu Teroa Terskaksi tms.

Vierailija
5/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poikaa kutsutaan koulussa kavereiden toimesta lempinimellä ja huomaan, että kavereiden vanhemmat käyttävät tätä nimeä pojasta myös. Luonnollista tietenkin, koska kuulevat tuon nimen omilta lapsiltaan. Perheen kesken käytämme oikeaa nimeä, omaan suuhuni lempinimi ei jotenkin sovi. Mutta ei tämä minua haittaa ollenkaan, eikä poikaakaan. Joskus asiasta kysyin ja hän on itse tähän tilanteeseen ihan tyytyväinen. Pääasia että on ystäviä ja läheisiä.

Vierailija
6/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ärsyttää? On asioita, jotka eivät ole sinun päätettävissä, ja tämä on yksi niistä.

Vierailija
7/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupiruksi kutsun tuttavan lasta - oikein osuva nimi.

Vierailija
8/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:llekin voisi keksiä ihan oman lempinimen

Vierailija
9/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap:llekin voisi keksiä ihan oman lempinimen

Herkkä-Lumihiutale?

Vierailija
10/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla on aina ollut käytössä lempinimi kotonakin. Lisäksi ukki kutsui häntä itse keksimällään lempinimelä. Kerran käytin samaa nimeä, ja sain moitteet sitä, että se oli varattu vain ukin käyttöön.

Vierailija
11/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se pentu perkele?

Vierailija
12/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, ei tuosta kannata pahastua.

Vierailija
13/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli lahja Empulle. Palautin sen antajalleen ilmoittaen, että ei meillä asu ketään Emppua.

Lasteni nimet ovat Maria ja Leo, ei niistä saa Emppua väännettyä mitenkään.

Vierailija
14/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihasin kouluaikana kun nimeni väännettiin Tuikuksi. Sanoin että sanokaa vaikka saunalyhty. Miksi kastenimi pitää vääntää vaikka juhlamenoin nimi lapselle annetaan. Eräässä perheessä oli paljon lapsia ja vanhemmat ei tykänneet nimien vääntelystä. Kun seuraava lapsi syntyi, vanhemmat päätti että nyt annetaan sellainen nimi jota ei voi vääntää. Lapsi  sai nimekseen Kotivalo. Erään kerran kaveri tuli hakemaan Kotivaloa kanssaan leikkimään ja kysyi vanhemmilta: Voiko Himatuikku tulla tulos leikkimään 🤭😂

Vierailija
15/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kautta aikojenhan ihmisiä on kutsuttu lempinimillä eri ihmisten toimesta 🙄. Kutsutaanhan joitain  työkaveteitakin usein lempinimillä eikä vanhemmilta tulisi mieleenkään kysyä lupaa siihen!

Ainoa jolla voi olla sananvaltaa siihen lempinimeen on lapsesi itse. Sinulla ei siihen oikeutta ole!

Vierailija
16/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhden lapsen joukkukaverin vanhempi päätti keksiä lapselle lempinimen. Nyt koko joukkue käyttää sitä vaikka lapsi itse ei tykkää. Että siinä mielessä apn linjoilla enhän mäkään esim töissä päätä etten jaksa vaikka lausua jotain vaikeaa nimeä vaan ristin hänet uudestaan.

Vierailija
17/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yhden lapsen joukkukaverin vanhempi päätti keksiä lapselle lempinimen. Nyt koko joukkue käyttää sitä vaikka lapsi itse ei tykkää. Että siinä mielessä apn linjoilla enhän mäkään esim töissä päätä etten jaksa vaikka lausua jotain vaikeaa nimeä vaan ristin hänet uudestaan.

Meillä sama. Niinpä  ryhdyin kutsumaan joukkoekaverin äitiä Juuson äidiksi ja kun hän korjasi nimen oikeaksi, katsoin ihmeissäni, että jos meidän lapsi on Tiuku, niin miksi sinä et ole Juuson äiti. Julia tai Juuso, eikö se ole sama asia?

Vierailija
18/18 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama. Niinpä  ryhdyin kutsumaan joukkoekaverin äitiä Juuson äidiksi ja kun hän korjasi nimen oikeaksi, katsoin ihmeissäni, että jos meidän lapsi on Tiuku, niin miksi sinä et ole Juuson äiti. Julia tai Juuso, eikö se ole sama asia?

Kiitos ideasta täytyy varmaan kokeilla 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän