Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoivatko tyttäresi menkat samassa iässä kuin sinulla?

Vierailija
30.06.2025 |

Kuulemma äidiltä periytyy se, milloin menkat alkavat. Menikö se teillä niin, että samassa iässä on alkanut molemmilla?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Tyttärellä alkoi pari vuotta aiemmin.

Vierailija
2/29 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan, kun puolisen vuotta aiemmin alkoivat tyttärellä kuin minulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, tyttärellä alkoi 5 vuotta aiemmin. 

Kasvoin varmaan pidemmäksi, kun kuukautiset alkoivat myöhään. 

Sellainen piri paikkansa, kun kätilö synnytysvalmennuksessa sanoi, että samanlainen synnytys on tyttärillä, kuin oli äidilläkin. En kyllä tuolloin uskonut. (Molemmilla pitkittyi ja tuli kiireellinen sektio.)

Vierailija
4/29 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, molemmilla tyttärillä. Olimme 11v.

Vierailija
5/29 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen piri paikkansa, kun kätilö synnytysvalmennuksessa sanoi, että samanlainen synnytys on tyttärillä, kuin oli äidilläkin. En kyllä tuolloin uskonut. (Molemmilla pitkittyi ja tuli kiireellinen sektio.)

Täsmennän, että tuo sektio mulla ja äidilläni. Tyttäreni ei ole vielä synnyttänyt. 

Vierailija
6/29 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkavat nykyään aiemmin kuin ennen. Jo lievä ylipaino aikaistaa kuukautisten alkamista. 

Vierailija
7/29 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttärellä alkoi 4 v aiemmin kuin minulla ja hän on 10 cm lyhyempi kuin minä. 

Vierailija
8/29 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä. Minulla alkoi n. 16 v, toisella tyttärellä 12 v ja toisella 14 v. 

Vierailija
9/29 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttärellä jo 11v....itellä oli 13v. Olin vähän hölmö kun en ollut vielä menkoista kerinnyt puhua tyttärelle. Tuli wilmaan sitten viesti terveydenhoitajalta ja kehotus puhua niistä. En vain ollut ajatellut että niin aikaisin alkaa

Vierailija
10/29 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 13 v, lähes 14. Esikoisen menkat alkoivat 12 vuotiaana ja nuoremman samassa kuussa kun myöhemmin täytti 13. 

Vierailija
11/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi, kun olin juuri täyttänyt 14 ja olin melkoinen rimpula silloin vielä. Tytär on nyt 11 ja valkovuoto on alkanut. Mietin, alkaakohan pian menkatkin. Hän on jotenkin teinimmän näköinen ja päätä pidempikin muita luokan tyttöjä. 

Vierailija
12/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Esikoisella alkoi 3 vuotta nuorempana kuin minulla (2 vuotta vanhempana kuin isänsä äidillä). Toisella suunnilleen saman ikäisenä kuin minulla. Kaksi nuorinta vähän nuorempana kuin minulla.

Vierailija
13/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttärellä jo 11v....itellä oli 13v. Olin vähän hölmö kun en ollut vielä menkoista kerinnyt puhua tyttärelle. Tuli wilmaan sitten viesti terveydenhoitajalta ja kehotus puhua niistä. En vain ollut ajatellut että niin aikaisin alkaa

Miten ihmeessä 11v kanssa ei ole vielä puhuttu kuukautisista?

11v on jo vuosikymmeniä ollut ihan tavallinen ikä kuukautisten alkamiseen, ei mitenkään aikaisin.

Vierailija
14/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat alkavat nykyään aiemmin kuin ennen. Jo lievä ylipaino aikaistaa kuukautisten alkamista. 

Tilastojen mukaan kuukautisten alkamisikä ei ole aikaistunut mitenkään merkittävästi enää 60-luvun jälkeen.

Vierailija
15/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Identtisistä kaksosista toisella alkoi 11v ja toisella 13v., itselläni 12v. Kuukautisten alkamisikään vaikuttaa moni asia.

Vierailija
16/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11v on jo vuosikymmeniä ollut ihan tavallinen ikä kuukautisten alkamiseen, ei mitenkään aikaisin.

Miksi sheimaat? Tuossahan tuo henkilö sanoo, että itsellä alkoi 13v ja ei vain tullut mieleen. -ap

Vierailija
17/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran aiemmin alkoivat omalla tyttärellä, hän oli seiskalla, kun taas itse muistelen olleeni reilusti kasilla.

Vierailija
18/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sheimaat? Tuossahan tuo henkilö sanoo, että itsellä alkoi 13v ja ei vain tullut mieleen. -ap

Eihän se milloin itsellä on alkanut kuukautiset tarkoita että lapsilla alkaa just samaan aikaan.

Vierailija
19/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 12, mutta tyttärellä vasta 14. Kova urheilemaan ja hoikka eli ehkäpä siksi ei tyttärellä aikaistunut.

Vierailija
20/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se asiallinen tieto kuukautisista pitäisi saada jo hyvissä ajoin ennen kuukautisten alkamista. Käytännössä viimeistään noin 9-vuotiaana, kun kuukautisten todennäköinen alkamisikä lähestyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi