Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoivatko tyttäresi menkat samassa iässä kuin sinulla?

Vierailija
30.06.2025 |

Kuulemma äidiltä periytyy se, milloin menkat alkavat. Menikö se teillä niin, että samassa iässä on alkanut molemmilla?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole juuri periytynyt. Äidillä alkoi 11v, minulla 12v, sisarilla 10v ja 15v, omilla tyttärillä molemmilla 14v. Aika laidasta laitaan normaalin rajoissa.

Synnytyksen periytyminen liittyy lantion mallin periytymiseen. Minulla ja äidillä ollut kohtalaisen helpot synnytykset, sisko peri isän puolelta lantion ja synnytys oli vaikea.

Vierailija
22/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 12, mutta tyttärellä vasta 14. Kova urheilemaan ja hoikka eli ehkäpä siksi ei tyttärellä aikaistunut.

Minäkin olin hoikka ja harrastin kilpatasolla taitolauistelua, mutta kuukautiset alkoi kun olin 10v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä alkoi vasta yläasteella, olisinkohan ollutv14-15. Tytöllä alkoi 11v 

Vierailija
24/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkat alkavat nykyään aiemmin kuin ennen. Jo lievä ylipaino aikaistaa kuukautisten alkamista. 

Tilastojen mukaan kuukautisten alkamisikä ei ole aikaistunut mitenkään merkittävästi enää 60-luvun jälkeen.

Totta, keskimääräinen alkamisikä on ollut jo vuosikymmeniä noin 12 vuotta.

Vierailija
25/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, itselläni jo 12 (melkein 13), tytöllä vasta 16. On urheilija. Tai voiko miehen suvulla olla vaikutusta? Ei kyllä kyselty heiltä.

Vierailija
26/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12, tytär 13.

Vierailija
27/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, itselläni jo 12 (melkein 13), tytöllä vasta 16. On urheilija. Tai voiko miehen suvulla olla vaikutusta? Ei kyllä kyselty heiltä.

Ei kuukautisten alkaminen riipu vaan yhdestä tekijästä vaan hyvin monesta.

Vierailija
28/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, molemmilla 11-vuotiaana. Olin ennakoinut ja puhunut kuukautisista ja naiseksi kehittymisestä jo hyvissä ajoin, ettei se tulisi samanlaisena shokkina kuin itselleni ennen kuin kuukautisista tai murrosiästä oli ollut viitosluokalla terveystiedon kursseja. En halunnut tyttäreni joutuvan hädissään kyselemään äidiltään apua, niin kuin itse joudin tekemään koska minulla ei ollut siteitä varattuna.

Ihan yhtä lailla olen puhunut pojalleni murrosiästä hyvissä ajoin, etteivät hekään ole joutuneet kokemaan häpeää kaiken sen hämillisyyden keskellä, mitä murkkuikä tuo.

Vierailija
29/29 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, molemmilla 11-vuotiaana. Olin ennakoinut ja puhunut kuukautisista ja naiseksi kehittymisestä jo hyvissä ajoin, ettei se tulisi samanlaisena shokkina kuin itselleni ennen kuin kuukautisista tai murrosiästä oli ollut viitosluokalla terveystiedon kursseja. En halunnut tyttäreni joutuvan hädissään kyselemään äidiltään apua, niin kuin itse joudin tekemään koska minulla ei ollut siteitä varattuna.

Ihan yhtä lailla olen puhunut pojalleni murrosiästä hyvissä ajoin, etteivät hekään ole joutuneet kokemaan häpeää kaiken sen hämillisyyden keskellä, mitä murkkuikä tuo.

Nuo koulun opetussuunnitelmat siitä tätä murrosikää käydään läpi viidennellä luokalla, ainakin meillä vielä kevätpuolella, on kyllä ihan auttamattoman myöhään. Silloin jo todella monella on 11-12v alkanut kuukautiset. Olisi varmasti hyödyllisempää käsitellä asiaa vaikka kolmannella tai edes neljännellä luokalla, silloin useampi ehtisi saada nämä tiedot ennen sitä varsinaista murrosiän alkamista.