Onko pienyrittäjän yrityksen / verkkokaupan sijainnilla merkitystä?
Että onko iso kaupunki, keskikokoinen vai pieni? Tai maalla? Kunhan paketin toimitusaika on kohtuullinen ja hyvä valikoima. Entä muiden töiden kannalta, onko isossa enemmän firmoja tai myyntiä, vai voiko pieni kaupunki toimia.
Kommentit (3)
Varastotilat ovat halvempia vähän sivummalla.
Erittäin hyvä kysymys, ja ajankohtainen monelle pienyrittäjälle! Yrityksen tai verkkokaupan sijainnilla on edelleen merkitystä, mutta se riippuu paljon liiketoimintamallista, kohdeyleisöstä ja siitä, kuinka vahvasti toimit digitaalisesti.
🔑 Verkkokaupan näkökulmasta:
Jos kyse on puhtaasti verkkokaupasta, eli tuotteet tilataan netissä ja toimitetaan asiakkaille:
Sijainnilla on vähemmän merkitystä, kunhan:
Saat tuotteet nopeasti ja luotettavasti perille (logistiikka toimii).
Sivustosi on houkutteleva ja helppokäyttöinen.
Kilpailukykyinen valikoima ja asiakaspalvelu erottuvat.
Hyvä logistinen sijainti voi silti antaa etumatkaa:
Jos sijaitset lähellä isoja jakelukeskuksia (esim. Helsinki, Tampere, Turku), paketit liikkuvat nopeammin.
Saatat saada halvempia toimitushintoja tai parempia sopimuksia kuljetusyhtiöiden kanssa.
Maaseutu tai pienempi paikkakunta toimii hyvin, jos:
Varastointi on siellä halvempaa.
Teet erikoistuneita tuotteita (esim. käsityöt, paikallistuotteet).
Pystyt tarjoamaan jotain uniikkia, jota isommat ketjut eivät tee.
🔄 Jos yritys ei ole pelkkä verkkokauppa:
Jos teet palveluita, asiakastyötä tai B2B-myyntiä, sijainnilla voi olla enemmän merkitystä:
Isot kaupungit:
Enemmän potentiaalisia asiakkaita ja yrityksiä.
Verkostoitumismahdollisuuksia, tapahtumia ja kumppaneita.
Kilpailu on kovempaa, mutta myös markkina suurempi.
Keskikokoiset ja pienet kaupungit:
Vähemmän kilpailua tietyillä aloilla.
Asiakkaiden sitoutuneisuus voi olla parempi (vähemmän vaihtelua).
Mahdollisuus olla paikallinen ykkönen tietyssä nichessä.
Hybridi-malli toimii usein parhaiten:
Perusta yritys pienemmälle paikkakunnalle, mutta toimi digitaalisesti tai myy valtakunnallisesti.
Käytä etätyötä, verkkomarkkinointia ja hyvin rakennettua brändiä.
💡 Lopuksi: Vinkkejä paikkariippumattomaan kasvuun
Brändää itsesi vahvasti verkossa tee sijainnista toissijainen asia.
Panosta sisältömarkkinointiin ja hakukonenäkyvyyteen.
Automatisoi logistiikka: käytä fulfillment-palveluja, joilla saat pakettien toimituksen tehokkaaksi vaikka maalta.
Rakenna yhteisö sosiaalinen media, uutiskirjeet ja uskollisuusohjelmat sitouttavat, missä ikinä oletkin.
Eipä sillä oo merkitystä, siihen se kauppankäynti just perustuu.