Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveri pummii rahaa tai "unohtaa" maksaa takaisin. Lukioikäisistä kyse

Vierailija
30.06.2025 |

Lapseni puolustelee: se on niin köyhä, se ei saa vanhemmiltaan rahaa. Itselläni alkaa olla mitta täynnä. 

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksi todettu lause: "en lainaa ku et oo maksanu entisiäkään". Tosin lapsesi saattaa myös valehdella sinulle, että muka lainasi kaverille rahat, jotka oikeasti käytti päihteisiin.

Pöh. Minä näen tilitiedot. 

Ap

Vierailija
42/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaveri sanoi, kun SINÄ kysyit häneltä jämäkästi, että milloinkas se velan takaisinmaksu tapahtuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksi todettu lause: "en lainaa ku et oo maksanu entisiäkään". Tosin lapsesi saattaa myös valehdella sinulle, että muka lainasi kaverille rahat, jotka oikeasti käytti päihteisiin.

Ap

Hah! Etpä sinä tilitiedoista näe, mihin se kaverille siirretty raha on käytetty. Ihan hyvin voi siirtää kaverille rahaa ja kaveri sitten hommaa huumeita. 

Vierailija
44/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hah! Etpä sinä tilitiedoista näe, mihin se kaverille siirretty raha on käytetty. Ihan hyvin voi siirtää kaverille rahaa ja kaveri sitten hommaa huumeita. 

No kyllä minä näen että esimerkiksi Finnkinolle on maksettu kahdesta lipusta. 

Ap

Vierailija
45/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi on kasvatettu rahan käyttöön? Meilläkin 7 vuotias tekee jo tätä, onneksi summat on pieniä. (ei nyt siis lainaa, mutta tarjoaa kauppa ja kioskiostoksia aika avokätisesti. ) Yritän kyllä opettaa, että rahaa ei tuhlata, ja varsinkaan sellainen ei tuhlaa jolla rahaa ei ole, eli mitä köyhempi niin sen tarkempi pitäisi olla siitä mihin rahaa laittaa. Vähän huonolla menestyksellä toistaiseksi....

Joskus voi tarjota toki jos on varaa, mutta lainata voi vain kerran, jso ei takaisin maksua tule....

Tällaista ongelmaa ei ole ollut ennen. Tämä kaveri on ns. uusi, vasta lukiossa tavattu. Peruskouluaikaiset kaverit eivät ole rahaa lainanneet.

Ap

Eli lapsi ei ole oppinut käyttämään rahaa eikä sitä ole kukaan hänelle kertonut miten raha

Nyt on sinun hyvä hetki olla aikuinen ja opettaa lapsellesi elämän realiteetteja. Suurin osa opettaa ne jo 10v aiemmin, mutta ei vieläkään liian myöhäistä ole. 

t. eri

Vierailija
46/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lapsellesi erilaisia keinoja, millä tuon pummimisen voi jatkossa kiertää tai estää.

Esimerkiksi jatkossa jos jotain pitää maksaa etukäteen kuten elokuviin meno; lapsesi voi reilusti sanoa tälle kaverille että en maksa tällä kertaa monempien lippuja kuten viime kerralla kun et maksanut. Nyt on sinun vuorosi siis tarjota liput.

Jos kaveri pyytää lainaamaan rahaa, niin ihan hyvin voi sanoa suoraan että et maksanut viimeksi takaisin joten en lainaa.

Nyt vaikuttaa siltä, että lapsesi on miellyttäjä tyyppi joka ei halua/ uskalla/ kehtaa sanoa kieltävästi ja tämä kaveri sitten härskisti käyttää hyväkseen.

Nyt pitää vaan nostaa kissa pöydälle ja kertoa että rahan ruinaamisen on loputtava.

Vierailija
47/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eihän tuo ole rahan lainaamista, vaan asioiden ostamista. Et sinä tilitiedoista näe, kenen kanssa siellä leffassa on käyty tai onko ne liput edes samaan näytökseen. 

Vierailija
48/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes aikuinen ihminen käyttäköön rahansa ihan niin kuin itse haluaa. Lisää ei anneta, van sitten eletään sen kanssa ettei ole rahaa, jos on rahat hölvännyt kavereille. Terveellinen oppitunti siitä, mitä tapahtuu, jos ei pidä kiinni rajoista. 

Vierailija
49/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaveri saattaa olla myös sellainen joka ei saa kotoa rahaa tai hukkaa kaikki heti. Kinuaa sitten kavereilta kaikkea leffalipuista lähtien ja uskottelee kotonaan että kaveri tarjosi...

Kyse on kuitenkin alaikäisistä joten itse olisin viime kädessä yhteydessä tuon lapsen kotiin. Jotainhan siellä on jätetty opettamatta...

Voi olla ettei jatkossa kysele sinun lapseltasi jos vanhemmille paljastuu tuo pummin nolo käytös

Vierailija
50/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eihän tuo ole rahan lainaamista, vaan asioiden ostamista. Et sinä tilitiedoista näe, kenen kanssa siellä leffassa on käyty tai onko ne liput edes samaan näytökseen. 

Kyllä ne nyt vaan oli siellä samaa leffaa katsomassa ja kutsu sitten tätä vaikka pummaamiseksi. 

Ap

Vierailija
51/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eihän tuo ole rahan lainaamista, vaan asioiden ostamista. Et sinä tilitiedoista näe, kenen kanssa siellä leffassa on käyty tai

Olit salissa kyyläämässä?

Vierailija
52/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä anna lapellesi rahaa, niin asia on ratkaistu. Hän voi oppia sanomaan, että ei ole rahaa.

Vierailija
53/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat lapsellesi periaatteen: "Minua kusetetaan velanmaksussa vain kerran. Toista mahdollisuutta ei tule."

Vierailija
54/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei tuo ole lainaamista vaan sitä että ostetaan leffalippu kaverille. Enemmän tuo on lahja kuin laina. Jos annat rahaa ei se ole laina eikä raha sen jälkeen ole sinun vaan sen jolle se on annettu lahjaksi.

Vierailija
55/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä anna lapellesi rahaa, niin asia on ratkaistu. Hän voi oppia sanomaan, että ei ole rahaa.

Ei ainakaan kannata antaa niitä äidin rahoja jos annat lapselle rahaa sen jälkeen ne on hänen ei sinun.

Vierailija
56/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaveri sanoi, kun SINÄ kysyit häneltä jämäkästi, että milloinkas se velan takaisinmaksu tapahtuu?

Minkä velan?

Vierailija
57/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jättänyt lapsesi kasvattamatta/kasvattanut siitä uhrin. Ehkä oppii kamalimman kautta että hän ei ole ystävä vaan hyväksikäytettävä, joskus.

Vierailija
58/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaveri pyytää elokuviin, eikä sillä ole maksaa siitä leffalipustaan ,niin voi sanoa sääli ja mennä katsomaan leffa yksin. Kannattaa opettaa lapsensa kestämään pettymyksen tuottamista muille ihmisille, varsinkin sellaisille jotka roikkuu elämässä pelkästään käyttääkseen hyväksi.

Vierailija
59/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sille lapselleen voi kertoa järkevistä rahankäyttötavosta ja kaverisuhteiden kannattavuudesta.

Rahaa voi lainata, mutta sitä ei lainata lisää jos edelliset on maksamatta tai omiaan joutuu pyytämään takaisin. Jos yhstävyys menee siksi että huolehtii omasta lompakostaan, niin joutaa mennäkin.

Vierailija
60/68 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opettaa lapselle :

1) raha on arvokas vaihdannan valine, jonka eteen jokainen tekee tyota lähtökohtaisesti

2) lainailijat eivat huolehdi asioistaan

3) lainailijoihin ei voi luottaa ja jos lainaat, kannattaa etukateen ajattella, etta annoit rahaa, mita et saa takaisin, tuo on ainut tapa olla katkeroitumatta maksamattomista lainoista

4) usein olen pienia summia lainannut ja kun ollut maksuvaikeuksia sanonut, että saat sen pitaa, mutta ala tule enaa multa koskaan pyytamaan lainaa. Sit kun tulevat uudestaan muistutan tuosta asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan