Miten äidit kasvatatte poikia kotitöihin
Tullut pohdittua tätä asiaa yleisellä tasolla, kun kuvitellaan - tai ei varmaan tarvitse edes kuvitella, että poikalapsi vaikkapa tykkää paljon pelata ja olla kavereiden kanssa, makailla sohvalla telkkua ym.....
Että miten te äidit saatte poikalapsen suhteen ne arjen haasteet selätettyä ja kasvatettua pojistanne kunnon kansalaisia jotka hoitavat asiansa? Onnistuuuko?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin olen tainnut kasvattaa, kun poika ihan oma-aloitteisesti tänään imuroi ja teki lounaan koko perheelle. Tyttöä saa patisella jatkuvasti edes omat pyykit koriin viemiseen.
Luonne kysymys tuo on myös. Meillä on kolme lasta ja kaikki ovat laittaneet tiskejä koneeseen pienestä pitäen, ovat siivonneet itse lelunsa aina pois leikkien jälkeen, huoneensa itse jne. Mutta kyllä meillä pojan kanssa saa vääntää siivouksesta eniten. En näe sitä sukupuolikysymyksenä, vaan luonnekysymyksenä. Hän on ollut aina itsepäinen ja omaehtoinen luonne.
Lapsellani on niin hyvä sydän, että hän 5 vuotiaana päätti (olen eronnut yh) tehdä minulle munakkaan äitienpäiväaamuna. <3
Silloin huomasin, että hän on tarkkaillut minua kun teen ruokaa ja otin hänet mukaan sapuskan laittoon. Ja muutamaa vuotta myöhemmin muihinkin kotitöihin.
Ennen kuin hän lähti kotoa, hän osasi kaikki kotityöt. Ja hänen parisuhde kukoistaa nyt jo pellavahäihin asti.
Olen niiiiiin ylpeä pojastani, josta tuli satakertainen parannos isästään.
Poikalapselle on hyvin tärkeää nähdä isänsä tekevän kotitöitä. Isät siis pitää potkia hommiin.
Minulla on sekä tyttäriä että poikia. Perus kotiaskareiden osalta jokainen hoitaa osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellani on niin hyvä sydän, että hän 5 vuotiaana päätti (olen eronnut yh) tehdä minulle munakkaan äitienpäiväaamuna. <3
Silloin huomasin, että hän on tarkkaillut minua kun teen ruokaa ja otin hänet mukaan sapuskan laittoon. Ja muutamaa vuotta myöhemmin muihinkin kotitöihin.
Ennen kuin hän lähti kotoa, hän osasi kaikki kotityöt. Ja hänen parisuhde kukoistaa nyt jo pellavahäihin asti.
Olen niiiiiin ylpeä pojastani, josta tuli satakertainen parannos isästään.
Ihanasti kirjoitit. Kaikkea hyvää teille.
Minä olen ollut totaali-yh, lasten ollessa aivan pieniä, isä poistui kuvioista.
En ole pyytänyt, en ole tehnyt listoja kotitöistä, en ole vaatinut. He ovat itsenäisesti alkaneet siivota, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä ja käydä kaupassa. Olen laittanut rahaa ja ovat ostaneet helppoja ruokia kuten kanaa, kasviksia ja riisiä tai jauhelihaa. TikTok neuvoo ruoka-asioissa. Ovat kuulema joskus muuttamassa pois niin heidän täytyy oppia ja minä kuulema huollan työt ja rahan, että riittää niin haluavat tehdä myös oman panoksen. ovat toki jo teinejä nyt. Olen saanut osuuteni ison kodin siivouksesta. Siivoojiakin olen käyttänyt juhla-aikoina lahjaksi itselleni ja lapsille.
Ajattelen, että mikään paatos ei ole hyväksi lapsille, sillä olen elänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pelailu, makoilu ja kavereiden kanssa hengaaminen on poikien hommaa. Hanki tyttö jos haluat itsellesi kotiorjan.
Toivottavasti et ole tosissasi.
Huolehtivat oman huoneensa siisteydestä, siistivät jälkensä esim. ruokaa laittaessa, pyykit omiin koreihinsa, tiskit koneeseen. Me asumme omakotitalossa, joten pojat tekevät isänsä kanssa ulkotöitä, esim. tänään puutöitä.
Vierailija kirjoitti:
Hanttiin pistää, mutta kiristys, uhkailu ja lahjonta toimivat. Meillä poika on onneksi perso rahalle, niin siivoaa kyllä muutamasta eurosta huoneensa. Toisaalta ärsyttää se, koska mielestäni kotityöt kuuluvat kaikille ilman mitään palkkioitakin.
Voisitko perustella, että miksi oman huoneen siivouksesta pitää maksaa? Antaa olla pskaisessa huoneessa ihan kaikessa rauhassa jos niin valitsee.
Ihan samanlailla kuin tyttölastenkin.
Pojat tekee paljonkin asioita, niiden perus kotiaskareiden lisäksi kolaavat pojan, vaihtavat autoon talvirenkaat, kantavat kauppakassit, tyhjentävät viemärit jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pelailu, makoilu ja kavereiden kanssa hengaaminen on poikien hommaa. Hanki tyttö jos haluat itsellesi kotiorjan.
Toivottavasti et ole tosissasi.
Hän vinguttaa sinua etkä edes sitä tajua
Vierailija kirjoitti:
Pojat tekee paljonkin asioita, niiden perus kotiaskareiden lisäksi kolaavat pojan, vaihtavat autoon talvirenkaat, kantavat kauppakassit, tyhjentävät viemärit jne.
Kolaavat siis pihan
Minua ei äidin tarvinnut kasvattaa tekemään kotitöitä. Innostus tuli luonnostaan. Murrosikäisestä lähtien siivosin enemmän kuin äitini ja siskoni. Hieman vanhempana tuli lisäksi innostus ruoanlaittoon. Molemmissa asioissa olen huomattavasti pätevämpi kuin 90% naisista.
Vierailija kirjoitti:
Poikalapselle on hyvin tärkeää nähdä isänsä tekevän kotitöitä. Isät siis pitää potkia hommiin.
Niinpä. Äitien on hankalaa hoitaa tuota asiaa yksin perheessä, jossa on myös isä. Tämä näkyi konkreettisesti meillä, jossa työnjako on ollut aika perinteinen. Pienenä lapsena poika osallistui mukavasti kotihommiin, mutta teininä ei enää halunnut vapaaehtoisesti osallistua ja tokaisi minulle, että ei hänen tätä tarvitse osata, hän ottaa vaimon, joka siivoaa ja kokkaa.
Katsoin juuri videon, jossa nainen kertoi, että poikien kotityökasvatus on paljon stressaavampaa kuin tyttöjen. Syynä tähän se, että paine kasvatta pojasta hyvä kotitöiden tekijä on paljon isompi, kuin tytön suhteen. Jos poika ei osaa aikuisena tehdä kotitöitä, tästä syytetään äitiä. Jos tyttö ei osaa niitä tehdä, hän on vaan nykyaikainen ja saa näin osan töistä puolisolle kätevästi.
Omalla pojalla muuten kävi näin. Hän joutui etsimään ne lapsuudessa muistiin valetut siivous- ja ruokastandardit ja -taidot, koska puolisonsa on näissä huonompi. (Ja tietenkin oman asuntonsa ja ruokansa huolehti kokonaan.)
Miksi tämä olisi äidin vastuulla? Missä isä?
Kaikille vastentahtoista lasta kasvattaville:
Meillä toinen lapsi vihasi kotitöihin osallistumista. Riideltiin asiasta usein ja poika teki asiat mahdollisimman huonosti. Ajattelin, miten voi olla niin huono kaikesta harjoittelusta huolimatta. Ei myöskään nähnyt mitään sotkua tai tehtävää, jos siitä ei erikseen sanonut. Huolella mietin, miltä eka kämppä tulee näyttämään kun kukaan ei ole komentamassa.
Muutettuaan poika tuskaili minulle miten nopeasti ja paljon kaikki sotkeentuu, pyykkiä ja tiskiä kasaantuu jne. Sai noihin kuitenkin ekan vuoden aikana rutiinin aikaiseksi ja itselleen toimivat käytännöt (siivouspäivät) toimimaan.
Parasta tässä on se, että lapsuudessa oppi, mikä on se "normi" siivoukselle. Kuinka puhdasta pitää olla, kuinka terveellistä ruokaa laitetaan jne. Ei siis siedä (itseltäänkään) mitä sikolätissä asumista lihapiirakkaa vedellen. Kummasti myös nyt osaa asioita, joita muka ei lapsuudenkodissa osannut. Esim. pyykin ripustaminen kuivumaan tai kaappiin niin, että vaate ei ole aivan rypyssä.
Eli kyllä se kaikki opetus kantoi lopulta satoa, vaikka välillä tuntui, että ei tästä mitään tule.
Meillä on 3 poikaa ja 4 tyttöä. En ole huomannut, että sukupuoli vaikuttaisi tähän asiaan. Toiset ovat luonnostaan kiinnostuneempia kotihommista kuin toiset. Meillä kiinnostunein on tällä hetkellä 10v poika ja 1,5v kaksoset (tyttö ja poika).