Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**********Marrasmasujen keskiviikko***********

28.03.2007 |

Kuinka moni on jo käynyt neuvolassa?

Minulla oli eka neuvolakäynti eilen, ja neuvolantäti oli ihan mukava. Mies oli alussa mukana, mutta lähetin hänet takaisin töihin, kun alettiin ottamaan kaikkia kokeita.

Punnitus oli kurja, kun vaa' alle astuttiin vaatteet päällä. Lähtöpainoksi tuli jotain ihan muuta kuin kotivaaka sanoo. :-( Neuvolantäti sai la:ksi 5.11., itse olen saanut laskureilla 6.11. ja äitiyskortissa lukee ultraajan laskema 7.11. Kuitenkin ultraajan ja minun rv-laskelmat näyttivät samaa, joten ultraajan mukaan mun la on 40+1... Aika laillahan tuo neuvolakäynti oli paperihommaa, itselle aiheutti pienoisen yllätyksen hemoglobiini, joka oli vain 124 (normaalisti huitelee siinä 140:ssä, jopa 154 on ollut). Kävin samalla varaamassa fysioterapia-ajan ja minulle varattiin neuvolalääkäri (on mies ja minä kun en ole koskaan käynyt miesgynellä, eli vähän arveluttaa). Minulle oli uutta, että fysioterapiaan mennään jo näin varhaisessa vaiheessa, mutta hyvä homma on, että meistä odottajista pidetään hyvää huolta.

Kaiken kaikkiaan tuo nuvolakäynti (sekä maanantainen alkuraskauden ultra) saivat tämän odotuksen tuntumaan jotenkin konkreettisemmalta.

Onko teille tullut jo tietoa ultra-ajankohdista? Mulla olisi eka ultra 4.5. ja toka 15.6. Tämän toisen tosin yritän siirtää lomamatkasta johtuen hieman eri ajankohtaan.

Rouvavauva rv 8+1 (tuntuupa jo paljolta vaikka ihan riskiviikoilla vielä eletäänkin)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu ettei nää päivät nyt kulu ollenkaan..tänäkin aamuna olin ihan varma että on jo perjantai tai edes torstai..

TyöpaikkaG; Oon siis tytön kanssa vielä kotona(siks nää päivät varmaan sekaisin onkin:) ), ja nyt jos kaikki menee miten pitääkin niin jatkan kotona olemista.

Neuvolasta; Eilen sain vasta varattuu ajan neuvolaan, ja sain sen viikon päähän tiistaille. Silloin pitäis olla rv 8.

Muistan kyllä esikosta, kun neuvolan vaaka näytti tosiaan ihan mitä sattuu, eli 2-3 kiloa oli olevinaan tullut jo siihen rv 10 mennessä jo lisää..osa ainakin johtui vaatteista..:) Piti kyllä syödäkin ihan eri tavalla kuin normisti, ettei ois paha olo tullut, joten en sikäli ihmettele yhtään vaikka ois oikeesti painoa tullut lisää.

Illalla menin nukkumaan siinä 23 maissa, mut tänä aamuna piti vasta puol 9 nousta veskiin. Alkaako rakko tottua jotenkin vai eikö mulla enää oo sit niin kova hätä? Ja mietityttää kans et onko sit kaikki kunnossa jos tääkin oire häviää..

Nyt aamutoimia jatkamaan..

Mukavaa keskiviikkoa!

Vierailija
2/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue] Miula on eka neuvola ens viikon tiistaina ja siellä olis sitten tarkoitus varata aika äitiyspolille ultraan ja lääkärin luokse jotta saadaan lääkkeet ja sokerihommelit aluilleen....voi plääh...=/

Olikohan se NASULINA joka kyseli noista ultrista (sorry jos nicci menee väärin) mutta mie en ainakaan ole saanut noissa kahdessa aikaisemmassa raskaudessa mahdollisuuden kuin monpaan kumpaan ultraan, siis ollaan päästy joko np-ultraan taikka sitten rakenneultraan. Np-ultrassa olen molemmissa käynyt jotenka rakenneultra oliskin ihan uusi kokemus...=D

Mitäs kokemuksia teillä on lapsivesipunktiosta??

Missä tapauksissa se tehdään??

Ja tässä sitten tämä:

http://groups.msn.com/Marrasmurut2007

Katsotaan onnistuuko....

Siellä on kohta jossa lukee: Liity

Siitä vaan sitten rekisteröitymään!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nuo rekisteröitymiset menee miun kautta jotenka saattaa hieman kestää aina välillä kun ennätän niitä päivittämään kuin kuitenkin on noiden muksujen kanssa muutakin tekemistä =D =D

Minny&muksut ja Jaska6+5 [/color]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin sitten minäkin uskaltautua kirjoittamaan, vaikka alku mennytkin vähän peläten ja jännittäen. Oli nimittäin monta viikkoa kovat vatsakivut ja edelleenkin on teräviä vihlaisuja lähes päivittäin. Eilen oli ultra ja siellä se masuasukki oli ihan oikeassa paikassa ja sydän löi, helpotus oli niin suuri että tuli ihan kyyneleet.

Huomenna olisi ensimmäinen neuvola. Vähän taas jännittää kaikki, kun viime raskaudesta on jo kuusi vuotta, eli ei ihan tuoreessa muistissa. Eli tämä on nyt sitten kolmas raskauteni (p -99 ja t -01), miehelle tämä on ensimmäinen, häntä kaikki vasta jännittääkin.

Tässä nyt oli sitten vähän omaa napaa.

Kertomisesta on tainnu olla puhetta.. Itse kerroin siskolleni jo kun alettiin yrittämään ja hän on tiennyt plussasta saakka, on ollu kiva kun on joku jolle on voinut puhua kaikista näistä peloista, kun en miehelle viitsi koko ajan panikoida, huolehtii jo muutenkin.. Muille ollaan päätetty kertoa pikkuhiljaa, kun tulee sopiva tilaisuus, lähinnä odoteltiin että tuo ultra oli.. Eniten jännittää miehen vanhemmille kertominen, heille kun tämä on sitten ensimmäinen lapsenlapsi. Niin ja tietenkin omille lapsille kertominen jännittää, tosin he ovat kovasti toivoneet pikkusisarusta, heille kerrotaan sitten kun on jotain kongreettista, eli masua tai potkuja.

mila78 rv 7+1

Vierailija
4/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minny: Meillä taitaa olla sama synnytyssairaala =))

Kysyin äsken neuvolassa noista ultrista ja nyt meillä on muuttunut tilanne niin että saamme mennä sekä np- että rakenneultraan! Itse synnytin viimeeksi v. -05 ja silloin piti valita jompikumpi. Kiva juttu!

Ei tällä kertaa muuta, hyvää kevätpäivää kaikille ja hyviä vointeja!

Vierailija
5/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

NEUVOLASSA on käyty jo. meilläkin oli mukava täti ja mulla myös tulee olemaan mieslääkäri. päätin että sitten kun se alapään ronkkiminen tulee ajankohtaseks ni yritän miettiä kaikkea muuta kuin sitä että se on mies. pitäisköhän kuvitella se ihan karmeen näköseks äijäks... vois auttaa jännitykseen. mun säkällä se on kuitenkin joku 28vee adonis...

ROUVAVAUVA: fysioterapeutille? oho.. mitäs siellä tapahtuu? meillä ei missään fyssarilla käydä (tosin vois kyllä olla ihan hyvä jos käytäisiin)

ULTRAT mulla on 12.4. ja olikohan 11.6. joka tapauksessa toi jälkimäinen ultra on niin että lähden parhaan ystäväni kanssa turkkiin heti seuraavana päivänä. on muutes kivaa kun hänki on raskaana ja meillä on n. kuukausi väliä :) " kaksi valasta rantautui turkin rannikolle" :D

VAAOISTA pakko sanoa että oon kotona tehny testin. vaatteet painaa ihan sikana! pelkistä alusvaatteista lähtee puolisen kiloa pois, farkut yksinään jo ainakin kilon, riippuen paidasta ni siitäkin voi lähteä aika paino pois. ja neuvolassa ne vähentää aina kilon vaatteista. just juu. ja sitte ku yhtäkkiä onki tullu 500g ylimäärästä ni valitetaan vaikka se saattaaki olla vaa painavammat vaatteet.

(.) herätessä oli pakko kysyä mieheltä että montas join eilen(oikeasti en siis juonu mitään). on niin krapulainen olo kun oksettaa, päätä särkee ja suuta kuivaa. ihanaa ihanaa. eilen iltasella iski migreeni ja sen jälkimaininkeja tää tän hetkinen pääkipu. miten te joille on migreeniä, selviitte nyt raskausaikana ku ei voi ottaa ku " karkkipanadolia" . mulla parasetamol on ihan yhtä tyhjän kanssa kaikkiin vaivoihin, mut migreenin kanssa se on ku heittäis rahaa kaivoon. muitatteks saako panacodia syödä raskaus aikana? mulla on sellanen muistikuva että se on se vahvempi mitä sitten lääkäri määrää, mut ei oikein uskalla ottaa sitäkää ku ohjeissa lukee että mahdollisista vaikutuksista sikiöön ei varmaa tietoa.

taas on vaakalaudalla että lähdenkö kouluun kiduttaa itteäni tässä olossa vai pitäiskö suosiolla jäädä kotiin. voi rääppäle ku ei osaa päättää...

Vierailija
6/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö vielä muita joilla on ollut erinäisiä vuotoja alkuraskaudesta tai on edelleen ja silti vielä raskaana ettei ole mennyt kesken?

Itsellä tilanne nyt se että viikkoja kasassa 8+3. Kävin ultrassa 6+4 jolloin näkyi selvä syke ja alkio oli oikeassa paikassa. Nyt on ollut lauantaista lähtien epämääräistä vuotoa kerran pari päivässä. Vuotoa ei ole koko ajan, mutta paperiin on jäänyt kaksi kertaa pienen pieni hyytymä, ihan muutaman millin kokoinen... Huolestuttaa aivan sairaasti. Kipua ei ole ollut, aavistuksen menkkamaista jomotusta.

Huomenna on neuvola, uskallanko pyytää sydänäänten kuuntelua vai suoraan lähete äitipolille ultraan? Meillä ei ole neuvolassa muuta kuin tuo doppler-laite. Edellisestä raskaudesta sydänäänet kuunneltiin jo 9+1, joten jotain voisi kuulua kun ei ole vatsanpeitteitä kovin paljoa.

Että tämmöstä, en uskalla vielä varsinaisesti pinoutua, pelko on paha.

Vierailija
7/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajusin just että minen pysty liittymään tuonne msn:n... mulla on jo sinne " tili" ja se on sellanen etten sillä haluis tulla... ja se on rekisteröity mun sähköpostiin, eikä ne anna kirjata uutta samaan sähkikseen... voihan räkä... no mut mä mietin asiaa ja koitan kehittää jotain.

Vierailija
8/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miekin synnyttänyt viimeeksi -05 ja tosiaan silloin ei päässyt molempiin, kiva jos nyt pääsee!! Rakenneultrassa en tosiaan ole vielä ollutkaan vaikka kaksi raskautta takana.

Joo,samaan paikkaan ollan menossa synnyttämään ja jos oikein muistan niin taidetaanpa olla samasta kaupungistakin...=)

Minny joka rekisteröi juuri ekan jäsenen itseni lisäksi marrasmuruihin =o)

Vierailija
9/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

--freya--, fysioterapiassa käydään käsittääkseni läpi, miten treenata raskausaikana, varmasti keskitytään lantionpohjalihaksiin. Tämä oli mulle yllätys, että tosiaan ihan heti alkuraskaudesta tuonne mennään, mutta kuulemma juuri siitä syystä mennään, että noita lihaksia pitää treenata koko raskausajan.

Vierailija
10/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt uskaltaudun minäkin mukaan. Toista odotan, rv 6+? laskettuaika kierron mukaan 25.11. Voi olla, että menee myöhemmäksikin, koska kierto ollut niin epäsäännöllinen. Fiilikset hieman sekavat, tämä vauva todella toivottu ja olen siitä iloinen, mutta tammikuun keskenmeno vähän jäänyt pelottamaan, jos sama käy taas, silloin en kyllä ollut edes näin pitkällä. Täytyy vain toivoa parasta.

Oireita ei juurikaan ole, närästystä sillointällöin ja rinnat vähän arat, myöskin ruokahalu aivan käsittämätön, mutta sitä se on ollut ennenkin.

Esikoisen odotus samanlainen, ei juurikaan oireita.

Eka neuvola on 16.4., sitä ennen haluaisin mennä alkuraskauden uä, mutta hinta hieman kauhistuttaa. Voi olla, että täytyy vaan uskoa parasta ja odottaa.

Nyt en oikein osaa kommentoida mitään, täytyy lukea kunnolla teidän kirjoituksia.

F@iry rv 6+3

Vierailija
11/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin just sinne marrasmurut-sivuille hakemuksen..se on sit nimellä Onni-Ilona, kun tätä nimeä ei ollut saatavilla..

Vierailija
12/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun sai nukkua pitkään. Eilinen meni vatsatautia sairastaessa. Ensin luulin että alkoiko nyt raju raskauspahoinvointi, mutta kyllä se taisi tavallista vatsatautia olla, kun tavaraa tuli molemmista päistä ja nyt on taas olo ihan ok. 4:ksi pitäs vasta tenttiin mennä, muuten päivä vapaa.

ULTRISTA: Mä oon ymmärtänyt, että täällä meillä saa vain ne normaalit ultrat ja niskapoimu ja rakenne on sit vapaaehtoisia, jotka joutuu omasta pussista pulittamaan. Mut ne hommataan kuitenkin neuvolan kautta KAKS:iin, ettei tarvii yksityiselle mennä.

FYSIOTERAPIA:En oo kuullu että täällä semmoista ois, tai että ylipäätään kukaan ois koskaan semmosesta puhunut.

MIESGYNE: Mulla tulee ilmeisesti olemaan naislääkäri neuvolassa, mutta ihan sama mulle ois onko mies vai nainen. Työtäänhän ne vain tekee, joten sukupuolella ei mulle ole väliä, kunhan hyvin asiat hoitaa.

Mulla siis eka neuvola 12.4, sillon viikkoja 9+2. Useammat puhuu alkuraskauden ultrasta, mutta täälläpäin ei ilmeisesti ole tapana. En oo kuullu kyllä kenenkään sanoneen, että oisivat yksityisellä käyneet ultrassa. Enkä minäkään koe tarvetta siihen. Kyllähän se asia selviää aikanaan. Mut kyllä mä ymmärrän varsinkin jos on keskenmenoja takana, että haluaa mahd. varhain käydä varmistuttamassa asian.

Nyt aamupalalle!

-Sanle ja DJ 7+1-

Vierailija
13/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli sitten eka ultra ja sitä on odotettu kuin kuuta nousevaa. Siellä sykki pieni sydän, vaavi ei näyttänyt vielä oikein miltään. Oli tosi jännä kokemus. Yllätykseksi pienen ihmeen koko on nyt 6+3 vaikka laskujen mukaan pitäisi olla 7+1.LA pidettiin kuitenkin vielä siinä 13.11 Oudoksi sen tekee se, että se ei periaatteessa ole mahdollista olla 6+3 kun kierto on 29pv ja ei olla kullan kanssa lemmittykään niin että se voisi olla myöhemmin. Mutta tästä on hyvä jatkaa paremmin mielin eteenpäin. Kahden viikon päästä kontrolli ultra... katsotaan sitten. Kuinka teillä on täsmänneet nuo viikot?

Skap83

Vierailija
14/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikon aikaan sai np- ja rakenne- ja viel jossain loppuraskaudessa ultran ilmaseks, eli kuuluivat siihen raskauden normi tutkimuksiin. Tai sitten tuo viimenen oli yliaikaisultra..en muista tarkkaan.

En tiiä onko asiat muuttunut. Ois kyl kiva päästä taas kumpaankin ultraan, mahd. monta kertaahan se masukki ois kiva nähdä, ja et kaikki ois kunnossa..

Just tultiin ulkoilemasta, tyttö oli ihan innoissaan lätäköistä, ja tiety ei ollut päällä kurakamppeita, et pyykkiin meni melkeen kaikki vaatteet..mut eipä paljo harmita, kun näki miten kivaa tytsillä oli:)

Nyt on muuten alkanu kahvi, etenkin aamulla, tökkimään..nytkö se sitten alkaa se kunnon etomiskausi:(

Vierailija
15/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vaan kaikille. Löysin viikonloppuna tälläisen linkin ja uskaltauduin nyt mukaan. Kävin just ultrassa, kaikki kunnossa. Jee! Oon ollu tosi huolissani, koska on ollu hirveitä alavatsakipuja ja muutenkin vähän huono meininki, mutta nyt kaikki näyttää siis olevan kunnossa.

Meillä oli maanantaina eka neuvolakäynti. Se oli positiivinen kokemus. Neuvolatäti oli tosi ystävällinen ja osasi huomioida meidän tarpeet ja kysymykset. Mulla siis menossa 8+1 ja marraskuun alussa laskettu aika.

Nyt on pakko jatkaa töitä. Aurinkoista päivää kaikille!

Vierailija
16/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin alkuraskauden ultraan kun historiasta löytyy kohdun ulkoinen ym. operaatiota, ultra tehdään naistentautien polilla sairaalassa. Maksaa vain 22e eli normaalin polikäynnin. En tarvinnut lähetettä, soitin itse ajan, minulle on sanottu että PITÄÄ soittaa heti aika kun plussaa, koska jäljellä vain yksi munatorvi jota suojellaan.

Normaalisti meidän neuvolaan kuuluu kaksi ultraa, np ja rakenne. Toki jos ongelmia esiintyy niin laitetaan äitipolille.

Mutta nyt vielä peräänkuulutan teitä joilla jotain vuotoja on ollut, vieläkö olette mukana vai onko tuomio annettu? Päätin odottaa huomiseen neuvolaan, sieltähän sitte laitetaan äitipolille jos tarve vaatii...

Vierailija
17/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aamulla testasin ihan kirkkaan plussan. Keskenmeno oli vasta reilu kuukausi takaperin ja heti sitten ilmeisesti olen tullut uudelleen raskaaksi(ellei sitten se edellinen raskaus vielä kummittele testissä?).

Lasketusta ajasta saatika raskausviikoista ei ole hajuakaan ja äitiysneuvolaan soitettuani sanoivat sen todennäköisesti selviävän vasta np-ultrassa. Kuitenkin itselläni on vahva aavistus, että marraskuun lopulle voisi tämän la mennä. Alkuraskauden ultraan olen menossa 19.4. ja jos masussa tosiaan joku uiskentelee, niin neuvola sitten seuraavana päivänä. Täällä tarjotaan np- ja rakenneultrien lisäksi myös alkuraskauden ultra neuvolan toimesta. Muutenkin ultraillaan vaikka joka neuvolakäynnillä jos on tarpeen.

Itsestäni voisin sen verran kertoa, että täytän tänä vuonna 29v. ja mies jo 30v (hui!!!). Esikoinen meillä on jouluvauva 04. Kanta-Hämeessä asustellaan maalaistalossa ja elukoita löytyy pihapiiristä joka lähtöön.

Toivottavasti tämä raskaus saisi onnellisen lopun. On tätä vauvaa niin kovin jo toivottukin.

Hyviä vointeja toivottetelen kaikille kun itsellä ei vielä mitään oireita(paha merkki:( ). Esikosta oksensin koko raskausajan, eli sympatiat pahoinvoiville.

Vierailija
18/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola meni oikein mukavasti. Lasketuksi ajaksi tuli 4.11. (vauvan laskurin mukaan 5.11.) eli viikkoja olisi nyt 8+3. Pääsin ultraankin, sikiö oli oikeassa paikassa ja sydän löi, mahtava tunne!

Meillä päin tarjotaan veriseula vkon 9-10 paikkeilla ja sitten np-ultra 12-13 vkolla. Veriseulasta ja np-ultrasta tehdään jokin yhteisarvio, jonka mukaan sitten päätetään mahdollisesti lapsivesipunktiosta. Tällainen yhteisseula on kuulemma laskenut lapsivesipunktion tarvetta. Lisäksi kunta tarjoaa vielä rakenneultran, joten ei aínakaan voi valittaa, että kuntien kiristyneestä taloudellisesta tilanteesta johtuen ainakaan äitiyspuolen palvelut olisivat heikentyneet.

Vierailija
19/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka nla oli maanantaina. Tosi kiva neuvolantäti!!=) Sille oli helppo puhua ja kysyä asioista.

Ultra mulla 4.4. eli ensi viikolla, jolloin viikkoja 9+5. Meilläpäin on alkuraskauden ultra, rakenneultra ja loppuraskauden ultra ilmaisia käsittääkseni. Np-seula on vapaaehtoinen ja maksaa 22e eli poliklinikkamaksun. Aika hyvin on asiat järjestetty.

Kevään tulo ja aurinko ovat antanut lisää voimia ja virkeyttä, ainakin hieman.. Harmittaa kun kaunis kevät menee ohi nukkuessa ja levätessä.

AMMATTI: Sairaanhoitaja (AMK)

KERTOMISESTA: En ole vielä kertonut kuin parille ystävälle. Ehkä ultran jälkeen kerron vsnhemmilleni ja työpaikalla.

Vierailija
20/27 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän jäänyt pinoutuminen, kun oon töissä juossut. Meillä oli eilen eka neuvola, oli kyllä aika jännää vaikkei siellä mitään kovin kummaa tapahtunutkaan. Painoa oli tullu yli 2 kiloa(?) ja hirmusti saatiin kaikenlaisia papereita. Ihan kivaa oli.

Mulla alkuraskauden ultra makso sen 22e poliklinikkamaksun, kun piti kättärillä käydä vuotojen takia tarkistamassa, että kaikki on kunnossa. Muuten ois joutunu yksityiselle menemään ja hintaa olis tullu sellaset 60e ja rapiat päälle (siis sen verran kela-korvausten jälkeen ois joutunu maksamaan ite).

Mulla ei tällä hetkellä ole virallista ammattia, opiskelen kuurojen kansanopistolla suomalaista viittomakieltä ja haut tulkki-koulutukseen on just käynnissä. Töitä teen sekä R-Kioskilla Kalliossa, että Ray:llä pelinhoitajana baareissa. Kovasti juuri selvitellään voisko päästä erityisäitiysvapaalle pelien parista kesäkuun alkuun tai tehä jossain muualla töitä, kunnes uus tupakkalaki astuu voimaan.

Mitäs muuta, meillä vissiin saa sekä np-ultran, että rakenneultran, en oikeen tiiä joutuuko niistä kuinka paljon pulittamaan, mutta kaikki selkiää aikanaan.

Mulla on ollu hirveitä työmotivaatio-ongelmia, ei yhtään tippaa kiinnostaisi tehä duunia, vois vaan jäädä kotiin valmistamaan kotia ja itteä. Pikkasen aikasta kyllä, mutta en oikeen tiedä mitä ihmettä tekisin.. No mutta nyt tämä joutuu lähtemään töihin...

Miizuli rv 8+0 (neuvolatädin ja kierron mukaan)