Ootko tyytyväinen lomasi ajankohtaan?
Koska sulla on loma ja miksi juuri silloin? Ootko tyytyväinen loman ajankohtaan?
Kommentit (64)
Sain pitkälti päättää ajankohtani niin olen lomalla juhannuksesta elokuun puoliväliin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen, itse saan lomat suunnitella. Juuri tänään alkoi 2 viikon loma, ja tämä ihan perheen yhteisen ajan kannalta hyvä ajankohta. Sitten pidän vielä elo- ja syyskuussa viikon.
Noilla pätkityillä lomilla ei ole mitään virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen, itse saan lomat suunnitella. Juuri tänään alkoi 2 viikon loma, ja tämä ihan perheen yhteisen ajan kannalta hyvä ajankohta. Sitten pidän vielä elo- ja syyskuussa viikon.
Olen samaa mieltä. Siksi se yleinen tapa onkin 4 viikkoa. Toki jollain pätkityt lomat toimii tai ainakin he luulevat niiden toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitajana terveysasemalla joka pistettiin kiinni kesäksi. Joten ei, en voinut valita loman ajankohtaa. Työnantaja myös määräsi pitämään mahdollisimman paljon lomaa kesällä. Mieluummin olisin pitänyt muinakin vuodenaikoina. Aika absurdia ettei sitten esim.palkatonta lomaa saanut. Olisi työnantajakin säästänyt. Päätös sulusta tehtiin niin myöhään ettei kukaan pystynyt enää varaamaan mökkejä, matkoja, ei mitään. Mieskin pitää eri aikana joten eipä tullut perhelomaa minulle eikä monelle muulle. Juu, työhyvinvointi on tällä hetkellä nolla tässä puljussa. Soteuudistus on syvältä.
Eihän se työnantaja siinä mitään säästä, jos joutuisi ottamaan palkattoman ajaksi sijaisen. Päinvastoin.
Ja on siinä sekin, että jos yhdelle myöntää palkatonta, niin pitäisi kaikille muillekin tasapuolisesti mahdollistaa se sama. Kalliiksi tulisi!
Jaa, kesä - heinä- ja elokuustakin puolet lomaa. En valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko lomajärjestelmä pitäisi uudistaa. Kuukauden loma heinäkuussa on muinasjäänne ajalta, jolloin kaikilla oli mökit, autot, piti elää heteronormatiivisesti kaapissa ym, eikä ketään haitannut, jos Suomi meni heinäkuuksi kiinni. Maailma on muuttunut ja loma tuntuu olevan monille lähinnä etelään lentämistä, kun mitään muutakaan ei osata eikä voi tehdä. Ihminen kaipaa lomaa ympäri vuoden ja se pitäisi kaikille sitä haluaville mahdollistaa ympäri vuoden. Sekin on älytöntä, että uudessa työpaikassa aloittavilla lomaa ei ole.
Mietihän asiaa uudelleen. Ei yhteiskunta pyörisi, jos kaikki halukkaat lomailisivat ympäri vuoden. Itse teen opetusta. Mitäs jos minä päättäisin olla lomalla syys-lokakuun? Tai jos olisin lomalla vaikka joka viikon to-pe. Minusta on ihan hyvä käytäntö, että joka maassa on lomakuu, milloin enemmistö lomailee. Nyt on jo ihan tarpeeksi haastei
Mistä lähtien heinäkuusta on muka tullut joku pakollinen lomakuukausi?
Pidn loman kun haluan eli tähän asti ollut töissä. Pian olis pakko alotella et kerkee kesällä ennen koulun alkua. Jospa viikon sisään alottelis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Siksi se yleinen tapa onkin 4 viikkoa. Toki jollain pätkityt lomat toimii tai ainakin he luulevat niiden toimivan.
Esimerkiksi taloushallinnon alalla harvoin saa pitää neljä viikkoa putkeen. Meillä kolme viikkoa putkeen maksimi, osa ei pysty pitämään kuin kaksi viikkoa raportointien takia, jotka ovat eri asiakkailla monesti eri aikaan. Yleinen käytäntö alalla, olen ollut viimeisen 15 vuoden aikana kahdessa eri yrityksessä töissä ja pätkinyt lomani.
No joo, vaikka tuntuu että sen alkuun onkin ikuisuus. Loma alkaa 21.7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄 olipas typerä kommentti.
Eri
Vierailija kirjoitti:
En ole tyytyväinen. Taas olin se, joka joutui joustamaan, kun ei ole enää lapsia kotona. Toiveeni oli pitää isompi osa lomasta heinäkuussa, mutta nyt lomailen lähinnä elokuussa.
Ymmärrän kyllä päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien lomatoiveet, jos sijaispäiväkoti on hankalan matkan päässä, mutta kyllä lukiolaisen pitäisi jo osata lomailla ilman äitiä edes osa lomistaan.
Puolusta oikeuksiasi ja ota työpaikan henkilöstöhallintoon yhteyttä. Sitten yhdenvertaisuusvaltuutettuun.
Vierailija kirjoitti:
Koko lomajärjestelmä pitäisi uudistaa. Kuukauden loma heinäkuussa on muinasjäänne ajalta, jolloin kaikilla oli mökit, autot, piti elää heteronormatiivisesti kaapissa ym, eikä ketään haitannut, jos Suomi meni heinäkuuksi kiinni. Maailma on muuttunut ja loma tuntuu olevan monille lähinnä etelään lentämistä, kun mitään muutakaan ei osata eikä voi tehdä. Ihminen kaipaa lomaa ympäri vuoden ja se pitäisi kaikille sitä haluaville mahdollistaa ympäri vuoden. Sekin on älytöntä, että uudessa työpaikassa aloittavilla lomaa ei ole.
Oli loma missä vaiheessa vuotta tahansa, osa porukasta tulee viettämään sen lentämällä johonkin lomakohteeseen. Lomajärjestelmät eivät voi sanella miten ihmiset lomansa viettävät. Deal with it.
"Eihän se työnantaja siinä mitään säästä, jos joutuisi ottamaan palkattoman ajaksi sijaisen. Päinvastoin.
Ja on siinä sekin, että jos yhdelle myöntää palkatonta, niin pitäisi kaikille muillekin tasapuolisesti mahdollistaa se sama. Kalliiksi tulisi"
Kun ei sijaisia palkata lainkaan tänä kesänä. Sehän tässä jutussa oudoksuttaa. Palkattoman loman pitäminen olisi siis ollut säästöä.
"Mistä lähtien heinäkuusta on muka tullut joku pakollinen lomakuukausi?"
Sehän on mennyt ihan ilmojen mukaan ja noin yleisesti heinäkuu on ollut sään puolesta parasta aikaa lomalla Suomessa. Muualla taas elokuu, joka on kuumin kuukausi. Koulut on myös silloin koko kuukauden kiinni, joten perheet saa olla yhdessä. Heinäkuuksi on myös helpointi löytää sijaisia, koska nuorilla ja opiskelijoilla on lomaa. Rekry ympäri vuoden olisi haastavaa. Esimerkiksi tehtaat pyörii hyvin pitkälti kesätyöntekijöiden voimalla. Jos omat työntekijät, alihankkijat, kuljettajat jne. lomailisivat miten sattuu, niin meillä seisoisi tuotanto vähän väliä. Paljon on muitakin aloja mitä yhteinen loma-aika tulee.
Ei ole erikseen lomia. Voin nauttia vapaa-ajasta milloin vain haluan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kiertävä loma. Olen tyytyväinen, tämä on tasapuolisin tapa. Mutta olen tyytymätön siihen, ettei saa pitää enempää kuin 3 viikkoa yhteen putkeen.
Olen käsittänyt, että työntekijällä on oikeus pitää lomaa 4vko putkeen (jos kerran lomaa tuon verran on tienattuna).
Meillä ainakin näin. Työnantaja toivoo meillä, että pidettäisiin 3vko ja 1 viikko myöhemmin, mutta meidän ei ole pakko suostua. Itse pidän 3vko, koska minusta on mukavaa, että myöhemmällekin jää lomaa. Mutta pari läheisinä työkaveria pitää sen 4vko, eikä työnantajalla ole siihen mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
"Eihän se työnantaja siinä mitään säästä, jos joutuisi ottamaan palkattoman ajaksi sijaisen. Päinvastoin.
Ja on siinä sekin, että jos yhdelle myöntää palkatonta, niin pitäisi kaikille muillekin tasapuolisesti mahdollistaa se sama. Kalliiksi tulisi"
Kun ei sijaisia palkata lainkaan tänä kesänä. Sehän tässä jutussa oudoksuttaa. Palkattoman loman pitäminen olisi siis ollut säästöä.
Mutta sullahan olisi sitten joka tapauksessa ollut kertyneitä lomapäiviä pidettävänä. Ei se palkaton loma niitä kuluta. Säästöähän se on, että koko pulju suljetaan ja kaikki pitää ne lomat just silloin samaan aikaan, kun on pulju kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä haluaisi olla lomalla neljä viikkoa putkeen. Mulle sopii kaksi viikkoa kerrallaan ja se toimii oikein hyvin. Ehdin hyvin rentoutua ja levätä tuoa aikana. Minusta on mukavaa pitää lomaa pitkin vuotta ja saan näin useamma levähdystauon vuodessa. Pidän lomaa keväällä, kesällä ja syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kiertävä loma. Olen tyytyväinen, tämä on tasapuolisin tapa. Mutta olen tyytymätön siihen, ettei saa pitää enempää kuin 3 viikkoa yhteen putkeen.
Olen käsittänyt, että työntekijällä on oikeus pitää lomaa 4vko putkeen (jos kerran lomaa tuon verran on tienattuna).
Meillä ainakin näin. Työnantaja toivoo meillä, että pidettäisiin 3vko ja 1 viikko myöhemmin, mutta meidän ei ole pakko suostua. Itse pidän 3vko, koska minusta on mukavaa, että myöhemmällekin jää lomaa. Mutta pari läheisinä työkaveria pitää sen 4vko, eikä työnantajalla ole siihen mitään sanomista.
Kannattaa lukaista vuosilomalaki, eikä mennä vaan oman käsityksen mukaan, joka saattaa olla hyvinkin hataralla pohjalla.
Ohis
Mikä loma? Terveisin uudessa työssä aloittanut.