Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytät pankkitunnuksia tunnistautumiseen muualle kuin pankkipalveluiuin

Vierailija
27.06.2025 |

Kun on turvallinen ja helpompi mobiilivarmenne?

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenne maksaa korkeintaan pari euroa/kk. Jos ei palveluun pysty tunnistautumaan mobiilivarmenteella, ei mun tarvitse sitä käyttää. Säästyy pankkitunnukset siihen, mihin ne on tarkoitettukin...

Työnantajani ei salli mobiilivarmenteen tilausta, joten pankkitunnistuksella mennään.

No itse luovuin työsuhdepuhelimesta ja otin oman liittymän, jota pystyy hallinnoimaan mielensä mukaan. Saa multisimin, mobiilivarmenteen....

Minä en luovu, koska 20€/kk ja nopea netti. Tuohon hintaan en mistään vastaavaa saisi ja tuo kerryttää myös muutaman murusen työeläkettä. Voisin minäkin tähän toisen liittymän hommata, mutten tarvitset. Mob

"Laita ihmeessä linkkiä tulemaan niihin 5G-liittymiin, joiden nopeus on vähintään 150 Mbit/s ja hinta alle 20€ ilman muutaman kuukauden kikkailuja, missä hinta nousee muutaman kuukauden kuluttua."

Siirryt Telialle asiakkaaksi jos et jo ole. Sen jälkeen teet numeronsiirron ihan mihin tahansa muuhun DNA, Elisa, Moi tms. Sen jälkeen kun siirrosta on mennyt tieto Telialle menet sivulle: https://www.telia.fi/kampanjat/liittymat/erikoisetu ja valitset minkä haluat.

Voit myös mennä Telian chattiin tai soittaa Telialle ja saat esimerkiksi tuon 5G 200 M hintaan 17,99 €/kk

Vierailija
122/140 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat. Ei ole avainlukukorttia turvallisempaa tunnistautumistapaa.

avainlukulistat on helvetin paljon turvattomampia kuin digitaaliset tunnistautumistavat. 

Sulla on varmaan joku järkevä perustelu väittellesi. Ja ihan ilman kirosanoja, kiitos. 

Minäkin ihmettelen mikä tekee avainlukulistoista turvattomia. En ole vielä nähnyt selitystä.

Ei kyse ole avainlukulistan ja pankkitunnusten mobiiliavaimen vertailusta, vaan MOBIILIVARMENTEEN ja pankkitunnusten käytön vertailusta. Jos joudut vhingossa huijaussivustolle, jonne syötät pankkitunnuksesi, niillä tunnuksilla se huijari pääsee pankkitilillesi kerran ja se riittää huijarille. Hän voi tyhjentää tilin samantien. Mobiilivarmenteella ei pääse pankkitilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

avainlukulistat on helvetin paljon turvattomampia kuin digitaaliset tunnistautumistavat. 

Sulla on varmaan joku järkevä perustelu väittellesi. Ja ihan ilman kirosanoja, kiitos. 

Minäkin ihmettelen mikä tekee avainlukulistoista turvattomia. En ole vielä nähnyt selitystä.

Vanhanaikaista kannella  jotain listaa mukana

Mulla on lista kotona ja Nordea id käytössä. Mitään numeroita ei ole mukana eikä päässä. Pankkiasiat pitää todellakin salata.

Vierailija
124/140 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin liittymiin se ei sisälly?

Mulle Elisa ei ainakaan antanut mitään vaihtoehtoa, vaan ilmoitti kylmän viileästi, että ensi kuun alusta sinun liittymääsi liitetään mobiilivarmenne ja laskuusi lisätään mobiilivarmenteen kuukausihinta piste!

///

Kaikkiin liittymiin ei sisälly. En nyt oman liittymäni nimeä muista, mutta siihen ei todellakaan sisälly mitään mobiilivarmennetta. Sen voi kyllä tilata ERIKSEEN hintaan 2,99€/kk. Elisalla on muitakin liittymiä kuin se, mikä sinulla on. Yllättikö?

En yllättynyt, kysyin vaan asiallisesti, että mihin liittymiin se ei sisälly, johon tietenkään et osannut asiallisesti vastata. Elisa on siis informoinut ihan selkeästi, että se tuo mobiilivarmenteen kaikkiin liittymiinsä, mutta ei kertonut milloin se tapahtuu. Minulla ja useimmilla se tapahtui jo kesäkuun alusta, mutta jos kerran sinulla ei ihan oikeasti vielä tullut, niin silloin se tapahtuu vaiheittain, eli sinun liittymääsi se tulee myöhemmin, mutta kaikkiin Elisan liittymiin se tulee, näin on Elisa tiedottanut.

Vierailija
125/140 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole avainlukulistan ja pankkitunnusten mobiiliavaimen vertailusta, vaan MOBIILIVARMENTEEN ja pankkitunnusten käytön vertailusta. Jos joudut vhingossa huijaussivustolle, jonne syötät pankkitunnuksesi, niillä tunnuksilla se huijari pääsee pankkitilillesi kerran ja se riittää huijarille. Hän voi

No sen saa tehdä ja paljoa ei saa. The tili toisessa pankissa.

Vierailija
126/140 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenne maksaa korkeintaan pari euroa/kk. Jos ei palveluun pysty tunnistautumaan mobiilivarmenteella, ei mun tarvitse sitä käyttää. Säästyy pankkitunnukset siihen, mihin ne on tarkoitettukin...

avainlukulista kestää 10 vuotta satunnaiskäyttäjällä

Voi kestää kauemminkin, 300 numeroa, ja tekee veroilmoituksen, ja muutaman laskun vuodessa, niin menee alle 30 numeroa vuodessa.

Vierailija
127/140 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole avainlukulistan ja pankkitunnusten mobiiliavaimen vertailusta, vaan MOBIILIVARMENTEEN ja pankkitunnusten käytön vertailusta. Jos joudut vhingossa huijaussivustolle, jonne syötät pankkitunnuksesi, niillä tunnuksilla se huijari pääsee pankkitilillesi kerran ja se riittää huijarille. Hän voi

Sori, beibe, mutta mobiilivarmenteella pääsee pankkitilille. Sillähän voi kirjautua verkkopankkiin. Sen sijaan sillä kertakäyttöisellä tunnuksella huijari ei tee mitään, koska sillä ei voi kirjautua pankkiin enää sen jälkeen, kun minä olen sen käyttänyt siellä huijaussivulla. 

Vierailija
128/140 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin liittymiin se ei sisälly?

Mulle Elisa ei ainakaan antanut mitään vaihtoehtoa, vaan ilmoitti kylmän viileästi, että ensi kuun alusta sinun liittymääsi liitetään mobiilivarmenne ja laskuusi lisätään mobiilivarmenteen kuukausihinta piste!

///

Kaikkiin liittymiin ei sisälly. En nyt oman liittymäni nimeä muista, mutta siihen ei todellakaan sisälly mitään mobiilivarmennetta. Sen voi kyllä tilata ERIKSEEN hintaan 2,99€/kk. Elisalla on muitakin liittymiä kuin se, mikä sinulla on. Yllättikö?

En yllättynyt, kysyin vaan asiallisesti, että mihin liittymiin se ei sisälly, johon tietenkään et osannut asiallisesti vastata. Elisa on siis informoinut ihan selkeästi, että se tuo mobiilivarmenteen kaikkiin liittymiinsä, mutta ei kertonut milloin se tapahtuu. Minulla ja useimmilla se tapahtui jo kesäkuun alusta, mutta jos kerran s

Ei ole tulossa kaikkiin. Elisa on myös kovin perääntynyt nyt tuosta koko mobiilivarmenteen pakottamisesta kun on tullut huonoa palautetta asiasta. Olikin lähinnä sellainen kepillä jäätä-kokeilu että kuinka moni vain hyväksyy tuon muutoksen.

Vierailija
129/140 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä kyllä keksi, mitään syytä pelätä sitä, että kirjaudun esim. Kelan sivuille ID-laitteen avulla. Millään epämääräisillä sivuilla en käy. Tai jos päätyisin sellaiselle viimeinen asia, mitä tekisin, olisi minkäänlainen tunnistautuminen. 

Sehän niiden huijaussivustojen ongelma onkin, että ne näyttävät ihan aidoilta. Vaikkapa aidon näköinen Kelan tai verottajan sivu. Muistatko ihan varmasti aina tarkistaa selaimen osoiterivin?

Vierailija
130/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseleekö tätä joku rikollinen joka on keksinyt ruveta huijaamaan noilla? Tästähän oli vasta pari päivää sitten juttua. 

Vierailija
131/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä kyllä keksi, mitään syytä pelätä sitä, että kirjaudun esim. Kelan sivuille ID-laitteen avulla. Millään epämääräisillä sivuilla en käy. Tai jos päätyisin sellaiselle viimeinen asia, mitä tekisin, olisi minkäänlainen tunnistautuminen. 

Sehän niiden huijaussivustojen ongelma onkin, että ne näyttävät ihan aidoilta. Vaikkapa aidon näköinen Kelan tai verottajan sivu. Muistatko ihan varmasti aina tarkistaa selaimen osoiterivin?

On olemassa sellainen vanhanaikainen asia kuin kirjanmerkki.  

Vierailija
132/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hoidan läppärillä asioita.

Poika hoitaa puhelimella. Ei muista pinnejä, ei tunnuksia. Ja kun puhelin hajoaa. On käyty kaks reissua pankista uudet tunnarit.

Sama homma exällä hukkailee ja kadottelee puhelintaan. Luopui mobiilista ja laittoi tunnuslukutaulukon ja varmenne tekstarit vanhaan liittymään joka on aina samassa paikassa varapuhelimena. Siinä ei ole edes nettiä.

Vierailija
133/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menee huijaussivulle niin ei voi tapahtua mitään pahaa jos on mobiilivarmenne. 

Kuuluisat viimeiset sanat ennen tilin tyhjenemistä.

Vierailija
134/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole avainlukulistan ja pankkitunnusten mobiiliavaimen vertailusta, vaan MOBIILIVARMENTEEN ja pankkitunnusten käytön vertailusta. Jos joudut vhingossa huijaussivustolle, jonne syötät pankkitunnuksesi, niillä tunnuksilla se huijari pääsee pankkiti

Sori, beibe, mutta mobiilivarmenteella pääsee pankkitilille. Sillähän voi kirjautua verkkopankkiin. Sen sijaan sillä kertakäyttöisellä tunnuksella huijari ei tee mitään, koska sillä ei voi kirjautua pankkiin enää sen jälkeen, kun minä olen sen käyttänyt siellä huijaussivulla. 

Sori vaan itsellesi, mutta mitähän, jos perehtyisit asiaan. En tiedä mitä pankkia käytät, jos sinne pääsee mobiilivarmenteella, mutta kannattaisi vaihtaa. Normipankkeihin ei pääse, vaan ne vaativat omien pankkitunnisteiden käyttöä. Mitä tulee tuohon kertakäyttöisen tunnuksen syöttöön, tässä kerrottu. Miten huijaussivusto toimii:

*Saatuaan uhrilta huijaussivustolla käyttäjätunnuksen ja salasanan rikollinen käy katsomassa uhrin tunnuksilla aidolta verkkopankin kirjautumissivulta, mitä vaihtuvaa tunnuslukua oikea pankki pyytää. Sitten rikollinen pyytää tätä tunnuslukua uhrilta huijaussivustolla. Saatuaan tunnusluvun uhrilta, rikollinen syöttää sen saman tien aitoon verkkopankkiin ja pääsee sisälle verkkopankissa.*

Vierailija
135/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska hoidan läppärillä asioita.

Poika hoitaa puhelimella. Ei muista pinnejä, ei tunnuksia. Ja kun puhelin hajoaa. On käyty kaks reissua pankista uudet tunnarit.

Sama homma exällä hukkailee ja kadottelee puhelintaan. Luopui mobiilista ja laittoi tunnuslukutaulukon ja varmenne tekstarit vanhaan liittymään joka on aina samassa paikassa varapuhelimena. Siinä ei ole edes nettiä.

Luuletko, että lappärin kautta olet jotenkin suojassa huijauksilta?

Vierailija
136/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en saa mobiilivarmennetta. Yritin omaelisassa sitä hankkia, mutta tuli ilmoitus, että mobiilivarmenteen hankkiminen ei onnistu. 

Minäkään en saanut, kun asun koronan jälkeen mökillä vakituisesti, mutta digi- ja väestöviraston mielestä olen siis asunnoton.

Vierailija
137/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun puhelin häviää tai hajoaa, miten sitten pärjäät? 

Ei nämä lapset tajua noin pitkälle ajatella. Kaikki vaan puhelimeen ja sitten ollaan pulassa, kun luuri hajoaa tai varastetaan. Juuri selvittelin yhden parikymppisen asioita. Oli maksukorttia myöten kaikki puhelimessa ja neiti oli ihan hysteerinen, kun ei ollut varautunut ollenkaan siihen, että puhelimelle voi käydä jotain. 

Niin ja jos pankkikortti katoaa, on hyvä, että kortti on valmiiksi tallennettu puhelimeen, koska kortin fyysisen käytön sulkeminen ei sulje käyttöä kännykästä eli saadaan suljettua niin, että kännykän maksusovelluksella, esim. Google Waller, voi maksaa, vaikka fyysisellä pankkikortilla ei. 

Vierailija
138/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobiilivarmenteen etu on se, että salasanan syöttö toimii vain puhelimessa, jossa on numeron simkortti. Eli vaikka rikollisilla olisi sun puhelinnumero ja mobiilivarmenteen salasana, eivät he pääse sen avulla mihinkään ellet itse ole niin sinisilmäinen, että puhelimen kysyessä mobiilivarmenteen salasanaa, syötät sen siihen, vaikket itse ole kirjautumassa mihinkään. Eli esimerkiksi kun kirjaudut verottajan/vakuutusyhtiön/... palveluun tietokoneella, mobiilivsrmenne pyytää syöttämään salasanan siinä puhelimessa, jossa numeron SIM-kortti on.

Vierailija
139/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän s-pankin tunnistautumista koska se on kätevin ja mulla on harvemmin enemmän kuin 100 euroa s-pankin tilillä.

Vierailija
140/140 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 

"Ei ole mun operaattorilla maksullinen. Sama hinta käytänkö vai en.

Telia taitaa olla ainut operaattori jolla maksuton mobiilivarmenne.

Elisalla on myös."

Elisalla ei ole ilmaista mobiilivarmennetta. Aikaisemmin se maksoi alle kaksi euroa kuukaudessa, mutta ovat viimeisen vuoden sisällä mobiilivarmenteen hintaa kahdesti. Nyt se maksaa 2,99 €/ kk.

Etkö tarkasta puhelinlaskujasi, kun väität Elisan antavan mobiilivarmenteen ilmaiseksi käyttöösi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä