Miksi meditoiminen pahensi vointiani (aiheuttaen mm. unettomuutta)?
Kaikki suosittelee meditointia mutta mulla se huononsi vointia. Se aiheutti mm. sellaista että yöllä en nukkunut vaan olin sellaisessa rennossa tilassa kropan puolesta mutta olin hereillä ja mieli valvoi. Koko yön noin. En nukahtanut ollenkaan. Ihan hiton ahdistava kokemus. Pelkäsin että se jää pysyväksi.
Kommentit (23)
Minua ainakin mindfullness stressaa. Pitäisi koko ajan keskittyä ympärillä olevaan eikä missään tapauksessa saa antaa mieleen pulpahtaa yhtään mitään. Minulla on ADHD, joten mieleeni pulpahtelee koko ajan jotakin. Vain lääkittynä mieleni on tyhjä - se onkin itse asiassa todella hieno olotila, koska päässäni vallitsee silloin rauha, kun ei ole mitään ajatuksia, ellen itse päätä niitä aloittaa.
Tuo liikkeen kanssa meditoiminen sen sijaan sopii minulle. Tykkään kävellä tasaisella rytmillä yöllä, kun tiellä ei ole muita, joita pitäisi väistellä - väisteleminen rikkoo rytmin ja estää rentoutumasta. Pidän myös käsitöistä, kunhan ne ovat riittävän monotonisia. Keskittymistä vaativat pitsikuviot ovat sitten erikseen, niistäkin kyllä pidän, mutta ne aiheuttavan vähän erilaisen olotilan kuin esim. sileän neuleen tekeminen.
Minä käsitän niin että Mindfulness on ihmisen kyky havainnoida muutokset mielessä. Meditaatio on keskittymistä johonkin kohteeseen mielessä. Kun havahdun ajatuksistani nykyhetkeen, se on mindfulness toiminnassa. Tai kun huomaan että outo ajatus tulee tunnettavaksi kesken meditoinnin, se on mindfulness toiminnassa. Kykyä Mindfulnessiin voi harjoittaa ihan jo vähentämällä ruutuaikaa ja syömällä terveellisesti!