Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (9667)

Vierailija
3601/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on yhden hitin biisi, mutta panostavat ruotsin kielisiin alueisiin. 

Jotenkin tuntuu, etteivät ole kiinnostuneita suomen kielisestä alueesta ja konsertit ovat jääneet jotenkin etäiseksi, koska eivät panostaa suomen kielisiin alueisiin, vaikka tv haastattelujen perusteella kaikki heistä puhuvat ymmärrettävää ja jopa hyvää suomea, mutta jostakin syystä he eivät halua käyttää sitä. Eikä myöskään englantia. 

Kaj jäsenet ovat kaikki hyvin lahjakkaita tyyppejä ja kysyntää varmasti on ja siksi ei jää viimeiseksi hitiksi, ainakaan Vöyryllä. 

Kiertueen keikat ovat olleet lyhyehköja 45-60 min ja silloin välispiikeille on vähemmän aikaa. Ei kannata vetää niitä kahdella kielellä, jos vitsi ei luontaisesti toimi molemmilla. Annetaan nyt herroille armoa. Tämä härdelli on ollut ihan muuta kuin he täksi kesäksi odottivat

Eniten heitä on varmasti yllättynyt suomenkielisten kiinnostus, koska eivät ole ikinä tavoitelleet sitä.

Jäähallikeikalla nähdään sujuuko suomi ja tarvitaanko sitä. Itse toivoisin etteivät tekisi liikaa myönnytyksiä uuden yleisön nuoleskelemiseksi. (Jälleen ehkä hieman kaukaa haettu rinnastus Rammsteiniin: laulaa itsepintaisesti saksaksi ilman minkäänlaisia välispiikkejä. Konsertin lopuksi Till Lindemann kiittää sen maan kielellä missä keikka on, esim. Kiitos, Helsinki.)

Vierailija
3602/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAJ on ICE-konserttiin on tulossa paljon myös kansainvälistä yleisöä, joten luulen että siellä KAJ saattaa jopa tehdä osan välispiikeistä englanniksi. Veikkaan että siellä spiikit tulee ruotsiksi ja enkuksi. Kolmella kielellä vetäminen olis jo ehkä liian "sotkuista", ja enkku on mielestäni parempi toinen kieli kuin suomi, sillä englantia ymmärtää sekä suomalaiset (ainakin suurin osa, täällä puhutaan yleensä hyvää englantia moneen muuhun maahan verrattuna) että kansainväliset katsojat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3603/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAJ on ICE-konserttiin on tulossa paljon myös kansainvälistä yleisöä, joten luulen että siellä KAJ saattaa jopa tehdä osan välispiikeistä englanniksi. Veikkaan että siellä spiikit tulee ruotsiksi ja enkuksi. Kolmella kielellä vetäminen olis jo ehkä liian "sotkuista", ja enkku on mielestäni parempi toinen kieli kuin suomi, sillä englantia ymmärtää sekä suomalaiset (ainakin suurin osa, täällä puhutaan yleensä hyvää englantia moneen muuhun maahan verrattuna) että kansainväliset katsojat. 

Kuinkakohan paljon sitä kv-yleisöä loppujen lopuksi tulee? Veikkaan että prosentuaalisesti kuitenkin aika vähän. Toivon ettei lähdetä liikaa nuoleskelemaan heitä vaan suomessa kieli on pääasiallisesti suomi/ruotsi. Englantia tulee joka tuutista jo muutenkin kyllästymiseen asti.

No, musiikkihan nyt joka tapauksessa onkin jo ruotsiksi. 🙂

Vierailija
3604/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep, ostin piippuhyllyn perältä äsken neljä lippua on iceen. Pankaas hösseliksi jos vielä mietitte, niitä ei ollut enää monta. Permannon paikkamäärää tuosta ei nähnytkään. 

Ajateltiin, että tuolta näkee koko yleisön, mikä voi olla vielä hauskempaa kuin se, että näkee tikku-ukkoja lavalla ja yleisöstä vain käpäliä ja puhelimia. 

Vierailija
3605/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin Hbl:stä kahden kuukauden ilmaisen kokeilun kun halusin lukea Nordiksen keikka-arvostelun. Sen jälkeen olen saanut lukea myös sommarprat-juttuja. Toivottavasti vielä jotain ennen kuin 2 kk tulee täyteen.

Sen jälkeen et pääse eroon lehtitilausmyyjästä. Soittelee sitkeästi vuodesta toiseen, aina eri numerosta. Hbl:n kriitikko Otto Ekman ei erityisemmin pidä KAJ'sta, mutta ei hän ole laulujen sanoituksiin perehtynytkään. Hän arvostelee siis vain ilmiötä.

Mitäs hänellä on ilmiötä vastaan? Joku kuulemma oli huustaasplaadetissa valittanut, että ovat sovinisteja. Kiinnostaisi hiukan tietää, millä perusteella. Kun se nyt ei ihan ensimmäiseksi mieleentuleva sana heistä ole.

Vierailija
3606/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin Hbl:stä kahden kuukauden ilmaisen kokeilun kun halusin lukea Nordiksen keikka-arvostelun. Sen jälkeen olen saanut lukea myös sommarprat-juttuja. Toivottavasti vielä jotain ennen kuin 2 kk tulee täyteen.

Sen jälkeen et pääse eroon lehtitilausmyyjästä. Soittelee sitkeästi vuodesta toiseen, aina eri numerosta. Hbl:n kriitikko Otto Ekman ei erityisemmin pidä KAJ'sta, mutta ei hän ole laulujen sanoituksiin perehtynytkään. Hän arvostelee siis vain ilmiötä.

Mitäs hänellä on ilmiötä vastaan? Joku kuulemma oli huustaasplaadetissa valittanut, että ovat sovinisteja. Kiinnostaisi hiukan tietää, millä perusteella. Kun se nyt ei ihan ensimmäiseksi mieleentuleva sana heistä ole.

KAJ on kyllä niin kaukana sovinisteista kuin voi olla! Heillä itse asiassa tuntuu biisien ja musikaalien yms perusteella olevan hyvinkin feministinen ajatusmaailma. Jossain näin tekstin missä oli oikein pohdittu millaisena miehet ja naiset näyttäytyy KAJ'n kappaleissa ja tuli lopputulokseen, että monissa kappaleissa naiset ovat vahvoja, ja miesten toimintaa katsotaan kriittisemmin.

Vierailija
3607/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan paljon sitä kv-yleisöä loppujen lopuksi tulee? Veikkaan että prosentuaalisesti kuitenkin aika vähän. Toivon ettei lähdetä liikaa nuoleskelemaan heitä vaan suomessa kieli on pääasiallisesti suomi/ruotsi. Englantia tulee joka tuutista jo muutenkin kyllästymiseen asti.

No, musiikkihan nyt joka tapauksessa onkin jo ruotsiksi. 🙂

No mun mielestä olisi just tosi kiva, että KAJ huomioisi myös nämä kansainväliset faninsa jotta hekin pysyisivät edes joten kuten kärryillä konsertista. 

Vierailija
3608/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän joo, mutta toivottavasti kaikkea ei vedetä englanniksi vain siksi että yleisöstä ehkä 5 % on muita kuin suomen- tai ruotsinkielisiä.

Vierailija
3609/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAJ kyselee juuri Instagramissa toiveita KAJ on ICE-konsertin settilistalle, eli jos on jokin biisi jonka erityisesti haluaisitte siellä kuulla niin nyt kannattaa käydä toivomassa! Ainakin Marlenea toivottu runsaasti😁

Vierailija
3610/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAJ kyselee juuri Instagramissa toiveita KAJ on ICE-konsertin settilistalle, eli jos on jokin biisi jonka erityisesti haluaisitte siellä kuulla niin nyt kannattaa käydä toivomassa! Ainakin Marlenea toivottu runsaasti😁

Mietin ehtivätköhän he kirjoittaa siihen mennessä mitään uutta.

Vierailija
3611/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole digitunnareita, mutta ingressissä hän sanoo ettei ole sen enempää vihaaja kuin superfanikaan - eikä osaa laulunsanoja. Voisiko peräti olla niin että ko. kriitikko pitää KAJ'ta maakuntasarjalaisena jonka hjuumori ei pure - eikä saa purra - stadilaiseen? Suomenruotsalaisuudessakin on hierarkia.

Vierailija
3612/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain sanoivat, että koko ajan on uusia kappaleita muhimassa.

Vierailija
3613/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAJ'ko sovinisti????

Ei kuuna kullan valkeana! Miten ja millähän perusteella jollekulle tuleekin mieleen tällaista väittää... 

Vierailija
3614/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jotain (biisi tai pari korkeintaan), mutta mä en nyt lähtis heiltä kovin paljon tällä aikataululla mitään uutta odottamaan. Enkä myöskään pety, jos uutta ei tule. Voisivat päinvastoin esittää pari biisiä ihan sieltä tuotannon alkupäästä, koska niitä ei keikoilla kuule. Ja jotain Botnia Paradisesta. 

Vierailija
3615/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jotain (biisi tai pari korkeintaan), mutta mä en nyt lähtis heiltä kovin paljon tällä aikataululla mitään uutta odottamaan. Enkä myöskään pety, jos uutta ei tule. Voisivat päinvastoin esittää pari biisiä ihan sieltä tuotannon alkupäästä, koska niitä ei keikoilla kuule. Ja jotain Botnia Paradisesta. 

Sanoivat aiemmin kesällä, että tavoitteena olisi että olisi jotain uutta materiaalia esitettävänä KAJ on Icessa. Mutta toki tämä oli vasta suunnitelma, ja suunnitelmat voi elää ja muuttua. Mutta syksyllä kuulemma aikovat työskennellä uuden musiikin parissa lomailtuaan ensin pari viikkoa.

Vierailija
3616/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain yhden toisen biisin olen näiltä kuullut radiosta eikä se mielestäni ollut kummoinen huumorihumppa, ainakaan kun näin suomenkielisenä junttina en ymmärrä sanoista mitään. En oikein tajua tämän bändin viehätystä.

Käärijältä on kyllä tullut hyviä (yhteis)biisejä viisujen jälkeenkin. Ruoska, Trafik, Kaistaa jne.

Niin kuin se kaverini joka sanoi hieman keskivertoa vaativamman elokuvan nähtyään että ihan tyhmä leffa, en tajunnut mitään.

Huomasin tämän ketjun taas etusivulla ja yllätyin vähän näistä vastauksista tuohon viestiini, niin lisään vielä että vieraskielinen musiikki ei ole minulle ongelma. Minulla kuluu paljon esim. japanin- ja koreankielistä musiikkia ja viisuissakin tykkään usein maiden omilla kielillä lauletuista kappaleista, joiden sanoista en ymmärrä mitään. Ne KAJn kappaleet vaan, jotka olen kuullut eivät ole vakuuttaneet minua kuuntelemaan tätä bändiä enempää.

Mutta joo, vastasin vaan aloitukseen enkä huomannut että tää olikin faniketju :D

t. Edellinen

Vierailija
3617/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tuo Marlene nyt välttämättä hyvä valinta koko perheen konserttiin... 

Minä olen kyseistä biisiä vähemmän kuunnellut enkä nyt sanoja tarkkaan muista, miten suoraan tai verhotusti siellä asiat kertotaan, mutta ehkä joku muu biisi kuitenkin mieluummin 🙂

T. "Kukkahattutäti" 

Vierailija
3618/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että jos musikaalibiisejä tullaan soittamaan niin soitettaisiin mieluummin Botnia Paradisesta. Gambämarkin biisejä soitettiin jo KAJ10-konsertissa, kun taas Botnia Paradisen biisejä ei ole taidettu soittaa missään sen jälkeen kun musikaalin esitykset päättyivät. Esimerkiksi Västerut sopisi tosi hyvin vähän kuluneeseen vuoteen. 

Vierailija
3619/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tuo Marlene nyt välttämättä hyvä valinta koko perheen konserttiin... 

Minä olen kyseistä biisiä vähemmän kuunnellut enkä nyt sanoja tarkkaan muista, miten suoraan tai verhotusti siellä asiat kertotaan, mutta ehkä joku muu biisi kuitenkin mieluummin 🙂

T. "Kukkahattutäti" 

Kuckeliku sopii varmaan paremmin koko perheen konserttiin. Se on tosin tällaisen vaihdevuodet ohittaneen naisen mielestä eroottisinta, mitä olen nähnyt moneen vuoteen, mutta lapsille se on varmaan vain lintutanssi.

Vierailija
3620/9667 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on yhden hitin biisi, mutta panostavat ruotsin kielisiin alueisiin. 

Jotenkin tuntuu, etteivät ole kiinnostuneita suomen kielisestä alueesta ja konsertit ovat jääneet jotenkin etäiseksi, koska eivät panostaa suomen kielisiin alueisiin, vaikka tv haastattelujen perusteella kaikki heistä puhuvat ymmärrettävää ja jopa hyvää suomea, mutta jostakin syystä he eivät halua käyttää sitä. Eikä myöskään englantia. 

Kaj jäsenet ovat kaikki hyvin lahjakkaita tyyppejä ja kysyntää varmasti on ja siksi ei jää viimeiseksi hitiksi, ainakaan Vöyryllä. 

Niin, entäpä jos he todellakin haluavat toistaiseksi panostaa vain Ruotsiin ja Suomessa ruotsin- ja kaksikielisiin alueisiin? Jospa se riittää heille? Mä en oikein jaksa uskoa mihinkään Euroopan valloitukseenkaan, ehkä jotain yksittäisiä keikkoja voivat jossain vaiheessa tehdä. En tunne KAJ'ta mitenkään enkä heitä ole vielä kauaa edes seurannut, mutta mun mielestä asia voisi olla juurikin näin, että eivät tavoittelekaan koko Suomea. Mä en loppujen lopuksi edes usko, että suomenkielisessä Suomessa on mitään kovin suurta fanimäärää. Innokkaimmat kyllä opettelevat ruotsia - elleivät entuudestaan osaa - siinä määrin, että pystyvät KAJ'n tuotantoa seuraamaan. 

KAJ on nähdäkseni keikoilla spiikannut  myös suomeksi. En sanoisi noin, että eivät halua käyttää suomea. Ovathan he tehneet mm. paljon haastatteluja suomeksi. Jos keikka jää jollekin suomenkieliselle kuulijalle etäiseksi, niin johtuu varmaan eniten siitä, että biisit ovat tuntemattomia, ruotsiksi ja vieläpä murteella. Suomeksi he eivät ala biisejä tekemään, en millään usko siihen. 

Se, mitä KAJ jatkossa tekee ja mihin tavoitteensa asettaa, on täysin heidän omien ratkaisujensa varassa. Ja sen me tulemme sitten ajan myötä näkemään. Toivottavasti heillä riittää motivaatiota tehdä musiikkia vielä pitkään, koska he ovat todella hyviä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi