Tasa-arvoiset risteykset pohjois-amerikassa missä stop-merkit joka suuntaan
Olen aina miettinyt, eikö niillä oikeasti ole "oikea ennen vasenta" sääntöä? Se olisi vielä loogista että stop-merkit olisi siellä turvallisuutta lisäämässä, eli ensin pysähdys ja sitten oikea ennen vasenta säännön mukaan. Jotenkin kuulostaa kaoottiselta että "ensin risteyksessä, ensin ajaa".
Ja ettei ketju mene USAn haukkumiseksi, Kandassa taitaa olla samoin.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Niin olen ainakin ymmärtänyt että kuka ensin ehtii. Suomessa tuosta tulisi täyskaaos.
Entä tilanteet missä suunnilleen samaan aikaan autot saapuu risteykseen, ajaako ne ihan miten sattuu toivoen että toinen väistää? En ymmärrä kuinka voi toimia.
Ei mitään ongelmaa. Noita joka suunnan stop-risteyksiä on vain rauhallisilla kaduilla. Minusta ne olivat turvallisia.
Ei ole oikealta tulevan etuoikeutta. Se joka pysähtyy ensin, saa jatkaa matkaa ensin. Ihan härö sääntö
Niitä on Ranskassakin, toimivat oikein hyvin. Niitä ei tosiaan ole sellaisissa paikoissa, missä on vilkas liikenne.
Moni asia toimii liikenteessä ulkomailla paljon paremmin kuin meillä. Esimerkiksi kaistanvaihdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen ainakin ymmärtänyt että kuka ensin ehtii. Suomessa tuosta tulisi täyskaaos.
Entä tilanteet missä suunnilleen samaan aikaan autot saapuu risteykseen, ajaako ne ihan miten sattuu toivoen että toinen väistää? En ymmärrä kuinka voi toimia.
Ihan niin kuin suomessa kun joka suunnasta tulee samaan aikaan auto. Se ajaa ensin kuka uskaltaa :D
Vierailija kirjoitti:
Moni asia toimii liikenteessä ulkomailla paljon paremmin kuin meillä. Esimerkiksi kaistanvaihdot.
Ja kiertoliittymissä ajaminen, voi olla montakin kaistaa ja vilkutetaan vasemmalle, kunnes poistutaan ja silloin vilkutetaan oikealle. Siitä moni suomalainen on olevinaan niin närkästynyt, kun ei usko, että se on todella informatiivista. Mutta en minäkään tee sitä Suomessa, mutta Ranskassa se on vähintään suotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kiertoliittymissä ajaminen, voi olla montakin kaistaa ja vilkutetaan vasemmalle, kunnes poistutaan ja silloin vilkutetaan oikealle. Siitä moni suomalainen on olevinaan niin närkästynyt, kun ei usko, että se on todella informatiivista. Mutta en minäkään tee sitä Suomessa, mutta Ranskassa se on vähintään suotavaa.
Suomessa 90% autoilijoista ei osaa käyttää minkäänlaista vilkkua liikenneympyrässä. Täällä on oikeasti tosi surkeat liikennetaidot monella, vaikka mielellään öyhötään jostain manoloista ja kauhistellaan muiden maiden liikennettä.
liikennesäännnöt vaihtelee osavaltioittain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin toimii, t: kymmenen vuotra USA:saa asunut. Kun ei yliajattele, niin homma toimii. Jos menee vähän väärässä järjestyksessä, niin vaaraa ei ole koska kaikki on pysähtyneet ja vauhdit todella pienet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikealta tulevan etuoikeutta. Se joka pysähtyy ensin, saa jatkaa matkaa ensin. Ihan härö sääntö
Montako kertaa olet kokeillut käytännössä, vai mutuiletko vain sohvalta? Veikkaan jälkimmäistä.
Usassa saa paikoin kääntyä oikealle punaisia päin. Tällöin pitää vaan pysähtyä eka. Siitä ei ole mitään stop-merkkiä, mutta silti kaikki osaavat sen tehdä.
Suomessa ei tulisi kuuloonkaan että tämmöinen toimisi. Ei merkkiä = ei tartte käyttää aivoja, minä menen1!1 = PAM!
Vierailija kirjoitti:
liikennesäännnöt vaihtelee osavaltioittain
No eipä käytännössä vaihtele. Monessako osavaltiossa olet asunut ja ajanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa olet kokeillut käytännössä, vai mutuiletko vain sohvalta? Veikkaan jälkimmäistä.
Mitä kokeillut? Ihan ihme hörinää..höh höh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin kuin suomessa kun joka suunnasta tulee samaan aikaan auto. Se ajaa ensin kuka uskaltaa :D
Mutta Suomessahan tuo on ongelma vain jos joka suunnasta tulee auto, pohjoisamerikassa ongelma jo 2 auton kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Usassa saa paikoin kääntyä oikealle punaisia päin. Tällöin pitää vaan pysähtyä eka. Siitä ei ole mitään stop-merkkiä, mutta silti kaikki osaavat sen tehdä.
Suomessa ei tulisi kuuloonkaan että tämmöinen toimisi. Ei merkkiä = ei tartte käyttää aivoja, minä menen1!1 = PAM!
Suomessakin on paikkoja joissa on ns. vapaa oikea. Yleensä eriytetty omalla kaistalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs 18-kaistaisessa liikenneympyrässä muut tietää että haluat vaihtaa kaistaa jos vilkku on koko ajan vasemmalle?
Vierailija kirjoitti:
On niitä joissakin paikoissa Suomessakin, ilmoitetaan vihreällä nuolikyltillä, eikä siihen tarvitse pysähtyä, jos näkee, että liikettä ei ole tulossa. En muista pitääkö siihen USA:ssa aina pysähtyä ensin, on ainakin turvallisempaa niin.
Vierailija kirjoitti:
No mites sitten tämä toimii Suomessa tasa-arvoisissa risteyksissä tai silloin jos liikennevalot on pois päältä? Oikein hyvin toimii. Et ymmärrä mistä puhut.