Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Burnout on it-alan ammattitauti 2030 prosenttia enemmän tapauksia

Vierailija
02.07.2025 |

https://www.tivi.fi/uutiset/burnout-on-it-alan-ammattitauti-2030-prosen…

Koodaus on vaativaa työtä, sitä kun tehostetaan niin yhä useampi putoaa pelistä pois?

 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele. Konsultit lupailee kaikennäköisiä ratkaisuja asiakkaille, eivätkä ne ole yleensä realistisia tai edes toimivia. Sitten pusket surkeaa koodia jotta asiakas olisi tyytyväinen. Sitten alkaa valitus kun mikään ei toimi niin kuin pitäisi. Samaa paskaa vuodesta toiseen. 

Vierailija
2/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä IT-alassa kuormittaa eniten? Tuntematta alaa paremmin olen tätä usein miettinyt. Työ on kuitenkin siistiä sisätyötä, on tietynlaisia vapauksia tehdä työnsä, on kohtalaisen hyvä palkka, jotta voi panostaa elämään jne.

Mitkä ovat ne konkreettiset asiat työssä, jotka erityisesti kuormittavat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä IT-alassa kuormittaa eniten? Tuntematta alaa paremmin olen tätä usein miettinyt. Työ on kuitenkin siistiä sisätyötä, on tietynlaisia vapauksia tehdä työnsä, on kohtalaisen hyvä palkka, jotta voi panostaa elämään jne.

Mitkä ovat ne konkreettiset asiat työssä, jotka erityisesti kuormittavat?

Epärealistiset aikataulut. Myyntitykki lupaa asiakkaalle, että vuoden työ voidaan tehdä kolmessa kuukaudessa. Sitten se koodari ei paljon kotona ehdi käymään, kun pitää koodata ja koodata. Ja pelkkä koodaushan ei riitä, vaan pitää tehdä testaukset, asennukset yms. 

Vierailija
4/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä IT-alassa kuormittaa eniten? Tuntematta alaa paremmin olen tätä usein miettinyt. Työ on kuitenkin siistiä sisätyötä, on tietynlaisia vapauksia tehdä työnsä, on kohtalaisen hyvä palkka, jotta voi panostaa elämään jne.

Mitkä ovat ne konkreettiset asiat työssä, jotka erityisesti kuormittavat?

Jos päädyt hyvään työpaikkaan niin IT-alalla voi olla juuri kuvailemaasi työtä. Suurimman osan ajasta palkka ei ole kovin hyvä, odotukset ovat korkealla, ja tietynlaisia vapauksia ei juurikaan ole. 

Vierailija
5/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei ole pelkät koodarit vaan myös Product managerit, arkkitehdit ja sys adminit. Kaikki mitä it-alaan kuuluu.

Syinä mm että kaikki muuttuu nopeasti varsinkin AIn ansioista, ei pelkästään sitä suoraan hyödyntäen vaan myös että työkalut ja myös kilpailijat ottavat isoja harppauksia eteenpäin ja taas suunnitelma ja työtapa ja Focus uusiksi.

Ja sitten joku isompi pomo haluaa tai sille luvataan kunnianhimoinen tulos tai feature/tuote ja taas mennään eri suuntaan. Huonossa tapauksessa joka ei ole harvinaista niin sitten tämä lupailija ei saa kokoon luotettavaa ja skaalaavaa tulosta ja taas uutta muutosta jotta tämä huonosti tehty mutta niin hyvin johdolle myyty juttu saadaan korjattua. 

Huonoa johtamista, heikkoa asiantuntemusta ja tuuliviirimäistä päätöksentekoa jotka ovat vain yleistyneet viimeisen 2 vuoden aikana.  

Vierailija
6/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä IT-alassa kuormittaa eniten? Tuntematta alaa paremmin olen tätä usein miettinyt. Työ on kuitenkin siistiä sisätyötä, on tietynlaisia vapauksia tehdä työnsä, on kohtalaisen hyvä palkka, jotta voi panostaa elämään jne.

Mitkä ovat ne konkreettiset asiat työssä, jotka erityisesti kuormittavat?

Mua kuormitti jatkuvat muutokset työnkuvassa, joskus esimieskin vaihtui monta kertaa vuoden aikana. Kireät aikataulut. Kyllä mä olin monesti perjantaisin niin takki tyhjä, kun kotiin pääsi. Se jatkuva uuden opettelu ja lisäksi aika tuulinen ala. En edes muista kuinka monet yt kävin läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ei ole pelkät koodarit vaan myös Product managerit, arkkitehdit ja sys adminit. Kaikki mitä it-alaan kuuluu.

Syinä mm että kaikki muuttuu nopeasti varsinkin AIn ansioista, ei pelkästään sitä suoraan hyödyntäen vaan myös että työkalut ja myös kilpailijat ottavat isoja harppauksia eteenpäin ja taas suunnitelma ja työtapa ja Focus uusiksi.

Ja sitten joku isompi pomo haluaa tai sille luvataan kunnianhimoinen tulos tai feature/tuote ja taas mennään eri suuntaan. Huonossa tapauksessa joka ei ole harvinaista niin sitten tämä lupailija ei saa kokoon luotettavaa ja skaalaavaa tulosta ja taas uutta muutosta jotta tämä huonosti tehty mutta niin hyvin johdolle myyty juttu saadaan korjattua. 

Huonoa johtamista, heikkoa asiantuntemusta ja tuuliviirimäistä päätöksentekoa jotka ovat vain yleistyneet viimeisen 2 vuoden aikana.  

Jep ja burnoutporukkaan kuuluu back office -toiminnot ja muut tukitoiminnoiksi mielletyt, kehityspäälliköt, markkinointi, neuvonta. Jos ja kun tuote kusee (kun vuoden tuote täytyy tehdä 3 viikossa), ja siihen tehdään pikakorjaus eilen ja toinen muutos tänään ja ehkä "päivitys" ensi viikolla, jossa ominaisuudet muuttuvat viime sekunnilla täysin toiseksi kuin piti, on kaikkien laskutusten, hintahyvitysten, viestintäselitysten, lennossa keksittyjen hinnoittelumuutosten ("muutetaan tämä Platina-tason asiakkuudeksi ja poistetaan tuo, jolloin Kulta-asiakas saa tämän ja tehdään uusi MegaTimantti-asiakkuus, joka on Hopean alapuolella" 💡), mainosmateriaalien, nettisivuille vaadittavien sopimusmuutosten, jatkokehitysten ja sidosryhmäviestinnän oltava ajan tasalla ja venyttävä ja paukuttava sen mukaan.

Toki myös yhteistyökumppanit saattavat vaihtua matkan varrella, tai heidän mielipiteensä priorisoitavista lopputuloksista, puhumattakaan siitä, kenen vastuulla oikeastaan olikaan kertoa Örkki Oy:n Peralle tästä....ei kai tuotepäällikön tai avainasiakaspäällikön? Ehei, toimari soitti Peralle suoraan ja sopi asian muttei muistanut kertoa omassa organisaatiossa kellekään. KAMin pää silti voidaan pistää vadille 🔪

"Parhaassa" tapauksessa mediatiedotteita kierrätetään viikkotolkulla pikkutunneilla 15 tuntisten työpäivien aikana kahdellakymmenellä ihmisellä, kun kukaan ei uskalla päättää, mitä voi sanoa ja jotta sanamuodoista saadaan mahdollisimman sekavia ja voidaan luistaa vastuusta.

Burnout siis "IT-alalla" koskee kaikkia firman työntekijöitä. Ei pelkästään koodareita.

Vierailija
8/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta houkuttelevalta. Onneksi palkka sentään on melko hyvä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta houkuttelevalta. Onneksi palkka sentään on melko hyvä? 

Riippuu vähän mitä teet, missä, ja kuinka paljon. 

Vierailija
10/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ei ole pelkät koodarit vaan myös Product managerit, arkkitehdit ja sys adminit. Kaikki mitä it-alaan kuuluu.

Syinä mm että kaikki muuttuu nopeasti varsinkin AIn ansioista, ei pelkästään sitä suoraan hyödyntäen vaan myös että työkalut ja myös kilpailijat ottavat isoja harppauksia eteenpäin ja taas suunnitelma ja työtapa ja Focus uusiksi.

Ja sitten joku isompi pomo haluaa tai sille luvataan kunnianhimoinen tulos tai feature/tuote ja taas mennään eri suuntaan. Huonossa tapauksessa joka ei ole harvinaista niin sitten tämä lupailija ei saa kokoon luotettavaa ja skaalaavaa tulosta ja taas uutta muutosta jotta tämä huonosti tehty mutta niin hyvin johdolle myyty juttu saadaan korjattua. 

Huonoa johtamista, heikkoa asiantuntemusta ja tuuliviirimäistä päätöksentekoa jotka ovat vain yleistyneet viimeisen 2 vuoden aikana.  

Jep ja burnoutporukk

5 jatkaa: 

Naulan kantaan. Ja samalla kun kaikki tekee muutenkin pitkää päivää niin sitten myös viikonloppuisin odotetaan että ei vaan se päivystäjä vaan myös muut "jos on tarve" (spoiler: aina on) selvittää ja ratkaisee incidenttejä ja ongelmia. Erityisen kuormittavaa tämä on esimiehille ja -naisille jotka ei oikeasti voi tehdä välttämättä juuri mitään mutta sitä "innostusta ja omistautumista asian selvittämiseen ja kriisin ratkaisuun" odotetaan ylemmältä taholta koska sinulla on tietty asema. Olen siis tekninen arkkitehti ja parhaillaan sairauslomalla koska olin keskitason manageri, tein 70-tuntisia työviikkoja monta kuukautta putkeen kun aina oli jotakin mikä oli tulessa ja tämä paheni asteittain aina vaan viimeisen 2v aikana.

Ja näin ne managerit vaihtuu ja sekin vähä tekninen asiantuntemus ja visio ja tiimin ja suunnan luotsaaminen mitä (ehkä) on kertynyt niin katkeaa. Omat, korkeamman tason esimiehet joko "on aina töissä", jonka jälkeen jäävät pois kun ei enää jaksa tai vaihdetaan pois kun "ei näytä riittävää omistautumista". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousu on häkellyttävä: ei 100% ei 230% vaan 2030%

Vierailija
12/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2030 prosenttia on melko massiivinen luku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta: Jos on teknisesti taitava ja oikeasti hyvä omalla osa-alueellaan niin palkka on ihan hyvä vaikka työolot on mitä on. Ei se vaan pidemmän päälle enää lohduta että tulee 8 tonttua + mahd ylityöt (jos edes saa sopparin mukaan ylitöitä rahana eikä joudu "pitämään pois" mikä on aika yleistä..jolloin kuitenkin joku taas soittaa kun on hätä) kun olet ihan loppu puolivälissä viikkoa.

Nykyään suuri osa isoista firmoista siirtää it-hommia halvempiin maihin: Euroopassa Viro ja Puola joissa palkkaus huomattavasti pienempi. Ja totta kai myös Intiaan, mutta sen ousourcingin kanssa pitää olla vähän tarkkana ja riippuu vähän mitä töitä voi EU:n ulkopuolelle ulkoistaa.

Jos tietysti ihan suomalainen firma eikä kv-osastoja, niin sitten tämä ei varmaan ainakaan heti ole uhka. 

Ja samaa tuloksen laatu-ongelmaa tulee näistä ulkoistuksista ja niitä on sitten sitäkin kivempi yrittää korjata kun ei vaan ne asiakkaalle luvatut asiat vaan omat työkalut kuten tietokannat, accessit ja muut "perus" sysadmin/backoffice hommat ei toimi jotta saisit omat työt tehtyä tai edes koodin ulos testattavaksi. Not.

Vierailija
14/18 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aika moni tuttu aika pahasti hajonnut alalla, etenkin kasvuyrityksissä. Ja sitten saivat burnoutiin 2kk sairaslomaa jonka jälkeen takasin töihin 100% työajalla ja pian annettiin lisää vastuuta töissä. Seurasin sivusta, että jopas jopas. Ehkä meillä it-alalla on varaa vaan romuttaa työntekijät sairaseläkkeelle, kun uusia tulijoita voi sitten aina repiä suoraan yliopistosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-ala on ollut työuupumusala jo pitkään, varmaan kohta parikymmentä vuotta.

-alalla vuodesta 1998 lähtien

Vierailija
16/18 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alahan onkin sitten sopivaa hommaa av-mammoille joiden mielestä työstä pitää maksaa kunnon palkkaa ennen kuin sellaiseen viitsii hakea. IT-alalla palkat on yleensä ihan asialliset että niihin hommiin vaan hakemaan. Osaamistakaan ei niin tarvita eikä sitä voikaan olla kun ala muuttuu koko ajan. Työn ohessa ne muutkin siellä asiat opettelee.

Vierailija
17/18 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä IT-alassa kuormittaa eniten? Tuntematta alaa paremmin olen tätä usein miettinyt. Työ on kuitenkin siistiä sisätyötä, on tietynlaisia vapauksia tehdä työnsä, on kohtalaisen hyvä palkka, jotta voi panostaa elämään jne.

Mitkä ovat ne konkreettiset asiat työssä, jotka erityisesti kuormittavat?

Mua kuormitti jatkuvat muutokset työnkuvassa, joskus esimieskin vaihtui monta kertaa vuoden aikana. Kireät aikataulut. Kyllä mä olin monesti perjantaisin niin takki tyhjä, kun kotiin pääsi. Se jatkuva uuden opettelu ja lisäksi aika tuulinen ala. En edes muista kuinka monet yt kävin läpi.

Tuohon vielä lisäksi se, että konsulttina / ulkoisena asiantuntijana pitäisi pitää huolta omasta ammattitaidostaan, mutta työaikana sitä ei voi tehdä, koska laskutusaste putoaa ja vapaa-aikana ei millekään kalliille kursseille itsemaksaen haluaisi lähteä (ja ne toteutetaankin usein päiväsaikaan, joten palataan taas caseen laskutusaste). Stressiä lisää myös se, että työpäivään tai edes työviikkoon liittyy väkisinkin jotain tehtäviä, joita ei voi suoraan laskuttaa asiakkaalta t.s. ei liity siihen asiakkaalle tehtävän työhön (esim. vaikka oman firman sähköpostin lukeminen ja HR-asoihin liittyvät jutut tms) ja näitä ei tuntikirjauksissa "saisi" näkyä koska taas se laskutusaste pienenee. Tähän päälle vielä epärealistiset aikataulut, joiden takia ylitunteja kertyy jo pelkässä asiakastyössäkin.

Vierailija
18/18 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskutusaste, siitä puhutaan ja sitä vaaditaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan