Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiskunta on epäonnistunut: Uusia sotia syttyy koko ajan, pelkät NATO maat käyttivät 1336 miljardia viime vuonna sotavarusteluun

Vierailija
25.06.2025 |

Mikä tätä ihmislajia vaivaa? Lähi-itään ei varmaan koskaan saada kestävää rauhaa, tulitaukoja rikotaan koko ajan, hyvä jos päivän kestävät, Putin ja Venäjän aggressio, Trump sekoilee ja mahtailee sotilasparaatilla, joka sekin poltti miljoonia. Pelkät NATO maat käyttivät viime vuonna puolustusmenoihin 1336 miljardia, yhdessä vuodessa. Rahat ja maapallon resurssit, niin ihmisresurssit kuin luonnonvarat menevät enenevässä määrin sotakoneistojen virittämiseen. 

Samalla ympäri maailman on ongelmia ihan elämisen perusedellytysten toteutumisessa, kuten puhtaan veden ja ruuan saannissa sekä pääsyssä lääkäriin. Ei ole varaa. Eriarvoistuminen kiihtyy, 10% maapallon väestöstä omistaa suurimman osuuden kaikesta varallisuudesta. Miljardöörit rakentavat avaruusraketteja ja maailmanlopun bunkkereita. Metan Mark Zuckerberg tekee itselleen Havajin alle kokonaista rakennuskompleksia. 

Vielä kasarilla, ysärillä ja jopa nollarin alussa oltiin optimistisia, että teknologian kehitys ja vapaa globaali kaupankäynti tuovat varallisuutta, turvallisuutta, korkeaa elintasoa ja rauhaa ympäri maailman. Nyt ollaan nopeasti luisuttu aivan päinvastaiseen suuntaan ja jopa ihmisten elinajanodote ja tulotaso ovat paikoin kääntyneet laskusuuntaisiksi. Mitä on oikein tapahtunut? Jossain kohti ihmiskunta teki selvästi käännöksen väärään suuntaan. 

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historia ei toista itseään, vaan ihmiset valitsevat toistaa historiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt mitä kaikkea muuta tuolla rahalla olisi saanut. Monien valtioiden velat kuitattua, terveydenhoitoa, tieteen kehitystä, infraa, koteja yms. Nyt ne rahat kirjaimellisesti ammutaan taivaisiin. 

Vierailija
4/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Messiasta ei ole koskaan tullut. Yksi messiaksen tunnusmerkkejä on että sodat loppuvat.

Profetian mukaan tämän piti tapahtua heti ensimmäisellä kerralla, kun messias tulee. Ei jatkokaudella.

Vierailija
5/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Messiasta ei ole koskaan tullut. Yksi messiaksen tunnusmerkkejä on että sodat loppuvat.

Profetian mukaan tämän piti tapahtua heti ensimmäisellä kerralla, kun messias tulee. Ei jatkokaudella.

Ehkä messiasta, jos tuohon valitsee uskoa, ei tullut, koska ihmiskunta kieltäytyi kehittymästä? Ehkä ongelmat johtuvat siitä, että merkittävä osa ihmiskunnasta kuvittelee pelastuksen tulevan jostain muualta kuin siitä, miten ajattelemme ja toimimme ihan täällä maanpäällä? Uskonnot ovat läpi historian aiheuttaneet sotia ja sitä ne tekevät nytkin.

Vierailija
6/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoin samaa mieltä, paitsi että tuolloin "nollarilla" elintasosta ja varallisuudesta tuli ilmastopahiksia.

Vierailija
7/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutoin samaa mieltä, paitsi että tuolloin "nollarilla" elintasosta ja varallisuudesta tuli ilmastopahiksia.

Silloin alkoi tavallisten kuluttajien syyllistäminen ja vastuuttaminen ympäristön ja luonnon pilaamisesta, samalla tuotteille tehtiin aggressiivista viherpesua ja myytiin kuluttajille puhdasta omatuntoa markkinointikikkana. Samalla yritykset pimittävät tuotteidensa todellista alkuperää ja vaikutuksia ympäristöön. Miljoonia ja miljardeja tienaavia toimitusjohtajia ja johtoryhmäläisiä ei ole koskaan syyllistetty.

Vierailija
8/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä messiasta, jos tuohon valitsee uskoa, ei tullut, koska ihmiskunta kieltäytyi kehittymästä? Ehkä ongelmat johtuvat siitä, että merkittävä osa ihmiskunnasta kuvittelee pelastuksen tulevan jostain muualta kuin siitä, miten ajattelemme ja toimimme ihan täällä maanpäällä? Uskonnot ovat läpi historian aiheuttaneet sotia ja sitä ne tekevät nytkin.

Minun uskonto ei aiheuta sotia.

Minä olen yrittänyt löytää tietoa siitä että mikä uskontoni on, ainakaan kristinusko se ei ole, lähimmän vastauksen minkä voisin rinnastaa minun uskonnon etsinnällä on katolilaisuus. Minä uskon Jumalaan ja Taivaan isään mutta mikään uskonto ei suoraan sano kirjaimellisesti että se edustaa Jumalaa ja Taivaan isää

Vierailija
9/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yrittänyt löytää tietoa siitä että mikä uskontoni on, ainakaan kristinusko se ei ole, lähimmän vastauksen minkä voisin rinnastaa minun uskonnon etsinnällä on katolilaisuus. Minä uskon Ju

Lisään viellä minun Jumala ja Taivaan isä kommenttiin että minä olen vähemmistö ja minua vainotaan

Vierailija
10/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yrittänyt löytää tietoa siitä että mikä uskontoni on, ainakaan kristinusko se ei ole, lähimmän vastauksen minkä voisin rinnastaa minun us

No niinpä tietenkin. 🙄

Vierailija
11/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan toiveajatteluksi.

Mikään seikka ei puhu sen puolesta, että ihmislaji olisi jalostunut jollain tavalla parempaan suuntaan. Kaikki mittarit osoittavat päin vastaista.

Ihmiskunta on kehittynyt hyväksi lähinnä osaoptimoinnissa, poisselittämisessä ja subjektiivisten seikkojen preferonnissa objektiivisen tarkastelun sijaan. Mm. kapitalismia hehkutetaan tehokkaana köyhyyden poistajana mutta samalla unohdetaan aktiivisesti mikä on sen karmea kustannus.

Vierailija
12/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pah, miljardi lisää niin olisi päästy uskottavampaan 1337 miljardiin. 

Vierailija
13/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20169351

"Pahinta on matalataajuuksinen, alle 200 hertsin, melu. Sitä aiheuttavat laivat, merituulivoimalat ja vedenalaiset rakennustyöt. Myös kaikuluotaimista lähtee ääntä."

Rakennetaan vaan lisää merituulipuistoja, ilmasto kiittää mitä nyt veden asukkaat kuolee melusaastaan.

Vierailija
14/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muskin tekoälykoneisto on vissiin Jenkkilässä hyvää vauhtia myrkyttämässä päästöillään kokonaisen kaupungin. Vain jotta ihmisten ei tarvitse käyttää omaa älyään ja ajatella itse.

Vierailija
15/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni esimerkiksi Euroopan suhteen tilanne on harvinaisen positiivinenkin. Täällä on tapeltu niin paljon, oltu kolonialistisia, itsekkäitä, ahneita, orjuutettu, alistettu jne. niin paljon, ja vaikka täydellistä tästä maailmasta ei tule, niin kuitenkin tällä hetkellä koen Euroopan yleisesti olevan todella humaani, yhtenäinen ja selkeästi yhdessä "hyvän puolella" verrattuna moneen aikaisempaan aikakauteen.

Vierailija
16/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni esimerkiksi Euroopan suhteen tilanne on harvinaisen positiivinenkin. Täällä on tapeltu niin paljon, oltu kolonialistisia, itsekkäitä, ahneita, orjuutettu, alistettu jne. niin paljon, ja vaikka täydellistä tästä maailmasta ei tule, niin kuitenkin tällä hetkellä koen Euroopan yleisesti olevan todella humaani, yhtenäinen ja selkeästi yhdessä "hyvän puolella" verrattuna moneen aikaisempaan aikakauteen.

Katsot asiaa sivan liian suppealla aikajanalla.

Vierailija
17/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso kimaltavan pinnan alle. Kuka polkupalkalla räntäsateessa pyöräilee ihmisille wolttisafkat, ketkä poimii parakeissa asuen kalanpääsoppaa syöden marjat, kuka siivoaa vessat? Sen kolonialismin muoto on vain muuttunut.

Vierailija
18/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme sekoilua nyt taas. Maailmassa käydään vähemmän sotia kuin koskaan. 80-luvulla oli Afganistanin sota, 90-luvulla Jugoslavian hajoamissodat ja 00-luvulla Irakin sota. 

Vierailija
19/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme sekoilua nyt taas. Maailmassa käydään vähemmän sotia kuin koskaan. 80-luvulla oli Afganistanin sota, 90-luvulla Jugoslavian hajoamissodat ja 00-luvulla Irakin sota. 

Ukrainan sota? Israel ja Iran? Afrikassa monissa paikoissa on sodittu jo vuosikymmeniä ja yhä vaan jatkuu.

Vierailija
20/89 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainan sota? Israel ja Iran? Afrikassa monissa paikoissa on sodittu jo vuosikymmeniä ja yhä vaan jatkuu.

Ukrainan konflikti joo (sekin tosin alkoi periaatteessa jo 2014), mutta Israel, Iran ja Afrikka ovat sotineet keskenään jo yli 60 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi