Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäkää tajuta, että lasten "hankinta" ei ole aina omista päätöksistä kiinni!

Vierailija
28.06.2025 |

Törmäsin somessa juttuun, jossa sanottiin että jos haluaa kolme lasta pitäisi yrittäminen aloittaa 23-vuotiaana. Kommenttikentässä oli sitten ylpeileviä kommentteja siitä, miten "itse onneksi ymmärsin aloittaa nuorena ja kolmekymppisenä oli jo kolme lasta". Hämmentävän moni tuntuu kuvittelevan, että on jotenkin heidän omaa erinomaisuuttaan kun elämä on mennyt kuten suunnitteli ja muut ovat vaan ymmärtämättömiä kun jättävät lastenteon niin myöhään.

Jokaisen kannattaisi nöyryydellä tiedostaa se, että on ollut todella onnekas jos on saanut itse valita milloin lapsia "hankkii". Voi olla kiitollinen jos elämä on sujunut sillä tavalla otollisesti. Kaikilla ei ole näin. Lapsia ei voi tilata marketista haluamanaan ajankohtana kuin jotain tavaraa. Elämässä on lukemattomia muuttujia jotka vaikuttavat asioiden kulkuun ja kaikki ei todellakaan ole itsestä kiinni. 

Tuntuu muutenkin typerältä kun hedelmällisyydestä paasataan ja valistetaan naisille välillä ihan kun he eivät aiheesta mitään tietäisi. Lastenteon lykkääntyminen on hyvin harvoin kiinni tiedon puuttumisesta vaan ihan muista asioista joihin ei välttämättä voi vaikuttaa. Jos joku kaipaa valistusta iästä niin miehet.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oikeesti säälin ihmistä jolla 3 lasta ennen 30v Oma elämä jäänyt elämättä. Kai sitä on tarve omaa "paremmuuttaan" toitottaa, kun parhaat vuodet menny kotiorjana.

Jos oisin halunnut lapsia. Olisin tehnyt yhden max kaksi 30-35v.

Onneksi nykyää nuoret tekee miten itse haluaa. Ei kuten muut käskee. Mikä helveti n trauma noilla 50-70luvun mammoilla on. Surkeat oli ajat heidän nuoruudessaan, niin nykyään pitää pilata lastenlasten elämä. Hirveetä kuultavaa miten haukkuvat vain nyky nuoria. Katkeria tapauksia jotka eivät mitään hyvää osaa sanoa kenestäkään paitsi itsestään "kyllä meidän nuoruudessa.."

Tyhmempikin ymmärtää teidän ongelmanne. 

Mulla oli kaksi lasta kolmekymppisenä.  Ei onneksi elämä loppunut lasten saamiseen eikä ole orjanakaan tarvinnut olla, kun mies on hoitanut oman osansa aina.  Minkä ihmeen takia  pitää heitellä tuollaisia ihmeellisiä äärilaidan kommentteja?  Muutenkin katkeraa tekstiä.

Vierailija
22/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä pystynkö ikinä hankkimaan lapsia. Todennäköisesti en. Ikävuodet 15-24 vedin niin rajuissa mielenterveysongelmissa, että elän vasta nyt 26-vuotiaana sellaista normaalia nuoren aikuisen elämää. Todennäköisesti pääni ei tule ikinä kestämään lapsesta huolehtimista. En ole tuon takia hankkinut koiraakaan ja pidän kaikki arkivastuut ihan minimissä. Pitkä ja vakaa parisuhde on, mutta mies on suoraan sanonut ettei halua lapsia kanssani eikä näe minua ikinä äitinä. Näillä mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli joku Kelan pääjohtajakin heittänyt, että lapsilisä olisi sitä suurempi mitä nuorempana lapsen saa. Näin tahattomasti lapsettomana suututtaa aina tällaiset asenteet joissa lyödään lyötyä. Se ei toki ole mitään uutta että päättäjät ja isot johtajat ovat pihalla tavallisen elämän realiteeteista, mutta valitettavasti moni ihan tavan kansalainenkin unohtaa nämä asiat.

Vierailija
24/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me aloitimme lapsen yrittämisen, kun olin 26-vuotias. Lasta ei kuitenkaan yrityksetä huolimatta kuulunut. Kävin valittamassa asiasta useammalle yleislääkärille ja varmaan ainakin viidelle gynekologille. Lykkäsivät jotain nappeja, muttei mitään apua.

Lopulta saimme neljän vuoden yrittämisen jälkeen työterveydestä lähetteen lapsettomuushoitoihin. Olen niin kiitollinen tuolle työterveyslääkärille. Ja ensimmäisestä inseminaatiosta alkoi pieni sydän sykkiä. Sen jälkeen saimme muut lapset ihan helposti luomuna. 

Mielestäni lapsettomuushoitoihin pääsyn pitää olla helpompaa. Ei voi olla niin, että ihminen joutuu juoksemaan kymmenien lääkäreiden luona ennen kuin saa apua. Meilläkin saattaisi olla muutama lapsi enemmän, jos tuota neljän vuoden odotusta ei olisi tullut. Uskon, että moni sijassani olisi antanut jo periksi.

Toisaalta koen, että kokemus oli kasvattava. Lapsia ei ikinä pidä pitää itsestään selvyytenä,

Neljä vuotta pompottelua on kyllä aika pitkä aika, siitä näkyy hyvin miten yhteiskunnassamme kannustetaan lasten hankintaan. Onneksi kaikki kävi teille suotuisasti.

Vierailija
25/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä kulttuurissa on paljon omaa valintaa, vaikka kaikkien kohdalle ei tietenkään ole. Luullaan että nuoruutta voi venyttää loputtomiin ja eroillaan joka pikkuasiasta, mihinkään ei sitouduta.

Vierailija
26/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä kulttuurissa on paljon omaa valintaa, vaikka kaikkien kohdalle ei tietenkään ole. Luullaan että nuoruutta voi venyttää loputtomiin ja eroillaan joka pikkuasiasta, mihinkään ei sitouduta.

Jollakin sitä oman valinnan mahdollisuutta on enemmän ja jollain vähemmän.

Vierailija
27/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oikeesti säälin ihmistä jolla 3 lasta ennen 30v Oma elämä jäänyt elämättä. Kai sitä on tarve omaa "paremmuuttaan" toitottaa, kun parhaat vuodet menny kotiorjana.

Onneksi nykyää nuoret tekee miten itse haluaa. Ei kuten muut käskee. Mikä helveti n trauma noilla 50-70luvun mammoilla on. Surkeat oli ajat heidän nuoruudessaan, niin nykyään pitää pilata lastenlasten elämä. Hirveetä kuultavaa miten haukkuvat vain nyky nuoria. Katkeria tapauksia jotka eivät mitään hyvää osaa sanoa kenestäkään paitsi itsestään "kyllä meidän nuoruudessa.."

Mulla oli kaksi lasta kolmekymppisenä.  Ei onneksi elämä loppunut lasten saamiseen eikä ole orjanakaan tarvinnut olla, kun mies on hoitanut oman osansa aina.  Minkä ihmeen takia  p

No tämä on aika ikävä asenne. Olen saanut omat lapseni ennen kolmeakymppiä, mutta en sen takia tarvitse keneltäkään sääliä (enkä nyt arvostustakaan sen puoleen). Oma elämänrytmiin meni niin ja muilla saattaa mennä eri tavalla. 

Fakta kuitenkin on, että hedelmällisyyden kannalta monilapsisuudesta haaveilevien on varminta aloittaa ajoissa. Siihen nähden tämä nuorten vanhempien mollaaminen tuntuu käsittämättömältä. 

Vierailija
28/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kaksi lasta kolmekymppisenä.  Ei onneksi elämä loppunut lasten saamiseen eikä ole orjanakaan tarvinnut olla, kun mies on hoitanut

Tämän aloituksen pointti oli se, että moni ei voi itse päättää milloin aloittaa tai hankkii lapsia. Tuskin kovinkaan usealle etenkään naiselle on epäselvää, että jos haluaa monta lasta sitä ei tietoisesti kannata jättää liian myöhään. Valistamiselle ei ole tarvetta. Syynä lapsen"hankinnan" lykkäämiselle tuskin useinkaan on tiedon puute.

Vierailija
29/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua näin 34v tahattomasti lapsettomana naisena ärsyttää suuresti se miten usein törmää oletukseen, että minä tai muut tilanteessani olevat naiset ei tiedettäisi realiteetteja. Kyllä me tiedetään, todennäköisesti paremmin ja kipeämmin kuin moni muu. Elämä vaan ei kaikilla noudata käsikirjoitusta.

Vierailija
30/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli joku Kelan pääjohtajakin heittänyt, että lapsilisä olisi sitä suurempi mitä nuorempana lapsen saa. Näin tahattomasti lapsettomana suututtaa aina tällaiset asenteet joissa lyödään lyötyä. Se ei toki ole mitään uutta että päättäjät ja isot johtajat ovat pihalla tavallisen elämän realiteeteista, mutta valitettavasti moni ihan tavan kansalainenkin unohtaa nämä asiat.

Eipä olisi ihan yhdenvertaisuuslain mukaista tuollainen.

Vierailija
31/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti hyvin monen ihmisen ymmärrys- ja empatiakyvyt ovat varsin rajalliset.

Vierailija
32/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi myös huomioida että vanhemmuudessa merkitsee moni muukin asia kun ikä. Toki biologisesti voi olla parempi saada lapset nuorena, mutta sitten taas elämäntilanne, henkinen kypsyys, vakaa parisuhde ym ovat ihan yhtälailla tärkeitä asioita ja jopa tärkeämpiä.