Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (8890)

Vierailija
8801/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan ylläolevaa ällistelyäni edelleen, että meillähän on kuitenkin suomenruotsalainen kulttuurieliitti nivoutunut pullapitkoksi suomenkielisen kanssa ihan jo siksikin, että etelässä ovat niin kaksikielisiä kuitenkin. Minkä verran he kykenevät katsomaan asiaa kahdella silmällä, vai onko teoreettinen pohjanmaalaisälymystö lähtökohtaisesti maanpettureita heidän näkökulmastaan, kun ovat niin suuntautuneita länteen, ja pampalla taas koetaan, että mitään muuta ilmansuuntaa ei ole auki? 

Onkohan tästä aiheesta keskusteltu jossain paljonkin? Eli täsmennettynä, onko suomenruotsalainen eliitti niin epätyöväenluokkaista kulttuuriltaan, että heiltä itse asiassa unohtuu kokonaan, että muitakin ruotsinkielisiä maasta löytyy? Tavishurri löytyy varastosta vain lyömäaseeksi silloin, jos suomenkielisellä puolella kitistään eliitistä? Minkkimuurista ei ole enää taidettu puhua, Pro-Minkillä ei taida enää olla kotimaisia loppukäyttäjiä juurikaan? En tiedä, olen sen verran juntti itse, etten ole käynyt ikuisuuksiin missään, missä minkkiä näkisi. Ai eikun, kerran juoksi auton edestä. 

Vierailija
8802/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut hämärä aavistus pääkaupunkiseudun ruotsinkielisen eliitin ja pohjanmaanruotsalaisten välisestä railosta, mutta en ole tajunnut kuilun syvyyttä. Luulisi, että kun on kyse noin pienestä vähemmistöstä, suomenruotsalaiset olisivat aina yhtenä miehenä/naisena omiensa puolta. Tai ehkä ovatkin, mutta "omat" on paljon tiukemmin rajattu käsite kuin olen ymmärtänyt.

Kaj'lle saattaa todella koitua pelkästään siunaukseksi uusi suomenkielinen yleisö, joka on heidän puolellaan täydestä sydämestään. Voi myös arvioida, että suomenkielinen kannattajakunta edustaa keskimäärin sivistyneempää ja koulutetumpaa väkeä kuin ruotsinkielinen, pitäähän meidän ihan ensimmäiseksi kavuta yli kielimuurin, eikä se aivan kaikilta onnistu.

Toivon ja uskon, että pojat eivät lannistu, vaikka nuo Brutukset tuntuvat heitä lyövän kuin vierasta sikaa. Kyllähän he tietävät oman arvonsa ja tietävät senkin, kuinka paljon heitä myös vilpittömästi rakastetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8803/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkupojan näköinen Jakob kertoo vakavalla naamalla että on lähdössä muorin kanssa nuorisoseurantalolle parinvaihtokerhon iltamiin. Vaikka hän ehkä sanookin että kerhon nimi on bygdläpparna, kuulen joka kerta väkisinkin blygdläpparna (häpyhuulet). Mitä te kuulette?

Vitsi on samaa sarjaa kuin se, että rannikkojääkärinä Jakob suojelee ei fosterlandet isänmaa) vaan fostervattnet (lapsivesi). 

Tämä kuulostaa samalta vitsiltä jonka kuulin Dragsvikissä jo vuonna 1994 , toinen  on Kesävieraat tulevat Maksamaan. 

Mulla kesti tosi pitkään tajuta, että itse asiassahan Kesävieraat tulevat Maksamaan on teknisesti oikein, jos sen niin haluaa tulkita. 

Vierailija
8804/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät suinkaan ole. Helsinkiläiselle kulttuurietablissementille KAJ ei kelpaa liian ruraalina, ja jopa vaasalainen Joel Forsbacka ilkkui kotikutoisille maalaisjunteille. 

MInä en tulkinnut Joelin ilkkuvan. Hänhän ihaillrn sanoi pariinkin otteeseen, että KAJ soitti 2 tuntia pelkkiä hittejä vaikka mukana oli 12- vuotiaita kappaleita 

Vierailija
8805/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tänne todellakin on tullut omaani fiksumpaa kommenttia keskustelun alla olevaan kuulttuuripodiin liittyen. Kiitos, sain enemmän kuin toivoinkaan - syvällistä pohdintaa suomenruotsalaisesta alakulttuurista ja ankkalammen aallokoista. Ikävä kuulla, että sielläkin on eripuraa. Minä olen itse ihan ulkona kaikista kulttuuripiireistä ja suomenruotsalaisista piireistä ylipäätään. Olisin kyllä toivonut, että kun kerrankin julkisuuteen nousee ruotsinkielinen yhtye, koko suomenruotsalainen kansanosa olisi ymmärtänyt olla tukemassa. Mitä enemmän KAJ saa positiivista huomiota suomenkielisten keskuudessa, sitä useamman asenne muuttuu positiivisemmaksi ruotsinkielisiä kohtaan ja ymmärrys kaksikielisyyttä kohtaan lisääntyy. Ikään kuin nämä eteläsuomalaiset kulttuuripiirit sahaisivat omaa nilkkaansa nuivilla kommenteillaan ja suorastaan vihamielisellä asenteellaan.

Täytyy seuraavaksi kaivaa aiheeseen sopivaksi kevennykseksi se Karar i arbeit -kiertueen kulttuurimamma vs. Axel sketsi kokonaisuudessaan. Hetki sitten täällä oli lyhyt versio, mutta nyt haluan nähdä sen kokonaan.

Vierailija
8806/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Älä välitä, tietäisitpä, kuinka monta Kaj-juttua mä olen tajunnut vasta päivien tai viikkojen päästä. Ei ole niin helppoa suomenkielisille (eikä muuten tunnu olevan edes ruotsinkielisille). Mutta onhan se periaatteessa ideaalitilanne, että Kaj'n miehet on fiksumpia kuin yleisönsä; toisin päin olisi ikävää. Nyt ei tarvitse kuin nojata taaksepäin ja nauttia.  :)

Vierailija
8807/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut hämärä aavistus pääkaupunkiseudun ruotsinkielisen eliitin ja pohjanmaanruotsalaisten välisestä railosta, mutta en ole tajunnut kuilun syvyyttä. Luulisi, että kun on kyse noin pienestä vähemmistöstä, suomenruotsalaiset olisivat aina yhtenä miehenä/naisena omiensa puolta. Tai ehkä ovatkin, mutta "omat" on paljon tiukemmin rajattu käsite kuin olen ymmärtänyt.

Kaj'lle saattaa todella koitua pelkästään siunaukseksi uusi suomenkielinen yleisö, joka on heidän puolellaan täydestä sydämestään. Voi myös arvioida, että suomenkielinen kannattajakunta edustaa keskimäärin sivistyneempää ja koulutetumpaa väkeä kuin ruotsinkielinen, pitäähän meidän ihan ensimmäiseksi kavuta yli kielimuurin, eikä se aivan kaikilta onnistu.

Toivon ja uskon, että pojat eivät lannistu, vaikka nuo Brutukset tuntuvat heitä lyövän kuin vierasta sikaa. Kyllähän he tietävät oman arvonsa ja tietävät senkin, kuinka paljon heitä myös vilpittömästi rakastetaan.

No JAAAA!!

Mietin silti sitä, että noin pieni yhteisö ilmeisesti joutuu todistelemaan itselleen itseriittoisuuttaan sillä, että on tässä varaa eriseuraisuuteenkin. Ollaan ihan aito porukka eri näkemyksineen ja porukoineen, etenkin kun puolueita on kuitenkin yksi, ja on meillä ihan oikea älymystökin. Sehän on tietysti jokaisen älykön nuoruuden perussynti, ajatella että erimielisyys on ainoaa oikeamielisyyttä. Mutta nyt tuntuu ymmärrettävämmältä se suuri hämmennys, jolla Kajpojkar vastaanottivat suomenkielisten lämpimän kiinnostuksen. Jos he ovat tottuneet jonkinasteiseen kujanjuoksuun omien keskellä, niin menihän heillä maailmankirjat siitä sekaisin ihan väkisin. Toivottavasti he kestävät sen pudottamatta kompassiaan, ollaan kuitekin massailmiön kynnyksellä. Voi olla, että pää kestää yhden muutoksen kerralla, ja tässä on kaksi isoa asiaa sotkemaan heidän pasmojaan. Huojennus siitä, ettei olla jatkuvasti altavastaajana, on erittäin kova yliärsyke. Toki omat ovat antaneet heille hyväksyntää koko ajan, toivottavasti se riittää rokoteohjelmaksi.

Vierailija
8808/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät suinkaan ole. Helsinkiläiselle kulttuurietablissementille KAJ ei kelpaa liian ruraalina, ja jopa vaasalainen Joel Forsbacka ilkkui kotikutoisille maalaisjunteille. 

MInä en tulkinnut Joelin ilkkuvan. Hänhän ihaillrn sanoi pariinkin otteeseen, että KAJ soitti 2 tuntia pelkkiä hittejä vaikka mukana oli 12- vuotiaita kappaleita 

Minä tulkitsin. Hän sanoi ettei KAUPUNKILAISENA ymmärtänyt. Hänhän kritisoi myös sitä että KAJ soitti jopa 12 vuotta sitten kirjoitettuja biisejä ja vain kolme uutta jotka eivät edustaneet bändin normaalia, hyväksi havaittua linjaa. Olisi pitänyt tähytä vieläkin enemmän tulevaisuuteen ja olla innovatiivisempi.

Vierailija
8809/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, ette tiedäkään miten polarisoitunutta suomenruotsalaisuus on. Ankdammeniin mahtuvat vain Helsingin suomenruotsalaiset + Kauniainen. Se on taloudellis-kulttuurinen konglomeraatti, vrt. Kaj Chydeniuksen Laulu 20 perheestä. Työväenluokkaiselta Pohjanmaalta ponnistaneet eivät siihen pääse.

Vierailija
8810/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, mulle tuli kirjoituspuuska. Alkaa naksahdella palasia kohdalleen teoriaan. Axel sanoi jossain, että pampasväki lukee Ruotsin lehtiä. En ymmärtänyt silloin asiaa, ajattelin että siitä jäi puuttumaan myös-sana. Mutta nyt mietin, että jos kuilu on noin syvä, niin HBL voi olla niin ahdistavaa luettavaa, ettei sitä joka päivä kestä. Mieluummin näkymätön ja olematon (!) kuin ylenkatsottu ja ohipuhuttu. 

Ja kun jossain muistaakseni Axel esitti lievää murinaa siitä, että joka toinen vastaantulija tulee selostamaan, miten hänelläkin on juuria Pohjanmaalla, niin ymmärrän ärtyneen sävyn nyt ihan eri tavalla, jos kerran etelään emigroituneet pampaslaiset häpeävät juuriaan normaalisti niin kovin, että niitä ravistellaan jaloista aika ahdistuneesti. Että missä nämä kannustavat äänet ovat silloin, kun etelöityneet keulivat antimaalaisuudellaan. No, kyllähän tuossa Forsbacka-keskustelussa kuitenkin paljon myönteistäkin tulee. Myönnetään lahjakkuus, ja ainahan sellaiseen on muiden vaikea suhtautua.

Vierailija
8811/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, tänne todellakin on tullut omaani fiksumpaa kommenttia keskustelun alla olevaan kuulttuuripodiin liittyen. Kiitos, sain enemmän kuin toivoinkaan - syvällistä pohdintaa suomenruotsalaisesta alakulttuurista ja ankkalammen aallokoista. Ikävä kuulla, että sielläkin on eripuraa. Minä olen itse ihan ulkona kaikista kulttuuripiireistä ja suomenruotsalaisista piireistä ylipäätään. Olisin kyllä toivonut, että kun kerrankin julkisuuteen nousee ruotsinkielinen yhtye, koko suomenruotsalainen kansanosa olisi ymmärtänyt olla tukemassa. Mitä enemmän KAJ saa positiivista huomiota suomenkielisten keskuudessa, sitä useamman asenne muuttuu positiivisemmaksi ruotsinkielisiä kohtaan ja ymmärrys kaksikielisyyttä kohtaan lisääntyy. Ikään kuin nämä eteläsuomalaiset kulttuuripiirit sahaisivat omaa nilkkaansa nuivilla kommenteillaan ja suorastaan vihamielisellä asenteellaan.

Täytyy seuraavaksi kaivaa aiheeseen sopivaksi kevennykseksi se Karar i arbeit -kie

Jos joku muukin haluaa nähdä tuon mainitsemani aiheeseen sopivan sketsin, niin löytyy ainakin tästä konserttitaltioinnista. Noin puolen tunnin kohdalta.

Vierailija
8812/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sällskapetin koko juttuhan on sellainen tietty nenännyrpistely, he suhtautuvat kriittisesti melkein kaikkeen. Sitä ei ehkä kannata ottaa liian vakavasti. 

Vierailija
8813/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. En ole vielä itse kuunnellut podcastia, mutta tuo Joelin kanta ihmetyttää. Heilläkö oli "vain" kolme uutta biisiä? Kuinka he olisivat ehtineet kirjoittaa niitä yhtään enempää, sellainen hullunmylly kuin heillä on takanaan. Lisäksi sanoisin, että Karar i arbeit -albumin biisejä voidaan myös pitää uusina, nehän ilmestyivät viime vuonna. Ja he esittivät melkein kaikki albumin kappaleet.

Eikö Joel todella tajunnut sitäkään, että tämä oli Kaj'n tervetuliaiskonsertti uudelle yleisölle, jota oli saapunut paikalle Australiaa myöten. Yleisölle, joka janosi kuulla nimenomaan nuo isoimmat hitit, joista vanhimmat sattuvat tosiaan olemaan 12 vuoden takaa. So?

Entä miten he olisivat voineet enemmän katsoa tulevaisuuteen? Esittämällä biisejä, joita ei ole vielä kirjoitettu? Ilmaantumalla paikalle hologrammeina (no, siitä nyt saatiin edes pieni vihje)? Lehmänhermoisena ihmisenä en ole taipuvainen hermostumaan tai ärtymään juuri mistään, mutta nyt on lähellä.

Vierailija
8814/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, mulle tuli kirjoituspuuska. Alkaa naksahdella palasia kohdalleen teoriaan. Axel sanoi jossain, että pampasväki lukee Ruotsin lehtiä. En ymmärtänyt silloin asiaa, ajattelin että siitä jäi puuttumaan myös-sana. Mutta nyt mietin, että jos kuilu on noin syvä, niin HBL voi olla niin ahdistavaa luettavaa, ettei sitä joka päivä kestä. Mieluummin näkymätön ja olematon (!) kuin ylenkatsottu ja ohipuhuttu. 

Ja kun jossain muistaakseni Axel esitti lievää murinaa siitä, että joka toinen vastaantulija tulee selostamaan, miten hänelläkin on juuria Pohjanmaalla, niin ymmärrän ärtyneen sävyn nyt ihan eri tavalla, jos kerran etelään emigroituneet pampaslaiset häpeävät juuriaan normaalisti niin kovin, että niitä ravistellaan jaloista aika ahdistuneesti. Että missä nämä kannustavat äänet ovat silloin,  kun etelöityneet keulivat antimaalaisuudellaan. No, kyllähän tuossa Forsbacka-keskustelussa kuitenkin paljon myönteistäkin tulee. Myönne

Työpaikallani on eteläsuomalaisia ruotsinkielisiä. KAJsta ja vöyrin murteesta on keskusteltu lähinnä Euroviisujen aikaan. Nyt muistui mieleeni eräs kuulemani kommentti liittyen armeijaan eli tietenkin Dragsvikiin, jossa kai kaikki ruotsinkieliset käyvät.  Kollega kertoi jotenkin outoon sävyyn, että pohjanmaalaiset olivat omissa porukoissaan ja puhuivat omaa kieltään. Lähtivät aina bussilla kotiin muita aikaisemmin. Sai sen vaikutelman, että keskinäistä vuorovaikutusta ei juurikaan ollut.

Vierailija
8815/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kokeeko tämä eteläinen sällskaapi jonkinasteista annihilaatioahdistusta, vai mistä tämä jaetun nyrpistelyn ammattimaisuus kertoo? 

Vierailija
8816/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen miettinyt tuota kun olen kuullut, että lukevat ruotsalaisia lehtiä ja katsovat Ruotsin tv:tä. Mietin, että mihin sitten tarvitaan suomalaista ruotsinkielistä lehdistöä tai tv-ohjelmia, jos kerran ruotsinkieliset seuraavat vain ruotsalaisia medioita. Ehkä ne ovatkin sitten vain eteläsuomalaisia varten ja jos niin on, herää kysymys onko nille edes tarvetta.

Vierailija
8817/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyse olla ihan vain siitä, että väärin voitettu?  Siis että se suomenruotsalainen bändi, joka historiallisesti menee ja jyrää Mellossa koko Ruotsin tähtisikermän, tuleekin pampakselta. Kyllähän tuo voi eiralaisen sydäntä korventaa hyvinkin katkerasti.

Vierailija
8818/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pieni kevennys sallitaan, niin tämähän lupaa hyvää sille, joka huolestuneena mietti, saako siihen Svenskanin tulevaan musikaaliin lippuja. Teatterin kausikorttilaiset eli pääkaupunkilaiseliitti saattaa hyvinkin karttaa niitä näytöksiä, joissa se maalaistenori esiintyy, joten juuri niistä voi löytyä tilaa yllin kyllin.  :)

Vierailija
8819/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pieni kevennys sallitaan, niin tämähän lupaa hyvää sille, joka huolestuneena mietti, saako siihen Svenskanin tulevaan musikaaliin lippuja. Teatterin kausikorttilaiset eli pääkaupunkilaiseliitti saattaa hyvinkin karttaa niitä näytöksiä, joissa se maalaistenori esiintyy, joten juuri niistä voi löytyä tilaa yllin kyllin.  :)

Jees, hyvä huomio. 

Vierailija
8820/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen miettinyt tuota kun olen kuullut, että lukevat ruotsalaisia lehtiä ja katsovat Ruotsin tv:tä. Mietin, että mihin sitten tarvitaan suomalaista ruotsinkielistä lehdistöä tai tv-ohjelmia, jos kerran ruotsinkieliset seuraavat vain ruotsalaisia medioita. Ehkä ne ovatkin sitten vain eteläsuomalaisia varten ja jos niin on, herää kysymys onko nille edes tarvetta.

Suomenruotsalaisia asuu lähes koko Suomen rannikolla Kotkaa myöten. Kysy heiltä tarvitsevatko he suomenruotsalaista mediaa.