Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tieto pankin ja verottajan välillä kulkee, lahjaveroihin liittyen?

Vierailija
01.07.2025 |

Jos tililleni napsahtaa iso summa rahaa, mistä pankki tietää, olenko jo tehnyt lahjaveroilmoituksen? Vanhempani lahoitti minulle 15.000e ja tein verottajalle tästä lahjaveroillmoituksen. Pankki ei kysellyt minulta mitään. 

Minä olen vuosia siirtänyt rahaa joka kk tetyn summan mieheni tilille. Toki ne menee yhteisten laskujen maksuun, mutta ei pankki, eikä verottaja ole kysynyt mitään.

Perin asunnon, jonka laitoin vuokralle. P. Virtanen maksaa tililleni joka kk 600e. Pankki ei ole kysellyt asiasta mitään, itse tietysti ilmoitan vuokratulot veroilmoituksessani. Mutta jos en ilmoittaisi, missä vaiheessa pankki ilmoittaisi tästä verottajalle?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottaja näkee kaikkien ihmisten tilitiedot. Ei pankki välitä sun veroista. Kysyy vain mistä rahat peräisin.

Eipä näytä näkevän kun käskivät listaamaan kaikki viime vuoden verovapaat tulot. Kai ne nyt ne olisi sinne listanneet itse ja pyytäneet niistä selvitystä jos olisivat nähneet.

Vierailija
22/33 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikitään, että pankki ilmoittaisi verottajalle kaikki yli 4999e tilisiirrot. Mutta kun mulla on tili Nordeassa ja S-pankissa niin jos saan samalta antajalta alle tuon rajan molempiin, niin eipä menisi verottajalle tieto. 

Pankki miettii miksi sama lahjanantaja on siirtänyt sinulle rahaa useaan pankkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut opiskelevalle lapselleni rahaa tlille nyt 5 vuoden aikana varmasti tuplaten lahjaveron ylittävän rajan yli. Ei ole kukaan perään kysellyt

Eli olet lahjoittanut lapsellesi yli 20 000€? Viidessä vuodessa voit ilman veroseuraamuksia lahjoittaa lapsellesi 10 000€. (4999€ per 3 vuotta) 

Lapsesi on rikollinen jos ei maksa veroja. 

Vierailija
24/33 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut opiskelevalle lapselleni rahaa tlille nyt 5 vuoden aikana varmasti tuplaten lahjaveron ylittävän rajan yli. Ei ole kukaan perään kysellyt

Eli olet lahjoittanut lapsellesi yli 20 000€? Viidessä vuodessa voit ilman veroseuraamuksia lahjoittaa lapsellesi 10 000€. (4999€ per 3 vuotta) 

Ja joutuu maksamaan ne takautuvasti. Pankki huomaa asian ennemmin tai myöhemmin ja lähtee tonkimaan vanhoja tilitapahtumia.

Vierailija
25/33 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja näkee kaikkien ihmisten tilitiedot. Ei pankki välitä sun veroista. Kysyy vain mistä rahat peräisin.

Eipä näytä näkevän kun käskivät listaamaan kaikki viime vuoden verovapaat tulot. Kai ne nyt ne olisi sinne listanneet itse ja pyytäneet niistä selvitystä jos olisivat nähneet.

Testaavat rehellisyyttäsi ja jos jätät jotain kertomatta niin häkki heilahtaa.

Vierailija
26/33 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joutuu maksamaan ne takautuvasti. Pankki huomaa asian ennemmin tai myöhemmin ja lähtee tonkimaan vanhoja tilitapahtumia.

Ei pankki mitään ala tonkimaan. Huonolla tuurilla VEROTTAJA saattaa alkaa. 

Vierailija
27/33 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikitään, että pankki ilmoittaisi verottajalle kaikki yli 4999e tilisiirrot. Mutta kun mulla on tili Nordeassa ja S-pankissa niin jos saan samalta antajalta alle tuon rajan molempiin, niin eipä menisi verottajalle tieto. 

Pankki miettii miksi sama lahjanantaja on siirtänyt sinulle rahaa useaan pankkiin.

Sillä antajallakin voi olla tili useassa pankissa. Toisekseen pankki alkaa miettiä vasta jos summa on kymmeniä tuhansia Nigeriaan, jos silloinkaan

Vierailija
28/33 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

💸 1. Lahjavero ja pankki

Kun saat lahjan, kuten vanhemmiltasi 15 000 €, pankki ei automaattisesti ilmoita tätä verottajalle. Lahjansaajan (eli sinun) vastuulla on tehdä lahjaveroilmoitus Verohallinnolle, mikä oletkin tehnyt oikein 

Pankki ei tarkista, oletko tehnyt ilmoituksen.

Verottaja voi saada tietoa lahjoista esimerkiksi tilintarkastuksen tai muun selvityksen yhteydessä, mutta ei rutiininomaisesti pankilta.

🔁 2. Rahansiirrot puolisolle

Kun siirrät rahaa miehellesi kuukausittain yhteisiä menoja varten, tämä ei yleensä ole lahjaa, jos kyse on yhteistalouden normaalista rahankäytöstä.

Verottaja ei puutu tällaisiin siirtoihin, ellei kyseessä ole selkeä lahja (esim. suuret summat ilman vastiketta).

Pankki ei ilmoita näistä siirroista verottajalle.

🏠 3. Vuokratulot

Kysyitkö tekoälyltä? Koska tuossa vastauksessa on todella paljon osittaistietoa. 

Se on totta, että pankki ei ilmoita verottajalle tilille tulevista summista, mutta verottaja voi tehdä päätelmiä ilmoitettujen tulojen ja rahankäytön suhteen.

Vierailija
29/33 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä verottaja saa tiedon mihin yksityistalous käyttää rahojaan?

Vierailija
30/33 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä verottaja saa tiedon mihin yksityistalous käyttää rahojaan?

Eihän verottaja tiedä kuin ennakkopidätykset mitkä heille ilmoitetaan itse kunkin tuloista. Kaikki muu joutuu asiakkaalta tiedustella.

Vierailija
31/33 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isä nosti 90000 euroa ja antoi minulle ne käteisenä. Ei verottaja ole soitellut. Isä antoi kesämökkinsä minulle ja siitä maksettiin verot. Isä ei jaksanut enää mökkiä hoitaa. 70000 eurolla minä remontoin sen mökin.

Vierailija
32/33 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isä nosti 90000 euroa ja antoi minulle ne käteisenä. Ei verottaja ole soitellut. Isä antoi kesämökkinsä minulle ja siitä maksettiin verot. Isä ei jaksanut enää mökkiä hoitaa. 70000 eurolla minä remontoin sen mökin.

Ei tainnut olla ihan viime vuosina. Ei pankista saa ulos käteistä tommosia summia, ainakaan kerralla

Vierailija
33/33 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratulot saattavat tulla ilmi siinä vaiheessa kun vuokralainen hakee asumistukea. Itse uskon näin.

Eivät saata, vaan tulevat. Vuokranantajalta kysytään  veroilmossa vuokralaisen nimeä ja sotua/yritystunnusta.