Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausvaivoja, onko muilla ollut vastaavaa ja miten siitä selvittiin?

Vierailija
27.03.2007 |

Olen viikolla 24 + raskaana, ja reilu viikko sitten havahduin ihmettelemään kipeytyneitä nivusiani. Tuntui ihan siltä, kuin olisi vetänyt jonkin hillittömän rankan kuntosalitreenin, jossa kaikki rääkki olisi kohdistunut jalkojen yläosaan. Oli työlästä pistää jalkaa toisen eteen kävellessä ja erityisen raskasta oli nousta portaita.

Nyt eilen noustessani kampaamotuolista kolmen tunnin istumisen jälkeen, ei vasen jalkani tuntunut enää ' toimivan' lainkaan. Kipu on sietämätön, enkä pysty nostamaan, taivuttamaan tai varaamaan jalalleni lainkaan.

Epäilen, että jalassa olisi mahdollisesti jokin hermo puristuksissa, mutta voiko sille tehdä mitään? Ts. kannattaako asiasta raahautua jonnekin apua hakemaan? Jos muut ovat kokeneet vastaavaa, niin miten kipua on lievitetty ja jalan toimitakykyä yritetty palauttaa?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän tuo vähän ikävältä kuulostaa kun sinulla on noita viikkoja vielä aika paljon jäljelllä. Soita neuvolaan ja kysy kannattaisiko sinun vaikka saada aika lääkärille tai minne nyt sitten katsottaisiin olevan hyödyllistä... fysioterapeutille tms.

Itselläni oli molemmissa raskauksissa hieman iskiasvaivoja, ja ne olivat välillä tosi inhottavia, mutta tuo kuvailusi ei sinänsä kertonut ihan samanlaisesta. Voisit kuitenkin varmaan kokeilla samaa mikä minulla auttoi. Ryhti. Kropan asentoon aktiivinen huomion kiinnittäminen. Istuma-asento, seisoma-asento, kävelyn liikeradat. Näiden lisäksi hankin tukivyön ja siitä oli apua ensi alkuun, se kannatteli kasvavaa vatsaa ja tuki selkää juuri tuolla 20-30 viikoilla vielä ihan hyvin.

Toisen raskauden loppupuolella iskias- ja selkäkivut äityivät niin että lopulta minä, kaikenlaisen raskausaikaisen lääkinnän suuri vastustaja, menin mukisematta lääkärille pyytämään panacod-reseptin. En pystynyt enää nukkumaan öisin ja päivisinkin tuli liian usein sellaisia hetkiä että jalka hävisi yhtäkkiä alta tms. Se oli aika hankalaa kun mulla oli isoiso masu ja 2-vuotias lapsi siinä myös pyörimässä. Tappiomielialassa söin Panacodia muutaman päivän, ja yllättäen kivut lähtivät lopullisesti sillä kuurilla. Kaipa lihasjännitystä oli päässyt kertymään ja kumuloitumaan, ja pienikin kipulääkekuuri auttoi sen poistamisessa.

Vierailija
2/2 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuulostaa enemmän siltä. Mulla oli niitä, mutta ei meidän neuvolasta ainakaan annettu mitään apua niihin. Muistaakseni tukivyötä käytin, mutta kyllä niistä kivuista vaan oli kärsittävä synnytykseen asti. Ja itse asiassa sen jälkeenkin, sillä eihän ne nivelet sillä sekunnilla kiinteiksi palaudu, kun lapsi syntyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä