Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teräskattila paloi pohjaan, enkä millään saa puhtaaksi! :(

Vierailija
25.06.2025 |

Ei nyt mikään älyttömän kallis, mutta 40€ kuitenkin vasta muutama viikko sitten siitä maksoin kun ostin, ja nyt paloi pohjaan vesi missä oli merisuolaa. :( aaivan mustana kattilan pohja, ja olen yrittänyt ruokasoodalla ja käsitiskiaineella saada pois, mutta ei, pohja on edelleen tummahkoja pikku läiskiä täynnä. Menikö tämä nyt pilalle ja pakko vaan lähteä uusi ostamaan.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konetiskiainetta ja kiehuvaa vettä, sillä pitäisi lähteä. Anna liota jonkin aikaa ennen harjaamista.

Vierailija
2/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa palanut maito lähtee kun pistää konetiskitabletin ja vettä sitten vaan hellalle kiehumaan ja harjalla vähän pyöräyttää on puhdas 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkinpoistajaa?

Vierailija
4/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola tekee ton teräkselle

ei saa jättää suolaa pintaan 

Vierailija
5/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konetiskiainetta ja kiehuvaa vettä, sillä pitäisi lähteä. Anna liota jonkin aikaa ennen harjaamista.

Mä koitin tätä useampaan kertaan, kun aiemmin on tehonnut. Koitin myös runsaassa soodavedessä liottamista. Ja liotin vuorokaudenkin. Ei auttanut. Lienee pakko heittää pois.

Vierailija
6/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aromipesä

Vierailija
7/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi joskus palaa aika hyvin kiinni. Teräshankaussieni kyllä auttaa, kun ei ole mitään pinnoitettakaan mitä pilata.

Vierailija
8/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaatteiden pesupulveri ja vesi. Keitä sillai että porisee ja pikku hiljaa alkaa irtoamaan.

Vierailija
9/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikka on hyvää. Etikkavettä kattilaan, kuumennus, sitten likoon päiväksi.  Kyllä se irtoaa pikku hiljaa. Sama uudestaan.

Vierailija
10/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös yksi kattila mustunut laikukkaaksi samalla tavalla. En saanut millään takaisin kirkkaaksi, joten annoin olla hyvin siinä on soppa kiehunut ja milloin mitäkin. Eihän se likainen ole vaan joku kemiallinen reaktio sen tummensi. 

Vierailija
11/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä koitin tätä useampaan kertaan, kun aiemmin on tehonnut. Koitin myös runsaassa soodavedessä liottamista. Ja liotin vuorokaudenkin. Ei auttanut. Lienee pakko heittää pois.

Oletko kokeillut hangata karkealla sienellä?

Vierailija
12/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Etikka & sooda -tehosekoitus

Kaada kattilaan niin, että pohja peittyy, noin 12 dl etikkaa (ruokaviinietikka toimii hyvin).

Kuumenna etikkaa kattilassa kiehuvaksi, ja anna sen poreilla hetki (noin 510 minuuttia).

Kaada kattila pois liedeltä ja lisää päälle reilusti ruokasoodaa. Se alkaa kuplia ja reagoida etikan kanssa.

Anna kuplinnan vaikuttaa noin 1520 minuuttia, jonka jälkeen hankaa pohjaa teräsvillalla tai karkealla pesusienellä.

Huuhtele hyvin.

2. Sitruunahappo

Lisää kattilaan vettä ja 12 ruokalusikallista sitruunahappojauhetta.

Kuumenna kiehuvaksi ja anna porista 2030 minuuttia.

Anna jäähtyä, kaada vesi pois ja hankaa pohjaa.

3. Erityistuotteet ruostumattomalle teräkselle

Jos kotikonstit eivät riitä, voi kaupoista löytyä erityisiä teräskattiloille ja -pannuilla tarkoitettuja puhdistusaineita, kuten Bar Keepers Friend -tyyppisiä tuotteita, jotka ovat suunniteltu juuri tällaisia palaneita läiskiä varten.

Vinkki tulevaisuuteen: Teräskattiloiden pohjia kannattaa aina yrittää pitää kosteina ja välttää pitkää kuivaamista kuumalla, etenkin suolavedessä, joka voi aiheuttaa pinttymää. Jos haluat lisäbuustia, laita kattila välillä lämpimälle, mutta älä jätä kuivahtamaan. Myös hiukan öljyä pohjalle ennen lämmitystä voi auttaa.

Vierailija
13/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaatteiden pesupulveri ja vesi. Keitä sillai että porisee ja pikku hiljaa alkaa irtoamaan.

Noin olen tehnyt. Kattilalle käy. Paistinpannut on melkeen poisheitettäviä 

Vierailija
14/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessanpöntön pesuainetta ja anna vaikuttaa. 

Vierailija
15/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako se, jos kattilasta ei kuitenkaan irtoa mitään ruokaan? Kyseessä kai lähinnä kosmeettinen haitta.

Vierailija
16/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilalla se kattila on , heitä se pois. Metallista liukenee erittäin vaarallisia myrkkyjä ja ne voi heikentää näköä tai muuttaa ihonvärin siniseksi

Vierailija
17/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konetiskiaine tai viemärinavaaja. Eli vahva lipeä.Anna liota vaikka useampi päivä.  Kyllä se lähtee. Eli kuumaa vettä vain sen verran että pohja peittyy.

Putsasin itse 70v  vanhan moottoripyörän tankin sisäpuolelta lipeällä. Ensin viemärinavaajarakeita purkki ja tankki täyteen kuumaa vettä. Sitten vain pari päivää annoin liota ja painepesurilla paskat pois. Maalia, ruostetta, kaikkea töhnää. Lähti täysin kirkkaaksi.

t: nimim. Assburger

Vierailija
18/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, ap, en sitten tätä kirjoittanut, kun ehkä vaikuttaa vastaus siltä. Aion kokeilla täältä tulleita vinkkejä, kiitos!

Vierailija
19/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on vain teräksen värin muuttuminen läiskittäin tummemmaksi eikä pinnassa ole mitään muuta pohjaanpalanutta ainetta, kokeile kuumassa etikkavedessä liottamista (kansi päälle). Toisaalta pelkästi lievästä värimuutoksesta tuskin on edes mitään haittaa, eli jatkaisin kyllä käyttöä. 

Vierailija
20/54 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut hangata karkealla sienellä?

Olen lähes kymmenen kertaa.