Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen mielestä lapselle ei tarvitse ostaa uusia vaatteita ja kenkiä

Vierailija
02.07.2025 |

Vaan jo olemassaolevat saa kelvata. Suuttuu kun hänen mielestään shoppailen koko ajan lapsellemme vaatteita. Tosiasiassa ostan Prismasta lapselle vaatteita sitä mukaa kun hän kasvaa eli olemassaolevat vaatteet ja kengät jää pieneksi. En osta mitään gugguuta vaan edullista merkitöntä perusvaatetta. Ja sitäkin vain muutaman kutakin. Mies tiuskii vihaisena, että vanhat pitää kelvata. Kun kysyn mitä hänen mielestä pitäisi tehdä kun ne ei enää mahdu niin hermostuu siihen että kuulemma jankkaan. Me ei edes olla mitään toimeentulotuella eläviä tosi köyhiä eikä eletä velaksi. Mies vain on tuollainen. En jaksa enää, kun kaikesta lapseemme liittyvästä tulee riitaa. Mistä löytyy miehiä jotka jopa itse huolehtii lapselle uusia vaatteita tämän kasvaessa pituutta?

Kommentit (175)

Vierailija
41/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kirppikseltä niin ei mene niin paljon rahaa. Vauvoille saa niistä tosi hyvin vaatteita kun ei yhtä kokoa käytetä kauaa. Eurolla parilla löytyy kaikki. Samalla edelliset sinne myyntiin niin saat rahat uusiin. Näin itse tein eikä kukaan valittanut mistään. Ekoteko samalla. 

Vauvoille kyllä, mutta isommille lapsille ei niin vaan löydy, varsinkaan pojille.

Kun viimeksi kävin kirpputoreilla alkukesällä, esillä olevat lastenvaatteet olivat nuhjuisia ja kuluneita. En nähnyt mitään laadukasta. Omat lapset ovat keski-ikäisiä. Heidän käytetyt lapsuuden vaatteensa näyttivät paljon paremmilta 1-2 vuoden käytön jälkeen.

Vierailija
42/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mies muuten ok, vai nillittääkö muutenkin kaikesta?

Ei nillitä kaikesta, nillittää lähinnä lapseemme liittyvistä hankinnoista. Siis muistakin kuin vaatteista. Ap

Lapsiparka, jos kasvaa isän kanssa, jonka silmissä lapsi on vain ylimääräinen kuluerä.

Jos kasvaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi. Olen ostanut lapselle usealla tonnilla vaatteita. Naisten mielestä olen kuitenkin paska isä, koska keskityn lapseen, enkä mielisairaan vieraannuttaja-synnyttäjän narsistiseen egoon.

Jaaha. Ex-isä ilmestyi taas linjoille. Olet todella hyvä isä kun olet ostanut ex-lapsellesi usealla tonnilla vaatteita.

Tuo kyseinen ex-isä onkin oikein unelmaisä. Hänen lasten hyvinvointia lisää ehdottomasti se, että hän haukkuu lastensa äitiä narsistiksi ja vieraannuttaja-synnyttäjäksi. Oikein mahtava kasvuilmapiiri lapsilla tuo. 

Vierailija
44/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsekaan. Liian pienet sukat ja kengät kelpaavat vielä ihan hyvin, viis siitä että varpaat tulevat läpi.

Vierailija
45/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin tätä keskustelua aikani oman äitini kanssa.

Hän ei mm. hahmottanut sitä, että päiväkotiin pitää olla sen päiväkodin pyytämä helposti puettava varustus. Ei sinne voinut mennä villatumput käsissä, hame ja sukkahousut jalassa ja pelkkä kyläilytakki niiden päällä. Antoi aina lahjaksi jotain tärkättyjä mekkoja ja vekkihameita ja kitisi sitten kun niitä ei käytetty siellä päiväkodissa.

Hän myös marisi ihan koko ajan siitä, että esimerkiksi ulkoiluhaalareita oli lapsilla yleensä kakksi sopivaa kokoa. Se varsinainen ja sitten varahaalari. Tai että talvikenkinä oli takuuvarmasti vettäpitävät goretexit, eikä miljoonaa villasukkaa ja vanhat kumpparit.

Vierailija
46/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavan miehen geenejä taas jatkettu.

Jaahas. Taas tämä sama. Kerroppa vielä mistä olisin ennen lapsen saamista voinut tietää, että mies tulee hermostumaan lapsen vaatehankinnoista? Hän ei ole koskaan valittanut tai hermostunut vaikkapa siitä mitä vaatteita itselleni ostan. Ap

Yksinkö se mies on suhteessa? Parisuhde on kahden kauppa. Pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan tulisikin aina miettiä olisikohan kummassakin vikaa. 

Vierailija
47/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaisia miehiä taida ollakaan, jotka itse osaisivat hoitaa lasten vaateostokset. En kyllä tiedä yhtäkään. Äärimmäisen harvinaisia tapauksia.

Yh-isät ovat sitten varastaneet vaatteet lapsilleen vai? Kyllä suurin osa miehistä osaisi ostaa lastenvaatteet, mutta käytännössä kaikki äidit (ainakin ne, jotka minä tunnen) tykkäävät ostaa lapsilleen vaatteita, ja tekevät sen ihan mielellään miesten puolesta. Kerran kysyin vaimolta, mitä mieltä hän on siitä, että lasten vaatteiden ostamiseen liittyvä metatyö jakaantuu todella epätaisesti kaikkien sukupuolten välillä. Vähän ihmetteli ja sanoi, että sen "kotityön" ottaa kontolleen ihan mielellään.

Ap:n kuvaama nillittäminen lasten vaatteiden ostamisesta on yksiselitteisesti typerää, eikä onneksi heijastele kaikkien miesten tuntoja. Luulen, että ap:n parisuhteessa (lue: miehen asenteessa) on tällä hetkellä jotain muutakin pielessä.

Vierailija
48/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mies muuten ok, vai nillittääkö muutenkin kaikesta?

Ei nillitä kaikesta, nillittää lähinnä lapseemme liittyvistä hankinnoista. Siis muistakin kuin vaatteista. Ap

Laita stoppi nillitykselle ja heti! Lapsi kasvaa koko ajan ja vaatteet/kengät jää pieniksi. On suorastaan vaarallista jos kengät puristavat tai lapsi palelee/hikoilee kylmyyttä/kuumuudessa. Itse ostin lapsilleni aina uudet kengät enkä käyttänyt toisten lasten vanhoja välttääkseni jalka/asentovikoja.

Ap, olet nyt äiti ja sinun roolisi on olla vahva, omasta lapsestasi huolehtiva rakkaudellinen äiti ja Piste.

Siis lapsella on kyllä oikean kokoiset vaatteet ja kengät, koska huolehdin ja ostan hänelle ne. Kyse on siitä, että tästä tulee aina miehen kanssa riitaa. Hän suuttuu kun ns. shoppailen lapselle uusia vaatteita. Ja on vihainen. Ostan siis ne siitä huolimatta, rasittaa vain niin paljon miehen ainainen vihaisuus ja suuttumiset tästä asiasta. Ap

Vierailija
49/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa auta kuin laittaa kova kovaa vasten. Vie tosiaan kellariin tai vintille mieheltä ehjät ja sopivankokoiset vaatteet ja jätä tilalle liian pieniä. Sanot vaan tyynesti että noiden pitää kelvata. Sen jälkeen laita mies pukemaan lapsi joka kerta kun lapsi pitää pukea ja vastaat vaan rauhallisesti, että kun sinun mielestäsi niiden pitää nyt kelvata niin ole hyvä ja näytä miten ne lapselle kelpaavat. 

Tuosta seuraa iso riita mutta se iso riita on kyllä sieltä joka tapauksessa tullakseen. Sen riidan jälkeen kysyt ihan rauhallisesti että mistä nyt OIKEASTI kiikastaa ja mitä sille voidaan yhdessä tehdä. Sanot myös että tuon miehen kiukuttelin pitää nyt loppua.

Vierailija
50/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poika kasvoi esiteininä parhaimmillaan 10 cm vuodessa pituutta (nyt melkein kaksimetrinen nuorimies). Ei siinä paljoa voi vuosia vanhoilla vaatteilla mennä ja vaateostoksilla piti rampata vähän väliä. 

Kasvu rauhoittui joskus 15 vuotiaana onneksi. 

Vierailija
51/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei mm. hahmottanut sitä, että päiväkotiin pitää olla sen päiväkodin pyytämä helposti puettava varustus. Ei sinne voinut mennä villatumput käsissä, hame ja sukkahousut jalassa ja pelkkä kyläilytakki niiden päällä. Antoi aina lahjaksi jotain tärkättyjä mekkoja ja vekkihameita ja kitisi sitten kun niitä ei käytetty siellä päiväkodissa.

Hän myös marisi ihan koko ajan siitä, että esimerkiksi ulkoiluhaalareita oli lapsilla yleensä kakksi sopivaa kokoa. Se varsinainen ja sitten varahaalari. Tai että talvikenkinä oli takuuvarmasti vettäpitävät goretexit, eikä miljoonaa villasukkaa ja vanhat kumpparit.

Ja sinä voit sanoa äidillesi, että jos lapsen vie jatkuvasti väärin puettuna päivähoitoon tai jos lapsella ei ole kunnollisia talvivaatteita ja -kenkiä, niin päiväkotihan voi tehdä vaikka lastensuojeluilmoituksen asiasta. Ei nyt eletä mitään 80-lukua.

Vierailija
52/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavan miehen geenejä taas jatkettu.

Jaahas. Taas tämä sama. Kerroppa vielä mistä olisin ennen lapsen saamista voinut tietää, että mies tulee hermostumaan lapsen vaatehankinnoista? Hän ei ole koskaan valittanut tai hermostunut vaikkapa siitä mitä vaatteita itselleni ostan. Ap

Yksinkö se mies on suhteessa? Parisuhde on kahden kauppa. Pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan tulisikin aina miettiä olisikohan kummassakin vikaa. 

Kerrotko vielä millainen vika minussa on siinä, kun ostan lapselle sopivat vaatteet ja kengät hänen kasvaessa? Ja siis ostan vain edullista perusvaatetta ja yleensä tarjouksista tai alennusmyynneistä. Ap

Vierailija
53/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti mies makselee lapselle tarvikkeita mieluummin elatusmaksujen muodossa? Et kai sä tollaista kattele?

Vierailija
54/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä voit sanoa äidillesi, että jos lapsen vie jatkuvasti väärin puettuna päivähoitoon tai jos lapsella ei ole kunnollisia talvivaatteita ja -kenkiä, niin päiväkotihan

Tottahan minä sen sanoin. Ja kun se mäkätys ei loppunut, vähensimme yhteydenpitoa radikaalisti.

Vierailija
55/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaisia miehiä taida ollakaan, jotka itse osaisivat hoitaa lasten vaateostokset. En kyllä tiedä yhtäkään. Äärimmäisen harvinaisia tapauksia.

Heitä on kyllä olemassa. Heitä näkee aika useinkin lastenvaateosastolla isoissa kauppakeskuksissa. Toki naiset hoitavat useammin nämä asiat, mutta ajat muuttuvat. Olen nähnyt isän ja lapsen kaupassa ilman mukana olevaa äitiä monta kertaa. Lapset olivat suunnilleen 3-13 -vuotiaita. Yksi isä osasi vielä neuvoa minuakin, kun kysyin vaatteiden kokoon liittyvää asiaa. Joidenkin liikkeiden lastenvaatteet ovat järjestäinsä liian pieniä, vaikka kokomerkintä sanoo muuta. Toisessa liikkeessä kokomerkinnät pitävät hyvin paikkansa normilasten suhteen.

Vierailija
56/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumat ne vaatteilla koreilee! Kunnon suomijuntti sulla miehenä.

Vierailija
57/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko olevani kovin väärässä jos väitän että teidänkin lapsilla on vaatteita yli tarpeen, eli totuus on jossain siellä puolessa välissä. 

Lasten kohdalla, koska lapset uskomatonta kyllä kasvavat nopeasti, toistuu tilanne, että vaatteita voi olla paljon (varsinkin jos vanhoja ei ole esim. myyty) mutta sopivan kokoisia ei. Ei auta yhtään vaikka sinulla olisi massiivinen vuori 0-5 vuotiaille tarkoitettuja vaatteita jos lapsi on 7-vuotias. Jopa minä lapsettomana velana ymmärrän, että lapsesta seuraa väistämättä vaate- ja kenkärumba eikä mitenkään voi käyttää vaikka 20 vuotta samoja kuten aikuisena mahdollisesti voi. Olen sitä mieltä, että ap:n puolison tavalla ajattelevat ovat kauniisti sanottuna eivät niitä penaalin terävimpiä kyniä. Oikeasti, kuinka rajoitettu aivokapasiteetti pitää olla, jotta ei ymmärrä kuinka nopeasti lapsi kasvaa ja mitä tästä loogisesti väistämättä seuraa. Olen pahoillani, että ap:n puoliso on paljastunut "ei niin välkyksi". Itse en tuollaista katselisi mutta toivottavasti hänessä on jotain hyvää. Toivottavasti lapsi on voittanut geenilotossa.

Vierailija
58/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja lastenvaatteet...

Olin aikanaan synnärillä kuopuksen synnytyksen jälkeen ja mies kotona 2v esikoisen kanssa. Kotona lasten sisävaatteet oli kaikki sellaisessa elfa-koritornissa lastenhuoneen kaapissa. Kun ex-mies tuli esikoisen kanssa synnärille vauvaa katsomaan (talvella) oli kaivanut pojalle vaatehuoneen peränurkasta "pieneksi jääneiden vaatteiden kassista jonkun 80cm bodyn ja pariksi vanhat samettihousut (jotka olivat muuttuneet pyöräilyshortseiksi). Kaapissa olisi ollut niitä käytössä olevia oikean kokoisia vaatteita riittävästi - vieläkään en tiedä miksi ne eivät kelvanneet.

Vierailija
59/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä on kyllä olemassa. Heitä näkee aika useinkin lastenvaateosastolla isoissa kauppakeskuksissa. Toki naiset hoitavat useammin nämä asiat, mutta ajat muuttuvat. Olen nähnyt isän ja lapsen kaupassa ilman mukana olevaa äitiä monta kertaa. Lapset olivat suunnilleen 3-13 -vuotiaita. Yksi isä osasi vielä neuvoa minuakin, kun kysyin vaatteiden kokoon liittyvää asiaa. Joidenkin liikkeiden lastenvaatteet ovat järjestäinsä liian pieniä, vaikka kokomerkintä sanoo muuta. Toisessa liikkeessä kokomerkinnät pitävät hyvin paikkansa normilasten suhteen.

Ei se uusien ostamistapahtuma siinä se varsinainen vaiva ole, Vaan se koko rumba, kun pitää seurata, katsella hintoja ja etisä tarjouksia jne. ja sitten saada ne vanhat eteenpäin. Onnwksi omat lapseni ovat jo parikymppisiä ja tuo on taaksejäänyttä.

Vierailija
60/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh-isät ovat sitten varastaneet vaatteet lapsilleen vai? Kyllä suurin osa miehistä osaisi ostaa lastenvaatteet, mutta käytännössä kaikki äidit (ainakin ne, jotka minä tunnen) tykkäävät ostaa lapsilleen vaatteita, ja tekevät sen ihan mielellään miesten puolesta. Kerran kysyin vaimolta, mitä mieltä hän on siitä, että lasten vaatteiden ostamiseen liittyvä metatyö jakaantuu todella epätaisesti kaikkien sukupuolten välillä. Vähän ihmetteli ja sanoi, että sen "kotityön" ottaa kontolleen ihan mielellään.

Ap:n kuvaama nillittäminen lasten vaatteiden ostamisesta on yksiselitteisesti typerää, eikä onneksi heijastele kaikkien miesten tuntoja. Luulen, että ap:n parisuhteessa (lue: miehen asenteessa) on tällä hetkellä j

Yh-isät itsessään nimenomaan ovat äärimmäisen harvinaisia tapauksia. Ja väitän, että täys-yh-isienkin kohdalla se usein onkin sitten isoäiti, joka on ottanut vaatehuoltoakin vastuullensa. Mutta näin yleistettynä olen edelleen sitä mieltä, että valtaosa suomalaisista miehistä ei ole kykeneväisiä ottamaan vastuulleen lasten vaatehankintoja ja -huoltoa - hyvä kun edes omansa saisivat hoidettua. Eikä siinä mitään, jos homma sujuu, mutta sitten kun aletaan valittaa siitä, että vaimo nyt holtittomasti tuhlaa rahaa joihinkin Prisman teepaitoihin, niin miehelle täytyy näyttää kaapin paikka.