Miksi Tallinnassa kaikilla asiakaspalvelijoilla on naama nurinpĂ€in? đł
Siis aivan jÀÀtÀvÀÀ - eivÀt katso edes kohti! Tuolla menolla saisi Suomessa kenkÀÀ viikossa!
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko Neuvostoliiton peruja vielÀ. SiellÀ myyjÀt olivat vihaisia, jos menit hÀiritsemÀÀn heitÀ. Myös venÀlÀiset nuoret naiset ovat kuuluisia yrmeistÀ perusilmeistÀÀn. Muuten pidÀn kyllÀ Virosta ja virolaisista, kun olen ollut siellÀ kieltÀ ja kulttuuria opiskelemassa.
SiitÀ neuvostoajasta taitaa olla jo 35 vuotta. Ne hymyttömÀt virolaiset tarjoilijat eivÀt olleet edes syntyneet sillon. PÀinvastoin, baltit ovat hieman öö hitaita. Eikö se yks suomalainen kirjailijakin ollu siellÀ syntynyt? Itse olen idÀn kuppiloissa aina saanut ihan kelvollista palvelua.
Se kulttuuri sÀilyy, vaikka olisi syntynyt neuvostoajan jÀlkeen.
Ja jos tarkoitat Sofi Oksasta, niin hÀn on syntynyt kyllÀ JyvÀskylÀssÀ. HÀnen ÀitinsÀ oli (Neuvosto-)Virosta, isÀ suomalainen.
VĂ€hĂ€n ystĂ€vĂ€llisesti eesti keelt. ĂlĂ€ ole ylimielinen.
Ei ollet ongelmia edes minulla jo vaikka 1990-luvulla. Kivoja olivat eestilĂ€iset silloinkin.đ€ "Kohta kuolen suruun, kun ette vielĂ€kÀÀn ymmĂ€rrĂ€ minua, vai olikos tÀÀ mustaa huumoria"
T: Antti
Ei kaikilla, vaan venÀlÀisillÀ.
Onhan se ihme miten viitsivÀt edes suomalaisia palvella. Virolaisethan inhoavat nöyristeleviÀ ja ystÀvÀllisiÀ kansakuntia. Parempi kun pysytÀÀn poissa koko maasta. Niin ovat tyytyvÀisiÀ.
Ja myös pÀinvastoin. Jos virolaisten on niin hankala ja hirveÀÀ olla Suomessa. Niin aina voi palata kotikonnuilleen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei kauheasti tykÀtÀ siellÀ. Muut saavat parempaa palvelua.
Kokeile asioida englanniksi, palvelu paranee heti. Tai yritÀ eestikeelellÀ. Minulla oli ystÀvÀtÀr, joka suureen ÀÀneen vaati palvelua suomen kielellÀ, sai huonoa kohtelua, toisin kun minÀ, joka kysyi aina ensin, ettÀ puhutko englantia....
Vierailija kirjoitti:
Juuri viime viikolla juttelin virolaisen ystÀvÀn kanssa. HÀn valitti samasta asiasta. Ei kohdistu vain suomalaisiin.
YhÀ edelleen voi sanoa, ettei Viroon ole pakko matkustaa suomalaisten turistien. Kun ihmiset on lomalla. YstÀvÀlliset ihmiset vetoavat.
No kun mÀ nÀÀn jo lapsena miksi sinÀ hyvÀ nainen siinÀ minun edessÀni katsot minua siinÀ tÀysin seisovin silmin ja lasittunein katsein. Ei sinulla ole sisÀllÀsi mitÀÀn.
Sellainenkin ihminen voi muuttua ja sulaa, kun nÀkee, ettÀ suomalainenkin voi sulaa. MÀ nÀen vielÀ senkin, leikinhÀn vielÀ siellÀ niiden virolaisten lapsienkin kanssa ulkona tai lattialla, tyttöjÀ, poikia.
Vierailija kirjoitti:
No kun mÀ nÀÀn jo lapsena miksi sinÀ hyvÀ nainen siinÀ minun edessÀni katsot minua siinÀ tÀysin seisovin silmin ja lasittunein katsein. Ei sinulla ole sisÀllÀsi mitÀÀn.
Sellainenkin ihminen voi muuttua ja sulaa, kun nÀkee, ettÀ suomalainenkin voi sulaa. MÀ nÀen vielÀ senkin, leikinhÀn vielÀ siellÀ niiden virolaisten lapsienkin kanssa ulkona tai lattialla, tyttöjÀ, poikia.
T: Antti Laine
En ole kertaakaan saanut edes siedettÀvÀÀ palvelua Tallinnassa. Nyt viime kerralla yrittivÀt huijata ravintolassa ja muutenkin oli töykeÀÀ ' palvelua'. Kehtas vielÀ.nÀyttÀÀ nyrpeÀÀ naamaa, lun maunitsin asiasta!!
Mulle riitti. Jatkossa kannan rahani muualle.
Olen 20 vuotta reissannut Virossa ja harvoin törmÀnnyt todella tylyyn palveluun. Kun osaa auttavasti maan kieltÀ, niin palvelun laatu tietenkin paranee. Reissatessa nÀkee ja kuulee kun suomituristi luulee, ettÀ kaikki virossa puhuvat suomea. Viimeksi Tallinnassa hotellin aamiaisella elÀkelÀisryhmÀ valitteli suureen ÀÀneen, ettÀ vaikka oli sanonut kymmeniÀ kertoja kiitos, niin kukaan ei ollut vastannut. EhkÀ se aitÀh olisi auttanut asiaa ja kun tarjoilijoita kuunteli niin useamman Àidinkieli taisi olla muu kuin vironkieli. Tietysti ihan turistisumppujen ytimessÀ, raatihuoneen tori tai Virukeskus porukka voi olla leipiintynyttÀ turisteihin, kun eksyy vÀhÀn syrjemmÀlle tunnelma on jo ihan toinen.
MÀ olen aina puhunut enkkua ja ollut ystÀvÀllinen, ei mitÀÀn vaikutusta. MikÀÀn ei oikeuta asiakaspalvelijalta tollasta kÀytöstÀ. Olen itsekin aspa, ja jokainen noista ois saanut jo kenkÀÀ Suomessa.
Mun mielestÀ se vihamielisyys turisteja kohtaan on vaan kasvanut. Tosiaan pÀÀtin, ettÀ sai olla mun vika reissu sinne. Hinnat jo suht korkeat, joten menen mieluummin vaikka Hki keskustaan johonkin kivaan raflaan tms.
T.190
Neuvostoliiton perintöÀ kuten muuallakin ItÀ-Euroopassa. Tuo meille rahasi ja hÀivy on se yleinen asenne.
Olisi mielenkiintoista kuulla mitÀ muiden maiden kansalaiset ovat tÀstÀ mieltÀ. Istuin viimeksi Tallinnan vanhan kaupungin syrjÀkujalla hiukopalaa syömÀssÀ. PöydissÀ oli turisteja Saksasta, Italiasta ja Espanjasta, tunnelma hyvÀ ja ei muita suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut joillakin laivoilla matkustamisen koska henkilökunta ei osaa suomea, vaikka siniristilipun alla seilaavat, ja asiakaspalvelusta ei mitÀÀn hajua.
Sama.
MiettikÀÀ, virolaiset pitÀisivÀt itsestÀÀnselvÀnÀ Suomessa kÀydessÀÀn, ettÀ kaikki suomalaiset ymmÀrtÀvÀt heitÀ heidÀn omalla ÀidinkielellÀÀn. Puhutaan kovempaa, jos ei heti ymmÀrretÀ.
Virolaiset itsekin kokevat monesti huonoa palvelua maassaan, se on ihan kestopuheenaihe ja yleisesti tiedossa. Se ei siis kohdistu mitenkÀÀn juuri suomalaisiin.
MinÀ puhun sujuvaa viroa ja minulla on virolaisia ystÀviÀ, ja sekÀ minÀ ettÀ kaikki nÀmÀ ystÀvÀni ovat kokeneet samaa.
Toki Virossa voi saada myös aivan erinomaista asiakaspalvelua, ja jos niin kÀy, niin siitÀ kannattaa erityisesti kiittÀÀ.
NÀin suomalaisena, joka on vaivautunut opiskelemaan viron kielen kunnolla, vaikkei edes asu Virossa, saa joskus aivan hÀkellyttÀvÀn positiivista huomiota asiakaspalvelijoilta(kin). Ja toisaalta - silti saa vÀlillÀ aivan kauhean töykeÀÀ palvelua.
KyllÀhÀn Suomessakin voi saada huonoa palvelua, mutta harvoin yhtÀ töykeÀÀ.
Riiassa oli minusta vielÀ tönkömpÀÀ asiakaspalvelua kuin Tallinnassa (tai yleensÀ Virossa), mutta voiton vei kyllÀ Vilna. Puolaa en ole vielÀ kokeillut, kiinnostaisi kyllÀ.