Mitä lapsuudenkaverisi kodin tapaa ihmettelit?
Itse ihmettelin sitä kun yhden hyvän kaverin perheessä oli Seiska-lehti pöydällä jonka kannessa iso kuva suden raatelemasta koirasta. Olin pieni tyttö ja se tuntui todella surulliselta ja pahalta. En ollut omassa kodissa tottunut tuollaisiin kuviin eläimistä.
Niin minusta jännä, että heidän perheessä vanhemmille ei tullut mieleen piilottaa tuollaista materiaalia lapsilta.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta, mutta on ihan totta: lapsuudenkaverin kodissa niiden vanhemmat pakotti lapset katsomaan telkkaria yhtä aikaa kanssaan. Telkkarista saattoi tulla vaikka puuduttava klassinen konsertti ja sitä oli katsottava. Samoin joskus joku elokuva oli pakko katsoa, vaikka ei yhtään olisi siitä tykännyt. Ja sama käsky koski myös niitä kavereita, jotka sattuivat olemaan käymässä, kun telkkarin ääreen kutsu kuului.
En tänä päivänäkään ole keksinyt, mikä tuohon oli syy. Oliko tarkoitus sivistää lapsia vai rauhoittaa porukat hiljaisiksi, että voi itse keskittyä katsomaan. En tiedä.Ehkä ohjelma heidän mielestään oli hyvä/kiinnostava/opettavainen/sivistävä ja lastenkin kannattaisi se nähdä? Jos nyt ei ollut kyse mistään saippuasarjoista.
Voihan se olla juuri näin. Tätä tapahtui kuitenkin aika usein. Harvoin on niin, että oikein telkkarin ääressä käsketään pysymään, mieluummin sieltä on aina patisteltu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin äiti keitto meille kahvit ja piti avointa askia punaista Marlboroa pöydällä, jos lapsetkin haluaa. Keittiössä juotiin kahvia ja tupakoitiin. Lama-ajan Suomi 1990-luvun alussa ja oltiin alle 10v.
Siis ihan väärinhän tuo on mutta kuullostaa silti jotenkin herttaisen vanhalta ajalta.
Tuskin ne tupakat olivat lapsia varten. Setäni perheessä kaikki polttivat. Koska hänellä oli maalaiskauppa, kävi ihmisiä paljon kylässä varsinkin kesäisin, kaikki kesävieraat jne. Siellä oli tupakat aluksi pöydillä, kun tupakkaa poltettiin sisällä aivan tavallisesti. Vieraatkin polttelivat talon tupakoita kuin omiaan,mkunnes setä kehotti perheenjäseniään pitämään tupakoita sen verran piilossa, että vieraat polttelisivat omia tupakoita. Tupakat eivät olleet halpoja, vaikka suhteessa paljonkin edullisempia kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat olivat pelkät alusvaatteet päällä kotona
Yhden kaverin äiti siivosi kesäisin pelkät pikkarit jalassa yläosattomissa, kun muuten olisi tullut kuulemman liian kuuma. 80-luku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai onko muut sitä mieltä että on ihan ok näyttää alakouluikäiselle siis 6-8-vuotiaalle kuvaa raadellusta koirasta?
Itse kävin tuon ikäisenä katsomassa hirven paloittelua lahtivajalla.
Muistan myös kuinka naapurissa lahdattiin perinteisesti aina possu joulukinkuksi. Se kiljuminen mitä sika päästää jäi elävästi mieleen kun on aika karmea, mutta ei siitä nyt mitään traumoja jäänyt.
Metsästys ja eläinmaailma ok,mutta kun on ollut nähtynä aikuisviihdelehdetkin ihan arkipäiväsisesti tarjolla missä muutkin kuvalehdet. Joku sanoi,niistäpä pennut sitten oppii, ei tarvii selittää-opettaa mitään. Ett sil viissiiii
Meillä ei vieraat saaneet polttaa sisällä. Jos piti röökille päästä, niin sitten ulos. Olin järkyttynyt, kun ensimmäistä kertaa näin tupakoivan NAISEN. Setämiehethän ne vaan tupakoivat minun mielestäni.:))
Kaverin kotona sen isä veti norttia sisätiloissa. Ainoastaan lasten huoneeseen se ei mennyt polttamaan, mutta vessassa se kävi aina tupakka suussa. Olipa hyvänhajuinen koti. Tuuletus oli siellä täysin tuntematon asia.
Vierailija kirjoitti:
Erään kaverini äiti oli todella vaativa. Kaverini piti soittaa pianoa tosi pienestä asti, mitä kaverini vihasi ainakin jossain vaiheessa hyvinkin paljon. Karkkia ei saanut koskaan syödä, edes viikonloppuna kuin joskus harvoin. Syötiin salaa karkkia siis.
Ihan perus duunareita olivat kyllä vanhemmat, ei mitään tavanomaista parempia ihmisiä. Myöhemmin sain tietää, että vanhemmat oliva kärsineet pitkään lapsettomuudesta ja kaverini syntyi pitkien lapsettomuushoitojen jälkeen ja jäi perheen ainoaksi lapseksi.
Jotain täydellisyyden tavoittelua sitten varmaan kohdistettiin tähän ainoaan lapseen ja hänen kasvatukseen.
No munkin kaverin piti soittaa viulua, ei päässyt esim. leikkimään, jos ei ollut tehnyt viululäksyjä..Nyt aikuisena tajuan, että hänellä oli menossa kausi, jolloin ei huvittanut soittaa..Nyt hän on kv-tason viulisti, taisi työskennellä New Yorkissa kun viimeksi oltiin yhteyksissä..Ja minä olen joku tavis vaan..Tuskin on katkera vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin piti aina vaihtaa eri vaatteet kun tuli koulusta kotiin.
Totta,miltei kaikilla mun tutilla just noin.
Mun mielessä yläasteen kotitalouskirjassakin neuvottiin tekemään noin.. Itse en koskaan vaihtanut
Rukoilua. Huomasin aikuisena, että se olikin totta. Heti rukoilun aloitettuani aloin menestymään elämän kaikilla osa-alueilla.
Kuuman pizzan kanssa tarjottiin ruokajuomana kuumaa teetä. Muistan, että pisti hikoilemaan
Vierailija kirjoitti:
Kuuman pizzan kanssa tarjottiin ruokajuomana kuumaa teetä. Muistan, että pisti hikoilemaan
Outoa. Itsehän en olisi juonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytäliina pullo pöydälle kun kattoivat päivällistä arkipäivänä.
Kiva kun korjaa tekstin pöytäviina pullo
Pöytäviinapullo on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartiotorni lehti auki ruokapöydässä . Toisessa naapurissa peruukki aina päässä nainen ja pontikkapannu hellalla. Sitten taas toisessa oli ristin voitto lehti ja jakoivat varastettuja astioita toisilleen. Sitten oli raggarijengistä yksi koulukaveri sitä nyt ei ymmärtänyt kukaan. Koskenkorva pullot ja tupakkaa esillä. Sitten yhdet joku uskontolahko 8 sänkyä kaksiossa ja pelasivat monopolia päivittäin. Asunto täynnä pyykkinaruja ja vaatteita. Ihan sama hulluja kaikki. TV oli kiellettyä jehovilta naapurissa. Meillä oli TV.
Miten niin jehovilta oli tv kielletty? Ei niiden uskonto ainakaan kiellä.
Ton kirjoittajalla ei taida muutenkaan olla ihan suurimmat älynlahjat.
Vierailija kirjoitti:
Viileän piirakan kanssa sopii hyvin. Kuuman pizzan kanssa jäätee, mutta en kyllä joisi jääteetä jäätelön kanssa tai kuumaa teetä kuuman pizzan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelin lapsena myös että yhdellä kaverilla ei ollut karkkipäivää. Hänellä oli yksi laatikko täynnä herkkuja. Kuten ehkä arvaatte, ei ollut laihimmasta päästä. Ei pahalla.
Mulla on yksi kaveri, jolla ei ole koskaan ollut karkkipäivää ja rajaton pääsy herkkuihin. On todella laiha, kestää nälkää todella hyvin, eikä sorru nälkäisenäkään ahmimaan.
Naapurin vanhempien makuuhuoneen yöpöydällä oli useita kortsupaketteja, ainakin kolmea eri merkkiä. Suki suki, Näkki ja Sultan Contura jäänyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin piti aina vaihtaa eri vaatteet kun tuli koulusta kotiin.
Totta,miltei kaikilla mun tutilla just noin.
Mun mielessä yläasteen kotitalouskirjassakin neuvottiin tekemään noin.. Itse en koskaan vaihtanut
Verkkarit on mukavampi oloasu kuin farkut. Eräällä kaverilla oltiin kotona kaftaaneissa, eikä ollut mikään arabiperhe. En tiedä syytä, kai oli mukavat
Passiivinen tupakointi on,,haitallista