Hemmetin kakarat nykyään auttamisammateissa
Siis kun ne ei tajua että jos jollakulla on avainlukulista sekä vanhanliiton nokian luuri, niin se maksuvahvistus tulee silloin tekstarina siihen puhelimeen. Avainlukulistasta katsotaan tekstarissa lukevan numerosarjaa vastaava koodi joka naputellaan koneelle. Ja jos se puhelin annetaan potilaan mukaan sairaalaan varsinkin kun odotettavissa on pitkä sairaalahoito, niin minä en voi maksaa vuokraa enkä sähköä koska se vahvistusviesti menee silloin siihen puhelimeen. Ja puolisolla kaihi ettei hän näe mitään! Siis kun eivät ymmärrä! Minä annan toisen puhelimen potilaan mukaan jotta se välttämätön puhelin jäisi kotiin niin eikun vänkää vaan että "et sä voi toisen puhelinta omia". Olemme aviopari. Minä nostin sen avainlukulistan toiseen käteen ja puhelimen toiseen. Sanoin että "tämä tässä on puhelin. Kun olen syöttänyt pankkiin käyttäjätunnuksen ja salasanan niin sieltä tulee tekstiviesti tähän puhelimeen joka minulla on nyt kädessäni. Sitten minä otan tämän avainlukulistan ja kirjoitan numerosarjan jota tekstarissa kysytään. Jos tämä puhelin tässä, lähtee potilaan mukaan, niin se tekstiviesti tulee sinne sairaalaan jolloin en voi vahvistaa maksua koska en tiedä mitä tekstiviestissä lukee. Jos tuo puhelin lähtee potilaan mukaan niin täällä katkeaa sähköt eikä vuokraa saa maksettua". Sitten hoitaja oli että "no voithan sinä netin kautta ilmoittaa sinne pankkiin uuden puhelinnumeron tai soittaa sinne". Kerroin että txt vahvistusviestin uudistaminen ei onnistu muutakuin käymällä paikanpäällä pankissa. Ja minä uskon etten voi uskottavasti esiintyä pankissa puolisonani". Puolisoni sanoi että hänelle on aivan yksi lysti mikä puuhelin hänellä on mukana vai onko mitään kunhan nyt pääsee hoitoon". Mutta eikun on niin jääräpäinen hoitaja. Oli kirjoittanut raportin että kotiinjäävä puoliso väittää ettei voi muka maksaa laskuja ilman sairaalaan lähtevän puhelinta vaikka hänellä on kotona toimiva läppäri ja älypuhelin".
Voi taivahan vallat! Pitääkö tässä lähteä vihreämmille laitumille kun ei noi pennut tajua mitään. Harmi kun en ottanut jotain vanhanliiton "korppua" käteen ja sanonut että "tällä minä voin teleportata puolisoni puhelimen heti hänelle sairaalaan kunhan olen maksanut laskut".
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä pitäisi olla omat pankkitunnukset ja puhelimet. Teet rikoksen kirjautuessasi puolison pankkitunnuksilla verkkopankkiin.
Mutta kun minulla on siihen lupa. Ja puolisoni on hyvin selkeästi sen kaikille kertonut. - Ap
Tällainen lupa ei ole laillinen. Hoitaisitte asiat kuntoon.
Onko se sitten ensihoitajan duuni olla joku poliisi, syyttäjä tai tuomari? Tuollaiset asiat ei hänelle kuulu pätkääkään. Ja edelleen muistutan että tilanne ei ollut ennalta arvattavissa, ei väkivaltaa, ei mitään mt- ongelmia/päihdeongelmia. Ihan tavallinen keikka että puolisoni joutuu TAAS jalkansa takia leikkaukseen. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin on joka saamarin säännöllinen lasku e-maksuna ihan vain siksi, että helpottaa arkea niin paljon.
Alle 50-vuotiaita ollaan.
No niin on tästälähtien meilläkin. - Ap
Välttämättä ei tarvitse ottaa heti mitään puhelinta mukaan. Isäni joutui sairaalaan, kun puhelin oli vielä latauksessa ja vein sen hänelle sairaalaan seuraavana päivänä. Hoidin myös isäni pankkiasioita, mutta jo hyvissä ajoin kävimme pankissa ja sain tunnukset isäni tiliin ja vahvistan maksut omalla puhelimellani. Kun isäni kuoli, tili suljettiin ja samoin oikeuteni käyttää tiliä. Halusin näin itse, ettei tule mitään väärinkäytösepäilyjä. Toki olisi voitu valita tai -tili, jolloin olisin voinut jatkaa pankkiasioiden hoitoa isäni kuoleman jälkeen.
Kun miehesi pääsee sairaalasta hoitakaa tämä asia kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontavaltuutus se tämänkin ratkaisisi.
Itse asiassa ei ratkaisisi, tekisi vain hankalammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä pitäisi olla omat pankkitunnukset ja puhelimet. Teet rikoksen kirjautuessasi puolison pankkitunnuksilla verkkopankkiin.
Mutta kun minulla on siihen lupa. Ja puolisoni on hyvin selkeästi sen kaikille kertonut. - Ap
Tällainen lupa ei ole laillinen. Hoitaisitte asiat kuntoon.
Onko se sitten ensihoitajan duuni olla joku poliisi, syyttäjä tai tuomari? Tuollaiset asiat ei hänelle kuulu pätkääkään. Ja edelleen muistutan että tilanne ei ollut ennalta arvattavissa, ei väkivaltaa, ei mitään mt- ongelmia/päihdeongelmia. Ihan tavallinen keikka että puolisoni joutuu TAAS jalkansa takia leikkaukseen. -Ap
No jos hän joutuu TAAS leikkaukseen, luulisi, että aikaisemmin olisi oppinut varautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.rahalaitos.fi/talous/suoraveloitus
Suoraveloituksella tarkoitetaan pankin tarjoamaa palvelua, jossa sovitut laskut maksetaan niiden eräpäivänä automaattisesti maksajan tililtä ja hyvitetään saajan tilille. Tämä on helppo tapa huolehtia toistuvista laskuista, koska laskut maksetaan aina ajallaan, kunhan maksajan tilillä on katetta.
Suoraveloitusta varten tulee tehdä suoraveloitussopimus, joka valtuuttaa pankin maksamaan kyseisen laskun automaattisesti. Suoraveloitus on suosittu tapa maksaa esimerkiksi sähkölaskuja, puhelinlaskuja tai vaikka asunnon vuokraa. Samoin lainan suoraveloitus mahdollistaa lainan maksamisen vaivattomasti ja automatisoidusti.
Vuonna 2014 Suomen liityttyä osaksi SEPA-aluetta, vanhan suoraveloituksen tilalle tuli korvaavia muotoja, jotka toimivat edelleen vastaavalla tavalla. Näitä ovat e-lasku ja suoramaksu.
Kukahan nyt tekee jo
Kaikki lakia noudottavat toimivat näin. Turha pullikoida ja jeesustella. Sinä olet väärässä.
Et toimi oikein ja tämän vuoksi toimintaasi puututtiin, koska terveydenhuoltokin pyrkii omalta osaltaan turvaamaan sen, ettei kukaan touhottaja käy kuppaamassa jonkun tiliä tyhjäksi tai vetämässä pikavippejä toisen nimiin vain sen takia, että kävi onnettomuus tai henkilö sairastui.
Pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset. Jokaisella pariskunnalla tulisi olla yhteinen tili tai maksuoikeus tiliin, jos haluaa, että puolison sairastuessa laskut saa maksaa. Lisäksi kannattaa tehdä hoitotahdot, valtuutukset toiselle kaikkiin mahdollisiin päivittäisiin asioihin mm. lääkkeiden hakemiseen ja asiainhoitoon. Meillä on avopuolison kanssa valtuudet hoitaa tarvittaessa toistemme asioita (korostuu erityisesti avopuolisoilla!, kun avopuoliso ei ole terveydenhuollossa omainen).
Autoesimerkkikin on huono, koska lähtökohtaisesti et saa ottaa puolisosi autoa käyttöön, ellet erikseen kysy lupaa joka kerta tai ette sovi asiasta. Autolle voi merkitä useamman haltijan, jolloin haltija voi käyttää autoa vapaasti.
Edunvalvontavaltuutuskin on hyvä jokaisen tehdä, mutta se on vian pysyvää oikeustoimikelvottomuutta varten (pitkälle edennyt dementia tai vastaava). Sillä ei voi hoitaa väliaikaisen sairastumisen osalta asioita toisen puolesta.
Joskus voi olla oikeus hoitaa toisen puolesta välttämättömiä asioita (negotirum gestio) ilman valtuutusa, mutta mihinkään tavallisiin laskuihin tällainen ei yleensä sovellu.
Niin halusit siis ottaa haltuusi puolisosi pankkitunnukset hänen sairaalassaolonsa ajaksi, ja yllätyit kun hoitohenkilökunta vastustaa tätä? Kaikkia se leipä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontavaltuutus se tämänkin ratkaisisi.
Edunvalvontavaltuutuksella ei ole yhtään mitään merkitystä jos täysin järjissään oleva henkilö joutuu onnettomuuden vuoksi sairaalaan. Ja kyllä, ihminen voi olla täysin järjissään vaikka ei käyttäisi mobiilipankkia. Ensinnäkin tarvittaisiin lääkärinlausunto siitä, että kyseinen henkilö on edunvalvonnan tarpeessa.
Silti, edunvalvontavaltuutus on hyvä olla tehtynä, oli sitten 80- tai 25-vuotias.
92v. äitini maksaa laskut sujuvasti nettipankissa. Toistuvat laskut e-laskuina, jotka tarvitsee vain kuitata maksettaviksi. Jos ihminen ei ole dementoitunut, kannattaa opetella netin käyttö.
Auttava kakara yritti noudattaa nykylakien ja ohjeistusten mukaista käytäntöä ja sai niskaansa raivoavia vanhuksia, jotka tietävät kaikesta kaiken eikä mikään laki (kuten pankkitunnuksien luovuttamiseen liittyvät) koske heitä.
Missäs se ongelma nyt sitten onkaan...
Edunvalvonta on sitä varten jos ei itse kykene hoitamaan asioita.
Mitäs muuten teet, jos puolisosi ei palaakaan sieltä sairaalasta? Tajuatko yhtään, kuinka montaa lakia rikot, jos menet kuolleen puolison pankkitunnuksilla tekemään yhtään mitään, siirrät euroakaan hänen nimissään olevalta tililtä mihinkään, jne? Ps. Rikot lakia jo nyt, kun käytät puolisosi pankkitunnuksia.
Siis mitä mä just luin, ei hyvää päivää. Ei ole hoitohenkilökunnan tehtävä olla vastuussa kenenkään pankkiasioista.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muuten teet, jos puolisosi ei palaakaan sieltä sairaalasta? Tajuatko yhtään, kuinka montaa lakia rikot, jos menet kuolleen puolison pankkitunnuksilla tekemään yhtään mitään, siirrät euroakaan hänen nimissään olevalta tililtä mihinkään, jne? Ps. Rikot lakia jo nyt, kun käytät puolisosi pankkitunnuksia.
Ne tulit pamahtaa hyvin nopsaan kiinni jos ihminen kuolee.
Kerroin että txt vahvistusviestin uudistaminen ei onnistu muutakuin käymällä paikanpäällä pankissa. Ja minä uskon etten voi uskottavasti esiintyä pankissa puolisonani.
Ja vaikka näköjään ymmärrät tämän, et silti ymmärrä, ettet lain mukaan voi noin toimia.
Omilla vanhemmillani oli ihan sama ongelma. Olivat vain ajan saatossa ajautuneet siihen, että isä käytti sujuvasti kummankin tilejä, kun äidillä alkoi terveys heikentyä. Sitten kun olisi tarvittu ihan virallisia vahvistuksia, tuli ongelmia, kun sen kykenemättömän tiliä oli käytetty jo vuosia, viimeksi ihan vastikään. Toki hänen aviopuolisonaan, suostumuksellaan ja täysin avoimesti jokaisesta maksusta kertoen. Laittomasti silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tulit pamahtaa hyvin nopsaan kiinni jos ihminen kuolee.
Kun tilit napsahtaa kiinni, ap tulee tänne raivoamaan, kuinka pankin kakarat eivät ymmärrä miten surevaa leskeä kuuluu kohdella 🤣
Ap, miten aiot maksaa laskut jos kumppanisi kuolee yllättäen?
Kaikille hva:n työntekijöille ( tai ainakin sote-ammattien edustajille) on annettu koulutusta väkivallan tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta. Ap on hyvä esimerkki taloudellisen väkivallantekijästä. Ja se, että puoliso myötäilee, eikä tee vastarintaa on oikein tavallista. Kakara toimi täysin oikein.
Meillä ainakin on joka saamarin säännöllinen lasku e-maksuna ihan vain siksi, että helpottaa arkea niin paljon.
Alle 50-vuotiaita ollaan.