Miksi Keski-Suomen murteet lasketaan savolaismurteisiin vaikka alueen murre kuulostaa enemmän hämäläiseltä?
Ja Keski-Suomen murteista lisäksi kerrotaan että kyseessä on sekamurteiden alue ja se eroaa muista savolaismurteista koska pohjalla on hämäläismurre johon on tullut savolaisvaikutteita? Joten miten tuo on aikoinaan päätetty?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä viennetään ja kiennetään kyllä niin paljon, että lähempänä se savolaisia murteita on kuin hämäläisiä. Eli ihan oikein on jaoteltu.
Kai sen voi tavallaan vääntämiseksi tulkita ettei sanota sanoja loppuun asti vaan joskus unohtuu viimeinen tavu ja joskus viimeinen vokaali tai konsonanttija o istusmuotoja eivät käytä ollenkaan. Esimerkiksi "Asun minun omassa talossani ja siinä vieressä on metsä" sanotaankin "Asu omas talos, mettä vieres",
Kuinka moni suomalainen puhuu normaalissa arjessaan kirjakieltä? Tuo jälkimmäinen esimerkki taasen on lounaismurretta, ei lähelläkään Jyväääääskylässä käytettyä puhetta.
Helsingissä puhutaan hämäläismurretta. :)
Eikös keskisuomalaisista sanota, että ovat lähinnä Savosta tulleet joitain vuosisatoja sitten?
Vierailija kirjoitti:
Eikös keskisuomalaisista sanota, että ovat lähinnä Savosta tulleet joitain vuosisatoja sitten?
Sanotaan ja se on faktaa. Hyvin suurella osalla keskisuomalaisista on savolaiset sukujuuret. Ja sen kuulee, kun vähänkään kuuntelee syntyperäistä keskisuomalaista. Junantuomat ovat sitten eri asia. He puhuvat oman kotiseutunsa tavoin. Itse olen syntyjään hämäläinen ja kotipuolessa aina hyvätahtoisesti vttuilevat, kun puhun venytellen keskisuomalaisesti. Keski-Suomessa sanojen painotuskin on ihan erilainen kuin Hämessä.
ei tääl noi puhuta, ootte tavannu jotai junan tuomia
Vierailija kirjoitti:
ei tääl noi puhuta, ootte tavannu jotai junan tuomia
Et sinäkään mitenkään keskisuomalaiselta kuulosta. Ennemmin turkulaiselta.
Murteet ovat ihan eri asia kuin puhekieli. Kyllä Keski-Suomen murteista kuulee ihan selvästi, miten savolaisvaikutteisia ne on. Hämäläisvaikutteita saa kyllä etsimällä etsiä eikä siltikään löydä.
t. viidennen polven viitasaarelainen