Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirveä vuokramökki

Vierailija
30.06.2025 |

Moi

Tulin tänään viikon mittaiselle lomalle vuokramökille. Kohteessa on kyllä kaikki pelit ja vehkeet, mitä luvattiin, mutta täällä on ihan hirveän likaista ja makea, ummehtunut haju. Mietin jo ovella, käännynkö heti takaisin. Liesituuletin ja kaappien alaosat näyttävät siltä, ettei niitä ole koskaan pesty/pyyhitty. Makea haju tulee varmaan muovimatosta ja huonosta ilmanvaihdosta. En kyllä ymmärrä, mitä järkeä on ollut laittaa muovimatto hirsi'huvilaan".

Mitä tässä kuuluu tehdä, miten olette vastaavassa tilanteessa toimineet? Olenko yhteydessä omistajaan ja pyydän hinnanalennusta? Vai kokonaan rajat takaisin? En tiedä pystynkö olemaan täällä...

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota kuvia ja puolueeton lausunto joltain löyhkästä. Viime kädessä kuluttaja-asiamies auttaa. Soita sellaiselle ja kysy, mitä pitää heti tehdä.

Kuluttaja-asiamies ei voi vaatia tekemään jotain, hän voi vain suositella korvausta. Lisäksi tuo likaisuus ja makea haju ovat subjektiivisia kokemuksia, yleensä mökki pitää siivota vuokra-ajan päätteeksi tai pitää maksaa siivouksesta erikseen. Outoa, jos vuokramökillä on pinttynyttä likaa tänäkin vuonna jo noin 5 vuokralaisen jälkeen.

Vuokranantajalta voi vaatia mitä vain, mutta jos siellä ei ole olennaisia puutteita suhteessa siihen, mitä esittelytekstissä ja kuvissa oli, niin aika hankala saada korvausta siitä, että kokee kokemuksen.

No tämä. Ei todellakaan maksa vaivaa, menee vaan ikä ja mielenterveys. Olen ollut kuluttaja-asiamiehen kans

Jauts, mulla on tuo sama prosessi kesken juuri nyt, on kestänyt jo yli vuoden. Se alku oli kaikista pahin. Nyt en enää ole sitä asiaa pitkään aikaan edes stressannut, mutta oli kyllä silloin alussa unettomia öitä, sykkeet tapissa ja kauhea vääntö. Liittyi asuntoon.

Vierailija
42/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy milloin siivottu tai mainitse miksei ole siivottu, pyytäisin osan rahoista takaisin. Onko siivousvälineitä ja puhdistua aineita jos siivoat itse ja jäät sovituksi ajaksi.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovimatto pois, kunnon tuuletus, osta pullo tolua pyyhi sillä pinnat ja tee ilmoitus omistajalle.

Vierailija
44/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokrannut mökkejä 30 vuotta ja vaikka kokemusta riittää aina ei mene putkeen. On tapauksia, että mökin omistaja ei yksinkertaisesti vain ymmärrä mökkinsä tasoa saati olisi hakenut kokemusta vuokraamalla muiden mökkejä vertailun vuoksi. Kuvista, puhelinkeskusteluista huolimatta vastaukset kysymyksiini ovat niin myönteisiä, vilpittömiä, etten halua myöskään ottaa perusnegaa asennetta. Siksi etsin mökit aina välityssivujen kautta, joissa on pakko olla Malo-laatuluokitus mukana. Suosittelen tutustumaan luokitukseen, koska se aika samanlainen kuin hotellien tähtiluokitus. Jos laatu ei vastaa lupausta siitä on helppo tehdä valitus ja neuvotella hinnan alentamisesta. 

Vierailija
45/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta omistajan pitäisi huolehtia siivous just ennen kun vuokralaiset tulevat. 

Vierailija
46/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta omistajan pitäisi huolehtia siivous just ennen kun vuokralaiset tulevat. 

Aika useinhan näin onkin. Tosin ei omistaja sitä välttämättä itse tee vaan ostaa siivouspalvelun.

Vierailija
47/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin mene, vuokraaja olettaa että noin joka kolmas asukas tekee suursiivouksen ja siivoaa niiden parin välissä olevan siivoamattoman sotkut. 

Palautesysteemi on toki hyvä olla jo muutama palaute antaa ainakin suuntaa-antavan kuvan mökistä.

Vierailija
48/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa teistä vastailijoista, lukekaa koko ketju. Aloittaja on jo täällä kommentoinut tilanteen etenemisestä.

Vierailija
49/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain yhteyden omistajaan. Pahoitteli keittiön kuntoa. Ei pystynyt järjestämään tähän hätään siivoojaa, mutta tarjoutui hyvittämään 100 e (loppusiivouksen hinta), jos teen itse. Suostuin tähän. Hajun epäili johtuvan edellisistä vuokralaisista.

Katsotaan, pystyykö täällä huomenna perusteellisen kuurauksen ja tuuletuksen jälkeen olemaan, tänään en enää jaksa siivota. Nyt lasi viiniä, hetki kirjaa ja petinpohjalle. Pidän tuuletusikkunat yön auki niin ehkä pystyn nukkumaan.

Ap

Eihän siellä mitään loppusiivousta edes ollut tehty, vaikka se hintaa oli ilmeisesti lisätty.

Ei varmaan ollutkaan tehty, en tiedä ovatko edelliset siitä maksaneet. Itse siis en ole siitä maksanut. Eli nyt sitten siivoan kahdesti, tullessa ja lähtiessä.

Ap

Siis sait satasen alennusta , että siivoat nyt ja sitten vielä lähtiessä..... oudoksi menee , ehditkö nauttia lomastakaan ?

Vierailija
50/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen mökin suursiivousta... melko pieneen korvaukseen tyydyit. Jos siellä tosiaan oli ihan hirveän likaisa niin todennäköisesti siivous on ollut puutteellista pidempään kuin pelkän edellisen asukkaan loppusiivouksen osalta. Loppusiivoukseen ei mikään suursiivous kuulu. Normi mökin loppusiivouksen kuluu ehkä tunti jos sitäkään.

Vierailija
51/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että voisko haju olla k a n n a b i k s e n pössyttelystä, sehän jättää kaamean imelän hajun sisätiloihin jos siellä on polteltu. 100e hyvitystä noilla ehdoilla on kyllä törkeää, olisi saanut ukko/akka ottaa puolet tai 2/3 hinnasta pois. 

Vierailija
52/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reili hinnan alennus pitää saada jos ei ole siisti ja siivottu mökki.

Vierailija
53/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sijaitsee? Kerro meillekin niin me muut ei vuokrata samaa p*skaa

Vierailija
54/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa vuokrata mökki niin kai sitä on varaa kärvistellä viikko? Kaikki eivät saa edes ruokaa pöytään ja ny joku urpo valittaa kun mökki ei ollutkaan luksusta. Oletko koskaan vieraillut köyhän kotona?

Vierailija
55/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vuokraan aina Lomarenkaan kautta, eihän niistäkään täysin varma voi olla mutta siellä on ainakin arvostelut jotka luen hyvinkin tarkkaan ja aika nappiin on mennyt lähes joka kerta, mökki on ollut sellainen mitä on luvattukin. Ja jos löytyy kiva, niin sitä ollaan vuokrattu sitten useampaan kertaankin. 

Vierailija
56/62 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Olen nyt siivonnut oikein kunnolla. Imurointi (myös sohvat ja nojatuolit), lattioiden moppaus, kaikkien pyöröhirsien pyyhintä, liesituulettimen ja muiden tarvittavien likaisten pintojen sekä terassien pesu. Hajukin lähti. Liesituulettimen suodattimessa oli ihan uskomaton määrä rasvaa ja likaa. kkynnysmattoja lukuun ottamatta täällä ei onneksi ole mattoja.

Olen tyytyväinen. Jonkin mielestä korvaus voi olla pieni, mutta minulla on vielä vajaan viikon verran aikaa nauttia lomasta. Loma olisi voinut olla ikävämpi, jos olisin alkanut vänkäämään vuokranantajan kanssa. Loppusiivouksessa ei kauaa mene kun olen nyt siivonnut kunnolla.

Toki annan vuokranantajalle vielä palautteen, että perussiivouksen lisäksi kannattaa teettää perusteellinen suursiivous vähintään kerran vuodessa, mieluiten kaksi.

Vierailija
57/62 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta halvimmista vaan, enimmäkseen mökkien kunto mitä luvattu.. Viihtyminen ok ja valitus tiskiin aina kun sade pilaa kaiken. (vakaville tiedoksi, huumoria)

Mut ihminen joka valittaa ulkohuussista että *aska haisi saa kyllä hyvät naurut.

Kaikenmaailman kitisijät valittavat pahaa oloaan netissä, tyytyväiset mökkivuokraajat eivät kehuskele julkisesti mutta näinhän se vähän tuppaa olemaan monessakin asiassa. 

Vierailija
58/62 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokrannut mökkejä 30 vuotta ja vaikka kokemusta riittää aina ei mene putkeen. On tapauksia, että mökin omistaja ei yksinkertaisesti vain ymmärrä mökkinsä tasoa saati olisi hakenut kokemusta vuokraamalla muiden mökkejä vertailun vuoksi. Kuvista, puhelinkeskusteluista huolimatta vastaukset kysymyksiini ovat niin myönteisiä, vilpittömiä, etten halua myöskään ottaa perusnegaa asennetta. Siksi etsin mökit aina välityssivujen kautta, joissa on pakko olla Malo-laatuluokitus mukana. Suosittelen tutustumaan luokitukseen, koska se aika samanlainen kuin hotellien tähtiluokitus. Jos laatu ei vastaa lupausta siitä on helppo tehdä valitus ja neuvotella hinnan alentamisesta. 

Malo-mökit on usein maatilan omilla mailla ja jotkut omistajat kyttää koko ajan. Kerran näimme, kun omistaja meni sisään mökkiin omilla avaimillaan, kun olimme tulossa pyöräretkeltä. Ei olisi ollut perusteltua syytä epäillä meitä mistään. Ollaan keski-ikäinen pariskunta, raittiita ja tupakoimattomia.

Vierailija
59/62 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen mennyt epäsiistiin mökkiin ja lähtiessä olen aina siivonnut hyvin. Järjestäen ovat jääneet siistimpään kuntoon kuin mitä oli tullessa. En ole alennuksia pyytänyt mutta antanut palautetta.

Itsekin vuokraan ulos mökkiä. Välisiivouksia en tee itse vaan siivousfirma - turhan pitkä välimatka käydä joka vuokralaisen välissä tsekkaamassa. Olen itse mökilläni myös vuosittain pari viikkoa, jotta näen että kaikki toimii ja viihdyn siellä itse. Samalla siivoan kunnolla, menee useampi päivä kun pesen ikkunat, kaapit, laatikot, tsekkaan petivaatteet, matot ja astiat, takkapuutilanteen, vaihdan kiuaskivet jne. Uusin kaikkea huoletta kun ne saa verotuksessa vähentää ja esim. joskus pesetin petivaatteet pesulassa mutta samalla hintaa saan uudet vaikka se nyt tuhlausta toisaalta onkin mutta roskiin vaan vanhat. Ja vaihdan huonekalut oikeille paikoilleen kun monet tuntuu siirtelevän niitäkin ja lyövän naulojakin seiniin :(

Vierailija
60/62 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se niin mene, vuokraaja olettaa että noin joka kolmas asukas tekee suursiivouksen ja siivoaa niiden parin välissä olevan siivoamattoman sotkut. 

Palautesysteemi on toki hyvä olla jo muutama palaute antaa ainakin suuntaa-antavan kuvan mökistä.

Yritän yleensä jättää paikat parempaan kuntoon kuin ne olivat tullessa. Yleensä se ei ole vaikeaa, sillä ihmisillä on hyvin suurpiirteinen käsitys siitä mikä on "siivottu".

Yleensä on viety isommat roskat ja ehkä näytetty vähän imuria keskilattialle, mutta seinien vierustat ja huonekalujen alustat pölykerroksen alla, vesihanat pinttyneen töhkän peitossa, vessanpöntössä istuinrenkaan alla likarannut, pesualtaita ei ole pesty eikä keittiön tasoja/ruokapöytää pyyhitty ollenkaan, tuoleista puhumattakaan (yhdessä kohteessa käsi tarttui ruokapöydän tuolin selkänojaan kiinni kun siihen tarttui). Tavallisesti myös hellalla on muutaman edellisen ruuanlaittajan roiskeet, välillä seinillä asti.

Eikö nämä oikeasti yhtään häiritse silmää, vai miten ihmiset pystyvät lähtemään pois ajatellen että "kyllä nyt on siistiä"? Ammattisiivoojatuttuni sanoikin, että siivouksen taso on helppo todeta vesihanoista. Jos ne ovat p*skaiset, muualtakin on oikaistu.