Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Miksi Tallinnassa kaikilla asiakaspalvelijoilla on naama nurinpĂ€in? 😳

Vierailija
02.07.2025 |

Siis aivan jÀÀtÀvÀÀ - eivÀt katso edes kohti! Tuolla menolla saisi Suomessa kenkÀÀ viikossa!

Kommentit (196)

Vierailija
181/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Virolaiset itsekin kokevat monesti huonoa palvelua maassaan, se on ihan kestopuheenaihe ja yleisesti tiedossa. Se ei siis kohdistu mitenkÀÀn juuri suomalaisiin. 

MinĂ€ puhun sujuvaa viroa ja minulla on virolaisia ystĂ€viĂ€, ja sekĂ€ minĂ€ ettĂ€ kaikki nĂ€mĂ€ ystĂ€vĂ€ni ovat kokeneet samaa. 

Toki Virossa voi saada myös aivan erinomaista asiakaspalvelua, ja jos niin kĂ€y, niin siitĂ€ kannattaa erityisesti kiittÀÀ. 

NĂ€in suomalaisena, joka on vaivautunut opiskelemaan viron kielen kunnolla, vaikkei edes asu Virossa, saa joskus aivan hĂ€kellyttĂ€vĂ€n positiivista huomiota asiakaspalvelijoilta(kin). Ja toisaalta - silti saa vĂ€lillĂ€ aivan kauhean töykeÀÀ palvelua. 

KyllĂ€hĂ€n Suomessakin voi saada huonoa palvelua, mutta harvoin yhtĂ€ töykeÀÀ. 

Riiassa oli minusta vielĂ€ tönkömpÀÀ asiakaspalvelua kuin Tallinnassa (tai yleensĂ€ Virossa), mutta voiton vei kyllĂ€ Vilna. Puolaa en ole vielĂ€ kokeillut, kiinnostaisi kyllĂ€. 

Vierailija
182/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko Neuvostoliiton peruja vielÀ. SiellÀ myyjÀt olivat vihaisia, jos menit hÀiritsemÀÀn heitÀ. Myös venÀlÀiset nuoret naiset ovat kuuluisia yrmeistÀ perusilmeistÀÀn. Muuten pidÀn kyllÀ Virosta ja virolaisista, kun olen ollut siellÀ kieltÀ ja kulttuuria opiskelemassa.

SiitÀ neuvostoajasta taitaa olla jo 35 vuotta. Ne hymyttömÀt virolaiset tarjoilijat eivÀt olleet edes syntyneet sillon. PÀinvastoin, baltit ovat hieman öö hitaita. Eikö se yks suomalainen kirjailijakin ollu siellÀ syntynyt? Itse olen idÀn kuppiloissa aina saanut ihan kelvollista palvelua.

Se kulttuuri sĂ€ilyy, vaikka olisi syntynyt neuvostoajan jĂ€lkeen. 

Ja jos tarkoitat Sofi Oksasta, niin hĂ€n on syntynyt kyllĂ€ JyvĂ€skylĂ€ssĂ€. HĂ€nen Ă€itinsĂ€ oli (Neuvosto-)Virosta, isĂ€ suomalainen. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

VĂ€hĂ€n ystĂ€vĂ€llisesti eesti keelt. ÄlĂ€ ole ylimielinen.

Ei ollet ongelmia edes minulla jo vaikka 1990-luvulla. Kivoja olivat eestilĂ€iset silloinkin.đŸ€— "Kohta kuolen suruun, kun ette vielĂ€kÀÀn ymmĂ€rrĂ€ minua, vai olikos tÀÀ mustaa huumoria"

T: Antti 

Vierailija
184/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei kaikilla, vaan venÀlÀisillÀ.

Vierailija
185/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onhan se ihme miten viitsivÀt edes suomalaisia palvella. Virolaisethan inhoavat nöyristeleviÀ ja ystÀvÀllisiÀ kansakuntia. Parempi kun pysytÀÀn poissa koko maasta. Niin ovat tyytyvÀisiÀ.

Ja myös pĂ€invastoin. Jos virolaisten on niin hankala ja hirveÀÀ olla Suomessa. Niin aina voi palata kotikonnuilleen. 

Vierailija
186/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista ei kauheasti tykÀtÀ siellÀ. Muut saavat parempaa palvelua.

Kokeile asioida englanniksi, palvelu paranee heti. Tai yritÀ eestikeelellÀ. Minulla oli ystÀvÀtÀr, joka suureen ÀÀneen vaati palvelua suomen kielellÀ, sai huonoa kohtelua, toisin kun minÀ, joka kysyi aina ensin, ettÀ puhutko englantia....

Vierailija
187/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri viime viikolla juttelin virolaisen ystĂ€vĂ€n kanssa. HĂ€n valitti samasta asiasta. Ei kohdistu vain suomalaisiin. 

YhĂ€ edelleen voi sanoa, ettei Viroon ole pakko matkustaa suomalaisten turistien. Kun ihmiset on lomalla. YstĂ€vĂ€lliset ihmiset vetoavat. 

Vierailija
188/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

No kun mÀ nÀÀn jo lapsena miksi sinÀ hyvÀ nainen siinÀ minun edessÀni katsot minua siinÀ tÀysin seisovin silmin ja lasittunein katsein. Ei sinulla ole sisÀllÀsi mitÀÀn.

Sellainenkin ihminen voi muuttua ja sulaa, kun nĂ€kee, ettĂ€ suomalainenkin voi sulaa. MĂ€ nĂ€en vielĂ€ senkin, leikinhĂ€n vielĂ€ siellĂ€ niiden virolaisten lapsienkin kanssa ulkona tai lattialla, tyttöjĂ€, poikia. 

Vierailija
189/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun mÀ nÀÀn jo lapsena miksi sinÀ hyvÀ nainen siinÀ minun edessÀni katsot minua siinÀ tÀysin seisovin silmin ja lasittunein katsein. Ei sinulla ole sisÀllÀsi mitÀÀn.

Sellainenkin ihminen voi muuttua ja sulaa, kun nĂ€kee, ettĂ€ suomalainenkin voi sulaa. MĂ€ nĂ€en vielĂ€ senkin, leikinhĂ€n vielĂ€ siellĂ€ niiden virolaisten lapsienkin kanssa ulkona tai lattialla, tyttöjĂ€, poikia. 

T: Antti Laine

Vierailija
190/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan saanut edes siedettĂ€vÀÀ palvelua Tallinnassa. Nyt viime kerralla yrittivĂ€t huijata ravintolassa  ja muutenkin oli töykeÀÀ ' palvelua'. Kehtas vielĂ€.nĂ€yttÀÀ nyrpeÀÀ naamaa, lun maunitsin asiasta!!

Mulle riitti. Jatkossa kannan rahani muualle.

Vierailija
191/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen 20 vuotta reissannut Virossa ja harvoin törmĂ€nnyt todella tylyyn palveluun. Kun osaa auttavasti maan kieltĂ€, niin palvelun laatu tietenkin paranee. Reissatessa nĂ€kee ja kuulee kun suomituristi luulee, ettĂ€ kaikki virossa puhuvat  suomea. Viimeksi Tallinnassa hotellin aamiaisella elĂ€kelĂ€isryhmĂ€ valitteli suureen ÀÀneen, ettĂ€ vaikka oli sanonut kymmeniĂ€ kertoja kiitos, niin kukaan ei ollut vastannut. EhkĂ€ se aitĂ€h olisi auttanut asiaa ja kun tarjoilijoita kuunteli niin useamman Ă€idinkieli taisi olla muu kuin vironkieli. Tietysti ihan turistisumppujen ytimessĂ€, raatihuoneen tori tai Virukeskus porukka voi olla leipiintynyttĂ€ turisteihin, kun eksyy vĂ€hĂ€n syrjemmĂ€lle tunnelma on jo ihan toinen.

Vierailija
192/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MĂ€ olen aina puhunut enkkua ja ollut ystĂ€vĂ€llinen, ei mitÀÀn vaikutusta. MikÀÀn ei oikeuta asiakaspalvelijalta tollasta kĂ€ytöstĂ€. Olen itsekin aspa, ja jokainen noista ois saanut jo kenkÀÀ Suomessa. 

Mun mielestÀ se vihamielisyys turisteja kohtaan on vaan kasvanut. Tosiaan pÀÀtin, ettÀ sai olla mun vika reissu sinne. Hinnat jo suht korkeat, joten menen mieluummin vaikka Hki keskustaan johonkin kivaan raflaan tms.

T.190

Vierailija
193/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Neuvostoliiton perintöÀ kuten muuallakin ItÀ-Euroopassa. Tuo meille rahasi ja hÀivy on se yleinen asenne.

Vierailija
194/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista kuulla mitÀ muiden maiden kansalaiset ovat tÀstÀ mieltÀ. Istuin viimeksi Tallinnan vanhan kaupungin syrjÀkujalla hiukopalaa syömÀssÀ. PöydissÀ oli turisteja Saksasta, Italiasta ja Espanjasta, tunnelma hyvÀ ja ei muita suomalaisia.

Vierailija
195/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut joillakin laivoilla matkustamisen koska henkilökunta ei osaa suomea, vaikka siniristilipun alla seilaavat, ja asiakaspalvelusta ei mitÀÀn hajua.

Sama.

Vierailija
196/196 |
09.07.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MiettikÀÀ, virolaiset pitÀisivÀt itsestÀÀnselvÀnÀ Suomessa kÀydessÀÀn, ettÀ kaikki suomalaiset ymmÀrtÀvÀt heitÀ heidÀn omalla ÀidinkielellÀÀn. Puhutaan kovempaa, jos ei heti ymmÀrretÀ.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: neljÀ yksi kuusi