Ootko tyytyväinen lomasi ajankohtaan?
Koska sulla on loma ja miksi juuri silloin? Ootko tyytyväinen loman ajankohtaan?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen, itse saan lomat suunnitella. Juuri tänään alkoi 2 viikon loma, ja tämä ihan perheen yhteisen ajan kannalta hyvä ajankohta. Sitten pidän vielä elo- ja syyskuussa viikon.
Noilla pätkityillä lomilla ei ole mitään virkaa.
Olen samaa mieltä. Siksi se yleinen tapa onkin 4 viikkoa. Toki jollain pätkityt lomat toimii tai ainakin he luulevat niiden toimivan.
Minä en ole IKINÄ halunnut pitää neljää viikkoa putkeen. Se on ihan liian pitkä pätkä kerralla pidettäväksi ja sitten, kun se on ohi, niin on jo oikeastaan kaikki lomat mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän se työnantaja siinä mitään säästä, jos joutuisi ottamaan palkattoman ajaksi sijaisen. Päinvastoin.
Ja on siinä sekin, että jos yhdelle myöntää palkatonta, niin pitäisi kaikille muillekin tasapuolisesti mahdollistaa se sama. Kalliiksi tulisi"
Kun ei sijaisia palkata lainkaan tänä kesänä. Sehän tässä jutussa oudoksuttaa. Palkattoman loman pitäminen olisi siis ollut säästöä.
Mutta sullahan olisi sitten joka tapauksessa ollut kertyneitä lomapäiviä pidettävänä. Ei se palkaton loma niitä kuluta. Säästöähän se on, että koko pulju suljetaan ja kaikki pitää ne lomat just silloin samaan aikaan, kun on pulju kiinni.
On lomapäiviä. Mutta kyse onkin siitä että niitä olisi pitänyt mieluummin muuna ajankohtana kuin kesällä putkeen. Nyt jää lasten syyslomat, hiihtolomat ym.pitämättä samaan aikaan. Silloinkaan ei palkattomia saa. Eipä tehdä lomamatkoja yhdessä eikä muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän se työnantaja siinä mitään säästä, jos joutuisi ottamaan palkattoman ajaksi sijaisen. Päinvastoin.
Ja on siinä sekin, että jos yhdelle myöntää palkatonta, niin pitäisi kaikille muillekin tasapuolisesti mahdollistaa se sama. Kalliiksi tulisi"
Kun ei sijaisia palkata lainkaan tänä kesänä. Sehän tässä jutussa oudoksuttaa. Palkattoman loman pitäminen olisi siis ollut säästöä.
Mutta sullahan olisi sitten joka tapauksessa ollut kertyneitä lomapäiviä pidettävänä. Ei se palkaton loma niitä kuluta. Säästöähän se on, että koko pulju suljetaan ja kaikki pitää ne lomat just silloin samaan aikaan, kun on pulju kiinni.
On lomapäiviä. Mutta kyse onkin siitä että niitä olisi pitänyt mieluummin muuna ajankohtana kuin kesällä putkeen
Niin eli tuolloin olisi joutunut palkkaamaan sen sijaisen sinun lomasi ajaksi, tai työkaverisi olisivat kärsineet kasvaneesta työrkuormasta tai asiakkaat eivät olisi saaneet tarvitsemiaan aikoja. Nosta nyt katseesi sieltä omasta navastasi edes hetkeksi. Ei se sinun lomasi vaikuta vain ja ainoastaan sinuun siellä työpaikalla.
Pidin pari viikkoa kesäkuussa, pari viikkoa pidän heinäkuussa, pari viikkoa elokuussa ja viikon syyskuussa.
varhaiskasvatuksen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Pidin pari viikkoa kesäkuussa, pari viikkoa pidän heinäkuussa, pari viikkoa elokuussa ja viikon syyskuussa.
Minä pidän lomat myös jaksoissa. Jaksan paljon paremmin vuoden noin kuin pitäisin kaikki lomat vaan putkeen. Otan lomaa heinäkuussa, syyskuussa, lokakuussa ja marraskuussa. Loka- ja marraskuun vaihteessa menen ulkomaille lämpimään. Sitten taas jaksaa joululomaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Tuostahan tulee 7 viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko lomajärjestelmä pitäisi uudistaa. Kuukauden loma heinäkuussa on muinasjäänne ajalta, jolloin kaikilla oli mökit, autot, piti elää heteronormatiivisesti kaapissa ym, eikä ketään haitannut, jos Suomi meni heinäkuuksi kiinni. Maailma on muuttunut ja loma tuntuu olevan monille lähinnä etelään lentämistä, kun mitään muutakaan ei osata eikä voi tehdä. Ihminen kaipaa lomaa ympäri vuoden ja se pitäisi kaikille sitä haluaville mahdollistaa ympäri vuoden. Sekin on älytöntä, että uudessa työpaikassa aloittavilla lomaa ei ole.
Mietihän asiaa uudelleen. Ei yhteiskunta pyörisi, jos kaikki halukkaat lomailisivat ympäri vuoden. Itse teen opetusta. Mitäs jos minä päättäisin olla lomalla syys-lokakuun? Tai jos olisin lomalla vaikka joka viikon to-pe. Minusta on ihan hyvä käytäntö, että joka maassa on lomakuu, milloin enemmistö lomailee. Nyt on jo ihan tarpeeksi haastei
Opettajakaveri lähti viikon lomamatkalle toukokuussa ja omilta kouluajoilta muistan, että meillä oli joku sijainen, kun ope oli syksyllä golfaamassa Espanjassa. Että kyllä siihenkin sopeudutaan. Meidän alalla monet on lomalla syksyllä, kun kesä on sesonkia.
Itse kyllä lomailen mielelläni kesällä ja onhan se kivaa, että lomalla voi olla seuras muista lomalaisista. Tämän vuoden loma on juhannuksesta neljä viikkoa, olen ihan tyytyväinen, vaikka mielelläni olisin ollut miehen kanssa vähän pidempään yhtä aikaa lomalla. Mutta päiväkotilaisen lomakuvioiden takia ollaan vain yksi viikko yhtä aikaa lomalla.
Kyllä vain. Olen joka vuosi omilla lomilla kesä-, heinä- ja elokuun, kertyneet lomat maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla etuoikeutetuilla narisijoilla on eri lomat kuin meillä muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla etuoikeutetuilla narisijoilla on eri lomat kuin meillä muilla.
Kyllä sotealalle tekijöitä mahtuu, että tervemenoa vaan! Eipähän tartte enää kadehtia.
"Niin eli tuolloin olisi joutunut palkkaamaan sen sijaisen sinun lomasi ajaksi, tai työkaverisi olisivat kärsineet kasvaneesta työrkuormasta tai asiakkaat eivät olisi saaneet tarvitsemiaan aikoja. Nosta nyt katseesi sieltä omasta navastasi edes hetkeksi. Ei se sinun lomasi vaikuta vain ja ainoastaan sinuun siellä työpaikalla."
Luetun ymmärtäminen? Sulkuaika tarkoittaa ettei mitään toimintaa ole. Koko terveysasema on kiinni kuten 12 muutakin terveysasemaa. Kaikki pitää lomansa silloin. Kukaan ei tee kenenkään töitä. Potilaat menevät lähimpään sairaalan päivystykseen 120 km päähän jos on akuutti kiireellinen vaiva. Kiireetöntä vastaanottoa ei ole lainkaan. On vaan lappu ovella että putiikki on kiinni. Yhtään lomapäiviä ei jää koko loppuvuodelle eikä keväälle. Ei minulle eikä monelle muulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tulla. 35 lomapäivää palaa. Jää talvelle vain 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aloilla on tuo lomamäärä?
Vierailija kirjoitti:
"Niin eli tuolloin olisi joutunut palkkaamaan sen sijaisen sinun lomasi ajaksi, tai työkaverisi olisivat kärsineet kasvaneesta työrkuormasta tai asiakkaat eivät olisi saaneet tarvitsemiaan aikoja. Nosta nyt katseesi sieltä omasta navastasi edes hetkeksi. Ei se sinun lomasi vaikuta vain ja ainoastaan sinuun siellä työpaikalla."
Luetun ymmärtäminen? Sulkuaika tarkoittaa ettei mitään toimintaa ole. Koko terveysasema on kiinni kuten 12 muutakin terveysasemaa. Kaikki pitää lomansa silloin. Kukaan ei tee kenenkään töitä. Potilaat menevät lähimpään sairaalan päivystykseen 120 km päähän jos on akuutti kiireellinen vaiva. Kiireetöntä vastaanottoa ei ole lainkaan. On vaan lappu ovella että putiikki on kiinni. Yhtään lomapäiviä ei jää koko loppuvuodelle eikä keväälle. Ei minulle eikä monelle muulle.
Sinä se et nyt tajua lukemaasi, vaan jankkaat tuota samaa. Juurihan sinä itse sanoit, että olisit pitänyt ne lomapäiväsi toisena ajankohtana eli muulloin kuin sulkuaikana! Eli kyllä, se tarkoittaa siinä tapauksessa noita asioita mitä tuolla ylempänä mainitsin.
Jatkokysymys: millä alalla olet ja montako lomapäivää sinulla on vuodessa?
Puoliso on lähihoitaja ja niilläkin on kesäsulku. Raskasta fyysistä työtä ja usein tuplavuoroja. Tuumasi että saikut kyllä lisääntyvät tällä menolla. Tulee muuten kalliiksi loppupeleissä. Ei tuota duunia jaksa kukaan seuraavaa kesälomaa odotellessa jos ei yhtään taukoa välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aloilla on tuo lomamäärä?
Kaveri on terveysalalla ja hänellä on 8 viikkoa lomaa vuodessa.
Kuulostaa valtion hommilta, niillä on vielä kovemmat lomat kuin kaupungin hommissa. HVAsta en tiedä, todennäköisesti sielläkin.
Loma on syyskuussa kuten oli myös viimevuonna. Ei paljoa naurata. Saldoakin on yli 200 tuntia. Mutta niitäkään ei saa pidettyä. Tai saa otettua yksittäisiä päiviä. Mutta ei kokonaisia viikkoja. Ja uutta saldoa kertyy nopeammin kuin vanhaa kuluu. Vuorotyö.
Olen, saan loman aina anomaani ajankohtaan.