Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelle kertoisit, jos saisit tietää sairastuneesi vakavasti?

Vierailija
02.07.2025 |

Älysin juuri, etten haluaisi kertoa puolisolleni.. Kertoisin varmaan äidilleni.

Pitääkö tästä huolestua?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin heti puolisolle (hän haki minut tutkimuksista, vaikea olisi ollut valehdellakaan), veljeni perheelle (aikuiset lapset, ollaan läheisiä ja heiltä oon saanut paljon apua) ja äidille.  Äiti on iäkäs, siksikin veljen ja perheensä piti tietää, että veli voi seurata kuinka vaikuttaa äitiin, he kun asuvat lähellä toisiaan ja tapaavat useammin. Muut saivat tietää tarpeen mukaan (töissä, ystävät, miehen lähisuku jne.). Syöpä todettiin, näkihän sen sitten jo päältäkin ettei asiat ole kunnossa,  kun tukka lähti hoitojen myötä. 

Vierailija
2/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut kenellekään, enkä kerro ennen kun siihen on painava syy, kuten että sairauden vaikutus alkaa näkyä minussa muille. Siihen asti en näe mitään tarvetta kertoa kenellekään muulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuosta pitäisi olla huolissaan?

Minä varmaakin kertoisin ensimmäisenä puolisolle ja lapsille.

Vierailija
4/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille minulle lähimmäisille ihmisille eli miehelleni, siskolleni ja anopilleni.

Vierailija
5/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ensin puolisolleni. Hän on ihminen, jonka kanssa minulla on tämä yhteinen yritys nimeltä perhe. 

Vierailija
6/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle ja anopille.

Ketään muuta en halua hautajaisiinkaan jos sellaset pitää minulle ensimmäisenä järjestää.

Vierailija
7/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain puolisolleni, joskus nuorempana oli kainalossa patti jota menin näyttämään ja samaan aikaa siellä odotushuoneessa oli puolisoni veljen vaimo, jolle sanoin siitä patista. Seuraavana päivänä tuli veljenpoika käymään ja kysyi ensimmäiseksi 'koska sä kuolet'... eli heti oli oletuksena että syöpä ja henki pois.Tuon jälkeen en ole mitään kellekään serkkuani ja puolisoani lukuunottamatta kertonut. Ei ollut syöpä, mutta enpä ole luulojaan oikonut.

Vierailija
8/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteen tilasta, kun en koe, että haluaisin puolisolle kertoa.

Ap

Vierailija
9/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olisiko vakavasta sairastumisesta pakko kertoa puolisolle? Mutta jos sinä olet huolissasi parisuhteesi tilasta niin kannattaisiko asialle jotain tehdä.

Vierailija
10/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olisiko vakavasta sairastumisesta pakko kertoa puolisolle? Mutta jos sinä olet huolissasi parisuhteesi tilasta niin kannattaisiko asialle jotain tehdä.

Siksi kysyinkin, että onko muita näkemyksiä/kokemuksia siitä, onko parisuhteen tilalla ollut merkitystä tällaisen asian kanssa. Vai onko suhde ollut todella hyvä ja silti ei ole halunnut kertoa. Jos ei, niin mikä se tunne on, miksi ei?

Ap

Vierailija
11/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne voi olla epäluottamus. Tai alitajunnassasi tiedät, että et(te) rakasta. Tai mitä vain. Vastaus ei varmasti löydy itsesi ulkopuolelta. Uskalla pohtia ja kuulostella.

Vierailija
12/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puoliso ei piittaisi asiasta mitään vaikka kertoisin hänelle, iäkkäälle äidilleni varmaan kertoisin, aika yksin olisin kyllä sairauden kanssa kun en mistään saisi tukea.

Vierailija
13/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin ensiksi miesystävälleni. Sitten omalle lapsuudenperheelleni. Tähän asti ei olisi mitään ongelmaa, mutta jos olisin kuolemansairas niin ainoalle lapselleni kertominen olisi vaikeinta. Alakoululainen tarvii äitiään vielä.

Vierailija
14/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan kenellekkään, ei ole ketään.

Vierailija
15/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kenellekään koska ei minulla ole ketään kenelle kertoa mitään muutakaan. 

Vierailija
16/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tietysti vaimolleni, sitten äidilleni, ystävilleni ja vähän kaikille. Olen huomannut, että avoimuus helpottaa ongelmien käsittelyä mielessäni. Taannoin kärsin mielenterveyden ongelmista ja kerroin siitäkin vähän joka suuntaan. Sain paljon kiitosta ja kannustusta avoimuudestani. Kukaan ei suhtautunut ilkeästi vaan sain paljon ymmärrystä osakseni.

Vierailija
17/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siksi kysyinkin, että onko muita näkemyksiä/kokemuksia siitä, onko parisuhteen tilalla ollut merkitystä tällaisen asian kanssa. Vai onko suhde ollut todella hyvä ja silti ei ole halunnut kertoa. Jos ei, niin mikä se tunne on, miksi ei?

Ap

Mä sanoisin että itselleni ei ole merkitystä onko suhde hyvä vai huono. Enemmän on sillä merkitystä että tiedän miten kukakin läheisistä asiaan suhtautuisi. En sanoisi että minulla esim. vanhempieni kanssa on erityisen huono suhde en vain haluaisi heitä tuollaisella asialla kuormittaa kun tiedän miten he asiaan suhtautuisivat. Toisaalta se suhtautuminen kyllä kuormittaisi itseänikin kun taas esim. puolisoni suhtautuminen asiaan tuskin kuormittaisi minua.

Vierailija
18/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralle,että voi olla muutto edessä.

Vierailija
19/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on vakavasti sairas? Mä olen monisairas, kaikki on perittyjä äidiltäni ja mummoltani. On reuma, sepelvaltimotauti, db2, b12 puutos/anemia, osteoporoosi, suolistosairauksia ymym.. Joka päivän tabletti lääkkeet 19kpl plus kipulaastarit, insuliinit, tarvittaessa otettavat/pistettävät/ infuusiot.  (Ylipainoa ei ole, sekin on sairaus.) 

Vierailija
20/23 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmaan kenellekkään, ei ole ketään.

Sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi