Opiskelija tai opiskelijan vanhempi: mikä on suunnitelma vuokranmaksuun alkaen 8/2025?
Nuori suunnittelee omilleen muuttamista. Asumme Espoossa ja nuori haluaisi pysytellä lähistöllä, kun koulukin on Leppävaaran alueella. Mutta vuokrat ovat varsin kovat yksiöissä ja kaksioissa, eikä ainakaan tällä hetkellä ole tiedossa sopivaa kämppäkaveria, jonka kanssa vuokran jakaisi.
Miten muut selviävät elokuun jälkeen vuokristaan? Ja muuhunkin tietysti menee rahaa, vaikka opiskelija halvalla syökin.
Meidän nuorella on jonkin verran säästöjä, ja ensimmäisen vuoden ehkä pärjää niiden turvin. Mutta jos vuoden päästä ei saa kesätöitä, niin seuraavat vuodet ovatkin sitten kysymysmerkki. Opintolaina toki on yksi mahdollisuus.
Kommentit (139)
Tuskin joutuu elokuuksi mitkään tuet, Kela ruuhkautunut.
OT. Mikä pelko on opintolainan ottoon? Kaikkien pikavippien ja muiden korkeakorkoisten lainojen välttelyn ymmärrän.
Minun oli pakko päästä pois kotoa. Ei tuntunut tyhmältä maksaa opintolainalla vuokraa (kuten joku täällä sanoi). Valmistuin ajallaan, mutta en saanut heti töitä. Lainat sain silti maksettua nopeasti, alle kahdessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni asuvat kimppakämpässä yhdessä. Vanhempi on saanut töitä ja säästää vimmatusti, on säästänyt jo vuosia. Niukalla elämäntyylillä selvinnee ilman lainaa.
Nuorempi saa vielä vuoden kuntoutusrahaa, lukion loppuun asti. Kotona asuessaan säästi kuntoutusrahan ja hänellä on hyvä pesämuna jatko-opintoja varten. Nähtäväksi jää, täytyykö ottaa lainaa jossain vaiheessa.
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä enkä pysty auttamaan taloudellisesti heitä yhtään. Sama isällään.
Aika tukevasti elätte yhteiskunnan tukien varassa...
Niin? Paljonko maksat meidän sairauksista? Saat alennusta, jos otat kaikki: psykoottistasoinen masennus, aivoverenvuoto, 2autismikirjo+masennus, sekä syömishäiriö. Otatko kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina. Koko summaa ei ole pakko nostaa eikä käyttää.
Opintolaina oli omana opiskeluaikanani ainoa mahdollisuus - kun ei ollut varakkaita vanhempia (miten muuten nuorelle on voinut kertyä niin paljon "säästöjä", että niillä pärjää ensimmäisen vuoden...).Ja asuin opiskelija-asuntolassa - yksiöstä ei tietoakaan. Niin opiskelijat ulkomaillakin asuvat.
Muuttuu vai? Perse en ees tienny
Vierailija kirjoitti:
OT. Mikä pelko on opintolainan ottoon? Kaikkien pikavippien ja muiden korkeakorkoisten lainojen välttelyn ymmärrän.
Silti näillä ei ole mitään pelkoa ottaa isoa asuntolainaa heti valmistuttua.
Hoasilla on kimppakämppiä johin voi muuttaa yksin, kämppikset tulee sitten Hoasin kautta miten sattuu. Ehkä nuori voi itse harjoitella budjetointia avullasi ja etsiä vaikka osa-aikatyön opintojen oheen?
Hyvä kun näihin sosiaalituki -ketjuihin tulee aina sivutolkulla viestejä ihmisiltä joiden kokemukset ja tiedot on jostain 30v takaa. Ihan käsittämättömän paljon vanhentunutta tietoa täälläkin ihmiset edelleen pätevänä jakavat kaikesta opintolainahyvityksistä ja varallisuuden vaikutuksista tukien määrään...
Jos on naisopiskelija niin rahan saaminen tai vuokranmaksu ei ole koskaan kovin vaikeaa tosiasiassa jos mistään muualta ei edes pakollisiin elinkustannuksiin riittävästi muuten saa. Miehillä tilanne vähän huonompi tuossakin asiassa. Heillä ei välttämättä oikein ole mitään laillista konstia sitten jäljellä jos töitä ei vaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin halpaa lainaa kun et enää myöhemmässä vaiheessa saa mistään."
Opintolaina ei ole mitenkään erityisen halpaa lainaa. Sitä vain saa helpommin kuka vain opiskelija kun siinä on se valtion takaus.
Mutta, jos mietit että opiskelijana voit saada 10 000 euroa säästöön ihan vain opintolainan hakemalla, niin mietipä paljonko säästöä syntyy, jos nuo säästöt pystyy hyödyntämään myöhemmin vaikka asunnon käsirahana. Sen sijaan että säästäisi tuota summaa varten 3-5 vuoden ajan, ja samalla joutuisi vuokraa maksamaan, niin pääse maksamaan pois omaa asuntoa.
Eli ihminen, joka miettii millä tulee toimeen opiskelujen ajan, ottaa lainaa ja laittaakin kaiken sen säästöön tulevaa asuntoa varten? Millä hän siis tulee toimeen opiskelujen ajana?
Se on eri kysymys, joka pitäisi esittää Suomen hallitukselle. Olen ehdottomasti sitä mieltä että opintotuen pitäisi olla riittävä normaaliin elämiseen, ja vähintään työttömyyskorvausta vastaava, jotta työttömälle olisi oikeasti jonkinlainen kannustin opiskella. Nykysysteemi, jossa pitää laskea onko varaa lähteä työttömyystuelta opiskelemaan on järjetön.
Systeemi on tällä hetkellä mikä se on. En missään nimessä itse ottaisi opintolainaa pelkästään elämisen kuluihin. Mutta jos pystyy muuten rahoittamaan opiskeluelämän kulut ja kasvattamaan säästöjä opintolainalla, niin silloin sitä kannattaa ottaa.
Tietenkään vaihtoehtoja ei aina ole. Itsekin jouduin ottamaan n. 4500 euroa opintolainaa aikoinaan, vaikka yritin viimeiseen asti sitä välttää.
Vierailija kirjoitti:
"Niin halpaa lainaa kun et enää myöhemmässä vaiheessa saa mistään."
Opintolaina ei ole mitenkään erityisen halpaa lainaa. Sitä vain saa helpommin kuka vain opiskelija kun siinä on se valtion takaus.
Onhan se halpaa, kun Kela maksaa osan pois jos valmistuu normiajassa.
Vierailija kirjoitti:
Minun oli pakko päästä pois kotoa. Ei tuntunut tyhmältä maksaa opintolainalla vuokraa (kuten joku täällä sanoi). Valmistuin ajallaan, mutta en saanut heti töitä. Lainat sain silti maksettua nopeasti, alle kahdessa vuodessa.
Juuri niin Eihän se mitään tyhmää ole maksaa lainalla asumista, niinhän monet on ottaneet asuntolainaakin. Ja joo, vuokra ei kerrytä omaisuutta, mutta jos nyt pari vuotta asuu vuokralla lainalla, niin ei se nyt ole niin iso asia kun vertaa, että monet maksaa asuntolainaa vuosikausia, joten korkojakin maksetaan paljon.
Hitto. Oikeesti? Paljon tuki muuttuu elokuussa? En ees tienny tästä
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaa kelan sivut ja opiskelijan asumislisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaa kelan sivut ja opiskelijan asumislisä.
Perkele, oon kusessa sit. Eihän mulla oo varaa asua sit enää
Pitää näköjään muuttaa takaisin asumaan vanhemmille, eipä taida varaa olla asua jatkossa omillaan... perkele
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopus pääsi ammattikorkeaan kotipaikkakunnalle. Saa asua kotona niin kauan kuin vaan oma kärsivällisyys riittää. Tekee kyllä työkeikkaa, mutta ne tunnit eivät riitä yksin asumiseen. Puhuttiin juuri, että vältetään sitä opintolainan ottamista mahdollisimman pitkään.
Mikä siinä opintolainassa pelottaa? Sen saa kokonaan korkoineen anteeksi jos ei käy hyvin. Itse sain 16000e anteeksi.
Ja kerrotko miten?
valtiontakaus on pankkeja varten. Valtio, Kela, kyllä perii sen lainanottajalta sitten
No jätin lainan maksamatta ja KELA otti sen hoitoon. KELAlta tuli kirje, että miten toimitaan? KIrjoitin sinne yhden a4 lapun ja pari liitettä mukaan. Kesti aikansa ja sitten tuli päätös missä kerrottiin taloudellisten ja terveyden tilan huomioon ottaen perintän on kohtuuton ja koko laina annetaan korkoineen anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopus pääsi ammattikorkeaan kotipaikkakunnalle. Saa asua kotona niin kauan kuin vaan oma kärsivällisyys riittää. Tekee kyllä työkeikkaa, mutta ne tunnit eivät riitä yksin asumiseen. Puhuttiin juuri, että vältetään sitä opintolainan ottamista mahdollisimman pitkään.
Mikä siinä opintolainassa pelottaa? Sen saa kokonaan korkoineen anteeksi jos ei käy hyvin. Itse sain 16000e anteeksi.
Ei niitä lainoja noin vain anteeksi saa. Täysin luuserit ilmeisesti saa. Ikävä valmistua 20000 e lainat niskassa. Siinä ei perhettä perusteta eikä asuntolainaa hankita muutamaan vuoteen.
Ei pankkia kiinnosta asuntolainaa hakiessa se opintolaina koska siinä on se valtiontakaus. Ei ole montaa vuotta kun sukulainen osti asunn
Ylipäätänsä pankeille opintolainat ovat kunnon kultakaivos. Korot ja marginaalit samaa tasoa asuntolainan kanssa, mutta 100% takuu että pankki rahansa saa täysimääräisenä takaisin. Yleensä vielä yrittävät pitkittää sitä maksuaikaa mahdollisimman pitkäksi, jotta saisivat parhaiten korkoa kerrytettyä.
Aikanaan tiedustelin voisinko aloittaa lyhentämisen etuajassa, kun olin töissä jo ennen valmistumista ja pankki piti kunnon meriselittelyt miksi suorastaan olisi typerää sitä lyhentää etuajassa, mutta jos nyt ihan välttämättä haluat niin kalliilla palvelumaksulla onnistuu ylimääräisenä lyhennyksenä tehdä yksittäisiä suorituksia. Joopajoo, todella kannattamatonta oli lyhentää, kun samalla korot nousivat taivaisiin ja rahastot kyykkäsivät pariksi vuodeksi...
Samalla tavalla kuin ennenkin. Olen kesän töissä ja saan siitä säästöön ja lisäksi nostan opintolainan
Ehkä nuoresi kannattaa elellä niillä säästöillä nyt ensin ja nostaa lainaa ainakin varuiksi jos ei saakaan ensi kesäksi töitä. Paitsi jos ne rahat alkaa liikaa poltella tilillä ja ne tulee tuhlattua
Äly hoi. Jos on varaa rempata autotalli kodiksi, on varmaan varaa avustaa rahallisesti vuokranmaksussa.