Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutkin kesäleirit lyhenevät, ei vain rippileirit

Vierailija
02.07.2025 |

https://yle.fi/a/74-20165688

"Viime vuosisadan puolivälissä, sotien jälkeen, lapsia lähetettiin kesäsiirtoloihin pariksikin kuukaudeksi. Näin kaupunkilaislapset pääsivät nauttimaan maaseudun raikkaasta ilmasta ja muusta hyvää tekevästä vaikutuksesta.

Vielä 1980-luvulla lasten ja nuorten kesäleirit kestivät tyypillisesti viikon tai kaksi. Viikon mittainenkin leiri on monelle nykyään liikaa. Tavallinen kesto on nyt 25 yötä.

Se on todettu sopivan mittaiseksi lapsille, vanhemmille ja ohjaajille, kertoo Lasten kesä ry:n toiminnanjohtaja Anni Sunervo."

"Kaikki lapset eivät järjestäjien mukaan ole harjoitelleet yökyläilyä ja korona-aikana se väheni entisestään. Silloin leirille pitkäksi aikaa lähteminen voi tuntua hankalalta.

Kaikki eivät enää halua tai osaa olla leirillä. Tiivis sosiaalinen kanssakäyminen on monelle haastavaa, etenkin näin kävi koronan jälkeen, kertoo Villa Elban toimitusjohtaja Catarina Silvander."

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kahdesta  viiteen yötä.

Kauanko omat lapsenne viihtyisivät leirillä?

Vierailija
2/9 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia lapsia ei ole, mutta hyvä jos riparit lyhenevät.

t. Työntekijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olis ollut painajaista olla lapsena tai nuorena leirillä, huh. 

Vierailija
4/9 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jatkuva sosiaalisuus olis ollut raskainta, ja tuskin nukkumisolosuhteet kovin hyvät.

Vierailija
5/9 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaajille ja pahoille häiriköille leiri voisi olla 4-6 viikkoa ja ehkä pakollinenkin ?

Vierailija
6/9 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin mä jaksoin viikon mittaisia partioleirejä sekä rippileirin pienenä, vaikka olin ujo ja autistinen.

Vierailija
7/9 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ilmiö. Itse olin niitä parin viikon leirin lapsia. Aina oli tosi mukavaa. 

Vierailija
8/9 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikoinaan joka kesä kolmella eri leirillä ja kivaa oli. Tämä oli ysärillä. Omat lapseni ovat olleet kesäisin ratsastusleirillä ja seurakunnan leireillä sekä käyneet täydet rippileirit. Ovat tykänneet.

Vierailija
9/9 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijan leiritkin pitää lyhentää pariin yöhön ja sitten pitää päästä käymään äitin luona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi