Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teräskattila paloi pohjaan, enkä millään saa puhtaaksi! :(

Vierailija
25.06.2025 |

Ei nyt mikään älyttömän kallis, mutta 40€ kuitenkin vasta muutama viikko sitten siitä maksoin kun ostin, ja nyt paloi pohjaan vesi missä oli merisuolaa. :( aaivan mustana kattilan pohja, ja olen yrittänyt ruokasoodalla ja käsitiskiaineella saada pois, mutta ei, pohja on edelleen tummahkoja pikku läiskiä täynnä. Menikö tämä nyt pilalle ja pakko vaan lähteä uusi ostamaan.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konetiskiaine tai viemärinavaaja. Eli vahva lipeä.Anna liota vaikka useampi päivä.  Kyllä se lähtee. Eli kuumaa vettä vain sen verran että pohja peittyy.

Putsasin itse 70v  vanhan moottoripyörän tankin sisäpuolelta lipeällä. Ensin viemärinavaajarakeita purkki ja tankki täyteen kuumaa vettä. Sitten vain pari päivää annoin liota ja painepesurilla paskat pois. Maalia, ruostetta, kaikkea töhnää. Lähti täysin kirkkaaksi.

t: nimim. Assburger

Viemärinavaaja ei kuulu yhteen elintarvikeastioiden kanssa.

Vierailija
22/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konetiskiaine tai viemärinavaaja. Eli vahva lipeä.Anna liota vaikka useampi päivä.  Kyllä se lähtee. Eli kuumaa vettä vain sen verran että pohja peittyy.

Putsasin itse 70v  vanhan moottoripyörän tankin sisäpuolelta lipeällä. Ensin viemärinavaajarakeita purkki ja tankki täyteen kuumaa vettä. Sitten vain pari päivää annoin liota ja painepesurilla paskat pois. Maalia, ruostetta, kaikkea töhnää. Lähti täysin kirkkaaksi.

Tämä siis kiinnipalaneen moskan irroitukseen, ei värjäymä lähde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konetiskiainetta ja kiehuvaa vettä, sillä pitäisi lähteä. Anna liota jonkin aikaa ennen harjaamista.

Mä koitin tätä useampaan kertaan, kun aiemmin on tehonnut. Koitin myös runsaassa soodavedessä liottamista. Ja liotin vuorokaudenkin. Ei auttanut. Lienee pakko heittää pois.

Minä, ap, en sitten tätä kirjoittanut, kun ehkä vaikuttaa vastaus siltä. Aion kokeilla täältä tulleita vinkkejä, kiitos!

Anteeksi etten tajunnut kirjoitta, että eri vastaaja :)  Yleensä tuo konetiskiaine tosiaan on itsellänikin auttanut, samoin sooda ja etikka, mutta nyt ei . Toivottavasti ap. saa niillä puhtaaksi.

Vierailija
24/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teräksestä ei kai voi liueta mitään vaarallista ainetta vaikka pohja kuluisikin? Vai? Jotkut teflonpannut taas ovat aika roskiskamaa, jos pohja vaurioituu kunnolla, kun siitä irtoaa.

Vierailija
25/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on lipeää, samaa mitä konetiskiaine.

Teräkseen ei lipeä  sitäpaitsi imeydy,  ihan hyvin voi puhdistaa teräskattiloita lipeällä.

Lipeän myrkyllisyys on sen korkeassa pH:ssa, se muuttuu vaarattomaksi laimetessaan. 

Vierailija
26/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konetiskiainetta ja kiehuvaa vettä, sillä pitäisi lähteä. Anna liota jonkin aikaa ennen harjaamista.

Tai pyykinpesujauhetta ja kuumaa vettä, liotus. 

Vierailija
27/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teräksestä ei kai voi liueta mitään vaarallista ainetta vaikka pohja kuluisikin? Vai? Jotkut teflonpannut taas ovat aika roskiskamaa, jos pohja vaurioituu kunnolla, kun siitä irtoaa.

Teräs on läpi asti samaa terästä. Ei siitä mitään liukene.

Suolan kanssa kun on kiehunut, kattilaan on muodostunut joku pinnoite, ei lähtene kuin hiomalla?

Vierailija
28/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikka ja sooda sekoitettuna poistaa molemmilta aineilta tehon (toinen hapan ja toinen emäksinen, eli käytännössä Fairy ajaa sama asian. Pelkässä soodavedessä liotus yleensä toimii hyvin.

t. laborantti

Vierailija
29/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä koitin tätä useampaan kertaan, kun aiemmin on tehonnut. Koitin myös runsaassa soodavedessä liottamista. Ja liotin vuorokaudenkin. Ei auttanut. Lienee pakko heittää pois.

Älä heitä pois, kyllä sitä käyttää voi vaikka pohjassa on tummentumia! Itsekin käytän...

Vierailija
30/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten nykyakkojen absoluuttinen taso.

Ei helvetti minkälaista sakkia nykyämmät on, jeesus saatana!

Vierailija
31/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta kaupasta hienoa hiekkapaperia ja varovasti rapsutat pintaa. Lähtee varmasti. 

tai sitten teräsvillaa ja luet sitä ennen sen käyttöohjeet

tai kokeile konetiskiainetta, jätät sen lillumaan vaikka yöksi altaaseen ja sitten hinkkaat puhtaaksi (jos paloi pahasti pohjaan, niin pahimmillaan liotat sitten kattilaa kaikenkaikkiaan viikon). 

Itse suosin nykyisin tuota hiekkapaperikikkaa, toimii teräkseen hyvin. 

Vierailija
32/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä heitä pois, kyllä sitä käyttää voi vaikka pohjassa on tummentumia! Itsekin käytän...

Joo, mietin, että ehkä voin käyttää tätä kynttilöiden valmistamiseen :)

Vierailija
33/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiekkapaperilla viimeisen pohjaanpalaneen kattilan puhdistin ja aion jatkossakin tuota kikkaa käyttää. 

Vierailija
34/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puhdistuneet kaikki kattilat tällä: Pistä kattilaan vettä ja reilusti suolaa. Anna kiehua pitkään ja kunnolla. Huuhdo ja puhdista. Toista niin usein kunnes kattila on puhdas, mulla on tarvinnut korkeintaan kaksi keittokertaa.

Vierailija
35/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeripalalla hankaamalla lähtee melkein mikä vaan pohjaanpalanut.

Vierailija
36/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ TEE MITÄÄN, osta uus, anna mulle vanha, se toimii kyllä. Mua ei pienet tummentumat haittaa...

Vierailija
37/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran meni hermot kun makaronilaatikko paloi kiinni vuokaan ja käytin putkenavaajaa, johan lähti ja elossa ollaan.👍

Vierailija
38/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dr.Becmann ruostumattoman teräksen ja metallin puhdistajaa kannattaisi kokeilla; tehokas ja hellävarainen puhdistus. Tällä aineella myös kiillotan silloin tällöin tiskialtaan, kattilat ja jopa tummuneet ruokailuvälineet ovat tällä aineella käsittelyn jälkeen kuin uusia.

Vierailija
39/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tomaattikastike voisi myös toimia. Annat sen kiehua kunnolla (mutta älä polta pohjaan). Olen nimittäin huomannut, että usein pastakastikkeen valmistamisen jälkeen teräskattilat ovat erityisen kiiltäviä.  Oletan nyt, että ongelmasi tosiaan on ne tummat laikut, ja että ne laikut eivät ole sinänsä mitään pohjaanpalamia, vaan pelkkiä laikkuja

Vierailija
40/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porakone ja messinkinen harjapää, sillä olen puhdistanut kaikki teräksiset kattilat kun mikään muu ei auta. 

Messinki on pehmeämpää kuin teräs joten ei vahingoita kattilaa, mutta jos on lähteeseen, lähtee varmasti